/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Batteriet flat på 3½ - nogen betydning?
Fra : wheeler


Dato : 02-11-02 00:47

Nå først maskinen er startet er det så ikke stort set uden betydning med
hvilken kondition batteriet er i - set i forhold til mine problmer med
Rd'eren ?

Nu bliver jeg nemlig lidt i tvivl efter have læst Jens Bager Jensens indlæg
i tråden "Ny observatin ved RD3½ "

Batteriet er som sagt meget svagt (leverer en meget svag gnist - men starter
jo)

Selv når maskinen har kørt en 10 km - er det ikke muligt at have både lys og
blinklys gående, når motor er slukket!


Er gåden virkelig ved at være løst ? - er det bare afsted til ScanX og
spendere 10 minutter og 300 kr. på nyt batteri ? - vel næppe!



--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65



 
 
wheeler (02-11-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 02-11-02 01:30

Batteriet flaDt på 3½ - nogen betydning?

Jeg er træt - en lang arbejdsdag med RD'eren venter forude ;-(

Har lige taget et print af alle de gode råd jeg har fået - dem må jeg drøfte
med min kammerat i morgen, når vi er på værkstedet!

Mvh

Wheeler






John de Summer-Braso~ (02-11-2002)
Kommentar
Fra : John de Summer-Braso~


Dato : 02-11-02 07:45

Maskiner nødlidende for strøm kan også være en ensretter som er ved at stå
af. Gør det gradvist. Hvis ensretteren er opbygget på dioder kan 1-2 gå og
den 3. stadig virke. Ved ikke om dette er problemet hos dig. Men en aldeles
glimrende elektrospecialist og billig i batterier er Erik Schnabel, ES
Elektronik, kronborggade, 2200 N. Søg ham! Jeg har way back været ude for,
at han laver en måling ude på gaden.

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:5nEw9.184$132.2866@news.get2net.dk...
> Nå først maskinen er startet er det så ikke stort set uden betydning med
> hvilken kondition batteriet er i - set i forhold til mine problmer med
> Rd'eren ?
>
> Nu bliver jeg nemlig lidt i tvivl efter have læst Jens Bager Jensens
indlæg
> i tråden "Ny observatin ved RD3½ "
>
> Batteriet er som sagt meget svagt (leverer en meget svag gnist - men
starter
> jo)
>
> Selv når maskinen har kørt en 10 km - er det ikke muligt at have både lys
og
> blinklys gående, når motor er slukket!
>
>
> Er gåden virkelig ved at være løst ? - er det bare afsted til ScanX og
> spendere 10 minutter og 300 kr. på nyt batteri ? - vel næppe!
>
>
>
> --
> http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-11-02 08:46

> Nå først maskinen er startet er det så ikke stort set uden betydning med
> hvilken kondition batteriet er i - set i forhold til mine problmer med
> Rd'eren ?

Hej

Et batteri kan godt kortslutte ud over at være dårlig til at afgive
spænding. Hvis det var min RD'er vill jeg straks købe eller låne et brugbart
batteri. Det er en nem fejlkilde at udelukke. Min CBR satte ud på motorvejen
ud for Ringsted, lige efter jeg hvade købt den, pga et dårligt kortsluttet
batteri. Hvis dit batteri bare er halvdårligt kan det jo være noget i den
retning. Jeg har lige kigget i MC nøglen. Et batteri til en RD 350 koster
178kr. At spare de penge når du leder efter en el fejl og har et færdigt
batteri er tåbeligt. Hvis ikke du skifter det, spilder din og vores tid. Ja,
det er hårde ord, men løser det dit problem er det billigt sluppet. Husk
også at chekke din radererulator som jeg beskrev i går aftes. Kontaktrens
købes i elektronik forretninger som Brink eller RS komponents.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hekto (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-11-02 08:57

In article <5nEw9.184$132.2866@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...

> Er gåden virkelig ved at være løst ? - er det bare afsted til ScanX og
> spendere 10 minutter og 300 kr. på nyt batteri ? - vel næppe!
>

Man kunne jo forestille sig en fel hvor systemet ikke leverer strøm nok
til at levere tænding, efterhånden som omdrejningerne stiger!?

Du skal alligevel have et nyt batteri, og det er billigere end en CDI!

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/?id=8

Armand (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-11-02 10:19


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:5nEw9.184$132.2866@news.get2net.dk...
> Nå først maskinen er startet er det så ikke stort set uden betydning
med
> hvilken kondition batteriet er i - set i forhold til mine problmer med
> Rd'eren ?

YPVS'en har brug for fuld batterikapacitet!
Da man racede i RD350 Cup'en afmonterede man batteriet af vægthensyn;
men forinden gassede man motoren op til YPVS'en åbnede helt, hvorved den
forblev åben uden batteriet monteret

--
Armand.



Hekto (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-11-02 11:30

In article <aq08i8$1s51$1@news.cybercity.dk>, armand@mc-chaufforerne.dk
says...

> YPVS'en har brug for fuld batterikapacitet!
> Da man racede i RD350 Cup'en afmonterede man batteriet af vægthensyn;
> men forinden gassede man motoren op til YPVS'en åbnede helt, hvorved den
> forblev åben uden batteriet monteret
>
.... eller den avancerede, hvor der blev monteret et gashåndtag i venstre
side, med dobbelt-kabel.
YPVS'en arbejder ikke ret meget ved race, da det helst skal foregå med
mere end 8.000 omdr.

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/?id=8

Steen Gruby (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-11-02 15:00

On Sat, 2 Nov 2002 00:47:24 +0100, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
this]@hotmail.com> wrote:

Hej Bernhard.

>
>Nu bliver jeg nemlig lidt i tvivl efter have læst Jens Bager Jensens indlæg
>i tråden "Ny observatin ved RD3½ "
>
Bager er inde på det helt rigtige i sit indlæg.
Al fejlsøgning (diagnose) handler om systematik, og det gælder også
arbejdet på en MC.
Hvis ladesystem og batteri ikke kan levere varen til forbrugerne kan
de ikke leve op til kravene.
Så al elektrisk fejlfinding på en MC starter med at checke at
ladesystem og batteri er i orden - Se Bagers indlæg

Da Britten deltog i Battle of The Twins stod de til at vinde og
samtidig lammetæve Ducati, men sejren gik op i røg sammen med det
eneste de ikke selv havde lavet - ladesystemet (Japansk skrammel).

>Batteriet er som sagt meget svagt (leverer en meget svag gnist - men starter
>jo)
>
Ladesystemet på en MC er meget simpelt opbygget, efter min mening for
simpelt.
Generatoren på den overvejende delkan levere en spænding på over 100
volt, som så ensrettes med dioder og reguleres ned med thyristorer.
Det giver en meget "uren" jævnspænding, så derfor benyttes batteriet
som ladekondensator for at udglatte spændingen.
Hvis batteriet er defekt, og dermed enten trækker spændingen ned,
eller har en meget stor indre modstand, kan det være årsag til, at der
enten ikke er tilstrækkelig høj spænding til rådighed, eller også at
spændingen "sejler".
Begge dele vil påvirke funktionen af den elektronik ladesystemet skal
forsyne.

>Selv når maskinen har kørt en 10 km - er det ikke muligt at have både lys og
>blinklys gående, når motor er slukket!
>
Jeg har set cykler med motorproblemer og varierende lysstyrke hvor
fejlene var at tilbageføre til EL fejl.
Løse polsko på akkuen, defekt akku, syg ensretter/regulator, dårlige
stikforbndelser, løse sikringer - listen er lang.
>
>Er gåden virkelig ved at være løst ? - er det bare afsted til ScanX og
>spendere 10 minutter og 300 kr. på nyt batteri ? - vel næppe!

Før du har sikkerhed for at "EL-værket" er 100% i orden er der ikke
megen fornuft i at fortsætte yderligere fejlsøgning.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408646
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste