Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D100 / D60 / S2
Fra : Kenneth

Dato : 02-11-02 09:53

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om hvilken et af ovenstående, jeg skal købe. Nogen der
kan give sine erfaringer.

Mvh

Kenneth

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-11-02 11:59

>Hej.
>
>Jeg er lidt i tvivl om hvilken et af ovenstående, jeg skal købe. Nogen der
>kan give sine erfaringer.

Hej Kenneth.

Jeg er den glade amatørejer af et Canon D60 som jeg købte for et par
måneder siden. Jeg har tidligere haft et alm. spejlrefleks kamera
(Minolta Dynax 800si) samt et Nikon Coolpix 5000. Skiftede til
digitalt i februar 2002 og har ikke fortrudt det overhovet siden (ud
over prisen naturligvis). Jeg var egentlig ret glad for Coolpixen men
manglede de muligheder som et spejlrefleks kamera giver.

Alene følelsen af høre spejlet "klikke" og bare kunne holde knappen
nede uden at tænke på omkostningerne er noget af det fedeste

Billedekvaliteten er i top, men et punkt som man skal vende sig lidt
til, er at billederne typisk kræver efterbehandling i f.eks.
Photoshop. Kameraet har diverse indstillingsmuligheder for at ændre
skarphed, saturation etc. - men i standardindstillingen er billederne
efter min mening lidt "uskarpe". Det har naturligvis også meget at
sige hvilken lense du her investerer i....

Jeg skal ikke kunne udtale mig hverken D100 eller S2, men jeg har
fulgt meget med på http://www.dpreview.com inden jeg bestemte mig for
D60'eren. Debatten har været rygende derinde og det kan bestemt
anbefales at kigge lidt i deres arkiver på
http://www.dpreview.com/forums/

Alt i alt er jeg utroligt glad for min D60'er og kan varmt anbefale
den.

Send mig en mail hvis du ønsker et par testbilleder tilsendt og skulle
du bo i Århus C området, så kan vi nok også finde ud af en "hands on"
test hvis det har din interesse.

\\ Martin

Fra : ole thofte

Dato : 02-11-02 13:50

"Martin Sørensen" <martin@logic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Uden direkte at byde ind på dit spørgsmål vil jeg sige, at jeg, selv om jeg
har overvejet de samme kameraer som du, pt holder min heste i venten på
nærmere oplysninger om kameraet med den revolutionerende nye billedchip
Sigma SD9. Alt tyder på at dette SLR-kamera er bedre og billigere end de
nævnte, men det er ikke afklaret endnu. Prisen for huset ligger pt, hvor det
ikke kan leveres endnu, på ca 1300 £ eller 2000?. Meget mere om folks
forventningsfulde reaktioner kan læses på ovennævnte udenlandske fotosites.

vh ole thofte

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-11-02 09:25

"ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> huset ligger pt, hvor det ikke kan leveres endnu, på ca 1300 £ eller
> 2000?. Meget mere om folks forventningsfulde reaktioner kan læses på

Det ville også være meget fint, hvis ikke det lige var et Sigma hus, hvilket
betyder at du kun kan bruge Sigma optikker. Med fx Canon D60 kan du bruge
all optikker der passer til Canon, dvs. Canon, Sigma og Tokina for lige at
nævne de største.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : ole thofte

Dato : 04-11-02 17:55

"Kenneth Darling Soerensen" skrev:

> [...]
> all optikker der passer til Canon, dvs. Canon, Sigma og Tokina for lige at

Det er rigtigt, og man bliver bundet til Sigma, men er Sigma optikker ikke
gode nok? relativt billige og med mulighed for opgradering hen ad vejen.
I øvrigt er min fornemmelse, at Foveon 3X chippen med forbedrede
billedegenskaber vil blive anvendt i andre kameraer, også ikke-SLR. Der går
allerede nu rygter på de internationale fotosites om at Pentax vil putte en
6 Mp Foveon chip i sit nye SLR-kamera, der kommer til foråret???

vh ole thofte

Fra : max

Dato : 04-11-02 18:30

> [...]
> allerede nu rygter på de internationale fotosites om at Pentax vil putte en
> 6 Mp Foveon chip i sit nye SLR-kamera, der kommer til foråret???

Flere rygter --
<http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/photokina.php>

Fra : ole thofte

Dato : 04-11-02 18:42

"max" <maxartz@hotmail.com> skrev >
> Flere rygter --
> <http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/photokina.php>

Ja, det er meget godt, men det er jo gamle rygter fra før Photokina i
September 202 ......nu er Sigma SD9 en realitet og på gaden i Japan til
ca 180.000 Yen (1700 $) og i mindre omfang i USA til ca 1800$. Formentlig
kommer SD9 først til Europa i 2003, men kan bestilles nu for 2000 euro i
Tyskland. Mange venter meget utålmodigt på deres kamera og er noget usikre
på om det lever op til forventningerne..... Jeg forventer at vi nu ser
begyndelsen på en udvikling hvor SLR-kameraer kommer ned i en pris omkr
10.000 kr, hvor vi andre (amatører) også kan være med. - hvis man ikke kan
ta gode billeder med det man har så kan man da altid savle over sit nye
legetøj og glæde sig til næste opgradering!
vh ole thofte

Fra : Niels Poulsen

Dato : 04-11-02 02:24

Jeg har 8500 billeders og ca. 6 måneders meget god erfaring med Canon EOS
D60.

Se evt. eksempler på www.nipnet.dk

For at få den fulde udbytte af "vidunderets" billedkvalitet skal der
monteres gode objektiver foran chip'en. Jeg har selv gode erfaringer med EF
16-35 f/2,8L USM, EF 50 f/1,4 USM, EF 100 f/2,8 Macro USM og EF 100-400
f/4,5-5,6L IS USM.

Digitalkameraernes billedfiler er kun "råfilm", der efterfølgende altid skal
behandles/justeres i et billedbehandlingsprogram som eks. Photoshop
afhængigt af hvad billedet skal bruges til (skærmvisning, Ink-print,
laserprint, lab-print, offset tryk, osv).

Jeg har været 100% fotodigital siden den første Nikon CoolPix 900 kom på
markedet.

Selvfølgelig har det betydning at udstyret er i orden, men processen er
stadigvæk det vigtigste og så afgjort det sværeste: at vælge motiv, at vælge
eller vente på det "rigtige" lys, fastsætte kompositionen, vælge
dybdeskarphed, til- eller fravælge bevægelsesuskarphed, bruge andre
hjælpemidler som reflektor, stativ, spejllåsning, fjernudløser, osv., osv.,
osv.

Om man rykker ud med et godt PS digitalkamera til kr. 7.500 eller et komplet
DSLR-system til 175.000, det bliver naturen, landskabet, fotomodellen ja
motivet i det hele taget jo ikke smukkere af.

vh
niels

PS. Maybe one day I'll take a decent picture. In the meantime, I'll blame
the equipment )