Dialer
Fra : Erlend Stokkedal

Dato : 01-11-02 19:19

Hei

Jeg har en ISDN linje til min computer, og jeg ønsker å bruke MSCOMM1 til å
bruke min ISDN linje for å ringe til et telefonnr som er et 8 sifret
telefonnr uten bindestrek etc.

Alle de kodeeksempler jeg har funnet på nettet, ser ikke ut til å virke.
Noen som har en kodesnutt de kan dele med meg?

Erlend Stokkedal

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-11-02 00:49

Erlend Stokkedal skrev:
> Jeg har en ISDN linje til min computer, og jeg ønsker å bruke
MSCOMM1 til å
> bruke min ISDN linje for å ringe til et telefonnr

Nu er der jo mange måder at forbinde en ISDN-linie og en computer, og
løsningsmulighederne afhænger en del af dette.

Jeg går ud fra at du må have et ISDN-"modem" koblet op på en af
computerens fysiske COM-porte, eller at du har et ISDN-"modem"-kort
siddende i computeren, som installerer sig som en COM-port, og at du
prøver at sende til denne COM-port.

Inden vi går videre: Er dette rigtigt opfattet?

-------
Tomas

Fra : Erlend Stokkedal

Dato : 03-11-02 16:07

Hei

Jeg har et PCMCIA kort som tilhører COM1 porten. Dette er dog ikke et modem
i den forstand. Modem er jo bare for analoge linjer. Videre har jeg en
telefonledning fra dette PCMCIA kort som er koblet direkte mot ISDN boksen
min.

Klarer å ringe opp en ISP hvis jeg lager en connection via operativsystemet,
men når jeg i VB skal prøve å koble opp mot et helt vanlig telefonnr virker
ikke dette.

Noe klokere?

Med vennlig hilsen
Erlend Stokkedal

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-11-02 20:07

Erlend Stokkedal skrev:
> Jeg har et PCMCIA kort som tilhører COM1 porten.

Okay.

> Dette er dog ikke et modem
> i den forstand. Modem er jo bare for analoge linjer.

Helt korrekt. Det var derfor at jeg skrev "modem". De opfører sig
nogle gange på samme måde som et modem, og har derfor ofte
"kælenavnet" "modem". ISDN-adapter er nok et mere korrekt udtryk.

> [...]
operativsystemet,
> men når jeg i VB skal prøve å koble opp mot et helt vanlig telefonnr

Hvordan styrer du ISDN-kortet? Via almindelige Hayes AT-kommandoer?
Dvs. ATD12345678 for at ringe til nummeret 12345678?
....og hvad SKER der egentlig? Intet=?

-------
Tomas

Fra : Erlend Stokkedal

Dato : 05-11-02 11:34

Hei

Under er klipp fra koden jeg bruker.

Når jeg prøver å trykke på "Dial" Knappen får jeg opp et vindu der jeg
skal punche inn det telefonnr jeg ønsker å ringe. Så skjer det absolutt
ingenting.

Dette programmet har jeg sydd sammen av flere kodebiter funnet på nettet,
så hva som faktisk skjer med Hayes kommandoiene og om de er riktige vet
jeg faktisk ikke. Hvordan kan man sjekke det?

Håper du ved hjelp av vedlagt kode finner ut av hvorfor det ikke virker.

På forhånd takk.

Mvh.
Erlend Stokkedal

KODEN:
Private Sub CancelButton_Click()
CancelFlag = True
cancelbutton.Enabled = False
End Sub
Private Sub Dial(Number$)
Dim DialString$, FromModem$, dummy
DialString$ = "ATDT" + Number$ + ";" + vbCr
MSComm1.CommPort = 1
MSComm1.Settings = "9600,N,8,1"
On Error Resume Next
MSComm1.PortOpen = True

If Err Then
MsgBox "COM1: Not available. Change the CommPort Property To another
port."
Exit Sub
End If
MSComm1.InBufferCount = 0
MSComm1.Output = DialString$

Do
dummy = DoEvents()

If MSComm1.InBufferCount Then
FromModem$ = FromModem$ + MSComm1.Input

If InStr(FromModem$, "OK") Then

Beep
MsgBox "Please pick up the phone and either press Enter or
click OK"
Exit Do
End If
End If

If CancelFlag Then
CancelFlag = False
Exit Do
End If
Loop
MSComm1.Output = "ATH" + vbCr
MSComm1.PortOpen = False
End Sub

Private Sub DialButton_Click()
Dim Number$, Temp$
DialButton.Enabled = False
QuitButton.Enabled = False
cancelbutton.Enabled = True
Number$ = InputBox$("Enter phone number:", Number$)
If Number$ = "" Then Exit Sub
Temp$ = Status
Status = "Dialing - " + Number$
Dial Number$
DialButton.Enabled = True
QuitButton.Enabled = True
cancelbutton.Enabled = False
Status = Temp$
End Sub

Private Sub Form_Load()
MSComm1.InputLen = 0
End Sub

Private Sub QuitButton_Click()
End
End Sub

Fra : Erlend Stokkedal

Dato : 24-11-02 17:12

Hei igjen

Jeg har som sagt et PCMCIA kort sittende i min bærbare computer. Ut fra
dette PCMCIA kortet går det en ledning til et modem av et merke som heter
Eicon Diva Pro. Fra dette modemet har jeg en ledning til min ISDN boks som
er koblet til telefonuttaket. Dette PCMCIA kortet bruker COM1

Kommer du noe videre?

Erlend

Fra : Erlend Stokkedal

Dato : 24-11-02 17:22

Hei igjen

Fra : SGK

Dato : 04-11-02 13:32

hent socketwrench fra www.sockettools.com

der er eksempler på dial up networking

SGK

Erlend Stokkedal <erlestok@online.no> wrote in article
<1Azw9.89$z07.4024@news2.ulv.nextra.no>...

Fra : Erlend Stokkedal

Dato : 05-11-02 00:05

Hei

Er ikke en host jeg skal ringe opp, men en vanlig telefonabbonent.

Erlend