Trussel om vold
Fra : Niels M. Teinbøl

Dato : 02-11-02 18:16

Hej Gruppe,

Jeg har uden held forsøgt at lede i straffeloven om ovenstående emne.

Hvad er "taksten" for at fremkomme med en trussel om vold?

F.eks: "Hvis du nogensinde igen ..... så får du så mange tæsk at... et
eller andet"

Det tætteste jeg kan komme på er dette (men er ikke helt sikker på at
det er rigtigt):

Bekendtgørelse af straffeloven
LBK nr 779 af 16/09/2002 (Gældende)

26. kapitel
Forbrydelser mod den personlige frihed

§ 260. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes for ulovlig tvang
den, som

1) ved vold eller ved trussel om vold, om betydelig skade på gods, om
frihedsberøvelse
eller om at fremsætte usand sigtelse for strafbart eller ærerørigt
forhold eller at
åbenbare privatlivet tilhørende forhold tvinger nogen til at gøre, tåle
eller undlade noget,

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-11-02 18:34

Niels M. Teinbøl skrev:

> Hvad er "taksten" for at fremkomme med en trussel om vold?
>
> F.eks: "Hvis du nogensinde igen ..... så får du så mange tæsk at... et
> eller andet"

§ 266:

Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt
for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en
strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

--
Reino

Fra : Niels M. Teinbøl

Dato : 03-11-02 10:33

Hej Reino

Takker!

Mvh N

Fra : Jan Bruun Andersen

Dato : 16-11-02 14:33

> Reino Andersen wrote:
<klip>
> [...]

Så den logiske konklusion må være: Lad være med at true. Tag i stedet
og køb et gammelt lig af en bil og kør brutalt ind i personen. Det
giver normalt 6 måneders fængsel.