Dele internetforbindelse med nabo
Fra : Rasmus Michaelsen

Dato : 02-11-02 20:34

Jeg har et WebSpeed-internetabonnement hos TDC. Er det lovligt at trække et
netkabel fra min router over til min nabo og lade ham få del i
herlighederne? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet i TDC's
leveringsbetingelser/vilkår, men de må jo da have forholdt sig til
problemet?

Fra : Incognito

Dato : 02-11-02 21:24

Jeg er ikke sikker, men jeg tvivler på at man må. TDC leverer jo internet
til din adresse og ikke din nabos

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-11-02 21:28

In article <aq19a0$han$1@sunsite.dk>, Rasmus Michaelsen wrote:
> [...]
> herlighederne? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet i TDC's
> leveringsbetingelser/vilkår, men de må jo da have forholdt sig til

Normalt er det forbudt hos TDC, og kun CyberCity giver den
mulighed.

Men, hvis det ikke står i din kontrakt, så må du vel
dele din forbindelse.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-11-02 22:23

meddelelse news:slrnas8db1.i2.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Normalt er det forbudt hos TDC, og kun CyberCity giver den
> mulighed.

og Tiscali

> Men, hvis det ikke står i din kontrakt, så må du vel
> dele din forbindelse.

Til Rasmus:
Hmm!
På TDC et infomøde sagde de at man måtte bruge det inden for egen husstand
og nul mere. Om et år vil de tilbyde IP telefoni over WebSpeed og så vil din
nabo kunne tale på din regning (men det er jo nok noget du skal
tilmelde dig, hvis du er interesseret, så et stort problem er det vel ikke)

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Peter

Dato : 02-11-02 23:16

> Om et år vil de tilbyde IP telefoni over WebSpeed

Hvor har du set det henne?
Det er ellers ikke længe siden at både stofa og tdc sagde at ip-telefoni er
død...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 05-11-02 15:42

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse news:aq1it4$pu8$1@sunsite.dk...

> Hvor har du set det henne?
> Det er ellers ikke længe siden at både stofa og tdc sagde at ip-telefoni
er
> død...

Jeg så det demonstreret for en måned siden i telehuset Borups Alle Kbh under
et WebSpeed info møde for boligforeninger.
Og sikke en dejlig udsigt de har fra tårnets top!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Rasmus Michaelsen

Dato : 03-11-02 07:35

> Normalt er det forbudt hos TDC, og kun CyberCity giver den
> mulighed.
>
> Men, hvis det ikke står i din kontrakt, så må du vel
> dele din forbindelse.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at TDC ikke finder det
"hensigtsmæssigt", at jeg deler et abonnement med min nabo. Men hvad er
retstilstanden på området? Det er vel en ny situation juridisk set at skulle
forholde sig til, at et firma for en fast pris leverer en uendelig mængde
ressourcer til en kunde. Er det _kriminelt_ her at dele "indtægter" og
udgifter her med naboen? Eller er det en rent privat-retslig sag?

Der må vel ligge nogle domme om naboer, der har delt en KabelTV-forbindelse.
Dem kunne jeg godt tænke mig at høre om, hvis nogen ved noget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-02 08:55

Rasmus Michaelsen skrev:

>Jeg er selvfølgelig godt klar over, at TDC ikke finder det
>"hensigtsmæssigt", at jeg deler et abonnement med min nabo.

Kik i din aftale med dem. Hensigtsmæssigt eller ej, så er det den
der gælder.

I mine Stofanetbetingelser står der (præcis):

   Tilslutningen er personlig for Abonnenten og dennes
   husstand og kan ikke overdrages til tredjemand.
   Abonnenten må ikke give andre adgang til at benytte
   Tilslutningen.

>Men hvad er retstilstanden på området?

Enkel hvis aftalen er klar.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 03-11-02 09:51

Rasmus Michaelsen <rbh.nospam@wanadoo.ingenspam.dk> skrev

>. Er det _kriminelt_ her at dele "indtægter" og
> udgifter her med naboen?

Det kriminelle ville være at du overfor naboen optræder som udbyder, som
telefonselskab, det må du ikke.
Du må heller ikke bruge din forbindelse til internettelefoni, og så sælge
telefontid til andre.

Det er heller ikke tilladt at videresælge el.
Man må ikke, ved udlejning af en del af sin ejendom, sætte en "undermåler"
op, og afregne forbrug af el med lejeren.
Man må derimod godt aftale en fast pris for elforbrug.
Om det "fri" elmarked ændrer ved dette ved jeg ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-02 10:02

alexbo skrev:

> [...]
>telefonselskab, det må du ikke.
>Du må heller ikke bruge din forbindelse til internettelefoni, og så sælge

Hvor er det reguleret?

--
Bertel

Fra : Oscar

Dato : 03-11-02 10:14

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> telefonselskab, det må du ikke.
> Du må heller ikke bruge din forbindelse til internettelefoni, og så sælge

Det må alt andet lige være den kontrakt man har skrevet under på som gælder -
samt evt de henvisninger som forefindes i kontrakten.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-11-02 12:33

On 03/11/02 9:51, in article aq2nv4$17th$1@news.cybercity.dk, "alexbo"
<alexbo@email.dk> wrote:

> Det kriminelle ville være at du overfor naboen optræder som udbyder, som
> telefonselskab, det må du ikke.

Det er muligvis et brud på jeres kontrakt, men det er ikke kriminelt
(=strafbart).

/kristian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-11-02 11:52

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Normalt er det forbudt hos TDC, og kun CyberCity giver den
> mulighed.

Cybercity mener jeg faktisk ikke man må, når det er privat abonnement... Hos
Tiscali er det fuldt lovligt ifl. betingelserne

Man skal have TDC ONLINE professionel (tidligere Zillion) for at dele ud
over husstanden

Fra : Morten Isaksen

Dato : 03-11-02 12:42

"Rasmus Michaelsen" <rbh.nospam@wanadoo.ingenspam.dk> wrote in message
> [...]
> herlighederne? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet i TDC's
> leveringsbetingelser/vilkår, men de må jo da have forholdt sig til

Jeg ved ikke lige med WebSpeed, men med TDC Bredbånd, der spurgte jeg deres
kundeservice om man måtte købe sådan en i boligforeningen og slutte den til
vores lokalnetværk. Svaret var, at sålænge vi betalte regningen, så var de
ligeglade, hvem der brugte forbindelsen.

/Morten

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-02 12:34

Rasmus Michaelsen skrev i news:aq19a0$han$1@sunsite.dk

> [...]
> del i herlighederne? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet i TDC's
> leveringsbetingelser/vilkår, men de må jo da have forholdt sig til

Det vil enten direkte eller indirekte fremgå af aftalen.

Som udgangspunkt vil jeg antage, at du ikke kan dele din internetforbindelse
med naboen, med mindre det udtrykkeligt er anført i aftalen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 03-11-02 22:06

> [...]
internetforbindelse
> med naboen, med mindre det udtrykkeligt er anført i aftalen.

Dvs, hvis det ikke er tilladt, så er det forbudt. Er det ikke den anden
vej rundt der er normal praksis i DK?

MVH CP

Fra : Peter G C

Dato : 04-11-02 19:18

Claus P. skrev i news:3dc58fc2$0$28342$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[klip]

> Dvs, hvis det ikke er tilladt, så er det forbudt. Er det ikke den
> anden vej rundt der er normal praksis i DK?

Det er kontraktsret det vi taler om. Den sætning du hiver frem er fra
strafferetten eller forvaltningsretten, hvorfor den ikke passer ind i
billedet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 04-11-02 22:47

> [...]
>
> Det er kontraktsret det vi taler om. Den sætning du hiver frem er fra
> strafferetten eller forvaltningsretten, hvorfor den ikke passer ind i

Hmm, det var egentlig mere denne sætning jeg studsede over:
Citat:
Som udgangspunkt vil jeg antage, at du ikke kan dele din
internetforbindelse
med naboen, med mindre det udtrykkeligt er anført i aftalen.
Citat slut.

Hvis det ikke er nævnt i aftalen, hvorfor går du så ud fra at det er
forbudt?

MVH CP

Fra : Thomas W.

Dato : 04-11-02 23:34

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Citat slut.
>
> Hvis det ikke er nævnt i aftalen, hvorfor går du så ud fra at det er

Velsagtens fordi det ikke er en del af aftalen og/eller at naboen ikke er
del af denne aftale.

/Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-02 08:32

"Thomas W." <tw_dk@*NOSPAM*hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]

Ja.

> Velsagtens fordi det ikke er en del af aftalen og/eller at naboen ikke er
> del af denne aftale.

Jeps - det er da en meget fint argument.

/Peter

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 05-11-02 15:01

Dejligt at mærke en smule _videnskab_ i denne tråd!

Jeg er ikke selv jurist, så her er en uvidenskabelig indvending: Jeg vil
mene, at problemstillingen med at dele et internetabonnement med naboen / i
opgangen / i boligforeningen er så oplagt, at _hvis_ TDC ikke udtrykkeligt
forbyder det i kontrakten, må man som aftalepartner regne med, at de på
forhånd har opgivet at håndhæve et forbud. Jeg ville derfor tro, at man kan
deles om et abonnement med god samvittighed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-02 15:18

Rasmus Jakobsen skrev:

>opgangen / i boligforeningen er så oplagt, at _hvis_ TDC ikke udtrykkeligt
>forbyder det i kontrakten, må man som aftalepartner regne med, at de på
>forhånd har opgivet at håndhæve et forbud.

På lignende vis kan du bevise at hvis jeg giver dig et æble, så
skal jeg brødføde jordens befolkning. Den holder ikke.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-02 17:21

In article <tnkfsucs5ldpn5f8a4g8ap8hfams5dnfp2@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> På lignende vis kan du bevise at hvis jeg giver dig et æble, så
> skal jeg brødføde jordens befolkning. Den holder ikke.

Næh, men manden du har givet et æble må gerne brødføde verdens
befolkning med det. Kunden har købt en ydelse med en øvre grænse
(hastighed), og kunden betaler principielt for at udnytte
sin båndbredde 100%. Om han bruger dele af denne kapacitet
til at hente ting til naboen, eller lader naboen selv gøre det
er TD@ uvedkommende.

Selvfølgelig er det TD@'s plan at sælge forbrugerens ubrugte kapacitet
til en anden forbruger, det er det der giver stordriftsfordele,
og gør at en 2Mbit ADSL ikke koster 20000 kr/md.

Fra : Robert Andersen

Dato : 03-11-02 20:38

"Rasmus Michaelsen" <rbh.nospam@wanadoo.ingenspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> herlighederne? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet i TDC's
> leveringsbetingelser/vilkår, men de må jo da have forholdt sig til

Lidt OT, men:
Der er også en anden ting du skal tænke på, da du og naboen ikke får strøm
fra samme strømgruppe kan du i teorien stå med et par stegte computere, hvis
du ikke benytter lysleder mellem dig og naboen.

- Robert

Fra : Claus P.

Dato : 03-11-02 22:09

> [...]
> fra samme strømgruppe kan du i teorien stå med et par stegte
computere, hvis
> du ikke benytter lysleder mellem dig og naboen.

Der sidder en galvanisk adskillelse på netkortet. At den ikke holder til
et lyn-
nedslag er en anden sag, men hvilken strømgruppe maskinerne kører på,
har ingen betydning.

MVH CP

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-11-02 00:26

On 03/11/02 22:09, in article
3dc59076$0$28332$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Claus P."
<ewarp@get2net.dk> wrote:

> men hvilken strømgruppe maskinerne kører på,
> har ingen betydning.

Enig - hvis det havde betydning var det også pænt svært at lave et stort
netværk...

/kristian

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 04-11-02 22:52

> [...]
> herlighederne? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet i TDC's
> leveringsbetingelser/vilkår, men de må jo da have forholdt sig til

Punkt 5 i disse vilkår taler om overdragelse til trediemand:

> http://www.oncable.dk/file_download.php?UniversFileID=46

PH

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-02 23:04

Scripsit "Peter Hansson \(7950\)" <phansson@mail.tele.dk>

> Punkt 5 i disse vilkår taler om overdragelse til trediemand:

Det punkt lyder:

| Den, mellem TDC Kabel TV og kunden, indgåede abonnementsaftale kan
| ikke af kunden overdrages til tredjemand.

Det betyder at kunden ikke kan overdrage sine rettigheder og pligter
til en tredjemand. Det vil altså hele tiden være kunden der er
forpligtet til at betale abonnement, og det vil kun være kunden der
fx kan stille krav om afhjælpning af fejl på forbindelsen.

Men det siger ikke noget om hvorfra kunden må få de data han sender
gennem, eller hvad han gør af de data han får fra nettet.

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-02 08:34

[klip]

> Men det siger ikke noget om hvorfra kunden må få de data han sender
> gennem, eller hvad han gør af de data han får fra nettet.

Jooo. Internetforbindelsen hører til en bestemt adresse. Og ikke andre.

Der foreligger en eller anden form for overdragelse af retten til at komme
på internettet, hvis du giver naboen lov til at dele forbindelsen.

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-11-02 13:48

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Jooo. Internetforbindelsen hører til en bestemt adresse. Og ikke andre.

Siger hvem? Internetforbindelsen *ender* på en bestemt adresse, men
hvis aftalen ikke indeholder nogen begrænsninger om hvilke pakker man
kan sende gennem den, gælder der altså ikke nogen begrænsninger.

obBilanalogi: En biludlejer bliver jo også nødt til at gøre det til en
udtrykkelig del af aftalen hvis han vil forbyde sin lejer at tage
tredjemand ud at køre i en lejet bil.

> Der foreligger en eller anden form for overdragelse af retten til at komme
> på internettet, hvis du giver naboen lov til at dele forbindelsen.

Ikke efter min mening.

Og aftalen går ikke ud på "retten til at komme på internettet". Den
går ud på retten til at sende IP-pakker til destination på nettet, og
på at få tildelt en IP-adresse som resten af internettet kan bruge til
at sende pakker til mig. Hvilke pakker jeg vælger at sende, herunder
om jeg vælger at bruge informationer fra min nabo til at konstruere de
pakker jeg har ret til at sende, er udbyderen uvedkommende, medmindre
han har taget eksplicit forbehold for hvad slags trafik jeg må bruge
min forbindelse til.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-02 14:12

Henning Makholm skrev:

>obBilanalogi: En biludlejer bliver jo også nødt til at gøre det til en
>udtrykkelig del af aftalen hvis han vil forbyde sin lejer at tage
>tredjemand ud at køre i en lejet bil.

Men han behøver ikke tage specielle forbehold hvis han vil
forbyde denne tredjemand at føre bilen. Det skal nemlig være en
del af aftalen hvis det skal være tilladt.

Man må jo også gerne bede naboen om at kikke en over skulderen
eller for den sags skyld sidde ved computeren og surfe.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-02 18:04

Henning Makholm skrev i news:yah7kfschdr.fsf@pc-043.diku.dk

> [...]

> hvis aftalen ikke indeholder nogen begrænsninger om hvilke pakker man
> kan sende gennem den, gælder der altså ikke nogen begrænsninger.

Det siger kontrakten.

Du argumenterer alt hvad du kan Men det hjælper ikke på mig. - beklager.
Naboen kan ikke få lov til at dele forbindelsen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-11-02 18:28

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Henning Makholm skrev i news:yah7kfschdr.fsf@pc-043.diku.dk

> Det siger kontrakten.

Det er jo netop det det er antaget at den ikke gør. Jeg er enig i at
man kan aftale en begrænsning. Men hvis sådan en begrænsning ikke er
aftalt, er den ikke aftalt.

> Du argumenterer alt hvad du kan

Så er der i det mindste en i tråden der forsøger at argumentere.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 05-11-02 18:59

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

I min ordrebekræftelse står der:

De til enhver tid gældende vilkår og priser for TDC Netekspress-adsl danner
grundlag for aftalen.

Vedr. deling af forbindelsen:

http://www.teledanmark.dk/menu/sm2887.htm

Hvis det samme ikke skulle gøre sig gældende ang. Webspeed, ville det undre
mig uhyre meget.

PH

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-02 19:18

Henning Makholm skrev i news:yahof949b9i.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> [...]
> aftalt, er den ikke aftalt.

> Så er der i det mindste en i tråden der forsøger at argumentere.

Nu har vi ikke kontraktens fulde ordlyd - uden den kommer vi ingen vegne.

Men selv om den ikke er angivet, så kan jeg ikke se, hvordan man skulle
kunne dele en rettighed, der pr. definition kun tilhører en person/husstand.
Der er netop anført, at der ikke må ske overdragelse. Det er sådan set nok
for mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-11-02 19:27

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Henning Makholm skrev i news:yahof949b9i.fsf@pc-043.diku.dk

> Nu har vi ikke kontraktens fulde ordlyd - uden den kommer vi ingen vegne.

Jeg troede vi diskuterede sandhedsværdien af udsagnet

*Hvis* kontrankten ikke siger noget om sagen, *så* må kunden selv
om hvor han får pakker fra, og hvad han gør med dem han modtager.

> Men selv om den ikke er angivet, så kan jeg ikke se, hvordan man skulle
> kunne dele en rettighed, der pr. definition kun tilhører en person/husstand.

Jamen, rettigheden er jo kravet på at få IP-pakker overført. Den
rettighed bliver jo ikke overdraget ved at nogen af de pakker jeg
beder om at få overført (i henhold til aftalen) kommer fra min nabo.

Og desuden mener jeg at hovedformålet med uoverdragelighedsbetingelsen
må være at gøre opmærksom på at man ikke ensigt kan overdrage
sin betalingsforpligtelsen til tredjemand.

> Der er netop anført, at der ikke må ske overdragelse. Det er sådan set nok
> for mig.

Jeg mener ikke der sker nogen overdragelse.

--
Henning Makholm "Panic. Alarm. Incredulity.
*Thing* has not enough legs. Topple walk.

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-02 19:45

Henning Makholm skrev i news:yahadknan3j.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> Jeg troede vi diskuterede sandhedsværdien af udsagnet
>
> *Hvis* kontrankten ikke siger noget om sagen, *så* må kunden selv
> om hvor han får pakker fra, og hvad han gør med dem han modtager.

Ok - i det omfang, vi kan finde "sandheden".

> Jamen, rettigheden er jo kravet på at få IP-pakker overført. Den
> rettighed bliver jo ikke overdraget ved at nogen af de pakker jeg
> beder om at få overført (i henhold til aftalen) kommer fra min nabo.

Det er vi så ikke enige om. Du kan ikke overdrage retten eller retterne
eller rettighederne.

> Og desuden mener jeg at hovedformålet med uoverdragelighedsbetingelsen
> må være at gøre opmærksom på at man ikke ensigt kan overdrage
> sin betalingsforpligtelsen til tredjemand.

Næh nej. Der tales om rettigheder. At pligten ikke kan overdrages behøver
man ikke aftale.

[klip

> Jeg mener ikke der sker nogen overdragelse.

Det gør der utvivlsomt, men det bliver nok ikke enige om.

Generelt:

Af alle kontrakter "flyder" [1] rettigheder og pligter. I denne situation
kan disse rettigheder efter min mening ikke overdrages, da rettighederne
tilkommer medkontrahenterne - det ligger efter min mening i selve
aftalesituationen.

Dette gælder for aftageren/forbrugeren. At udbyderen, TDC, kan overdrage
sine rettigheder og pligter er noget andet, og jeg vil umiddelbart antage,
at TDC kan overdrage.

[1] som det så smukt hedder

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas W.

Dato : 05-11-02 20:00

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
> eller rettighederne.

> Næh nej. Der tales om rettigheder. At pligten ikke kan overdrages behøver

Enig.

> [...]
> sine rettigheder og pligter er noget andet, og jeg vil umiddelbart antage,

Enig. Dertil kommer vel så også retten (TDC's) til selv at vælge sine
medkontrahenter, som den anden part jo ikke ensidigt kan udhule på denne
måde.

/Thomas W.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-11-02 20:08

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det er vi så ikke enige om. Du kan ikke overdrage retten eller retterne
> eller rettighederne.

Men det gør jeg jo heller ikke.

> Næh nej. Der tales om rettigheder.

I den formulering der blev postet et link til her, stod der noget i
retning af at "aftalen" ikke kunne overdrages. Altså både rettigheder
og pligter.

> At pligten ikke kan overdrages behøver man ikke aftale.

Nej, men det kan af og til være praktisk at gøre kunden opmærksom på
det alligevel. Så vidt jeg husker var der engang i telemonopolets dage
nogen regler om at almindelige telefonabonnementer kunne overdrages.

> Af alle kontrakter "flyder" [1] rettigheder og pligter. I denne situation
> kan disse rettigheder efter min mening ikke overdrages,

Det har du ganske ret i. Men rettighederne BLIVER heller ikke
overdraget. Det er det der er hele pointen.

Ved at

1. Jeg modtager en spand bits fra min nabo

2. JEG hælder dem ned gennem den forbindelse JEG har det til at hælde
bits ned gennem.

får min nabo ikke noget krav overfor leverandøren. Han får ingen
rettigheder i konstruktionen, og der er derfor selvsagt heller ikke
sket nogen overdragelse af disse rettigheder.

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 05-11-02 18:48

> [...]
beklager.
> Naboen kan ikke få lov til at dele forbindelsen.

Det er jeg enig i. Men det er vel et spørgsmål om dette fremgår af
vilkårerne, eller på anden måde ligger implicit i aftalen.
Jeg har hvergang fået at vide at jeg kun måtte dele forbindelsen indenfor
husstanden.

Tjekker lige mine vilkår for TDC-adsl. (Hvis jeg kan finde dem.)

PH

Fra : jacob nielsen

Dato : 05-11-02 18:57

"Peter Hansson (7950)" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> Tjekker lige mine vilkår for TDC-adsl. (Hvis jeg kan finde dem.)

http://www.teledanmark.dk/html/privat/internet/bredbaand/pdf/velkomst.pdf
Se pkt. 2 'Aftalens parter' under vilkår:
[...]
Abonnementet er personligt og må ikke anvendes til formidling af trafik for
andre end kunden eller dennes husstand eller en eventuel bruger.
[...]

Mvh.
Jacob

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 06-11-02 13:37

Her kommer nogle citater fra "Webspeed Oncable - internet abonnement
standardvilkår", som der tidligere er blevet givet et link til:
http://www.oncable.dk/file_download.php?UniversFileID=46

----CITAT----

1. Standardvilkårenes omfang
(...)
Abonnementet giver brugeren adgang til internettet over kabel-tv nettet.

2. Parterne
Aftale om abonnement på internet abonnement indgås mellem kunden og TDC
Kabel TV. Kun myndige personer kan tegne internet abonnement hos TDC Kabel
TV. Kunden hæfter for bestillingen for de ydelser, der leveres i henhold til
disse vilkår.

(...)

5. Overdragelse af abonnementsaftalen m.m.
Den, mellem TDC Kabel TV og kunden, indgåede abonnementsaftale kan ikke af
kunden overdrages til tredjemand.

(...)

11. Kundens brug af TCD Kabel TV's net og servere
Kunden er opmærksom på, at TDC Kabel TV ikke har muligheder for og ikke
påtager sig at kontrollere kundens anvendelse af de ressourcer, der stilles
til kundens rådighed ved indgåelsen af abonnementsaftalen. (...)
Kunden påtager sig derfor ved denne abonnementsaftale ethvert ansvar for
alle informationer, der stilles til rådighed af kunden ved anvendelsen af
TDC Kabel TV's net og servere.
(...)
Når kunden via TDC Kabel TV's net og servere har forbindelse til tredjemand,
f.eks. i forbindelse med handel på internettet eller ved erhvervelse af
andre netydelser end de mellem kunden og TDC Kabel TV aftalte, har TDC Kabel
TV intet ansvar for kundens og tredjemands indbyrdes mellemværende.

--- CITAT SLUT---

I pkt. 16. "Kundens misligholdelse" er deling af internetadgangen med
personer uden for husstanden heller ikke nævnt overhovedet.

Så deeeet.....