Klage over ejendomsvurdering
Fra : Ole Haahr Andersen

Dato : 01-11-02 23:58

Jeg har netop fået nedsat min ejendomsvurdering.

Vurderingen i 2002 lød på 1.450.000 kr. Det har jeg fået nedsat med 200.000
til 1.250.000.

I 2001 blev mit hus vurderet til 1.300.000. Dengang gad jeg ikke klage, men
da huset nu er vurderet til MINDRE end det var i 2001, vil jeg høre, om jeg
har mulighed for at få ændret vurderingen for 2001 også. Så kunne jeg jo få
lidt tilbage i skat !!!

Normalt gælder der jo en 3-års regel, når det vedrører ændringer til
selvangivelsen.

Gælder disse 3 år også i forbindelse med EJENDOMSVURDERINGEN. Som jeg ser
det, har skattevæsenet jo lavet en fejl i 2001, og den kan jeg klage over
inden for 3 år.

Er dette korrekt ???

Med venlig hilsen
Ole Andersen

Fra : Peder Porse

Dato : 02-11-02 15:45

Ole Haahr Andersen wrote:
> [...]
> det, har skattevæsenet jo lavet en fejl i 2001, og den kan jeg klage over

Har sendt svar...ved ikke hvor det er blevet af...sender evt. et andet
senere på eftermiddagen.
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Peder Porse

Dato : 02-11-02 15:56

Ole Haahr Andersen wrote:
> [...]
> det, har skattevæsenet jo lavet en fejl i 2001, og den kan jeg klage over

Det første svar forsvandt.

Nej, som udgangspunkt kan du ikke få ændret ansættelsen af ejendomsværdi .

Der var før en hjemmel i vurderingslovens § 41..den er nu i
skattestyrelseslovens § 34.

det afgørende er HVORFOR du fik nedsat ejendomsværdien i 2002.

Hvis det alene har været fordi vurdderingsmyndigheden (ToldSkat har
overtaget kompetencen efter nedlæggelse af vurderingsrådene) eller
vurderingsankenævnet har anlagt en andet SKØN, f.eks. om en ejendoms
gode/dårlige beliggebhed er dte ikke genoptagelsesgrund. Er der derimod
sket nedsættelse fordi det bebyggede areal viste sig at være mindre end
det fremgik af BBR, kan det i nogle tilfælde begrunde genoptagelse.

Men udgangspunktet er altså et nej.

pp

Fra : Peder Porse

Dato : 02-11-02 17:01

Ole Haahr Andersen wrote:
> [...]
> det, har skattevæsenet jo lavet en fejl i 2001, og den kan jeg klage over

Som udgangsppunkt kan du ikke.

Det kan dog afhænge af hvorfor din ejendomsværdi er nedsat.

Der er ganske rigtigt en mulighed for genoptagelse de tre foregående år.

Bestemmelsen var før i vurdringslovens § 41, nu er dne i
skattestyrelseslovens § 34.

Den forudsætter nye oplysninger i sagen, ikke at vurderingsmyndigheden
anlægger et andet SKØN.

Det er i givet fald ikke skattevæsnet, forstået som ligningsmyndigheden,
men vurderingsrådet, der har begået en "fejl".

Vurderingsrådetb er nu nedlagt, og ansættelseskompetencen ligger hos
ToldSkat. Det er enten her eller i vurderingsankenævnet, der er sket en
nedsættelse, og som sagt betyder det ikke i sig selv, at
2001-ansættelsen vil blive ændret.

pp