aktieamatør
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-11-02 23:39

Jeg vil til at købe aktier. Hvordan og hvornår betales hvor meget i afgift
af en handel/fortjeneste/udbytte?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 04-11-02 16:23

d. 02/11/02 23:38 skrev Preben Riis Sørensen på preben@esenet.dk i artiklen
3dc453e8$0$28338$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg vil til at købe aktier. Hvordan og hvornår betales hvor meget i afgift
> af en handel/fortjeneste/udbytte?

Jeg køber mine aktier via en afdeling af Danske Bank, hvor jeg bestiller pr.
brev.

1. Ved hver handel betales en kurtage på mindst 175 kr.
2. Hvert kvartal betales desuden en afgift på 12,50 kr. pr. ændring i den
beholdning, der er registreret i Værdipapircentralen (VP)
3. Der betales skat (vist 40%) ved udbetalingen af udbytte
4. Reglerne for beskatning af kursgevinst- og tab er komplicerede, men der
skal grundlæggende betales skat i forbindelse med årsopgørelsen af
realiserede kursgevinster, som vist beskattes som kapitalindkomst.

Det var de afgifter, jeg lige kan komme i tanke om nu.

I øvrigt vil jeg foreslå, du søger for at få dine aktier navnenoteret,
således du kan få tilsendt regnskaber, indkaldelse til generalforsamling og
evt. andet materiale, selskaberne sender til aktionærerne.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-02 16:35

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> [...]
> brev.
>
> 1. Ved hver handel betales en kurtage på mindst 175 kr.

Hvis man kan finde ud af at betjene en browser, kan man med fordel
benytte en netbaseret børsmægler. For eksempel tilbyder Stocknet
(http://www.stocknet.dk) handler med en kurtage på blot 20 kroner i det
første halve år, man er kunde. Herefter ligger kurtagen i omegnen af
minimum 70 kroner. Aktierne navnenoteres automatisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 04-11-02 16:49

d. 04/11/02 16:35 skrev Kim Ludvigsen på ludvig@mail.dk i artiklen
3DC693BA.6186@mail.dk:

> [...]
> første halve år, man er kunde. Herefter ligger kurtagen i omegnen af
> minimum 70 kroner. Aktierne navnenoteres automatisk.

Med de småpenge, jeg arbejder med, vil det nok være for dyrt at flytte
aktierne til Stocknet, og det er både dyrt og besværligt at flytte sin
kapitalpension, så vidt jeg ved.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-02 18:17

> [...]
>
> Med de småpenge, jeg arbejder med, vil det nok være for dyrt at flytte
> aktierne til Stocknet, og det er både dyrt og besværligt at flytte sin

Det er klart, at hvis den oprindelige spørger har lignende bindinger, er
udvalget begrænset. Stocknet og lignende netbaserede børsmæglere kan dog
klart anbefales, hvis man skal investere rede penge i aktier.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-11-02 18:31

De fleste banker har forskellige former for 'netbanker', hvor man kan handle
on-line uden de store dikkedarer - og til en lavere kurtage end den, som
anvendes ved personlig betjening (brev).
Jeg er ikke Danske Bank kunde, men er faktisk sikker på de har en sådan
løsning.

Venlig hilsen
knud

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-11-02 00:39

Tak for svarene. Jeg troede der var en statsafgift på 3% hver gang man
handlede. Har jeg fået det helt galt i halsen? Jeg ved dårligt hvor jeg har
det fra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-02 00:59

Preben Riis Sørensen wrote:

> Tak for svarene. Jeg troede der var en statsafgift på 3% hver gang man
> handlede. Har jeg fået det helt galt i halsen? Jeg ved dårligt hvor jeg har
> det fra.

Der har tidligere været en afgift på 1 % ved hvert salg, det er nok den,
du tænker på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen