Ophavsret: Hvor meget må man citere fra Ka~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 02-11-02 11:28

Hvor meget må man citere fra Karnov i indlæg her på Nyhedsgruppen ?

Gælder ophavsretten mon?

Er det et specielt antal linjer man må citere fra Karnov uiden videre ?

Hilsen
Christian

Fra : Anette

Dato : 02-11-02 12:05

"Christian Thorsen" <nospam@hotmail.com> wrote in news:aq0a9j$5h3h9$5@ID-
139211.news.dfncis.de:

> Hvor meget må man citere fra Karnov i indlæg her på Nyhedsgruppen ?
>
> Gælder ophavsretten mon?
>
> Er det et specielt antal linjer man må citere fra Karnov uiden videre ?

Man kan citere frit fra Karnov. Jeg er ret sikker på, at der i forbindelse
hermed ikke findes nogen ophavsretsproblemer.

En advokat der står i Retten og citerer domme og sider fra Karnov kommer jo
ej heller ud i den slags problemer.

Det er mit bedste bud.

--
Anette

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-11-02 15:46

Nu har man jo også hørt om det rent faktisk er ministerierne der udfærdiger
og skriver lovene - så mon ikke det er loven og ikke Karnov's kopi man
citerer.
Håber da ikke teksten i deres bøger er noget originalt de selv har fundet
på - i såfald vil de nok gerne vide det i folketinget

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-11-02 16:10

On Sat, 2 Nov 2002 11:05:29 +0000 (UTC), Anette <an123@hotmail.com>
wrote:

>Man kan citere frit fra Karnov. Jeg er ret sikker på, at der i forbindelse
>hermed ikke findes nogen ophavsretsproblemer.

Du mener altså ikke, at de (omfattende!) noter i Karnov er et
litterært værk?

>En advokat der står i Retten og citerer domme og sider fra Karnov kommer jo
>ej heller ud i den slags problemer.

Domme (og lovtekster) er undtaget fra ophavsretslovens område.

Derudover er der jo milevid forskel på at anvende værkerne i
forbindelse med en retssag og på at offentliggøre teksterne her i
nyhedsgruppen.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Christian Thorsen

Dato : 02-11-02 21:43

Jeg synes god skik er et underligt og udefinerbart begreb... men jeg er jo
heller ikke jurist!

Opfattelse af god skik er jo meget subjektivt.

Hvis man spørger en her på nyhedsgruppen, ville han måske synes det var god
skik at citere 20-30 linjer. Spørger du Karnov har det en anden opfattelse.

Hvad mener DU, Jakob?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-11-02 22:29

Christian Thorsen wrote:

> [...]
> skik at citere 20-30 linjer. Spørger du Karnov har det en anden opfattelse.

Du har da vist ikke forstået det grundlæggende jura drejer sig om.
At der kan være forskellige opfattelser af retstilstanden, og her kan
Jacob kun lige bidrage med sin opfattelse,
men ellers bruger vi domstolende til afgørelser.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Christian Thorsen

Dato : 02-11-02 23:03

Nej jeg har ikke forstået jura.

Skal man da fortstå det grundlæggende i jura ofr at man må komme med her på
nyhedsgruppen.

Nyhedsgrupperne er for alle - også for folk som ikke er eksperter, som måske
spørger dumt!

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-02 17:57

Scripsit "Christian Thorsen" <nospam@hotmail.com>

> Jeg synes god skik er et underligt og udefinerbart begreb...

Det er det også. Det er utvivlsomt helt med vilje at Folketinget i sin
tid har ladet loven få sådan en ordlyd som kan tilpasse sig løbende
ændringer i god skik. Hvis du hellere vil have en lov der klippefast
definerer præcis hvad der falder under citatretten, må du skrive til
din folketingsmand og argumentere for at verden vil blive bedre ved at
lave loven om.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-11-02 16:09

On Sat, 2 Nov 2002 11:27:39 +0100, "Christian Thorsen"
<nospam@hotmail.com> wrote:

>Hvor meget må man citere fra Karnov i indlæg her på Nyhedsgruppen ?

Lige så meget som andre steder - og det afhænger af, hvad begrebet
"god skik" (OHL § 22) betyder.

Formentlig vil det være i orden at citere en del af en note eller -
måske - en hel note til en bestemmelse. Men at citere større dele af
kommentaren ville jeg være varsom med.

>Gælder ophavsretten mon?

For kommentar-teksten i Karnov: Ja

For selve lovteksten: Nej, da lovtekster i henhold til ophavsretsloven
ikke er omfattet af loven.

>Er det et specielt antal linjer man må citere fra Karnov uiden videre ?

Nej - der kan ikke fastsættes grænser af den type.