Bilkøb, forhandlersvindel med speedometer,~
Fra : Carsten Rhod Gregers~

Dato : 31-10-02 19:58

Hejsa,

Jeg tror vi (min kæreste og jeg) har brug for lidt bistand,
med at få tegnet et skitse over vores nuværende juridiske
muligheder i en lidt speget sag. Håber der nogen der kan
hjælpe derude

Min kæreste har købt en lille bil (Mazda 121), på en bilauktion.

Bilauktionen opererer med forskellige typer biler: A,B, og
uden for kategori.

A biler er så godt som fejlfri (mindre lyde mv. accepteres)
B biler har en navngivet defekt
U.K biler er som fortalt udenfor kategori

Min kærestes bil var en A bil, men det er nu ikke der hvor
det bliver sjovt.

Bilen er købt med kilometer garanti, på ca. 150kkm. Vi har en
slutseddel hvor dette fremgår. Den "rigtige" sælger er en autoforhandler
fra en by i midtjylland (Århus her).

Vi har sidenhen kontaktet de "tidligere tidligere" ejere for at vide hvornår
der sidst blev skiftet tandrem, bare så vi kunne få det iorden hvis den
var "gået over tid". Snakken går rundt om kilometerstanden og
vi finder ud af at de tidligere ejere har solgt bilen ved ca. 340 kkm.

Bilen har haft to ejer kort tid forinden autoforhandleren og vi har
kontaktet dem begge og de vil vidne på at bilen har kørt over 300kkm.

Vi kontakter den autoriserede Mazda forhandler/autoværksted,
som har serviceret bilen. Vi har modtaget regninger fra Mazda der
underbygger de to vidne udsagn (reparationer ved ~300 kkm).

Så rent bevisligt mener jeg vi står ret stærkt...

Nu hvor vi har samlet alt informationen
så ved vi ikke helt hvad vi vores træk skal være ?

Bilauktionen er en auktion, og jeg mener at der er nogle "stopklodser"
for køber ved køb på auktion, eller hvordan er det ?

Kan vi forlange penge tilbage ? erstatning/difference ?

Hvis sælger (auktionen/forhandleren) rækker tunge af vores
krav, hvad gør vi så ?

mvh,
Carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 31-10-02 20:06

"Carsten Rhod Gregersen" <crg@logiva.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis sælger (auktionen/forhandleren) rækker tunge af vores
> krav, hvad gør vi så ?

Mig bekendt er (de seriøse) Bilauktioner interesseret i at straffe
svigaktige forhandlere som sætter slige biler på auktion.

De er hvad jeg har hørt omkring vor lokale.

Henvend dig til auktionshuset og forelæg din sag.

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 31-10-02 22:10

Carsten Rhod Gregersen skrev i

[klip]

> Bilen er købt med kilometer garanti, på ca. 150kkm. Vi har en
> slutseddel hvor dette fremgår. Den "rigtige" sælger er en
> autoforhandler fra en by i midtjylland (Århus her).

Står der "garanti" ?

> [...]
> underbygger de to vidne udsagn (reparationer ved ~300 kkm).
>
> Så rent bevisligt mener jeg vi står ret stærkt...

Det ser sådan ud.

> Nu hvor vi har samlet alt informationen
> så ved vi ikke helt hvad vi vores træk skal være ?

Advokat (eller FDM.....hvis du tør).

> Bilauktionen er en auktion, og jeg mener at der er nogle "stopklodser"
> for køber ved køb på auktion, eller hvordan er det ?

Auktionskøb gør det hele lidt speget.

> Kan vi forlange penge tilbage ? erstatning/difference ?
>
> Hvis sælger (auktionen/forhandleren) rækker tunge af vores
> krav, hvad gør vi så ?

Ja. Går til advokat (eller ...).

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-02 23:26

Peter G C wrote:

> Advokat (eller FDM.....hvis du tør).

Hvad er problemet med FDM?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 01-11-02 00:07

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er problemet med FDM?

Hvorfor overhovedet male fanden på væggen, inden man har forhørt sig hos
auktionshuset..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 01-11-02 09:18

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad er problemet med FDM?

Det er ikke altid den bedste rådgivning man får der. Køberetlige spørgsmål
klarer FDM dog vist godtnok.

/Peter

Fra : Carsten Rhod Gregers~

Dato : 01-11-02 09:42

> Står der "garanti" ?

Ja der står :

KM garanti 153.000

Fra : Peter G C

Dato : 01-11-02 18:11

Carsten Rhod Gregersen skrev i

[klip]

> Ja der står :
>
> KM garanti 153.000

Så er grundlaget klart: Du kan kræve erstatning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carsten Rhod Gregers~

Dato : 05-11-02 23:22

Hej igen,

Opsummeringen på sidste runde blev:

> Så er grundlaget klart: Du kan kræve erstatning.
> /Peter

Vi har nu undersøgt sagen lidt frem og tilbage med auktionshuset mv.

Godt-så, lad os antage at vi ikke kan blive enige med auktionshuset, som jeg
i denne sag føler er på sælgerens side (da jeg ikke normalt handler på
auktion
men forhandleren tilgengæld ligger penge i auktionshuset kasse hver uge, så
det er nok ikke helt ved siden af), og vi dermed ikke kan få det afslag i
prisen
vi ønsker.

I det konkrete, hvilken "retslig" argumentation skal der bruges ?

Påstand:

Købet er sket på alm. auktion, dvs. ved bud og overbud. Opråbet er en
opfordring til
at gøre tilbud, og hvor auktionssælgeren kan afvise buddet. I det konkrete
tilfælde
var købet endda et betinget køb hvor auktionarius godkendte beløbet hos
sælger, inden
den endelig aftale trådte i kraft.

Spørgsmålet er hvem der skal stævnes ? Er det auktionshuset eller den
rigtige sælger og
hvorfor ?

Ergo, jeg mener at købet skal anses som et alm. løseøre køb (Kbl. § 1a), og
jeg dermed
kan anvende købeloven. Da vi er forbrugere skal det anses som et forbruger
køb (Kbl. §4 a, stk. 1).

Der foreligger en mangel (Kbl. §76 stk. 1) da sælgeren har givet urigtige
oplysninger.

Herefter kan man vel bruge kbl. §42 stk. 1 til at kræve forholdsvis afslag
(min vurdering er
at købet vedr. en bestemt genstand, nemlig den konkrete bil i den stand den
var/er og
ikke gælder bilens "bestemte art" er det rigtigt ?).

Til udregning af det forholdsvise afslag har vi undersøgt den pris som bilen
blev handlet
til i en privat handel der ligger før vi købte bilen, dvs. en handel der
blev foretaget imellem
to private forinden det nuværende salg på auktion. Salget skete for ca. et
år siden.

Prisen var for bilen i nysynet stand, dvs. nogenlunde samme konfiguration
som nu,
selvfølgelig ikke så gammel som nu og med et færre antal kilometre (som vil
trække
prisen endnu mere ned men pyt-ski'), det er vel et godt udgangs punkt til at
værdi.

Prisen var i det salg 14.000,- kr, og vores pris ca. 25.000,- kr ergo et
afslag på 9.000,- kr.
Kan man argumentere for det ?

Næste spørgsmål er vel om vi skal melde ham for bedrageri ?

dk.videnskab.jura's udemærkede OSS fortæller at flg. skal være opfyldt:

1. Bedrageren skal have til hensigt at skaffe sig selv eller en anden
vinding.
2. Denne vindig skal være uberettiget
3. Vindingen skal fremkomme ved at den udnyttede foretager en vis handling
eller
udeladelse
4. Handlingen eller udeladelsen skal desuden bevirke et formuetab for en
eller
anden, men ikke nødvendigvis for den udnyttede selv.
5. At den udnyttede handler (eller udelader at handle) skal skyldes en
vildfarelse
- dvs en forkert antagelse om et faktisk forhold.
6. Bedrageren skal enten selv have frembragt eller bestyrket vildfarelsen
eller i
det mindste på en eller anden måde handlet for at få en allerede
eksisterende
vildfarelse til at munde ud i den ønskede handling eller udeladelse.
7. Bedragerens handling skal være retsstridig (dette vil normalt følge af
sig selv,
hvis de ovenstående punkter er opfyldt).

Hvilket jeg egentligt mener de allesammen er ?

/Carsten

Fra : Henning

Dato : 01-11-02 00:18

>Bilen er købt med kilometer garanti, på ca. 150kkm. Vi har en
>slutseddel hvor dette fremgår. Den "rigtige" sælger er en autoforhandler
>fra en by i midtjylland (Århus her).

Kunne det tænkes, der var skiftet motor - berettiger dette til
korrigering af kilometertallet?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 01-11-02 05:45

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev i

> Kunne det tænkes, der var skiftet motor - berettiger dette til
> korrigering af kilometertallet?

Naturligvis ikke! Alt andet på bilen (gearkasse, differentiale,
lejer, fjedre/støddæmpere, el-anlæg osv.) er jo også belastet/slidt
i forhold til de 300.000+ km.

Det eneste korrekte ville i en sådan situation være at oplyse, at
motoren er skiftet ved xxxxxx km.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-11-02 11:16

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>Kunne det tænkes, der var skiftet motor - berettiger dette til
>korrigering af kilometertallet?

Udskiftning af al mekanikken uden om motoren paa en bil kan nemt
koste dobbelt saa meget som udskiftning af motoren, saa det
haaber jeg bestemt ikke.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Carsten Rhod Gregers~

Dato : 01-11-02 09:39

Hej igen,

Jeg har måske ikke specificeret mit spørgsmål ordenligt.
Det vi gerne vil have vurderet hvor i omegnen vores krav bør ligge ?

Pengene tilbage ?
Betaling af en eller anden form for difference ?
Eller bør vi uanset tage rettens vej og kræve manden
beskyldt for bedrageri ?

mvh,
Carsten

Fra : F.Larsen

Dato : 02-11-02 22:50

> Hej igen,
>
> Jeg har måske ikke specificeret mit spørgsmål ordenligt.
> Det vi gerne vil have vurderet hvor i omegnen vores krav bør ligge ?

Det er lidt svært at udtale sig om . Du har ikke oplyst specielt mange
detaler om bilen !

Her er et eks. på opslag i brugtbil databasen hos FDM (fejlfri stand):
1.3 i GLX Canvas Top, 4d, 5g, 73 HK, 150.000 km: 38.900
1.3 i GLX Canvas Top, 4d, 5g, 73 HK, 300.000 km: 28.500

Hvad har du givet ?

> Pengene tilbage ?
> Betaling af en eller anden form for difference ?
> Eller bør vi uanset tage rettens vej og kræve manden
> beskyldt for bedrageri ?

hvorfor ikke kontalte FDM og få lidt vejledning ?
Jeg har kun gode erfaringer !

--
Flemming