/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Musik - digital kopiering i erhverv
Fra : Mikkel E. Thune


Dato : 02-11-02 16:45

hej alle,

Jeg mener efterhånden jeg har styr på jura'en omkring digital -> digital
kopiering af musik, til privat brug, men så er der spørgsmål omkring den
erhvervsmæssige brug.

Er det tilladt for en café/et diskotek, at kopiere deres cd-samling og
afspille kopierne på stedet??


Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Mikkel



 
 
Jakob Paikin (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 02-11-02 16:53

On Sat, 2 Nov 2002 16:45:03 +0100, "Mikkel E. Thune" <ask@me.dk>
wrote:

>Er det tilladt for en café/et diskotek, at kopiere deres cd-samling og
>afspille kopierne på stedet??

Nej - ikke uden aftale/tilladelse fra rettighedshaver eller en
bemyndiget organisation (KODA).


--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Brizz (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 02-11-02 19:22



> >Er det tilladt for en café/et diskotek, at kopiere deres cd-samling og
> >afspille kopierne på stedet??
>
> Nej - ikke uden aftale/tilladelse fra rettighedshaver eller en
> bemyndiget organisation (KODA).
>
Det er jeg ikke så sikker på. Er ret så sikker på at det er tilladt at tage
en kopi og bruge den. så længe du har originalen.
Var noget om det i rene ord for pengene for ikke så lang tid siden.
Så jeg mener man godt må.
Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk



Digit (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Digit


Dato : 02-11-02 20:40

"Brizz" ræsonnerede, og skrev d. 02 nov 2002:

>> Nej - ikke uden aftale/tilladelse fra rettighedshaver eller en
>> bemyndiget organisation (KODA).

> Det er jeg ikke så sikker på. Er ret så sikker på at det er tilladt at
> tage en kopi og bruge den. så længe du har originalen.
> Var noget om det i rene ord for pengene for ikke så lang tid siden.
> Så jeg mener man godt må.

Ja, indenfor /husstanden/...


--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Brizz (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 02-11-02 21:56

> Ja, indenfor /husstanden/...

Så er den i dette tilfælde også god nok jo.

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk



Lasse Reichstein Nie~ (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 02-11-02 23:17

"Brizz" <bs@(fjernmig)gronaerten.dk> writes:

> > Ja, indenfor /husstanden/...
>
> Så er den i dette tilfælde også god nok jo.

Den fulde ordlyd var "personlig brug for eksemplarfremstilleren og
dennes husstand" (ok, det er efter hukommelse, men i hvert fald tæt på
rigtigt).

"Personlig brug ..." er en restriktion i forhold til "privat brug",
som er det man har lov til med analoge kopier.

Så nej. Brug i en café er ikke personlig brug, og det er ikke en
husstand.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Brizz (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 03-11-02 14:10



> Så nej. Brug i en café er ikke personlig brug, og det er ikke en
> husstand.
>
Hvad så hvis jeg tager en kopi af en cd til at bruge i min bil, for hvis jeg
får indbrud så har jeg stadig originalen og kan lave en ny kopi. Er den så
heller ikke gangbar?

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk



Lasse Reichstein Nie~ (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 03-11-02 14:20

"Brizz" <bs@(fjernmig)gronaerten.dk> writes:

> Hvad så hvis jeg tager en kopi af en cd til at bruge i min bil,

Det må du ...

> for hvis jeg
> får indbrud så har jeg stadig originalen og kan lave en ny kopi.

.... og du behøver ikke engang begrunde det.

> Er den så heller ikke gangbar?

Jo. Ham der stjal kopien må så heller ikke afspille den, da den kopi
kun må bruges af dig og din husstand. Ikke at det sikkert bekymrer
ham, straffen for tyveri er nok højere.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Peter Bjerre Rosa (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 03-11-02 14:58

Brizz skrev:

> Hvad så hvis jeg tager en kopi af en cd til at bruge i min bil, for
> hvis jeg får indbrud så har jeg stadig originalen og kan lave en ny
> kopi.

Du behøver ikke have originalen. Dén kan du i princippet have lånt af en
ven eller på biblioteket. Så længe kopien er lavet fra et lovligt
forlæg.

--
Mvh. Peter
"I know nothing. I'm from Barcelona."


Brizz (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 03-11-02 15:54

> Du behøver ikke have originalen. Dén kan du i princippet have lånt af en
> ven eller på biblioteket. Så længe kopien er lavet fra et lovligt
> forlæg.

Kan du henvise til nogen steder den kan fås på skrift den der?

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk



Peter Bjerre Rosa (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 03-11-02 16:22

Brizz skrev:

> Kan du henvise til nogen steder den kan fås på skrift den der?

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

--
Mvh. Peter
"Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies and kids
with fake IDs."


Jakob Paikin (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 03-11-02 19:01

On Sat, 2 Nov 2002 19:22:13 +0100, "Brizz"
<bs@(fjernmig)gronaerten.dk> wrote:

>Det er jeg ikke så sikker på. Er ret så sikker på at det er tilladt at tage
>en kopi og bruge den. så længe du har originalen.

Sludder. Til _PERSONLIGT_ brug, må man gerne fremstille kopier og
anvende dem personligt - uanset om du har originalen eller ej.

Spørgsmålet i denne tråd er kommerciel anvendelse i et diskotek/cafe -
og der gælder §12, nr. 5 om digital-til-digital kopiering ikke.

>Var noget om det i rene ord for pengene for ikke så lang tid siden.

Næppe om kommerciel anvendelse.

Se www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html for en gennemgang af reglerne.


--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Rasmus Michaelsen (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Michaelsen


Dato : 02-11-02 21:12

> Jeg mener efterhånden jeg har styr på jura'en omkring digital -> digital
> kopiering af musik, til privat brug, men så er der spørgsmål omkring den
> erhvervsmæssige brug.

I mine børns daginstitution lader de børnene tage kopierede CD'ere med, som
så kører på det fælles stereoanlæg. Kan børnehavens ledelse blive gjort
erstatningspligtig?



Bjørn Løndahl (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 03-11-02 18:53

"Rasmus Michaelsen" <rbh.nospam@wanadoo.ingenspam.dk> skrev i
news:aq1bha$ovi$1@sunsite.dk:

>> Jeg mener efterhånden jeg har styr på jura'en omkring digital
>> -> digital kopiering af musik, til privat brug, men så er der
>> spørgsmål omkring den erhvervsmæssige brug.
>
> I mine børns daginstitution lader de børnene tage kopierede
> CD'ere med, som så kører på det fælles stereoanlæg. Kan
> børnehavens ledelse blive gjort erstatningspligtig?

Formodentlig...


Anders Majland \(Rep~ (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 04-11-02 14:13

> Er det tilladt for en café/et diskotek, at kopiere deres cd-samling og
> afspille kopierne på stedet??

Andre indlæg i tråden giver: Cafeen skal have en aftale med koda for at
måte spille musik for gæsterne - og de må ikke uden aftale lave en
digital kopiereing.

Hvad med analog kopiering fra et digitalt medie (CD ) til et digitalt
medie (harddisc recorder / mp3 afspiller eller lignende ) ?

Det er jo en nemmere løsning med hurtigere musikskift en cd afspiller
med en karousel til et par hundrede cd'er

/A



Lasse Reichstein Nie~ (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 04-11-02 15:49

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> writes:

> Andre indlæg i tråden giver: Cafeen skal have en aftale med koda for at
> måte spille musik for gæsterne - og de må ikke uden aftale lave en
> digital kopiereing.
>
> Hvad med analog kopiering fra et digitalt medie (CD ) til et digitalt
> medie (harddisc recorder / mp3 afspiller eller lignende ) ?

De skal jo nok stadig have lov til at bruge musikken kommercielt.
Analoge kopier må kun bruges til *privat* brug.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Anders Majland \(Rep~ (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 05-11-02 11:07

> > Hvad med analog kopiering fra et digitalt medie (CD ) til et
digitalt
> > medie (harddisc recorder / mp3 afspiller eller lignende ) ?
>
> De skal jo nok stadig have lov til at bruge musikken kommercielt.
> Analoge kopier må kun bruges til *privat* brug.

Selvfølgelig - men der var spørgsmålet om de har lov til at anvende en
analog kopi på et digitalt medie istedet for det digitale medie direkte
uden at skulle have en særskilt aftale for digital kopiering (der afaik
er hundedyr)

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste