VIGTIGT!! - RAM og G4/AGP
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-02 01:53

Hej

Der var sidste uge en dell lspørgsmål omkkkring RAM til G4 AGP
modellerne, (bl.a. ffra Peter Theglev). Jeg har været ved at undersøge
det lidt mere, fordi jeg syntes det her lød temmelig besynderlig, - men
resultatet er følgende.

G4/450 AGP kan _IKKE_ bruge PC133 CL2 / CL3 RAM i str. 128mb, 256mb og
512mb. Den kan _KUN_ bruge PC100 CL3 og CL2 RAM i str. 128mb, 256mb og
512mb. Og _ALLE_ moduler _SKAL_ være af samme type, - altså PC100 CL2
_eller_ PC100 CL3.

Fra og med G4/466 AGP kan der bruges PC133 CL2 og CL3 RAM i alle str. og
alle computermodeller i G4 serien helt op til og med G4/1000mhz.

Så til jer, der påtænker at fylde jeres gamle G4AGP maskiner op med RAM,
så vær opmærksom på, hvilken G4/AGP ver. og hvilke RAM typer, du i
forvejen har. - Så jeg håber med det her, at alle forviklinger omkring
brugen af PC100 og/eller PC133 RAM er bragt til afslutning.

Kilde: Otherworld Computing, USA.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-11-02 02:01

in article 3DC321D4.D1AD08EE@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 02/11/02 1:52:

> [...]
> forvejen har. - Så jeg håber med det her, at alle forviklinger omkring
> brugen af PC100 og/eller PC133 RAM er bragt til afslutning.

Det skal jeg lige huske at fortælle de 25 G4'ere vi har i kursusafdelingen
på mit arbejde. De er tilsyneladende ikke klar over at de PC133 klodser der
sidder i dem, ikke kan bruges sammen med de PC100 klodser der også sidder i
dem.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-02 13:26

> [...]
> forvejen har. - Så jeg håber med det her, at alle forviklinger omkring
> brugen af PC100 og/eller PC133 RAM er bragt til afslutning.

Hmm.. det gælder vist ikke for alle RAM-moduler, for jeg har uden
problemer brugt PC-133 RAM i både G4'ere, B/W G3'ere og beige G3'ere.
Deriblandt en G4/450MP.

Måske det gælder for helt specifikke mærker af RAM, men det er
ihvertfald ikke en generel regel.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-02 15:05

Hej René

Je, iflg. Otherworld, så er det netop en generel foreteelse med nogle få
undtagelser, så derfor skal man være meget nøjagtig og omhyyggelig med den
RAM man køber til en AGP model. - Det, der kan bruges i en nyere G4/500AGP
akn ikke bruges i en G4/450AGP osv.

Jeg tror nok, jeg vil sige, at OWC er nok det firma og team, der har størst
check på de ting, fremfor både dig og mig. Jeg re ikke ude på at komme med
noget bestemt materiale / reklame for et bestemt firma. Men der er flere, der
har udtrykt, at de har haft problemer med den RAM, de har indkøbt til deres
ældre AGP maskiner. Peter Theglev er ikke den eneste, der har været en hel
del fra vore Nisus lister, der har haft nøjagtig det samme problem, og jeg
har givet dem samme råd som nedenfor, - i første omgang uden at have checket
OWCs arkiver, - Rent logisk lyder det jo temmelig rigtig, det jeg skriver.

Jeg er ikke ude på at starte en debat, men kommer med nogle konkrete tekniske
oplysninger fra et af verdens største firmaer, der baserer sig på et
internetbutik og samtidig er de et udviklingsteam, der arbejder tæt sammen
med flere andre kendte firmaer inden for branchen, så jeg tror nok, jeg kan
sige, at der er noget at ha' det i, når OWC udtaler sig så bestemt, som de
gør her.

Så jeg vil sige det så direkte, at det er fuldstændig på egen ansvar og
risiko, hvis I køber noget forkert RAM, og det så ikke virker efter
hensigten! - Og der er så heller ingen grund til at brokke sig, når der er
oplyst om årsagerne til, at det netop ikke vil virke!

En anden oplysning, jeg fik fra OWC var, at alene det at bruge RAM med 4-8-4
og ikke 4-4-8 opnyghning kunne give problemer, - begge typer er 128Mbits RAM.
Begge typer kan være frea samme fabrik, samme mærke, men ikke samme serie. -
Begge kan være CL2 2-2-2 eller CL3 2-2-2, og begge er de 64bits håndtering! -
og ikke mindst, - begge kan være PC100 hhv. PC133.

mvh. Erik Richard

PS. - og så kan jeg egentlig godt blive bare en smule knotten over at bruge
flere timer på at få undersøgt og verificeret de tanker, jeg havde gjort mig
omkring emnet, - og straks sås der tvivl om, hvorvidt det er korrekt eller
ikke! (:!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-02 16:07

[mega snip]

> [...]
> omkring emnet, - og straks sås der tvivl om, hvorvidt det er korrekt eller

Igen, det var heller ikke for at beskylde dig for noget. Du har fanget
dette fra OWC's hjemmeside og har selv gjort dig lignende erfaringer og
vil dele af den viden. Fint nok.

Jeg har også gjort mine erfaringer og har - som jeg skrev - med success
brugt PC-133 RAM i mange forskellige Mac-modeller; faktisk alle i
modeller med 100 og 66 Mhz bus. Jeg har ikke haft en Mac med 133 MHz bus
og nu har min maskine DDR-RAM, så her gælder helt andre ting.

Skulle jeg hellere have holdt kæft, selvom jeg vidste at det ikke
forholdt sig sort/hvidt, som dit indlæg antydede?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-11-02 16:12

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Skulle jeg hellere have holdt kæft, selvom jeg vidste at det ikke
> forholdt sig sort/hvidt, som dit indlæg antydede?

Lige en opfølgning. Jeg har selv haft problemer med 512 MB moduler, men
det er pga. Mbit's problematikken, som jeg ikke selv har helt styr på.
Mange af de rigtigt billige 512 MB moduler fra tiden med den billige
RAM, kunne ikke bruges på Mac'er, men det havde ikke noget at gøre med
om de var PC-100 eller PC-133.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 01:57

Hej René

OK, så lige en tilføjelse herfra også...

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> Mange af de rigtigt billige 512 MB moduler fra tiden med den billige
> RAM, kunne ikke bruges på Mac'er, men det havde ikke noget at gøre med

Det er en kombination af megabit og PC100/PC133 problematikken. Nogle af de helt
billige PC100 og PC133 RAM blev lancret som værende 128Mbits og 256Mbits typer,
hvor de reelt kun var 64Mbits (2-2-4-4), hvor det skulle være 128Mbits, 4-4-8, - og
128Mbits (2-4-4-4) skulle være 256Mbits 4-8-8, - men stadig hhv PC100 og PC133. Og
jeg vil give dig 100% ret i, at det er frustrerende at købe en PC100 128Mbits, og
det så viser sig, at det kun er en 64Mbits, - eller en PC133 256Mbits og det så
viser sig at være en 128Mbits....

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 11:40

> [...]
> frustrerende at købe en PC100 128Mbits, og det så viser sig, at det kun er
> en 64Mbits, - eller en PC133 256Mbits og det så viser sig at være en

Om det er den ene eller anden type mbit har vel ikke noget at gøre med,
om det er PC100 eller PC133? Det er jo kun en
hastighedsklassifikation...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 16:40

Hej René

På de printplader, hvor selve RAM kredsene er monteret sidder der en microchip,
der fortæller, hvilken BUS hastighed RAM'en har. På nogle PC der reelt ikke kan
køre med PC100 hhv. PC133 moduler lægger man en slags 'simulator' ind i det
kredsløb, der så 'snyder' PC BUS'en til at tro, at det er en PC66 modul, hvor
det reelt er en PC100. Man kan populært sige, at RAM chippen er 'droslet ned',
så den kan matche PC'ens BUS for at opnå muligheden for at bruge den hurtigere
PC100 hhv. PC133 teknologi.

Mac registrerer også denne chip, og når den så siger, "...aha, her har vi en
PC100, - så registrerer vi som PC100, - men hov, det er jo kun en PC66 64Mbits,
så dig kan jeg ikke bruge, - duer ikke væk!". Altså er der forskel i RAM'ens
notationshastighed og den reelle hastighed... - Det er bl.a. noget af det, der
ligger i kontrolpanelet 'Hukommelse''s funktion, at den tester for sådanne
'fejl' og manipulationer med RAM. - Med andre ord, så er der forskel på den
_opgivne_ hastighed og den _reelle_ hastighed i selve styrechippen på printet.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 23:29

> [...]
> ord, så er der forskel på den _opgivne_ hastighed og den _reelle_
> hastighed i selve styrechippen på printet.

Hvad det har med mbit-problemet at gøre? Det var jo pga. mbit og
antallet af RAM-chips på modulet, at Mac'en ikke kunne bruge disse
klodser. De virkede heller ikke med Intel chipsets, så det var kun folk
med AMD processorer og 3. parts chipsæt til Intel processorer, som kunne
bruge disse meget billige 512 MB moduler.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-02 03:57

Hej René

Såvidt jeg har forstået det, så kan AMDs chipsets tolke og konvertere de
oplysninger og tilpassse dem til deres BIOS og RAM håndteringskredsløb. Og
iflg. en af mine venner, der er dataingeniør, så er AMD langt mere tolerante i
deres chipsets end fx. Intel. Det bnetyder også, at en AMD ikke er så kritisk
med om det er en 4-4-4-4 (256Mbits) eller en 4-8-4 (256Mbits) modul, der
bruges. - Heller ikke om du blander 128Mbits og 256Mbits moduler. Jeg véd om
ihvertfald et par af de nyeste 2400mhz processorer fra AMD, at de rent faktisk
foretrækker et 256Mbits PC133 (eller tilsvarende DDR2700) på første RAM plads,
da deres grafikkort 'henter' RAM fra første modul. I tilfældet her skulle det
så give en hurtigere grafik acceleration. - De efterfølgende RAM moduler kan
så godt være 128Mbits (for DDRs vedkommende DDR2100).

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-11-02 23:21

> [...]
> med om det er en 4-4-4-4 (256Mbits) eller en 4-8-4 (256Mbits) modul, der

Nu er det ikke AMD chipsets, men 3. parts chipset til AMD processorer,
a' la' VIA og SIS. Hvis man brugte VIA og SIS chipsets til Intel
processorer, så kunne man også bruge de ovennævnte RAM moduler.

> [...]
> så give en hurtigere grafik acceleration. - De efterfølgende RAM moduler kan
> så godt være 128Mbits (for DDRs vedkommende DDR2100).

Jeg skal ikke helt kunne afvise ovenstående, men det lyder meget, meget
usandsynligt... AGP-kort henter da typisk ikke RAM fra motherboardet,
men har sin egen rigelige (for min PC'ers vedkommende 128 MB)
hukommelse. Hvis den endelig skal ned og bruge PC'ens RAM, så kan man
godt glemme alt om "acceleration"!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-02 05:05

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]

- lige en korrektion... '4-8-4', - der skulle selvfølgelig stå 4-8-8, - ellers vil
det jo ikke give 256Mbits.

> Nu er det ikke AMD chipsets, men 3. parts chipset til AMD processorer,
> a' la' VIA og SIS. Hvis man brugte VIA og SIS chipsets til Intel
> processorer, så kunne man også bruge de ovennævnte RAM moduler.

Højst sandsynlig, men jeg nævnte AMD som en 'helhed', og jeg er da godt klar over,
at de ikke laver alle delene selv.

> [...]
> men har sin egen rigelige (for min PC'ers vedkommende 128 MB)
> hukommelse. Hvis den endelig skal ned og bruge PC'ens RAM, så kan man

Jeg indrømmer gerne, at jeg studsede temmelig meget, da jeg første gang så den måde
at opbygge kombinationen af grafikkort + CPU RAM på... Første gang var i en Acer
bærbar, hvor der stod, at den havde _256mb_ RAM som std. og en 64mb eller 128mb
Geforce MX grafikkort. Længere nede i specs stod der så, at grafikkortet "...uses
the onboard CPU RAM...", - og hvis der er 256mb std. DDR2100 RAM, så er der jo også
kun reelt 192mb hhv. 128mb reelt onboard RAM, - og det er inte mycket for en
1400mhz bærbar! - og ovenikøbet var der kun _en_ ekstra RAM plads... - Jeg ville
under ingen omstændigheder give de ca. 22.000kr., den kostede!

mvh. Erik richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-11-02 00:36

> [...]
> og ovenikøbet var der kun _en_ ekstra RAM plads... - Jeg ville under
> ingen omstændigheder give de ca. 22.000kr., den kostede!

Dette har været et motherboard med on-board grafikkort og det kan derfor
godt konstrueres på den måde, at grafikchippen bruger den alm. RAM. Det
gælder bare ikke, når man har et separat grafikkort som i en
desktop-maskine.

Det er dog en del af AGP-specifikationen, at grafikkortet kan benytte
maskinens normale RAM, men det er ikke "normalt" at gøre det. Man kan
indstille det i BIOS på PC'erne. Jeg har ikke før hørt, at motherboards
med AMD processorer skulle håndtere dette anderldes end dem med Intel
processorer.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-11-02 06:56

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
> men har sin egen rigelige (for min PC'ers vedkommende 128 MB)
> hukommelse. Hvis den endelig skal ned og bruge PC'ens RAM, så kan man

Der er noget med at nyere grafikkort har "shared memory", dvs delt med
resten af maskinen. Jeg er dog enig med dig i at hvis det skal give
mening, skal det stadig ligge på selve kortet.

Det er formentlig lavet sådan for at lette programmeringen, så alting
ikke skal gå gennem et API. Teksturer kræver en hel del båndbredde.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-11-02 00:36

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Det er formentlig lavet sådan for at lette programmeringen, så alting
> ikke skal gå gennem et API. Teksturer kræver en hel del båndbredde.

Det ved jeg og derfor har nye grafikkort ofte 128 MB RAM. Det er en del
af AGP-specifikationen, at grafikkortet kan låne af maskinens RAM, men
så ryger alle former for hastighed...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 01:42

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Igen, det var heller ikke for at beskylde dig for noget. Du har fanget
> dette fra OWC's hjemmeside og har selv gjort dig lignende erfaringer og
> vil dele af den viden. Fint nok.

Det er ikke udelukkende fra OWCs arkiver, jeg har samlet det, - men også fra
forskellige teknikere her i landet, - og i særdeleshed fra folk, der har henvendt
sig med netop RAM problemer.

> Jeg har også gjort mine erfaringer og har - som jeg skrev - med success
> brugt PC-133 RAM i mange forskellige Mac-modeller; faktisk alle i
> modeller med 100 og 66 Mhz bus.

Problemerne er ikke så meget BUS'en, som det er RAM'en. - Det mente jeg ellers,
jeg havde gjort helt klart, - men det har jeg så åbenbart ikke.

Ud af det svjh. 10-12 forskellige 256mb og 512mb moduler, som fx. OWC kan
tilbyde, er der kun 3-4 af dem, som kan bruges i samtlige G4 maskiner, og det er
absolut ikke billig-RAM. Og da jeg jo kan se, at folk her i gruppen ikke vil
betale for en kvalitetsvare, men hellere spare dér, hvor man efter min mening
_ikke_ må spare, ja, så synes jeg det er helt på sin plads at gøre opmærksom på,
at der er de forskelle i de forskellige RAM producenters måde at opbygge RAM'en
på. Og det er desværre altid i de billige mærker, der er problemer med brugen af
de store moduler.

> Jeg har ikke haft en Mac med 133 MHz bus og nu har
> min maskine DDR-RAM, så her gælder helt andre ting.

Det er en helt anden snak....

> Skulle jeg hellere have holdt kæft, selvom jeg vidste at det ikke
> forholdt sig sort/hvidt, som dit indlæg antydede?

Nej, det siger jeg ikke, men det ville have virket lidt mere reelt at du så havde
skrevet, hvilke typer, størrelser og mærker, du havde brugt. - Det kan jo netop
have været en af de få mærker, der er uafhængig af om det er en G4/450AGP eller
en G4/466AGP, hvor skillelinien jo går. Jeg skrev jo helt klart, at det _kun_
gælder for 256mb og 512mb moduler og ikke for fx. 64mb og 128mb modulerne.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 11:40

> Problemerne er ikke så meget BUS'en, som det er RAM'en. - Det mente jeg
> ellers, jeg havde gjort helt klart, - men det har jeg så åbenbart ikke.

Bus'en bestemmer jo RAM-hastigheden, så det har da noget med det at
gøre. Du skrev, at man ikke kunne bruge PC133 RAM i ældre G4'ere. Det
har jeg dog gjort med stor success.

> [...]
> helt klart, at det _kun_ gælder for 256mb og 512mb moduler og ikke for fx.

Såvidt jeg husker har jeg sat 256 MB PC133 moduler i følgende modeller:

G4/450MP, B/W G3 300, B/W G3 350 og Beige G3/300 og G3/266. Derudover
kommer en iMac 350 Mhz. Det er dog ingenting i forhold til andre her i
gruppen, som bestyrer over 20 Mac'er, der også har brugt 256 MB moduler
i de omtalte modeller.

Jeg er enig i, at ikke alle moduler passer i alle maskiner, men min egen
erfaring er, at det ikke har noget med PC133/PC100 at gøre, men kun
mbit. Vi købte engang nogle 256 MB moduler, som ikke virkede i Beige G3,
men virkede fint på en G4/450MP, og det var netop fordi mbit var for
høj.

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-11-02 16:53

in article 3DC3DB6A.99E2ABAF@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 02/11/02 15:04:

> [...]
> omkring emnet, - og straks sås der tvivl om, hvorvidt det er korrekt eller

Nu er det sådan at jeg har 25 velfungerende maskiner med en
ram-sammensætning som du påstår ikke er muligt. Og så bliver du mopset over
at jeg modsiger dig?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-11-02 17:17

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
>
> Nu er det sådan at jeg har 25 velfungerende maskiner med en
> ram-sammensætning som du påstår ikke er muligt. Og så bliver du mopset over

Peter du er jo i Aarhus som Erik. Invitér ham til see for yourself tour.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 02-11-02 17:20

Peter Kiil wrote:

> [...]
>
> Nu er det sådan at jeg har 25 velfungerende maskiner med en
> ram-sammensætning som du påstår ikke er muligt. Og så bliver du mopset over

Det skal du ikke tage dig af.
Folk som dig og mig der arbejder med maskinerne til daglig ved hvad der kan lade
sig og ikke lade sig gøre.
Såkaldte supportere der har adgang til maskinerne en gang imellem må nødvendigvis
holde sig til hvad de kan læse sig til - og det holder lang fra stik.
F. eks. havde vi for nogen tid siden en diskution om virtuel hukommelse - hvor
Erik mente at det skal man altid slå fra.
Jeg har opsyn (systemansvarlig) for 15 maskiner - de kører alle med virtuel
hukommelse slået til - uden problemer.

PS. Der er ikke mange nye indlæg - News.tele.dk fungerer åbenbart ikke - det
seneste indlæg jeg kan lokalisere via min opkobling til TDC er fredag nat kl.
01.30 - godt man har alternative servere. Dog er der sluppet nogle igennem fra
andre egne af landet kan jeg se i headerne - måske et lokalt problem i Århus
området!

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 02-11-02 17:33

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> (systemansvarlig) for 15 maskiner - de kører alle med virtuel hukommelse

Nemlig. Jeg har ikke adgang til 25 G4'ere til hverdag og må derfor
støtte mig til jeres erfaringer. Tak.

-- Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 03:52

Hej Villy - og Peter

Villy Erichsen wrote:

> [...]

Peter, hvis du og dit firma er så professionelt, som du gerne vil give det udtryk
for, så er I formentlig heller ikke så tåbelige, at I blander tingene sammen! - Med
andre ord, - I sørger forkmentlig for, at tingene - i tilfældet her - RAM-blokkene
passer sammen, så dine udgydelser holder ingen steder§!

> Det skal du ikke tage dig af.
> Folk som dig og mig der arbejder med maskinerne til daglig ved hvad der kan lade
> sig og ikke lade sig gøre.

Villy, - du mener dig åbenbart berettiget til at dømme om, hvad andre véd og ikke
véd. Nu har jeg med mere eller mindre afbrydelser arbejdet med elektronisk
databehandling i knap og nap 3w år, - altså højst sandsynlig længere end nogen af
alle andre her i gruppen, og så kommer sådan en ...hm, såkaldt 'admin' og hævder, at
han = dig, - er så alvidende, at det er til at brække sig over. Og når du så ikke
får ret, finder du på forskellige numre, såsom at søge oplysninger på folk og
offentliggøre dem på nettet, og med disse oplysninger i hånden påstå, at det er
noget typisk for den slags personer.

Hvis du har hørt radio og set TV i de sidste dage, så vil du også vide, at det er en
strafbar handling, du dér har gjort, jvf. Registerlovens bestemmelser, - men det er
du jo selvfølgelig ligeglad med.

> Såkaldte supportere der har adgang til maskinerne en gang imellem må nødvendigvis
> holde sig til hvad de kan læse sig til - og det holder lang fra stik.

Jeg har højst sandsynlig flere maskiner mellem fingrene, end du nogensinde vil få,
lille Villy! - og så kan du godt holde din beskidte og nedladende tone for dig selv.

> [...]
> Erik mente at det skal man altid slå fra.
> Jeg har opsyn (systemansvarlig) for 15 maskiner - de kører alle med virtuel

Ja! og det mener jeg stadig! - Og det første jeg gør, når jeg kommer ud til en
kunde, er at gå rundt og slå VM fra, hvis det er aktiv. I 99% af alle tilfælde
forsvinder _SAMTLIGE_ problemer bare ved det lille trick. Så sent som i sidste uge
var jeg ude hos et reklamebureau, hvor der var problemer af anden art, som jeg
desværre ikke kunne hjælpe med. - Men jeg slog VM fra på den maskine, jeg brugte til
mit redningsforsøg, og da de ringede tilbage for en briefing, var hans første
kommentar, hvad pokker, jeg eghentlig havde gjort ved hans maskine, - for den er
pludselig blevet langt hurtigere og mere stabil. - Det skal lige bemærkes, at alle
deres maskiner kører OS 9.2.2 på G4/600-800mhz!

mvh. Erik Richard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-11-02 07:55

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> strafbar handling, du dér har gjort, jvf. Registerlovens bestemmelser, - men det er

Det strafbare må da være Google - der jo samler oplysningerne - og de er frit
tilgængelige for alle.
Man kan undgå det ved at insætte et: "X-No-Archive: yes" - det bliver respekteret af
Google - men ikke af www.kandu.dk.
Sidstnævnte påberåber sig endda retten til det de "stjæler" fra Usenettet.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-11-02 13:50

Villy Erichsen wrote:

> Det strafbare må da være Google - der jo samler oplysningerne - og de er frit
> tilgængelige for alle.

Jeg glemte lige at tilføje at ting der allerede er offentliggjort ikke er omfattet af
registerloven. Kan noget være mere offentligt end Internettet?
Google tilbyder at man kan fjerne uønskede indlæg - så det var måske noget?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 16:54

Hej Villy

Iflg. Statsadvokaturen for København, så er det også strafbart, selvom det allerede er
offentliggjort. Og den, der har offentliggjort evt. materiale, vil blive pålagt / dømt
til at fjerne materialet igen.

Den mest aktuelle sag er en række diskoteker, der har offentliggjort billeder af deres
gæster, og det er _ikke_ tilladt! - Diskotekerne er blevet pålagt at fjerne /nedtage de
sites, hvor billederne ligger/lå. Flere diskoteker har allerede fulgt opfordringen, men
der er et par 'hårdnakkede' imellem, som ikke vil gøre det, og der er derfor indledt
politimæssig sagsanlæg mod dem.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-11-02 17:13

> [...]

> der er et par 'hårdnakkede' imellem, som ikke vil gøre det, og der er derfor indledt

Det har intet med registerloven at gøre - derimod fotografiloven, der siger at man skal
have personernes tilladelse til at offentligøre billederne, medmindre de er en del af et
offentligt "vue" - et diskotek er i den forbindelse ikke et alment offentligt sted - der
skal betales entre o.s.v.
Hvis man opdager at man er blevet fotograferet på et offentligt sted kan man forlange at
filmen destrueres (sæt man nu er ude med en fremmed dame - eller herre).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-02 07:14

Hej Villy

Du blander her Ophavsretsloven og Registerloven sammen. Du har ret i, at man skal give sin
tilladelse til at en person må bruge et billede, _MEN_ samtidig er det stadig fotografen,
der har de furidiske rettigheder til billedet.

Men i Registerlovens forstand er en hjemmeside, som sagt, en database, og det er ikke
tilladt at oprette den slags databaser, - uanset om en person giver sit samtykke til brugen
af et billede eller ej.

Så reelt er der tale om overtrædelse af hele to love!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 16:08

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Det strafbare må da være Google - der jo samler oplysningerne - og de er frit
> tilgængelige for alle.

Det strafbare berstår ikke i at have oplysningerne, - men at bruge dem! - offentlig eller
privat, det er ligemeget, - man må _ikke_ udnytte en viden om en anden person til noget
som helst. Den eneste undtagelse er selvfølgelig en politimæssig efterforskning.

- Og du har ikke fået, - eller vil nogensinde få, - min tilladelse til at offentliggøre
de oplysninger, du gav om mig og mine tilhørsforhold til en bestemt organisation for et
par måneder siden. Iflg. Statsadvokaturen for København skal en sådan tilladelse gives
skriftlig, og mig bekendt har jeg aldrig givet en sådan skriftlig tilladelse?

For nogle år siden havde jeg en sag kørende med Købmandsstands Oplysningsbureau, hvor de
havde indsamlet og givet en masse oplysninger om både mig personligt og mit firma. I
første omgang nægtede de blankt at slette mig fra deres arkiver. Jeg måtte desværre have
politiet på sagen, før de rettede sig efter Registerlovens bestemmelser om indsamling,
besiddelse og brug af div. oplysninger.

Og jeg kan garantere for, at jeg ikke gider finde mig i den slags, og det uanset, om det
kommer fra en organisation eller fra privatpersoner. Der må minsandten være grænser for,
hvad andre kan tillade sig at misbruge personoplysninger til!

> Man kan undgå det ved at insætte et: "X-No-Archive: yes" - det bliver respekteret af
> Google - men ikke af www.kandu.dk.
> Sidstnævnte påberåber sig endda retten til det de "stjæler" fra Usenettet.

Kandu.dk kan påberåbe sig, hvad de vil. Det ændrer ikke ved, at de bevidst eller ubevidst
modarbejder Registerloven og dens bestemmelser, - og hvis der var en eller flere, der gad
køre en sag mod dem, så vil Kandu.dk tabe sagen med et brag.

mvh. Erik Richard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-11-02 16:44

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Villy

> Det strafbare berstår ikke i at have oplysningerne, - men at bruge dem! -

Forkert - det strafbare er at oprette databaser med oplysninger - og selvfølgelig at bruge
dem.
Jeg har ikke oprettet nogen database - men henvist til en søgning på Google som har
databasen.

> offentlig eller
> privat, det er ligemeget, - man må _ikke_ udnytte en viden om en anden person til noget
> som helst. Den eneste undtagelse er selvfølgelig en politimæssig efterforskning.

Prøv lige at læse registerloven - den siger klart at undtaget fra bestemmelserne er det der
i forvejen er offentliggjort.
Alt der er tilgængeligt på Internet er offentliggjort i allerhøjeste grad.
At gøre andre opmærksom på en artikel fra en hjemmeside kan sgu da ikke være strafbart.
Når man giver sit besyv med på Internet er det ens eget ansvar og må selv tage
konsekvenserne. Uanset om det er i en artikel fra en en hjemmeside eller Usenet.
Kan man ikke tåle det skal man helt lade være.
Eller sikre sig at hjemmesiden er sikret mod Google og lignende søgemaskiner.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-02 19:53

In article <3DC54429.50B9F902@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Forkert - det strafbare er at oprette databaser med oplysninger - og
> selvfølgelig at bruge dem.

Hvornår er det blevet det?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Jan Jonasen

Dato : 03-11-02 20:52

In article <newsspam4-EA00EC.19525003112002@sunsite.dk>, Martin Edlich
(newsspam4@mail.edlich.dk) wrote:
> Hvornår er det blevet det?

Det var vist henvendt til oprettelse af person databaser.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-02 21:01

In article <MPG.182f9cdd29d3d5099897ac@news.stofanet.dk>,
Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det var vist henvendt til oprettelse af person databaser.

Det må man skam også godt. Det afhænger alene af hvilke oplysninger man
putter i databasen om det er lovligt eller ej. Ellers ville det også
være forbudt at have et adressekartotek over venner/bekendte osv.
Oplysningerne skal være personfølsomme for at man kommer i konflikt med
registerloven, og det er ikke personfølsomt at skrive at en eller anden
er medlem af Høje Tåstrup Bowlingklub - specielt ikke hvis man selv
oplyser om det.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-02 07:07

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> Forkert - det strafbare er at oprette databaser med oplysninger - og
> selvfølgelig at bruge dem.
> Jeg har ikke oprettet nogen database - men henvist til en søgning på
> Google som har databasen.

Nej, det er ikke forkert. Jeg har været ved at kigge lidt i loven, og allerede i begyndelsen
"Indledende bemærkninger" står der i paragraf 1 flg.:

"§ 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved
hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk behandling af personoplysninger,
der er eller vil blive indeholdt i et register."

> [...]
> Kan man ikke tåle det skal man helt lade være.
> Eller sikre sig at hjemmesiden er sikret mod Google og lignende søgemaskiner.

Før du siger sådan noget, bør du rent faktisk læse loven og alle tillægslove og
bekendgørelser.

Alt hvad der er offentliggjort på internet er fuldt underlagt alle Registerlovens fulde
bestemmelser. - Det gælder _alt_, skrift, tale, billeder, visuelle objekter m.m.

Det betyyder fx., at ingen personer må offentliggøre andres mails helt eller delvist uden
afsenderens skriftlige tilladelse. - Alt andet falder ind under straffelovens bestemmelser.

At google, som ikke er et dansk firma samler oplysninger om personer, er fuldt ud lovligt,
_MEN_ det er ulovligt for dig at bruge de oplysninger, du kan finde om en bestemt person på
google, - eller på en hvilket som helst anden søgemaskine.

Fx. må du heller ikke gå ind på en persons hjemmeside og samel de oplysninger af personlig
karakter, du kan finde dér og bruge dem hverken helt eller delvist i anden sammenhæng, - med
mindre, du udtryhkkelig får ejeren af hejmmesidens skriftlige accept af, at du bruger
oplysningerne. Ej heller må du fx. samle oplysninger om andre personer, institutioner,
foreninger og virksomheder og lægge dem op på fx. din egen hjemmeside. Juridisk set er en
hjemmeside at betragte som en database i Registerlovens forstand.

Det er et tilbagevendende problem med de store søgemaskiner, der opretter og samler
oplysninger, og som er tilgængelige for næsten alle og enhver. Men som det står nu, er det
uhyre svært for de danske myndigheder at gribe ind, - hvis de ikke direkte vil spærre for
brugen af de søgemaskiner. Både EU parlamentet og EU kommissionen arbejder på et
fælles-europæisk regelsæt, der skulle lette mulighederne for at stramme op omkring misbrugen
af de oplysninger, der ligger og flyder rundt.

Så uanset, hvad du siger, så er det ulovligt at indsamle og bruge oplysninger også via nettet.

Jeg vil meget gerne sende dig hele lovteksten, hvis du er interesseret. Jeg har den i både
html og text format, - så sig bare til. - eller du kan selv læse / hente den her:
<http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/A20000042930-REGL>.

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 05-11-02 10:03

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
>skriftlig, og mig bekendt har jeg aldrig givet en sådan skriftlig tilladelse?

Nu taler I muligvis om et andet forhold end jeg tænker på: nemlig
Villys link til en artikel forfattet af dig i et religiøst blad. Er
det ikke i dette tilfælde relevant, at du selv ved publikation har
offentliggjort artiklen?
--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-02 02:02

Hej Christian

Uanset, om det drejer sig om en artikel eller ikke, så er det ikke lovligt at bruge en
artikel til - ud fra denne - at miskreditere en persons tilhørsforhold. Og man må heller ikke
bruge en artikel eller dele af den uden forfatterens skriftlige tilladelse. - Gør man det
alligevel, er man faktisk på kant med både Ophavsretsloven og Registerloven.

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 06-11-02 11:46

> [...]

>alligevel, er man faktisk på kant med både Ophavsretsloven og Registerloven.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at du tænker på dette indlæg:
<http://groups.google.com/groups?selm=3D303BC5.15BFA226%40adslhome.dk&oe=UTF-8&output=gplain>

Villy gjorde ikke andet end at henvise med et link til en artikel
skrevet af dig. Han citerede den ikke engang. Det kan umuligt anfægte
din ophavsret eller Registerloven. Det ser mere ud til at du føler dig
krænket, men det er altså en helt anden paragraf.

Desuden forstår jeg ikke at du bliver pikeret over at blive sat i
forbindelse med Indre Mission, man skammer sig vil ikke over noget,
man selv har meldt sig ind i.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 12:13

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> [...]
> din ophavsret eller Registerloven. Det ser mere ud til at du føler dig
> krænket, men det er altså en helt anden paragraf.

Mon ikke det er saetningen der starter med "Da jeg selv er vokset op i
et dybt religøst miljø" der har startet lavinen?

> Desuden forstår jeg ikke at du bliver pikeret over at blive sat i
> forbindelse med Indre Mission, man skammer sig vil ikke over noget,
> man selv har meldt sig ind i.

Han har vel skrevet under paa en NDA.

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-11-02 14:43

in article 3DC48F3F.1AA80EE7@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 03/11/02 3:51:

> [...]
> RAM-blokkene
> passer sammen, så dine udgydelser holder ingen steder§!

Du er godt nok fuld af lort. Hvis der er nogen der er tåbelig her er det
vist dig. Jeg har 25 maskiner der kører i en konfiguration der ifølge dig
ikke er mulig, og det kan din hjerne åbenbart ikke fatte. Du farer ud med
"dokumentation" og råber ulven kommer, uden at have nogen praktisk erfaring
med det du udtaler dig om. Selvfølgelig er der oceaner og atter oceaner af
folk der har henvendt sig til oraklet med problemer der bakker din teori op,
men jeg kar _praktisk_ erfaring der viser det modsatte! Stik den!

--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 17:43

- Peter
Som sædvanlig, når du er kørt op i en krog, så sviner du mig til efter noder.

Kom lige med lidt documentations i form af
1: hvilke maskiner det drejer sig om, model, mhz str. osv.
2: Hvilkke RAM moduler, der sidder i hver enkelt maskine, mærke, type, velocitet
osv..

- Og så er jeg i øvrigt flintrende ligeglad med, om du sidder med 25
tilnærmelsesfis ens og identisk konfigurerede maskiner. -Det siger ikke en pind
om, hvad og hvilke RAM, der kan / ikke kan bruges!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-11-02 18:52

in article 3DC55224.C249C8F4@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 03/11/02 17:43:

> - Peter
> Som sædvanlig, når du er kørt op i en krog, så sviner du mig til efter noder.

Er jeg kørt op i en krog? Den må du lige forklare.

> [...]
> 1: hvilke maskiner det drejer sig om, model, mhz str. osv.
> 2: Hvilkke RAM moduler, der sidder i hver enkelt maskine, mærke, type,

Det er G4 400 og 450mhz med 256MB PC133 moduler og de virker. Jeg gider ikke
bruge tid på at rende rundt og aflæse labels på rammoduler for at du kan
digte ud fra det.

> [...]
> pind
> om, hvad og hvilke RAM, der kan / ikke kan bruges!

Hvad siger det så noget om? Ifølge dit oprindelige indlæg er de 25 maskiner
konfigureret på en måde som, ifølge dig, ikke kan lade sig gøre. Er du
blevet uenig med dig selv?

--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-02 03:31

- Peter
Sålænge du ikke kan/vil komme med konkrete facts omkring de maskiner, skal du ikke
forvente at få et konkret svar! - Og hvis du ellers gad gøre dig den ulejlighed at
læse hele tråden og ikke kun fokusere på hele tiden at ville gå mod, hvad jeg
skriver, - så vil du også kunne se, at jeg har skrevet, at der findes nogle ganske
få 256mb og 512mb moduler, der er uafhængige af hvilke maskiner, det drejer sig
om.

Og i og med, at du påstår, at jeg 'digter', - ganske flot omskrivning af, hvad du
plejer at skrive, - så påstår du også, at det samme gælder for Otherworld
Computing Inc., - et firma, der hører til i sværvægtsklassen, når det gælder
Mac... - Good heavens Peter! - kan du da for pokker ikke se, hvor idiotisk, det
lyder?!!

mvh. Eriik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-11-02 12:13

in article 3DC5DBCD.554A5D5@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 11/4/02 3:30 AM:

> [...]
> ganske
> få 256mb og 512mb moduler, der er uafhængige af hvilke maskiner, det drejer

Så du vil godt gå med til at din oprindelige udmelding var forhastet og
overdrevet? Hvorfor så ikke være lidt mindre bombastisk i dine udmeldinger?

> [...]
> Mac... - Good heavens Peter! - kan du da for pokker ikke se, hvor idiotisk,

Jeg har ikke set hvad OWC har skrevet. Jeg kan kun læse at du refererer til
noget de skulle have sagt. Har du en URL til deres udsagn?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-11-02 17:47

Hej Peter

Peter Kiil wrote:

> Så du vil godt gå med til at din oprindelige udmelding var forhastet og
> overdrevet? Hvorfor så ikke være lidt mindre bombastisk i dine udmeldinger?

Nej, så absolut ikke! - Det var en melding, jeg fik fra en ansat på OWC. - Og hvad
angår at der så alligevel findes nogle ganske få moduler, der kan bruges, har jeg
selv brugt tiden på at finde frem til!

> Jeg har ikke set hvad OWC har skrevet. Jeg kan kun læse at du refererer til
> noget de skulle have sagt. Har du en URL til deres udsagn?

Som sagt, så var de en mail, jeg fik som re-distributør, og hvorvidt det er kommet
i deres arkiv endnu, har jeg ikke set efter, - så det må du selv gøre -
www.otherworldcomputing.com -> archives.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Jonasen

Dato : 02-11-02 18:37

In article <1fl0vub.h620qlibxro2N%spam02@tdcadsl.dk>, =?ISO-8859-1?Q?Ren=E9
_Frej_Nielsen?= (spam02@tdcadsl.dk) wrote:
> Hmm.. det gælder vist ikke for alle RAM-moduler, for jeg har uden
> problemer brugt PC-133 RAM i både G4'ere, B/W G3'ere og beige G3'ere.
> Deriblandt en G4/450MP.

Virker også fint med pc100 og pc133 i en G4 350/AGP model.