Konventionalbod ??
Fra : ***Fr@nk***

Dato : 31-10-02 18:05

Hej.
En ven som er selvstændig, er ved at indlede et samarbejde med et firma, og
har spurgt om jeg ville finde information om konventionalbod.
Jeg har kun kunne finde meget lidt, og jeg føler ikke rigtigt at det er
hjælp nok, da det er vigtigt at jeg ikke vildleder ham.

Aftalen lyder sådan her:

" De er under aftalens forløb, samt 1 år efter aftalens ophør, ikke
berettiget til for egen eller andres regning, at betjene nogen af firmaets
kunder. Ved overtrædelse af dette forbud, erlægges et beløb på 100.000 i
konventionalbod. Betalingen medfører ikke, at nærværende aftale bortfalder.
Nærværende aftale, kan anvendes som fundament i henhold til retsplejelovens
§ 478 til inddrivelse af konventionalboden."

1.Det jeg har kunnet finde om dette emne er at aftalen ikke må forhindre ham
i at drive erhverv.
Men det vil være næsten umuligt at præcisere hvilke kunder firmaet har, og
der kan ikke udleveres en liste over disse.

2. Hvis han begynder at arbejde for et andet firma, kan han ikke vide hvilke
kunder han vil skulle betjene der, og risikere at overtræde aftalen med det
tidligere firma. Han kan endvidere ikke informere det nye firme om hvilke
kunder det drejer sig om, og det vil derfor være tvivlsomt om han kan finde
et firma at arbejde for i 12 måneder frem.

3. hvor går grænsen om hvad en kunde er. Er det hvis man har lavet 1 opgave
for pågældende eller skal man have udført flere opgaver ?

4. Jeg har ikke kunnet finde noget om retsplejelovens § 478. Hvad indeholder
denne lov.

Hvis noget har nogle links til konventionalbod og retsplejelovens § 478 er
de velkommen til at komme med dem.
Jeg har fundet en del om funktionærer / ansatte og konventionalbod, men det
kan jo nok ikke bruges til selvstændige.

M.v.h
Fr@nk

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-10-02 18:21

Scripsit "***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.net>

> Nærværende aftale, kan anvendes som fundament i henhold til retsplejelovens
> § 478 til inddrivelse af konventionalboden."

Så vidt jeg læser §478 *kan* dokumentet slet ikke være
tvangsfuldbyrdelsesgrundlag, idet det eventuelle krav udløses af
et retsfaktum der ikke er indtruffet på det tidspunkt aftalen
stammer fra.

Alle de grundlagstyper der opregnes i §478, vedrører krav der er
*ubetingede* når grundlaget bliver til.

> 4. Jeg har ikke kunnet finde noget om retsplejelovens § 478. Hvad indeholder
> denne lov.

Alle danske love kan findes på www.retsinformation.dk. Den seneste
bekendtgørelse af retsplejeloven er
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0077729.htm

§478 lyder

--
Henning Makholm "Oh, hvilken kok detilig!"

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-02 18:22

In article <yahiszied8w.fsf@pc-043.diku.dk>, Henning Makholm wrote:
> [...]
> stammer fra.
>
> Alle de grundlagstyper der opregnes i §478, vedrører krav der er

Okay, det forstod jeg ikke lige, kan du forsøge at forklare det
i meningmands ord ?

JonB

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-10-02 18:37

Scripsit Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk>

> Okay, det forstod jeg ikke lige, kan du forsøge at forklare det
> i meningmands ord ?

Retsplejelovens §478 beskriver de situationer hvor en kreditor kan få
fogedretten til at inddrive et krav ved udlæg m.v. Hovedreglen (nummer
1) er at fogeden kun rykker ud, hvis der har været ført en retssag og
dommen fastslår at kravet er godt nok (og altså ikke bare noget
kreditor på egen hånd har opfundet).

Men paragraffen opremser også en række andre tilfælde hvor kravet uden
en at føre retssag er sikkert nok til at fogeden kan tage sig af det
direkte. Opremsningen sker i stk 1, nummer 2-7. Jeg konstaterer at
alle punkter drejer sig om at der findes et dokument som allerede da
dokumentet blev til, fastslog præcist hvor mange penge kravet drejer
sig om og på hvilket tidspunkt det skulle betales.

Franks aftale *påstår at den er omfattet af §478 - og at den tidligere
arbejdsgiver derfor ikke behøver at føre retssag hvis den synes at
Frank har brudt aftalen, men kan gå direkte til fogedretten med sit
krav. Jeg påpeger at dokumentet lyver når det siger sådan - for det
falder faktisk ikke ind under nogen af de klasser paragraffen
beskriver.

Og så argumenterer jeg i øvrigt for at det heller ikke kan klemmes
igennem ved at sige at "tilfældet er analogt med en af de klasser i
forvejen, og det skyldes kun tilfældigheder at det ikke er omfattet af
den præcise ordlyden".

Var det mere forståeligt?

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-02 18:40

In article <yahadkuecin.fsf@pc-043.diku.dk>, Henning Makholm wrote:
> Scripsit Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk>

[klip]

> Var det mere forståeligt?

Meget mere, mange tak. Jeg troede lidt at aftalen ville være ugyldig
også i en domstol, fordi der ikke på det tidspunkt den blev indgået
var grundlag for at den var blevet brudt.

JonB

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 31-10-02 18:32

Jeg må nok indrømme at jeg ikke helt forstod det du skrev.
Men jeg læste § 478 igennem et par gange og jeg stoppede op ved dette et par
gange.

Hvis han skriver under på kontrakten forpligtiger han sig vel til at betale
konventionalbod under alle forhold.

M.v.h.
Fr@nk

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-10-02 18:38

> [...]

> gange.

> Hvis han skriver under på kontrakten forpligtiger han sig vel til at betale

Jo, men stk. 4 kan alligevel ikke bruges, fordi det konkrete tilfælde
altså ikke er nævnt i stk. 1, nr. 4-7.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-02 18:21

In article <3dc162a1$0$34006$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ***Fr@nk*** wrote:
> [...]
> Men det vil være næsten umuligt at præcisere hvilke kunder firmaet har, og
> der kan ikke udleveres en liste over disse.

1) så få skrevet at han skal have en økonomisk kompensation i det år.
2) få afgrænset området, så han fx. godt kan tage et andet type arbejde
for den pågældende kunde, end det firma'et laver.
3) få skrevet ind at hvis ikke at firmaet senest ved aftalens ophør
specificerer hvilke kunder (kun nuværende aktive kunder) og hvilken
type arbejde (kun nuværende aktivt arbejde) aftalen gælder, så bortfalder
aftalen.

> [...]
> kunder det drejer sig om, og det vil derfor være tvivlsomt om han kan finde
> et firma at arbejde for i 12 måneder frem.

Så få økonomisk kompensation og få afgrænset hvilke kunder, og hvilket
arbejde der er tale om.

> [...]
> Jeg har fundet en del om funktionærer / ansatte og konventionalbod, men det
> kan jo nok ikke bruges til selvstændige.

måske, men måske kun for selvstændige og ikke for andre firma
typer.

JonB
ps: hvorfor ønsker han dog at indgå sådan en aftale ?
ppss: råd din ven til ikke at stole på råd her inde fra, men få råd
fra en rigtig advokat han betaler for at hjælpe ham.

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 31-10-02 18:46

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> 1) så få skrevet at han skal have en økonomisk kompensation i det år.
Er dette ikke kun noget man bruger når det er ansatte man snakker om?

> 2) få afgrænset området, så han fx. godt kan tage et andet type arbejde
> for den pågældende kunde, end det firma'et laver.
Arbejdet han udfører vil være det samme ligemeget hvilket firma han arbejder
for.

> [...]
> specificerer hvilke kunder (kun nuværende aktive kunder) og hvilken
> type arbejde (kun nuværende aktivt arbejde) aftalen gælder, så bortfalder
Det var selvfølgelig en ide, men jeg tror ikke at firmaet gider spilde tid
på dette, da det ville være omfattende at udarbejde en liste.

> Så få økonomisk kompensation og få afgrænset hvilke kunder, og hvilket
> arbejde der er tale om.
Igen har jeg aldrig hørt om økonomisk kompensation når det omhandler 2
erhvervsdrivende, men kun når det er ansatte.

> ps: hvorfor ønsker han dog at indgå sådan en aftale ?
For at tjene penge, tror jeg nok

> ppss: råd din ven til ikke at stole på råd her inde fra, men få råd
> fra en rigtig advokat han betaler for at hjælpe ham.
Det er også min plan, men inden at han bruger tid på det, ville det være
rart at vide om aftalen er gyldig, eller om den er konkuranceforvridende
eller i strid med loven, da jeg synes at det virker som om at han vil blive
forhindret i at drive virksomhed i 12 måneder, hvis aftale er gyldig.

Alle og enhver kan nedfælde noget på et stykke papir, men det er jo ikke
sikkert at det er gyldigt i den sidste ende.

M.v.h.
Fr@nk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-02 18:55

In article <3dc16c72$0$26238$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ***Fr@nk*** wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Er dette ikke kun noget man bruger når det er ansatte man snakker om?

Dude, de kan aftale HVADSOMHELST. Hvis jeg skulle indgå en aftale der
begrænser mig, så skal jeg da helt sikkert have en kompensation.

> Arbejdet han udfører vil være det samme ligemeget hvilket firma han arbejder
> for.

Det er da ikke sikkert. Det kan da være at han skifter arbejde, fx. hvis
han bliver skadet, eller fordi han har lyst.

> Det var selvfølgelig en ide, men jeg tror ikke at firmaet gider spilde tid
> på dette, da det ville være omfattende at udarbejde en liste.

Nå, men så ved han jo ikke hvem han må og ikke må arbejde for.
Jeg vil mene at der skal foreligge en liste. Evt. kan i få den
afgrænset ved at sige at aftalen gælder kun de af firmaets kunder
han har arbejdet for, og ikke andre, selvom disse måtte være
kunder for firmaet.

> Igen har jeg aldrig hørt om økonomisk kompensation når det omhandler 2
> erhvervsdrivende, men kun når det er ansatte.

En gang skal da være den første. Bed om det.

> For at tjene penge, tror jeg nok

Ja, men den begrænser ham da urimeligt meget. Han må ikke få en
liste over hvilke kunder han ikke må tage arbejde for. Han må ikke
få en liste over typen af arbejde, han må ikke...

korrekt.

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 31-10-02 18:22

***Fr@nk*** skrev i news:3dc162a1$0$34006$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> [...]
> konventionalbod. Jeg har kun kunne finde meget lidt, og jeg føler
> ikke rigtigt at det er hjælp nok, da det er vigtigt at jeg ikke

En konventionalbod er en erstatning, hvor erstatningen er fastsat i
forvejen. Det er ofte en fordel.

> [...]
> konventionalboden."
>
> 1.Det jeg har kunnet finde om dette emne er at aftalen ikke må

Det er ikke korrekt. Parterne kan aftale mangt og meget. Eneste regel er
Aftalelovens § 38.

> Men det vil være næsten umuligt at præcisere hvilke kunder firmaet
> har, og der kan ikke udleveres en liste over disse.

Til den tid kan man lave en liste.

[klip]

> 4. Jeg har ikke kunnet finde noget om retsplejelovens § 478. Hvad
> indeholder denne lov.

Kig i på www.retsinfo.dk - men bestemmelsen anfører, at der kan stiftes en
panteret mv. alene på grundlag af aftalen om konventionalbod.

Endelig foreslår jeg, at I søger professionel hjælp.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-10-02 18:27

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> ***Fr@nk*** skrev i news:3dc162a1$0$34006$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Kig i på www.retsinfo.dk - men bestemmelsen anfører, at der kan stiftes en
> panteret mv. alene på grundlag af aftalen om konventionalbod.

Hvilket nummer i §478 mener du at en konventionalbodsbestemmelse kan
falde ind under?

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how

Fra : Peter G C

Dato : 31-10-02 19:26

Henning Makholm skrev i news:yahd6pqeczc.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> Hvilket nummer i §478 mener du at en konventionalbodsbestemmelse kan
> falde ind under?

Ja - den er lidt svær. Jeg prøvede at få den mast ind under et frivilligt
forlig .... det ser dog lidt svært ud. Meeenn måske det kan være et betinget
forlig ... også kører vi. Jeg er ikke stensikker, men vil nok prøve at bruge
nr. 4.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-10-02 19:47

> [...]

> forlig ... også kører vi. Jeg er ikke stensikker, men vil nok prøve at bruge

Det er ihvertfald betinget, idet det retsfaktum der udløser boden,
endnu ikke er indtruffet (og ikke ventes at indtræffe) når aftalen
bliver til. Det er jo netop det der gør den til en KONVENTIONALbod.

Af samme grund er gælden ikke forfalden endnu da aftalen (eller
forliget eller hvad man nu vil kalde det) blev indgået, så den
opfylder ikke ordlyden i nr. 4: "udenretlige skriftlige forlig om
*forfalden* gæld ..."

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået

Fra : Peter G C

Dato : 31-10-02 22:05

Henning Makholm skrev i news:yahk7jycupg.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> [...]
> forliget eller hvad man nu vil kalde det) blev indgået, så den
> opfylder ikke ordlyden i nr. 4: "udenretlige skriftlige forlig om

Men gælden er forfalden på tidspunktet for udlægget.... hvis jeg får tid
kigger jeg lige efter. Der har netop været en artikel om emnet i UfR.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 31-10-02 19:35

> Det er ikke korrekt. Parterne kan aftale mangt og meget. Eneste regel er
> Aftalelovens § 38.

§ 38
Har nogen forpligtet sig til, at han af konkurrencehensyn ikke må drive
forretning eller anden virksomhed af en vis art eller tage ansættelse i en
sådan, er vedtagelsen ikke bindende for ham, for så vidt den med hensyn til
tid, sted eller andre forhold går videre end påkrævet for at værne imod
konkurrence eller på urimelig måde indskrænker den forpligtedes adgang til
erhverv. I sidstnævnte henseende skal hensyn tages også til den interesse,
den berettigede har i, at vedtagelsen efterkommes.

"eller på urimelig måde indskrænker den forpligtedes adgang til erhverv"
Skal det forståes sådan, at aftale han vil indgå ikke er bindende alligevel.

§ 36
En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil
være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende.
Det samme gælder andre retshandler.
Stk. 2
Ved afgørelsen efter stk. 1 tages hensyn til forholdene ved aftalens
indgåelse, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder.

Hvad forståes ved i strid med redelig handlemåde ?

M.v.h
Fr@nk