Hvad er forskellen på Property og Function~
Fra : stk

Dato : 01-11-02 13:32

Hej NG.

Sad lige og funderede lidt:
Jeg har en klasse med nogle Private variable. Disse kan tilgås via Property
Let og Get. Men hvad er forskellen på at bruge Property og at bruge en Sub /
Function til at sætte / læse disse variable?

c",)
Stefan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-11-02 15:00

Som svar på skriblerier nedfældet af stk :

> [...]
> Property Let og Get. Men hvad er forskellen på at bruge Property og
> at bruge en Sub / Function til at sætte / læse disse variable?

Kort fortalt så skal du se Property som egenskaber dvs et vindue for dine
variabler i klassen
Sub/Functions er så klassens metoder hvormed du arbejder med klassens
egenskaber (private variabler)

En egenskab er fx navnet på en elev i klassen
En metode er en kommando eleven skal udføre, fx tag læsebogen frem

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-11-02 01:09

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
>
> En egenskab er fx navnet på en elev i klassen
> En metode er en kommando eleven skal udføre, fx tag læsebogen frem

Så konklusionen må være at forskellen er ens - det er bare farven der
har en anden lyd.

Om du bruger en procedure eller en egenskab (eng. property) til at
ændre indholdet af en variabel i et objekt, eller om du bruger en
funktion eller en egenskab til at aflæse indholdet af en variabel, gør
teknisk set ikke den store forskel, men det vigtige er, at tydeliggør
dine intentioner(*).

Når du ønsker at angive en egenskab, som f.eks. farve, navn, alder,
størrelse til et objekt, bør du, som Peter antyder, bruge en egenskab
(dvs. property get/let/set).

Når du ønsker at angive en handling, som skal kunne udføres på et
objekt, bør du bruge en metode.

Selvfølgelig er der den lille tekniske forskel, at man ved en property
let, skal angive et lighedstegn mellem egenskabens navn og værdien, og
det skal man ikke ved en procedure.

(*) Det er altid vigtigt.

-------
Tomas