/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Start problemmer
Fra : Ken Madsen


Dato : 02-11-02 19:54

Hejsa,

Jeg kunne ikke få liv i guzien idag! jeg oksede og boksede, jeg pustede og
prustede, men jeg kunne ikke løbe den igang. Batteriet var ikke fladt da jeg
tog fat i den men, de sidste par "kolde" måneder har jeg skulle løbe med den
inden jeg kunne få den elektroniske starter til at starte motoren. Så jeg
startede med en løbetur og prøvede derefter starteren, en løbetur til og
starteren igen osv. indtil at batteriet ikke kunne trække starteren rigtigt
mere. Nu får jeg hjælpe til løbeturende i morgen så jeg regner med at jeg
nok skal få den igang. Jeg huskede nemlig at hælde 1 ½ litter sprit i tanken
sidst jeg tankede, så der kan vel ikke være vand i kabuerne osv.

Men nu har jeg jo som bekendt tænkt mig at pille den skildt ad i vinter,
hvad kan jeg gøre for at motoren føler sig som ny til næste år, jeg mener så
den ikke får start problemmer bare fordi det bliver lidt koldt? Kan
starteren godt blive "lidt sløv i det" eller kan et batteri der ikke er på
toppen bevirke at starteren ikke køre hurtigt nok rundt, det virker nemlig
som om det er det der kan være galt. den siger nemlig
uuuiiiiiiiuuuuuuuiiiiiiiiuuuuuuiiiiii i stedet for uuiiuuiiuuii når
starteren prøver at trække motoren rundt.

Mvh og på forhånd tak Ken Madsen
www.motorscout.dk (kig forbi)




 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-11-02 08:00

> Jeg kunne ikke få liv i guzien idag! jeg oksede og boksede, jeg pustede og
> prustede, men jeg kunne ikke løbe den igang. Batteriet var ikke fladt da
jeg
> tog fat i den men, de sidste par "kolde" måneder har jeg skulle løbe med
den
> inden jeg kunne få den elektroniske starter til at starte motoren.

Hej Ken

Det er med 99% sikkerhed dit batteri der er fladt. Der kan godt være netop
strøm nok til at trække strteren langsomt rundt, men så er der ikke nok
strøm til at trække en ordenlig gnist i tændrørene.

Skil ALLE stik ad. sprøjt dem til med kontaktrens, pust dem igennem med
trykluft og fyld stikket op med vaseline. Kontroller samtidigt at
spadestikkene bliver klemt godt, så der er god forbindelse. Vær opmærksom på
ir og korrosion. Mål de stik igennem der viser tegn på tærring. Denne
operation kræver sædet og tanken bliver afmonteret som minimum. Jo mere
strøm der går gennem et stik, jo hurtigere irrer det. Altså stikkene omkring
f.eks laderegulatoren, generatoren, batteriet, starterrelæet og tændingen er
særlig udsat. Disse kan være irret efter 2 år på en ny ubeskyttet cykel

Kontroller dine batteriterminaler. De skal være rene og smurt ind i
vaseline. Kontoller din stelforbindelse er god ved at løsne skruen/skruerne
og puds den let med ståluld og giv dem vasline og saml den igen. Kontroller
dine tændrørshætter og tændkabler for fugt og god forbindelse og sørg for at
smøre dem ind i noget fugtafvisende som f.eks silikone bag efter.

Kontroller dit ladesystem mens du er igang. Det holder ikke evigt og kan
ødelægge alverdens el-ting. Hvis det er en defekt lade-regulator som har
brændt din CDI box af, kan den ødelægge den næste på kort tid. Du chekker
dit ladesystem hurtigt ved at måle spændingen over batteriet ved 5000rpm.
Den skal vise i omegenen af 14,4V. Hvis den måler helt i skoven (17-19V), så
køb et nyt ved Schnabel i Kronborgsgade. De rade-regulatorer han laver
virker en en del bedre en de orignale og forskellige aftermarked modeller.

Kontroller også lige dit batteri. Det er nemt. hvis det er halvfærdigt og
kortslutter ind i mellem kan det med lidt "held" godt give de problemer du
omtaler. Jeg siger med "Held" fordi en nyt batteri koster minimalt i forhold
til en CDI box. Du kontrollerer dit batteri ved at lade det fuldt op og
kontollere det med en batteritester fra Statoil. Hvis det er er fuldt opladt
og har stået en 5-8 timer bagefter skal det måle minimum 12,5V over polerne.
Måler det 12,8V er det perfekt og måler det 12,3 skal du skifte det ud. Et
dårligt batteri tager hårdt på dit ladesystem.

Batterier kan holde "evigt" hvis du gør følgende:
1: Lad det altid være fuldt opladt. Hvis det står afladt ødelægger det sig
selv og kan ikke lades helt op mere.
2: Batterier der bare står aflader sig selv lige så stille og roligt. Derfor
skal man lade på batteriet en gang om måneden vinteren over.
3: Lad det altid være mellem max og minimum mærkerne. Den del af pladerne
der ikke er dækket af batterivædske mister sin evne til at holde spændningen
og afgive strøm. Jo koldere et batteri er jo sværere har et halvfærdigt
batteri ved at virke funktionelt.

Når du så har gjort følgende og den stadig sætter ud. SÅ kan du snakke om
din CDI box er defekt. At bruge en plovmand eller tre på en CDI box er
sidste udvej. Det er ikke det første skridt man tager i tilfælde af el fejl.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-11-02 11:47


Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:rQ3x9.2$lX3.241@news.get2net.dk...
> >
> Det er med 99% sikkerhed dit batteri der er fladt. Der kan godt være
netop
> strøm nok til at trække strteren langsomt rundt, men så er der ikke
nok
> strøm til at trække en ordenlig gnist i tændrørene.

- - - - Og den enkleste test i verden deraf er at få starthjælp á et par
startkabler:
Hjælper dét er det fordi at der ikke var det fornødne strøm i
motorcyklens batteri alene!

> Kontroller dit ladesystem mens du er igang. Det holder ikke evigt og
kan
> ødelægge alverdens el-ting.

Jup!
Det ér jo en pårsag et sted, og oftest er det et spørgsmål om at der
ikke lades tilstrækkeligt på batteriet, hvilket i sig selv (altid kun
halvt opladet) kan slagte batteriet i længden!

--
Armand.



Ken Madsen (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Ken Madsen


Dato : 03-11-02 17:37


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:aq315k$1ij6$1@news.cybercity.dk...
>
> Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
> news:rQ3x9.2$lX3.241@news.get2net.dk...
> > >
> > Det er med 99% sikkerhed dit batteri der er fladt. Der kan godt være
> netop
> > strøm nok til at trække strteren langsomt rundt, men så er der ikke
> nok
> > strøm til at trække en ordenlig gnist i tændrørene.
>
> - - - - Og den enkleste test i verden deraf er at få starthjælp á et par
> startkabler:
> Hjælper dét er det fordi at der ikke var det fornødne strøm i
> motorcyklens batteri alene!
>
Hejsa,

Kan jeg sætte startkabler til fra min bil? det batteri fejler i hvert fald
ingen ting!

Mvh Ken Madsen



Armand (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-11-02 19:51


Ken Madsen <kenhvm@hotmail.com> skrev i en
news:aq3ja8$56i$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:aq315k$1ij6$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
> > news:rQ3x9.2$lX3.241@news.get2net.dk...
> > > >
> > > Det er med 99% sikkerhed dit batteri der er fladt. Der kan godt
være
> > netop
> > > strøm nok til at trække strteren langsomt rundt, men så er der
ikke
> > nok
> > > strøm til at trække en ordenlig gnist i tændrørene.
> >
> > - - - - Og den enkleste test i verden deraf er at få starthjælp á et
par
> > startkabler:
> > Hjælper dét er det fordi at der ikke var det fornødne strøm i
> > motorcyklens batteri alene!
>
> Kan jeg sætte startkabler til fra min bil? det batteri fejler i hvert
fald
> ingen ting!

Jup!
12V er 12V!!
Det kan dog blive et problem at få plads til de store klemmer fra et sæt
auto-startkabler, da motorcykelbatteriets + pol kan være alvorlig tæt på
et stelrør, men følg i så fald evt. den tykke + ledning til startrelæet
bag et sideskjold og hæng klemmen på dér!
Husk endvidere at den sidste tilslutning (af de fire stk tilslutninger -
en med hver klemme!) skal være et minus-kabel til stel eller motor (IKKE
på batteriet, da kontakt-gnister hér kan være fatale i forbindelse med
det brint-udslip som forekommer ved ladning/afladning af
bly-akkumulatorer!!!)

--
Armand.






Jens Jacob Bager Jen~ (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-11-02 12:41

> Når du så har gjort følgende og den stadig sætter ud. SÅ kan du snakke om
> din CDI box er defekt. At bruge en plovmand eller tre på en CDI box er
> sidste udvej. Det er ikke det første skridt man tager i tilfælde af el
fejl.

Hmm. Det jeg her skrev til Ken har jeg mest klippet ud fra noget jeg skrev
til Bernhardt. Se venligst bort fra det med at din CDI box er defekt. Det
den ikke med de symptomer du beskriver.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)




Ken Madsen (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Ken Madsen


Dato : 03-11-02 17:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote in message
news:xG8x9.33$lX3.1183@news.get2net.dk...
> Hmm. Det jeg her skrev til Ken har jeg mest klippet ud fra noget jeg skrev
> til Bernhardt. Se venligst bort fra det med at din CDI box er defekt. Det
> den ikke med de symptomer du beskriver.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen

lyder godt!

Ken Madsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408646
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste