Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fototillæg i Politiken
Fra : Lotte M

Dato : 02-11-02 13:34

Der er et spændende tillæg i dagens Politiken (I Lørdags Liv)
hvor bla diskussionen digital vs. analog fototeknik berøres.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-11-02 22:45

Lotte M wrote:

> Der er et spændende tillæg i dagens Politiken (I Lørdags Liv)
> hvor bla diskussionen digital vs. analog fototeknik berøres.

Ja der er da nogle gode billeder, hvis der ikke havde
været bogstaver på omslagsbilledet, så havde jeg nok
smidt det i en skifteramme.

Og der også lidt god læsning, jeg hæftedede mig specielt
ved artiklen om ensretningen indenfor stock-foto, det
viser jo klart, at vejen frem er personlige billedearkiver,
hvor den enkelte fotograf kan markedsføre hans/hendes
eget billedmæssige særpræg.

Derfor fatter jeg ikke, at der ikke flere som lægger et
udvalg af deres billeder på nettet, for selv om det ikke
er hver dag man sælger et billede, så sælges der mere end
hvis de ligger gemt væk i en skuffe.

Og om ganske få år, så vil 95% af alle de mindre blade og
magasiner, som i dag bliver udgivet på papir, være erstattet
af digitale versioner på Internettet, omkostninger til
distribution er allerede ved at være et problem, der gør
at mange mindre tidskrifter lige nu overvejer at blive
digitale.

Det vil åbne et kæmpe marked for digitale billeder, der ikke
er større end at de passer til en computerskærm.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 03-11-02 01:20

> viser jo klart, at vejen frem er personlige billedearkiver,
> hvor den enkelte fotograf kan markedsføre hans/hendes
> eget billedmæssige særpræg.

Det nye er det er blevet så let at formidle stockfotos via nettet, at
det er muligt for enhver nichefotograf, at udbyde billeder til
interesserede, uden at skulle via et bureau, som skal have deres
bid af kagen.

> Derfor fatter jeg ikke, at der ikke flere som lægger et
> udvalg af deres billeder på nettet, for selv om det ikke
> er hver dag man sælger et billede, så sælges der mere end
> hvis de ligger gemt væk i en skuffe.

Jeg tror ikke alle der fotograferer nødvendigvis er interesserede i
at sælge deres billeder. For prof. fotografers vedkommende tror
jeg kun det er et spørgsmål om tid, før billedmapperne er udskiftet
med hjemmesider.

> omkostninger til
> distribution er allerede ved at være et problem, der gør
> at mange mindre tidskrifter lige nu overvejer at blive digitale.

Internettet er en oplagt formidlingsform, især hvis man henvender
sig til en smal målgruppe, eller formidler stof der ofte skal revideres.

> Det vil åbne et kæmpe marked for digitale billeder, der ikke
> er større end at de passer til en computerskærm.

Ja, efterhånden som virksomhederne opdager, at det ikke holder at
udstyre en tilfældig medarbejder med et digitalkamera og lade
vedkommende fotografere til hjemmesiden - akkurat som det i øvrigt
ikke holder at lade "naboen søn" lave hjemmesiden.

Formidling er og bliver et håndværk!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-02 14:51

Lotte M wrote:

> Jeg tror ikke alle der fotograferer nødvendigvis er
> interesserede i at sælge deres billeder. For prof. fotografers
> vedkommende tror jeg kun det er et spørgsmål om tid, før
> billedmapperne er udskiftet med hjemmesider.

Næ men en god del af de fotografer, som ikke direkte
fotograferer med salg for øje, må da ha' en eller anden
interesse i at udstille de billede som de laver.

Og alle de fotografer som gerne vil sælge deres billeder,
har jo hver deres stil og genre, som netop ikke kommer
frem, hvis de henvender sig på et etableret billedbureau,
bureauet udvælger jo kun mainsteam billeder, så alle
billederne i deres arkiv, er stilmæssigt meget ens og
stereotype.

Jeg tror virkelig at Internettet vil ændre på nogle
magtforhold, for efterhånden som flere fotografer ligger
deres personlige arkiver på nettet, så vil de udgøre reele
alternativer til de store bureauers arkiver, for i de
personlige arkiver vil køberne jo netop kunne finde
noget helt specielt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 03-11-02 15:42

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Næ men en god del af de fotografer, som ikke direkte
> fotograferer med salg for øje, må da ha' en eller anden
> interesse i at udstille de billede som de laver.

Jo da, det ses bla på fotokritik.dk. Jeg tror det er en
overvindelse for mange, at skulle forholde sig seriøst til www,
herunder at skulle lære at lave hjemmesider - der skal jo ikke
mange minutters html-studier til, før man opdager at
hjemmesidekonstruktion kræver mere end blot at kunne
åbne FP.

Jeg har da selv overvejet at uploade billeder, der kunne have
en bredere interesse, pt er det for-sjov-billeder og private
billeder jeg har on-line, men jeg synes stadig jeg er i en
læreproces i forhold til det digitale og er langt fra min tidligere
formåen, så alt i alt har jeg svært ved at se mine billeder i en
kommerciel kontekst.

Fra tid til anden får jeg henvendelser om fotoopgaver og det
bestyrker mig i at der er et marked, også for fritidsfotografer,
der er interesserede i at sælge billeder.

> [...]
> alternativer til de store bureauers arkiver, for i de
> personlige arkiver vil køberne jo netop kunne finde

Jo, Internettet vil ændre en masse med tiden, men indtil videre
er den store udfordring at lære brugerne, at ophavsretten også
gælder på nettet, at netydelser har en værdi og derfor også
koster penge.

Det er ikke fedt, at skulle bruge energi og penge på sager om
ophavsret - og jeg tror frygten for misbrug er en ikke uvæsentlig
faktor, når fotografer fravælger at udstille på nettet.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-02 21:55

Lotte M wrote:

> [...]
> om ophavsret - og jeg tror frygten for misbrug er en ikke
> uvæsentlig faktor, når fotografer fravælger at udstille på

Jeg synes mange gør problemet større end det er, alle
dem der er vant til at købe billeder til medier og
reklamer, ved godt at de skal betale, og de overholder
spillets regler.

Vi kan nok ikke forvente, at de private brugere der
"låner" et billede, når de skal lave en invitation til
en børnefødselsdag, kan lære at de skal betale.

Men det er heller ikke de private man skal leve af, og
jeg har taget konsekvensen, og gjort 100% privat og
ukommerciel brug af mine billeder helt gratis, for jeg
mener at det er for dumt at bruge tid på at håndhæve
ophavsretten i den forbindelse.

Der er dog mulige løsninger på vej, store mængder
datakraft er efterhånden blevet så billig, at det er
ved at være realistisk at etablere systemer, med en
ganske lav klikbetaling, den hidtidge barriere har
været, at omkostningerne ved driften af systemerne
ville æde alting op, så der ikke blev noget tilbage
til de sites der skulle ha' glæde af klikbetalingen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 03-11-02 23:09

> Jeg synes mange gør problemet større end det er, alle
> dem der er vant til at købe billeder til medier og
> reklamer, ved godt at de skal betale, og de overholder
> spillets regler.

Du overser alle de nye aktører, små og mellemstore
virksomheder, som ikke overlader markedsføringen på
nettet til proffer, men ansætter "naboens søn" som
webmaster, eller bruger et "køkkenbordsfirma".

Fotografer og uddannede marketingfolk kender til
spillereglerne, men det er ikke mit indtryk og erfaring, at
de nye aktører gør.

> Vi kan nok ikke forvente, at de private brugere der
> "låner" et billede, når de skal lave en invitation til
> en børnefødselsdag, kan lære at de skal betale.

Principielt mener jeg ikke det er ok private "låner" billeder
og jeg begriber ikke, at når de ved papir, kuverter, frimærker
og blæk til printeren koster penge, så tror billeder er gratis.
Det er dog ikke de privats misbrug der bekymrer mig mest.

> jeg
> mener at det er for dumt at bruge tid på at håndhæve
> ophavsretten i den forbindelse.

Det afhænger i mine øjne af misbrugets art og omfang.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-11-02 00:51

Lotte M wrote:

> Du overser alle de nye aktører, små og mellemstore
> virksomheder, som ikke overlader markedsføringen på
> nettet til proffer, men ansætter "naboens søn" som
> webmaster, eller bruger et "køkkenbordsfirma".

Dem har jeg ikke overset, for jeg anser ikke fuskerne som
noget problem i forhold til ophavsretten, for det er nemlig
firmaerne der er ansvarlige for det der ligger på deres
hjemmeside.

Og min erfaring er, at en enkelt venlig henvendelse til et
firma, der bruger ens billeder uden at ha' betalt for det,
er rigeligt til at sagen bliver bragt i orden, og du kan
være sikker på, at der bagefter bliver lavet en opstrammer
i det pågældne firma.

Formidling via www er lagdelt lige som de traditionelle
papir publikationer, for lige som der altid har eksisteret
små hjemmelavede foreningsblade, og små firmaer hvor logo
og reklamer er lidt hjemmelavet, så er der både proff. og
amatører, der publicerer deres budskaber på Internettet.

Jeg tror faktisk at www er den enkelte fotografs store
chance, og for mig at se, så er det da ligeyldigt, om
kunden til et billede af vintergækker, er en kontorassistent,
der på salgsmødet er blevet udpeget til at lave et salgsbrev
med "forårsnyhedder", eller om det er et dyrt reklamebureau,
der er ved at tilrettelægge en kampagne.

Det handler kun om tre ting, det skal være nemt for kunden,
at bruge web-sitet, og prisen skal være rimmelig, og så kan
man godt glemme alt om at registrere brugeren på forhånd.

Og der er jo et gammelt ordsprog der siger; - at hvor der
handles, der spildes... der findes også butikstyve, og en
fotograf der markedsfører sig via nettet, skal være
indstillet på et vist spild.

Jeg tror faktisk at det er den største barriere for mange,
de er så bange for at gå glip af betaling for et billede,
at de helt undlader at synliggøre sig på markedet.

Vi bliver jo ikke fattigere, hvis nogen skulle hugge et af
vores billeder, vi har stadig billedet og ophavsretten, og
hvis vi sådan rent tilfældigt opdager misbruget, så giver
det jo klejner i kassen.

> Det afhænger i mine øjne af misbrugets art og omfang.

Naturligvis - men et billede til fødselsdagsinvitation,
som folk selv printer i 20 eksemplarer, er da bedøvende
ligegyldig...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Rasch

Dato : 03-11-02 11:58

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<3DC44735.4065A7C@niels-ebbesen.net>...

---
> [...]
> distribution er allerede ved at være et problem, der gør
> at mange mindre tidskrifter lige nu overvejer at blive

---

Det var da noget af en påstand. Er det noget du ved noget om?

-Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-02 14:23

Ebbe Rasch wrote:

> Det var da noget af en påstand. Er det noget du ved noget om?

Man skal vist ikke ha' ret meget tilknytning til grafiske
branche, for at vide, at det er i den retning udviklingen går.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 03-11-02 14:49

Niels Ebbesen skrev:
> Man skal vist ikke ha' ret meget tilknytning til grafiske
> branche, for at vide, at det er i den retning udviklingen går.

Man skal ikke have læst mange IT-nyheder for at vide at den profeti
har været brugt jævnligt de sidste mange år uden at være opfyldt.

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://euph.dk)
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-02 22:15

Dennis Skærup Højlund Andersen wrote:

> Man skal ikke have læst mange IT-nyheder for at vide at
> den profeti har været brugt jævnligt de sidste mange år
> uden at være opfyldt.

Profetien er faktisk i fuld gang med at blive opfyldt, der
er allerede flere mindre organisationer, som tidligere har
udgivet deres eget blad, der er gået den digitale vej.

Jeg har en kunde, der regner med, at de inden for de næste
tre vil opgive at udgive et blad på papir, og flytte de
aktiviteter over på deres hjemmeside.

Det er jo netop en process der sker glidende og umærkeligt,
og det starter naturligvis med de små medier først.

Nogle medier har dog fastholdt deres papirudgaver så længe,
at de er så økonomisk svækkede, at de ikke har penge til at
etablere en fornuftig web-løsning.

Et godt eksempl er at der tidligere var 2 - 3 fotoblade på
markedet, i dag er der vist ikke nogen, så der er ledigt
marked for den eller dem, der kan etablere et godt produkt
på nettet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Rasch

Dato : 04-11-02 19:24

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<3DC52347.7CB520CF@niels-ebbesen.net>...

> Man skal vist ikke ha' ret meget tilknytning til grafiske
> branche, for at vide, at det er i den retning udviklingen går.

.... og man skal vist heller ikke have ret meget tilknytning til
mediebranchen for at vide at antallet af magasiner, i særdeleshed
visuelt orienterede livsstilsmagasiner, er stigende i disse år.

-Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-11-02 20:16

Ebbe Rasch wrote:

> ... og man skal vist heller ikke have ret meget tilknytning
> til mediebranchen for at vide at antallet af magasiner, i
> særdeleshed visuelt orienterede livsstilsmagasiner, er
> stigende i disse år.

Ja men de opvejer stadig ikke det store antal mindre fagblade
og tidskrifter, som er fosvundet fra markedet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 04-11-02 00:30

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
>distribution er allerede ved at være et problem, der gør
>at mange mindre tidskrifter lige nu overvejer at blive

.... ligesom indførelsen af EDB skulle mindske papirforbruget

Personlig tvivler jeg på at det går så hurtigt - der er nu altså noget
særligt ved at have en bog eller et blad i hånden. Men når alle vi
næsten-50-årige er uddøde og vore børn har taget over kan det da godt
være papir-magasiner bliver en saga blot.

Er ellers enig med dig i at nettet giver basis for handel og
"reklame", men jeg ser det mere som et supplement, og ikke en
umiddelbar erstatning for (alle) trykte blade.

Jørgen Linde Sørensen
(min mailadresse er gyldig som anført
- i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-11-02 01:06

"Jørgen L Sørensen" wrote:

> Er ellers enig med dig i at nettet giver basis for handel og
> "reklame", men jeg ser det mere som et supplement, og ikke en
> umiddelbar erstatning for (alle) trykte blade.

De store medier og mainstream bøgerne vil forsat blive
trykt på papir mange år i endnu, det er de små smalle
emner, der ikke kan bære produktions og distributions
omkostningerne, som blver digitale.

Det er allerede i fuld gang, der er mange eksotiske emner
på nettet, der tidligere blev publiceret som low budget
bøger og blade.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen