/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Lyd på powermac g3 desktop
Fra : Niels Erik Karred La~


Dato : 01-11-02 17:58

Prøver igen
Jeg vil gerne vide hvad der kan være galt når man ikke
kan se sit lydkort (det som følger med maskinen) og få lyd ud af maskinen.

Nb. Pmac g3 300 mhz desktop 256 mb ram, os 9,1

MVH Niels


 
 
Erik Richard Sørense~ (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 02-11-02 02:53

Hej Niels Erik

Det er jo lidt i tråd med de problemer, jeg selv har med en GeDT, men jeg kan
da godt spille gennem eksterne højttalere....

Har du checket, om dit PRAM batteri er ved at være slidt ned? - det kan
nemlig godt have en del at sige mht. lyden...

Prøv også lige at checke i kontrolpanelet 'Lyd', om du skulle være kommet til
at afkrydse feltet 'Lydløs' nederst i 'Lyd'-vinduet. - Har du sat den til at
spille gennem interne højttalere under fanebladet 'Lyd ud'.

Check også, at lydkablet sidder i selve CD drevet. - Hvis den er faldet af /
evt. knækket, så vil der ikke komme lyd fra en audio CD, når du afspiller
den.

Det lydkort, du har, er det det med både RCA phonostik og 9-polet DIN stik
til S-VHS? - eller er det kun det gamle std. kort med minijacks. Hvis det er
AV kortet, så check lige, at det sidder helt fast i soklen.

Indstilling.
Hvis du vil bruge det indbyggede CD drev skal du vælge fanebladet 'Lyd ind'
og markere 'CD' samt afkrydse til 'Spille gennem enhed til lyd ud'.
I fanebladet 'Lyd ud' kan du vælge forskellige signalveje. Hvis det er kortet
med RCA stik kan du vælge 'RCA' eller 'Lyd Ud'. Ved RCA spiller den som en
normal liniesignal udgang "LINE OUT" og ved 'Lyd ud' skal du bruge den 3,5mm
minijackstik til hovedtlf./højttalere som lyttekilde.
Styrken bør ikke overstige det std. niveau, der er nederst i kontrolpanelet,
da det svarer til ca. 0,7v/50kohms liniesignal. Fuldt udstyret svarer det ca.
til 1,2v/50kohms liniesignal, og sender du det signal ind i fx. en alm.
forstærkers "LINE IN" så risikerer du at brænde både computerens lydkort og
forstærkeren af!.

Er det ikke AV kortet kan du kun bruge de 3.5mm minijackstik til både 'Lyd
ind' og 'Lyd ud'. Lad også her niveauet forblive på standard. Men du skal
også huske at afkrydse til at spille fra enhed (hvis valgt intern CD) til lyd
ud.

Jeg håber det her hjælper dig noget.
mvh. Erik Richard

Niels Erik Karred Larsen wrote:

> Prøver igen
> Jeg vil gerne vide hvad der kan være galt når man ikke
> kan se sit lydkort (det som følger med maskinen) og få lyd ud af maskinen.
>
> Nb. Pmac g3 300 mhz desktop 256 mb ram, os 9,1

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Niels Erik Karred La~ (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Niels Erik Karred La~


Dato : 10-11-02 20:53

Hej Erik,
Jeg har tjekket alle kabler og de sidder som de skal.
kortet sidder på plads, jeg endda haft da af og sat det på igen.
Men i kontrol panelet melder den, at et andet program bruger det.
Det kan godt ske at jeg spørger dumt, men gør det allige vel.
hvordan ser sådan et pram ud, er det den af størrelsen 1/2 AA eller....?????
i kontrol panelet lyd kan man ikke se kortet heller ikke under apple-system
profil..

MVH Niels

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Niels Erik
>
> Det er jo lidt i tråd med de problemer, jeg selv har med en GeDT, men jeg kan
> da godt spille gennem eksterne højttalere....
>
> Har du checket, om dit PRAM batteri er ved at være slidt ned? - det kan
> nemlig godt have en del at sige mht. lyden...
>
> Prøv også lige at checke i kontrolpanelet 'Lyd', om du skulle være kommet til
> at afkrydse feltet 'Lydløs' nederst i 'Lyd'-vinduet. - Har du sat den til at
> spille gennem interne højttalere under fanebladet 'Lyd ud'.
>
> Check også, at lydkablet sidder i selve CD drevet. - Hvis den er faldet af /
> evt. knækket, så vil der ikke komme lyd fra en audio CD, når du afspiller
> den.
>
> Det lydkort, du har, er det det med både RCA phonostik og 9-polet DIN stik
> til S-VHS? - eller er det kun det gamle std. kort med minijacks. Hvis det er
> AV kortet, så check lige, at det sidder helt fast i soklen.
>
> Indstilling.
> Hvis du vil bruge det indbyggede CD drev skal du vælge fanebladet 'Lyd ind'
> og markere 'CD' samt afkrydse til 'Spille gennem enhed til lyd ud'.
> I fanebladet 'Lyd ud' kan du vælge forskellige signalveje. Hvis det er kortet
> med RCA stik kan du vælge 'RCA' eller 'Lyd Ud'. Ved RCA spiller den som en
> normal liniesignal udgang "LINE OUT" og ved 'Lyd ud' skal du bruge den 3,5mm
> minijackstik til hovedtlf./højttalere som lyttekilde.
> Styrken bør ikke overstige det std. niveau, der er nederst i kontrolpanelet,
> da det svarer til ca. 0,7v/50kohms liniesignal. Fuldt udstyret svarer det ca.
> til 1,2v/50kohms liniesignal, og sender du det signal ind i fx. en alm.
> forstærkers "LINE IN" så risikerer du at brænde både computerens lydkort og
> forstærkeren af!.
>
> Er det ikke AV kortet kan du kun bruge de 3.5mm minijackstik til både 'Lyd
> ind' og 'Lyd ud'. Lad også her niveauet forblive på standard. Men du skal
> også huske at afkrydse til at spille fra enhed (hvis valgt intern CD) til lyd
> ud.
>
> Jeg håber det her hjælper dig noget.
> mvh. Erik Richard
>
> Niels Erik Karred Larsen wrote:
>
> > Prøver igen
> > Jeg vil gerne vide hvad der kan være galt når man ikke
> > kan se sit lydkort (det som følger med maskinen) og få lyd ud af maskinen.
> >
> > Nb. Pmac g3 300 mhz desktop 256 mb ram, os 9,1
>
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> *Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
> *Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Erik Richard Sørense~ (11-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-11-02 02:54

Hej Niels

Niels Erik Karred Larsen wrote:

> Jeg har tjekket alle kabler og de sidder som de skal.
> kortet sidder på plads, jeg endda haft da af og sat det på igen.
> Men i kontrol panelet melder den, at et andet program bruger det.

Hvis det er tilfældet, så kan det kun være CD drevet, der bruger kontrolpanelet.
Eller det kan være en defekt i selve lydkortet, hvilket i øvrigt er yderst sjælden
i de Beige G3.

> Det kan godt ske at jeg spørger dumt, men gør det allige vel.
> hvordan ser sådan et pram ud, er det den af størrelsen 1/2 AA eller....?????

Ja, det er et 3,6v. Tag batteriet ud og tag det med ind til en fotohandler og få
et tilsvarende batteri, men lad være med at sige, at det skal bruges i en
computer, - så er der nogle forhandlere, der har en tendens til at tage ublu
priser.... - Du skal regne med, at det koster et sted mellem 100 og 150 kr.

> i kontrol panelet lyd kan man ikke se kortet heller ikke under apple-system
> profil..

Det siger ihvertfald, at der ikke kommer strøm nok til lydkortet, så det kan
registreres af ASP.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Henrik Münster (12-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 12-11-02 11:19

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ja, det er et 3,6v. Tag batteriet ud og tag det med ind til en fotohandler
> og få et tilsvarende batteri, men lad være med at sige, at det skal bruges
> i en computer,

Og sig slet ikke, at det er til en Mac. Så nægter de nemlig, at de har
det hjemme.

> - så er der nogle forhandlere, der har en tendens til at tage ublu
> priser.... - Du skal regne med, at det koster et sted mellem 100 og 150
> kr.

Og det kalder du ikke ublu?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Erik Richard Sørense~ (13-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 13-11-02 05:47

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> > Ja, det er et 3,6v. Tag batteriet ud og tag det med ind til en fotohandler
> > og få et tilsvarende batteri, men lad være med at sige, at det skal bruges
> > i en computer,
>
> Og sig slet ikke, at det er til en Mac. Så nægter de nemlig, at de har
> det hjemme.

Ja, det har jeg også hørt før..

> > - så er der nogle forhandlere, der har en tendens til at tage ublu
> > priser.... - Du skal regne med, at det koster et sted mellem 100 og 150
> > kr.
>
> Og det kalder du ikke ublu?

Har jeg sagt noget om det..., - nå, men jo, det er ublu priser, men dér
liggr de altså...

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Niels Erik Karred La~ (14-11-2002)
Kommentar
Fra : Niels Erik Karred La~


Dato : 14-11-02 22:46

On 13/11/02 5:47, in article 3DD1D941.823314B1@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Henrik
>
> Henrik Münster wrote:
>
>>> Ja, det er et 3,6v. Tag batteriet ud og tag det med ind til en fotohandler
>>> og få et tilsvarende batteri, men lad være med at sige, at det skal bruges
>>> i en computer,
>>
>> Og sig slet ikke, at det er til en Mac. Så nægter de nemlig, at de har
>> det hjemme.
>
> Ja, det har jeg også hørt før..
>
>>> - så er der nogle forhandlere, der har en tendens til at tage ublu
>>> priser.... - Du skal regne med, at det koster et sted mellem 100 og 150
>>> kr.
>>
>> Og det kalder du ikke ublu?
>
> Har jeg sagt noget om det..., - nå, men jo, det er ublu priser, men dér
> liggr de altså...
>
> mvh. Erik Richard
>
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> *Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
> *Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
>
>
Hejsa knejtern,
Jeg takke mange gange for hjælpen og prøver at anskaffe mig et pram tingest.

Fortsat god dag.
MVH Niels


Erik Richard Sørense~ (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 15-11-02 03:49

Hej Niels

Niels Erik Karred Larsen wrote:

> Jeg takke mange gange for hjælpen og prøver at anskaffe mig et pram tingest.

- Skulle det komme til at knibe for dig at få fat i en sådan 'tingest' til en
fornuftig pris (/nder 80kr.), så skriv lige til mig off-list....

Udskiftning af omtalte 'tingest' løste ihvertfald delvis problemerne på min egen
gamle slider af en 233'er. - At der så ellers er rodet så meget med den her på
det sidste, at den skal sættes totalt om, før den afleveres til dens nye ejer, er
så en helt anden sag....

> Fortsat god dag.

I lige måde!

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Edlich (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 02-11-02 03:05

In article <B9E8713B.53D%nielslarsen@post.tele.dk>,
Niels Erik Karred Larsen <nielslarsen@post.tele.dk> wrote:

> Jeg vil gerne vide hvad der kan være galt når man ikke
> kan se sit lydkort (det som følger med maskinen) og få lyd ud af maskinen.

Sæt A/V-kortet ordentligt ned i soklen. Det er ret ofte det går løs når
man åbner maskinen.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste