HJÆLP! Vurdér lige dette køb! (GSX-R 250)
Fra : Andrew

Dato : 03-11-02 11:36

Hej gruppe

Jeg er meget tæt på at købe en Suzuki GSX-R 250.

Jeg var ude og se den i lørdags og jeg prøvede den osse.
Den var utrolig fed og virkelig LIGE en begyndercykel efter min smag.

Jeg ville være glad hvis i ville vurdere tingene:

Cyklen så MEGET pæn ud. Den har kørt ca. 30000 km.
Der følger drosling til lille kørekort med (altså en lille rød seddel hvor
der står at man har drosling på .
Der sidder en Yushimura (tror jeg den hed) udstødning på den.

Der var endnu ikke skiftet toppakning, den plejer at "dø" ca. ved
25000-30000 km ?

Der var enkelte ting ved den som ikke var så godt, og som snakker FOR at jeg
godt kan presse den lidt ned i pris, hvilket jeg synes er fair:
1. Bagdækket var MEGET slidt og skulle helt sikkert skiftes inden næste
sæson!
2. Termostaten var gået itu, og fyren havde ikke fået det lavet HELT efter
bogen. Der var blevet lavet en "manuel" termostat i form af en knap man
skulle trykke på når motoren blev for varm.
3. Skivebremserne foran var nede på 4,1 mm (altså ville den nok ikke gå
igennem næste syn med disse på (sidste syn var for ca. 1½-2 år siden, så jeg
skal ikke til syn forløbigt.)
4. toppakning endnu ikke skiftet (så det er stadig den svage originale der
sidder derpå).

Men motoren lød rigtig fin. Jeg fik kørt en mindre tur på den, men i min
begejstring over maskinen glemte jeg jo ALT om at tjekke hvordan den
bremsede, etc. Så jeg skal ud og prøve den igen tirsdag, hvor jeg så MÅSKE
køber den.

Han har sat den til salg for 24.500,- Når jeg ser på de ting der SKAL laves
(bagdækskift, bremseskiver foran (MEGET dyre), muligvis toppakning
(termostaten kan godt vente med at bliver lavet til det blir' rigtig varmt
igen næste sæson), synes jeg alt taget i betragtning at et startbud fra min
side på 21.000,- ville være fair.

Men hvad siger i?

Jeg har endnu ikke prøvet ANDRE GSX-R 250'ere, KUN denne her, så jeg kan
ikke rigtigt sammenligne, men mit første indtryk var altså at denne her var
rigtig fin og velholdt.

Mvh Anders

PS: hvor meget koster det at få skiftet en toppakning på GSX-R 250'eren
PPS: kan man bruge andre bremseskiver end LIGE præcis dem til denne model,
eller er der andre (i så fald, hvad koster disse?)

hygge

Fra : FER

Dato : 03-11-02 12:09

Skivernes min. mål er 4mm... så den går.

mvh Tommy Fer

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-11-02 13:17

"FER" <fer@cool.no.junk.for.me.dk> skrev i en meddelelse
> Skivernes min. mål er 4mm... så den går.

Min. mål skal overholdes på skivens tyndeste sted, og nede i synshallen har
de sådan en fin måledims der kun måler på et punkt ad gangen, og så finder
de lige en dyb rille i skiven et eller andet sted, og målet i bunden af
den - og vupti! Så er skiven ikke 4,1mm mere, men 3,9mm. Det er de ret gode
til nede i synshallen.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 03-11-02 13:28

> [...]
> de lige en dyb rille i skiven et eller andet sted, og målet i bunden af
> den - og vupti! Så er skiven ikke 4,1mm mere, men 3,9mm. Det er de ret
De har ALDRIG målt mine, bare kigget og evt kørt en finger over dem !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 03-11-02 12:42

> Men hvad siger i?
_____________________________

Det er ret svært at vurdere noget ud fra et indlæg, men umiddelbart skal du
regne det beløb ud, som du ved det vil koste at få udbedret de ting, du
skriver.
Derefter skal du forelægge beløbet for sælger, og prøve at presse ham lidt
på den måde.
En anden meget vigtig ting at kigge efter er evt. slitage i motoren (også
selvom den ikke har gået så meget). Det kan man ofte se på udstødningen,
hvilken farve røgen har når den får noget rulle mens den står på støtteben -
og helst når motoren er forholdvis kold.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Andrew

Dato : 03-11-02 13:55

> [...]
> skriver.
> Derefter skal du forelægge beløbet for sælger, og prøve at presse ham lidt

Jeg har regnet lidt på det:
bremseskiver: 2000-2500,-
termostat: 500,- (?)
bagdæk 1000-1500,-
(toppakning + arb.løn) 1000-1500,-

Altialt kommende udgifter på 4000-6000,-

At toppakningen plejer at ryge ved det antal kilometer maskinen nu har kørt,
kan sælger jo selvfølgelig ikke klandres for; alt taget i betragtning synes
jeg at
20000(-21000) er rimeligt ?

> [...]
> hvilken farve røgen har når den får noget rulle mens den står på
støtteben -
> og helst når motoren er forholdvis kold.

Mit problem er at jeg ikke har prøvet andre af den slags maskiner, KUN denne
her. Og der er ikke nogen jeg kender der har en eller nogen der sælger en
omkring mig (kun en der har kørt 78000 km og det bliver svært at
sammenligne)!

Men jeg prøver den tirsdag, hvor jeg vil tage en længere tur end en på 5
minutter, og muligvis osse ud på motorvejen, for at se om den trækker
ordentligt og som den skal.

Hvilken farve skal røgen helst have???

> Psycho Cowboy
> Babygixxer

mvh Anders

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 03-11-02 14:04

> At toppakningen plejer at ryge ved det antal kilometer maskinen nu har
kørt,
> kan sælger jo selvfølgelig ikke klandres for;
_______________________________________

Selvfølgelig ikke, men tag det nu alligevel med dine beregninger - det skal
dog lige siges at jeg ikke har haft nogen problemer med at toppakningen er
utæt, og jeg min har spolet knapt 35 kkm nu, såe...
_______________________________________

> Hvilken farve skal røgen helst have???
_______________________________________

Allerhelst skal den slet ikke ryge men blot dampe, når der er kold.
Hvis røgen er desideret hvid (ikke damp) så bruger den højst sansynligt
olie, og hvis den er sort, er det benzinrøg - men disse "røg-fif" er kun
retningslinier. De fortæller jo hverken hvor det er galt, eller om det kun
er småfejl, eller en hovedrenovering af motoren.
En mekanikker jeg kender, som er en gammel rotte i faget, påstår at han
næsten læse alt ud af en motor ved at se på udstødningen... det er
selvfølgelig at sætte det lidt på spidsen, men det giver et ret godt billede
af hvordan motoren har det.

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Andrew

Dato : 03-11-02 14:17

> [...]
> næsten læse alt ud af en motor ved at se på udstødningen... det er
> selvfølgelig at sætte det lidt på spidsen, men det giver et ret godt

Den har kun kørt 28.000, så jeg regner ikke med at MC'en trænger til
hovedrenovering, men man ved selvfølgelig aldrig hvordan den tidligere ejer
har kørt den.

Kunne man ikke tage den ind til en mekaniker og få ham til at bruge 10
minutter til at kigge den igennem?

Jeg kender nemlig ikke rigtig nogen i Århus-området der har forstand på
MC'er!

Mvh Anders

Fra : Moller

Dato : 03-11-02 14:37

> [...]
kørt,
> kan sælger jo selvfølgelig ikke klandres for; alt taget i betragtning

hmmmm, der er jo en inde på dk.marked.privat.motorcykler til salg for
18.000Kr... og den skal ikke ha fikset for de 4-5kilo som du skriver den her
skal... at den så skal synes (3-500Kr.) så vil jeg mene at det du kommer
frem til er for dyrt, især nu det er opstalningstid :)

> [...]
> her. Og der er ikke nogen jeg kender der har en eller nogen der sælger en
> omkring mig (kun en der har kørt 78000 km og det bliver svært at

Nø, hvis den med 78000 på klokken er veldholdt, og den som du kigger på
er elendigt holdt, så vil du da mærke forskel, til den med de 78000 på
klokkens fordel... så prøv den.

> Men jeg prøver den tirsdag, hvor jeg vil tage en længere tur end en på 5
> minutter, og muligvis osse ud på motorvejen, for at se om den trækker
> ordentligt og som den skal.
>
> Hvilken farve skal røgen helst have???

Røgen ??? du skal overhovede ikke kunne se røgen når den er varm, det er
IKKE en 2 takter :)

Af de 20-30 gange jeg har kørt på en Gixxer 250'er har den minimalt
givet røg fra sig, ved meget kold start, og når den var over 40C var røgen
væk.... så hvis der kommer røg, lyder det som tid til at der skal renoveres
motor, eftersom der kommer olie med i forbrændingen.

Er det tilfældet så hold dig laaaaaaangt væk, eller få den langt mere
ned i pris, end hva du har planlagt indtil nu. For indre motor reperationer
kan du læse om mange steder her i gruppen, og hvis du kigger efter er 50%
change om folk kan magte opgaven at fikse den slags selv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 03-11-02 14:40

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> lagde en arm i

> Jeg har regnet lidt på det:
> bremseskiver: 2000-2500,-
> termostat: 500,- (?)
> bagdæk 1000-1500,-
> (toppakning + arb.løn) 1000-1500,-
>
> Altialt kommende udgifter på 4000-6000,-

Jeg synes den bliver en anelse dyr. Jeg købte en for et par måneder siden
til 23.000. Den havde ikke nogen fejl, nyt bagdæk og nye skiver. Den havde
kørt lige under 20.000 km. Der kan selvfølgeligt være fusket med km-
tælleren, men eftersom sælgeren kun havde brugt den til små
fornøjelsesture, pga. han også havde bil, fandt jeg ham troværdig.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Andrew

Dato : 03-11-02 14:59

> [...]
> tælleren, men eftersom sælgeren kun havde brugt den til små
> fornøjelsesture, pga. han også havde bil, fandt jeg ham troværdig.

Forstå mig nu ikke forkert, maksinen var pæn og velholdt og motoren gik
MEGET fint, uden røg (jeg lagde mærke til). Den startede uden probs og jeg
synes alt i alt fra den tur jeg prøvede på den at den var helt fin.

Der er absolut ikke noget galt inde i motoren, det tror jeg ikke. Havde min
far med ude for at se/høre den, og han havde ikke noget negativt at sige
lige pånær de udgifter jeg vil få med skiverne, bagdæk og termostat.

Men grundet årstiden og de småting, der skal laves (bagdækket har ikke meget
mere end ½-1 sæson i sig, ligesom skiverne, og så at termostaten tændes og
slukkes manuelt via knap) så synes jeg at et bud på 20.000 er rimeligt.

Det har som sagt kørt lige omkring de 30K

Mvh Anders

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-11-02 16:04

> [...]
> igen næste sæson), synes jeg alt taget i betragtning at et startbud fra

Hej Anders

Du får den pæne udgave af denne tale:

Du må ikke købe den første MC du ser. Det er en TYPISK begynder fejl. Man
har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to hjul,
fire cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skivere der har lavet det samme trick. Få en erfaren kammerat til
at hjælpe med at kigge modellen efter.

Du skal kigge på flere. Gerne flere forskellige modeller, så du kender netop
den model du købers fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og lede på
nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Det er næsten vinter nu. Den pris du skal til at give er forårspris synes
jeg. Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun
et fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt
sværet at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast".
Prøv et par GSXR 250, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _jeg_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Undersøger cyklen grundigt, starter cyklen. Snakker lidt
med sælger mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder
gassen i hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager
man hjem laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det
koster og får den i en stand man kan holde ud og så afgive et bud til
sælger. Dette bud er (selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er
vel krejler ). Hvis ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv
nogle andre cykler. Når man har kigget på en del ved man godt hvilke der er
værd at samle på og hvilke der er alt for dyre.

Der er noget i vejen. Det er ikke thermostaten der er gået. Det er en
mekanisk dims der sidder indbygget i kølesystemet og øger kølevandsflowet
når kølevands tempraturen når over en bestemt tempratur, normalt er det 83
grader. Det der er gået i stykker på din GSXR er det tempraturstyrede relæ
der slår kølerblæseren til på det rette tidspunkt. Er det ikke rigtigt? Hvis
det er thermostaten der er i stykker så den er åben hele tiden, så skal det
fixes med det samme, da din GSXR ellers aldrig bliver ordenlig driftsvarm.

Hints
Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
4000rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange omdrejninger.

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændningen over batteriet ved 8000rpm. Den skal vise max 15V
regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki Det koster minimum
en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste værs. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster minimum en tudse at reparere.

Chek hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge dig selv koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale 100/80 - 130/70. Motoren trækker pænt,
og får som regel god holdbarhed ud af et sæt dæk. Jeg anbefaler følgende
dæk: Sport: Bridgestone BT45, Pirelli Sport Deamon. Touring: Michelin
Macadam 50. Pirelli Sport Deamon koster 700kr for et sæt inkl porto ved
www.reifenversand.com Det er monster billigt!

Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kupperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Lige en ting til. Forlang motoren er kold når du kommer. Suzukien SKAL
startes med choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal din have
det anderledes trænger den til en karburator justering.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke. Læs
mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 03-11-02 18:17

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
Hej Hej

> [...]
> der står at man har drosling på .
> Der sidder en Yushimura (tror jeg den hed) udstødning på den.
Jow det er korrekt.. Det hedder de.

> Der var endnu ikke skiftet toppakning, den plejer at "dø" ca. ved
> 25000-30000 km ?

Jo deromkring, men der er nogle få hvor problemet ik opstår.

> [...]
> godt kan presse den lidt ned i pris, hvilket jeg synes er fair:
> 1. Bagdækket var MEGET slidt og skulle helt sikkert skiftes inden næste

1000kr kan et bagdæk med montering nok godt løbe op i .

> 2. Termostaten var gået itu, og fyren havde ikke fået det lavet HELT efter
> bogen. Der var blevet lavet en "manuel" termostat i form af en knap man
> skulle trykke på når motoren blev for varm.

Det burde trække prisen betydeligt ned. (men jeg har da en du kan købe)

> 3. Skivebremserne foran var nede på 4,1 mm (altså ville den nok ikke gå
> igennem næste syn med disse på (sidste syn var for ca. 1½-2 år siden, så
jeg
> skal ikke til syn forløbigt.)
Så skal den jo synes ved ejerskifte, hvis den er 10 år gammel.. Der skal den
nemlig være synet inden for
det sidste år!

> [...]
> begejstring over maskinen glemte jeg jo ALT om at tjekke hvordan den
> bremsede, etc. Så jeg skal ud og prøve den igen tirsdag, hvor jeg så MÅSKE

Trak den godt? Det er svært for dig at vurdere. Jeg synes helt bestemt du
skal prøve en mere
inden du køber.

> [...]
> igen næste sæson), synes jeg alt taget i betragtning at et startbud fra

Ja 22000kr ender det vel på :)

> [...]
> PPS: kan man bruge andre bremseskiver end LIGE præcis dem til denne model,
> eller er der andre (i så fald, hvad koster disse?)

Jeg har haft kontakt med en i Sverige (niclas) som kan lave bremseskiver for
550kr stk.
Men ellers så er der uorginale, som vist er noget hø. Sidste mulighed er
orginale, som koster kassen !
Toppakningen er heller ikke gratis at skifte overhovedet. Der går nogle
timer på et værksted så vidt jeg ved.

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Andrew

Dato : 03-11-02 19:01

> [...]
> orginale, som koster kassen !
> Toppakningen er heller ikke gratis at skifte overhovedet. Der går nogle

Er der nogle i Århus-egnen med en GSX-R 250'er der vil lade mig prøve
deres???

Jeg er villig til at give en kasse bajere (eller noget i den stil) for en
prøvetur på en (selvfølgelig totalt iorden) GSX-R 250'er sådan at jeg kan
sammenligne med den jeg er igang med at købe.

Mvh Anders

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 03-11-02 19:42

> [...]
> prøvetur på en (selvfølgelig totalt iorden) GSX-R 250'er sådan at jeg kan
> sammenligne med den jeg er igang med at købe.

Er der ik nogle til salg? Jeg mener da Frankie har en ??
Det koster vel ik en kasse bajere der :)

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Andrew

Dato : 03-11-02 19:57

> Er der ik nogle til salg? Jeg mener da Frankie har en ??
> Det koster vel ik en kasse bajere der :)

I Århus?

Mvh Anders

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-11-02 19:16