Hvad skal ordnes ved MC-køb?
Fra : Andrew

Dato : 31-10-02 17:36

Hej gruppe

Jeg er (som mange nok ved nu) ny her i gruppen.
Jeg er lige på nippet til at købe en Suzuki GSX-R 250.
Men hvad skal der ske når man har købt cyklen?

Den skal vel synes MED droslingen på (også selvom den er blevet synet inden
for den sidste tid)?!
Så skal den omregistreres (?!)
Så skal der laves en forsikring (hos GF), men hvor lang tid tager det?!
Og hvad med vægtafgift og alt muligt andet, hvordan foregår det egentlig?
jeg har aldrig eget en mc, eller noget andet, sådan, "stort".

Og hvad skal der mere ordnes teknisk/praktisk/? før jeg lovligt kan/må bruge
den (ikke at jeg vil det, da det jo er begyndt at blive minus grader og de
er begyndt at salte (men måske en enkelt tur eller to i skole en dag hvor
det er godt vejr)).

Jeg ville virkelig sætte pris på hvis nogle gad at skrive hvad der skal ske
ved ejerskifte, og alt det der...

Mvh (uvidende) Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-10-02 18:36

> Men hvad skal der ske når man har købt cyklen?
> Den skal vel synes MED droslingen på (også selvom den er blevet synet
inden
> for den sidste tid)?!

Det er jeg ikke helt sikker på.. Det skal nok være rigtigt. Jeg ved bare, at
de ved syn ikke kontrollerer om den er droslet. Hvis du har papirerne på
det, så tror de på det.

> Så skal den omregistreres (?!)

Ja, der skal du udfylde en omregistreringsblanket fra politiet, hvor sælger
også skriver under. Det koster vist omkring 250,-.

> Så skal der laves en forsikring (hos GF), men hvor lang tid tager det?!

Forsikringsbeviset kan du få med det samme, og så er cyklen forsikret, selv
om du endnu ikke har betalt regningen. De skal bare have stelnr, indreg.
nr., dit navn og nogle andre småting, så er den klaret.

> Og hvad med vægtafgift og alt muligt andet, hvordan foregår det egentlig?

Du får en regning et stykke tid efter omregistreringen, helt automatisk.

> [...]
> er begyndt at salte (men måske en enkelt tur eller to i skole en dag hvor

Sælgers forsikring dækker indtil 14 dage efter salget, så hvis du får den
synet i en fart (inden 14 dage), må du gerne køre på den i hans forsikring.
Men som jeg skrev ovenover, så skal der bare et forsikringsbevis til, før
den er forsikret i dit eget navn, og så er der selvfølgelig heller ikke
nogle problemer.

> Mvh (uvidende) Anders

Ja, for lidt over et år siden stod jeg i samme situation.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : SLP/JM

Dato : 31-10-02 20:14

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev
> Sælgers forsikring dækker indtil 14 dage efter salget, så hvis du får den
> synet i en fart (inden 14 dage), må du gerne køre på den i hans
forsikring.

Man har 3 uger til at omregistrere i, men for at omregistrere skal mc'en
være synet, og det er ikke altid, at man kan få en tid til syn inden for 3
uger.

Er mc'en ikke omregistreret inden for 3 uger, kører man rundt uden
forsikring, og politiet kan klippe pladen, hvis man ikke selv afleverer den.

Om politiet reelt tager ud og henter pladen, er nok lidt tvivlsomt. Da både
Jesper og jeg solgte vores gadecykler her i foråret, brugte begge købere
længere tid end 3 uger på at omregistrere, fordi de ikke kunne få en tid til
syn hurtigt nok. Politiet hentede ikke pladerne, selv om vi havde fået brev
fra dem om, at cyklerne var afmeldt af forsikringen.

Hvis politiet tog ud for at opsøge ejeren, ville de starte hos den person, i
hvis navn mc'en sidst var indregistreret, så de kan få svært ved at finde
mc'en. Vi fik således oplyst af politiet, at der reelt kører mange køretøjer
rundt uden ansvarsforsikring, fordi de ikke kan finde disse køretøjer.
Susanne

Fra : Andrew

Dato : 31-10-02 20:26

> [...]
køretøjer
> rundt uden ansvarsforsikring, fordi de ikke kan finde disse køretøjer.

Så det jeg gør efter jeg har købt den er at jeg henter en
omregistreringsblanket hos politiet og får sælger til at skrive under på
den. Jeg får så hurtigst muligt synet MC'en og når den er synet får jeg den
omregistreret. Når den er blevet registreret kontakter jeg GF-forsikring og
så kan jeg få en ansvarsforsikring.

altså:

1. SYN (fordi den skal drosles skal den jo synes med drosling, ikke?!)
2. OMREGISTRERING
3. FORSIKRING

Eller skal jeg vente med at forsikre den til foråret, da jeg nok ikke får
kørt så meget på den nu hvor vinteren kommer snigende ?

Har jeg glemt noget i de 3 punkter ovenfor??? og er rækkefølgen rigtig?

Mvh Anders

Fra : wheeler

Dato : 31-10-02 20:50

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, mon ikke så skulle de have hentet pladerne på min gamle dyt allerede i
sommer. Bilen har er vist "kimmet til" at overse et periodesyn (men på
klistermærket i forruden står der jo 2000 - betyder det så ikke, at man har
to år (altså til og med 2002 til at få klaret den detalje i ?

Wheeler m. RD problems

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 00:16

Andrew wrote:

> [...]
> kørt så meget på den nu hvor vinteren kommer snigende ?
>
> Har jeg glemt noget i de 3 punkter ovenfor??? og er rækkefølgen rigtig?

Hej Anders,

Du har næsten fat i det nu! MEN: For at få den omregistreret til dit
navn, vil motorkontoret se et forsikringsbevis. Når du har fået den i
dit navn, gælder sælgers forsikring jo ikke længere, og da
ansvarsforsikringen er lovpligtig, vil motorkontoret altså se et bevis
på, at du har denne. Det er nu heller ikke noget problem! Du kan få et
forsikringsbevis tilsendt, ved at ringe til et (dit?)
forsikringsselvskab. Jeg foreslår TopDK! De var de billigste for mig!
Mht. synet, så kan der let være til 1 måneds (!) ventetid! Derfor
møder du op ved en synshal en hverdag kl. 0745, medbringende 1
termokande med valgfrit indhold, samt morgenbrød. Her skriver du dig ind
og betaler for et syn og venter så indtil der kommer et "hul". Når
modellen er synet, får du papir derpå, som afleveres på motorkontoret
sammen med forsikringsbeviset. Det var alt! Nå ja, et stykke tid
efter dumper der så et par regninger ind ad brevsprækken.. henholdsvis
forsikringspræmie og vægtafgift.

Mvh. Squish

PS: Hvis du melder dig ind i MC Touring Club får du 15% rabat hos TopDK.
Du skal blot have haft kørekort i 5 år (evt. til bil) eller 2 års
skadefri kørsel (evt. i bil).

Fra : Andrew

Dato : 31-10-02 21:22

> [...]
> sammen med forsikringsbeviset. Det var alt! Nå ja, et stykke tid
> efter dumper der så et par regninger ind ad brevsprækken.. henholdsvis

Kan ALLE værksteder lave syn, eller er det specielle "godkendte" værksteder?

Kan du anbefale et værksted der har mange "huller" i tidsplanen? (bor i
Århus)
Hvis man møder op og siger at man blot skal have den "synet" med
droslingssæt og samtidigt siger at den var til syn for ½ år siden, så
undersøger de den da ikke. De skal jo blot se cyklens droslingspapirer. Kan
de ikke gøre det på få sekunder?

Kan man godt få forsikringsbeviset før indregistrering? Jeg forstod at der
skulle
indregistrering til at få en forsikring.

så det er altså:
1. forsikring
2. omregistrering
3. syn

?

> Mvh. Squish
>
> PS: Hvis du melder dig ind i MC Touring Club får du 15% rabat hos TopDK.
> Du skal blot have haft kørekort i 5 år (evt. til bil) eller 2 års
> skadefri kørsel (evt. i bil).

Jeg tror jeg vælger GF, de koster mig kun 2000 kroner.

Tak for hjælpen

Mvh Anders

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 00:41

Andrew wrote:

> Kan ALLE værksteder lave syn, eller er det specielle "godkendte" værksteder?

Hmm.. et værksted der må syne?! Det har jeg kun set i Australien!
Nej, du skal hen til din lokale synshal (Statens Bilinspektion)- ved
ikke lige hvor så'rn en ligger i Århus.. er fra kbh.

> Kan du anbefale et værksted der har mange "huller" i tidsplanen? (bor i
> Århus)

Jeg tror alle synshaller har huller i deres booking'er. Der er jo
altid nogen der ikke møder op eller kommer for sent.

> [...]
> droslingssæt og samtidigt siger at den var til syn for ½ år siden, så
> undersøger de den da ikke. De skal jo blot se cyklens droslingspapirer. Kan

Du får hvad du betaler for! De 230 kr. dækker et "syn" (plejer at
tage 10 min.) Men det er vel op til den enkelte "synsmand/kvinde" hvor
meget de vælger at køre ud af det, når den er synet for 6 måneder siden
(det behøver du i øvrigt ikke fortælle dem- det ved de godt!

> Kan man godt få forsikringsbeviset før indregistrering? Jeg forstod at der
> skulle
> indregistrering til at få en forsikring.

Nej, det er omvendt!

> så det er altså:
> 1. forsikring
> 2. omregistrering
> 3. syn
>
> ?

Korrekt!

> Jeg tror jeg vælger GF, de koster mig kun 2000 kroner.

Tjae.. det er det samme jeg giver hos TopDK UDEN MCTC-rabat! :-/

> Tak for hjælpen

Du er velkommen!

> Mvh Anders

Mvh. Squish - CB400F

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-10-02 21:45

> Tjae.. det er det samme jeg giver hos TopDK UDEN MCTC-rabat! :-/

Efter prisstigningen skulle jeg give 2500,- inkl. 'rabat'. Jeg havde
indboforsikring ved dem, og fik således den satte rabat. Eller sagt på en
anden måde, jeg slap for at betale en merpris.

Alle deres kunder får sikkert den 'rabat' på den ene eller anden måde.

Denne gang skulle jeg give 1700,- ved GF.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 00:56

Martin Sørensen wrote:

> [...]
>
> Alle deres kunder får sikkert den 'rabat' på den ene eller anden måde.
>
> Denne gang skulle jeg give 1700,- ved GF.

Tja.. GF forlangte 3500,-!!! Og det på trods af at havde haft bil
hos dem uden skader! :-/

- Squish

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 01:46

Squish wrote:
snipsnip

> Korrekt!

Jeg sidder og koger! Den korrekte rækkefølge er:

1. Forsikring
2. Syn
3. Omregistrering

- Squish (som skal i seng nu..

Fra : Erik

Dato : 01-11-02 01:26

"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nej, du skal hen til din lokale synshal (Statens Bilinspektion)- ved
> ikke lige hvor så'rn en ligger i Århus.. er fra kbh.

Der er masser af værksteder der har kontrakt med statens bilinspektion og
derfor foretages der også syn på disse værksteder - det er dog ikke
værkstedets ansatte der foretgaer synet.

Såeh, du behøver ikke tage til Australien for at se syn på et værksted, bare
bliv i lille DK )
mvh
erik

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-11-02 12:59

Erik wrote:

> [...]
> værkstedets ansatte der foretgaer synet.
>
> Såeh, du behøver ikke tage til Australien for at se syn på et værksted, bare

Om det er lavet om ved jeg ikke. Men de pladssyn du snakker om var/er kun til
syn af biler under 3500 kg.

Ib Jakobsen

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 16:30

Erik wrote:
> [...]
> værkstedets ansatte der foretgaer synet.
>
> Såeh, du behøver ikke tage til Australien for at se syn på et værksted, bare

Ok! Så blev jeg det klogere! Men det må da også være derude hvor
kragerne har madpakke med!

Mvh. Squish (som i sit nærområde har 2 "rigtige" synshaller

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-10-02 21:41

> så det er altså:
> 1. forsikring
> 2. omregistrering
> 3. syn

Ja, hvis den er synet inde for det sidste år.
Ellers skal synet op og stå før omregistreringen, da motorkontoret vil se
både forsikringsbevis + synsgodkendelse.

> Jeg tror jeg vælger GF, de koster mig kun 2000 kroner.

Ja, TopDk røvrendte mig også noget så grusomt. Pludselig satte de
forsikringen 500,- op med tilbagevirkende kraft. Så skiftede jeg til GF og
er rigeligt tilfreds.
TopDK kom også med forskellige priser hver gang jeg snakkede med dem, så det
kunne jeg ikke bruge til så meget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 00:59

Martin Sørensen wrote:

> Ja, hvis den er synet inde for det sidste år.
> Ellers skal synet op og stå før omregistreringen, da motorkontoret vil se
> både forsikringsbevis + synsgodkendelse.

snip..

Jamen, hvis han under alle omstændigheder skal have den synet pga.
neddrosling, er rækkefølgen vel god nok..?

- Squish

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-11-02 07:10

> Jamen, hvis han under alle omstændigheder skal have den synet pga.
> neddrosling, er rækkefølgen vel god nok..?

Hvis den ikke er synet inde for det sidste år, vil motorkontoret ikke
omregistrere den.

Hvis den derimod er blevet synet, hvilket den er, så betyder rækkefølgen på
2 og 3 ikke så meget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 13:20

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> omregistrere den.
>
> Hvis den derimod er blevet synet, hvilket den er, så betyder rækkefølgen på

Det har du ret i! Så er der bare det, om de vil omregistrere den til een
der ikke har kørekort til den..? Dvs. om den skal drosles (og synes) først?

- Squish - Som ikke kunne få registreret noget som helst før han havde
pappet!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-11-02 12:59

> [...]
først?
> - Squish - Som ikke kunne få registreret noget som helst før han havde

Der burde vel ikke være problemer med at få noget indregistreret, selv om
man ikke har kørekort til det?

Jeg kender da nogle stykker, der havde MC før de fik kortet. Jeg tror da nok
at den stod i deres eget navn. Hvis man nu køber en MC, og bruger et år
eller to på at gøre den i stand, så har man vel ikke gjort noget ulovligt?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 01-11-02 16:38

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> eller to på at gøre den i stand, så har man vel ikke gjort noget ulovligt?

Hm! Sært..! Jeg købte min MC i efteråret 2000, da jeg ikke havde pappet.
Da jeg så ville omregistrere den, fik jeg at vide, at de skulle se et
gyldigt førerbevis, samt forsikringsbevis. Heller ikke da jeg afmeldte
den, ville de ændre navnet på registreringsattesten. "Betød ikke noget",
sagde de. Så den har stået i sælgers navn, indtil da jeg for nylig blev
færdig med at restaurere og fik den synet og omregistreret! :-\
I øvrigt ville GF heller ikke udstede et forsikringsbevis, uden først at
se pappet!

Mvh. Squish

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-11-02 17:23

> [...]
> gyldigt førerbevis, samt forsikringsbevis. Heller ikke da jeg afmeldte
> den, ville de ændre navnet på registreringsattesten.

Ja, det lyder lidt sært. Jeg er heller ikke sikker, for jeg har ikke spurgt
dem, om cyklen står i deres navn. Jeg har da også hørt om nogle herinde der
anbefalede, at man havde en gammel og smadret, men forsikret, Jawa stående i
kælderen, så man kunne opspare nogle år på forsikringen, inden man tog
kortet og købte en 'rigtig' mc.

Er der andre herinde der kan sige noget omkring dette?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-10-02 21:27

> [...]
den
> omregistreret. Når den er blevet registreret kontakter jeg GF-forsikring

Næsten. For at kunne omregistrere motorcyklen, skal politiet have et
forsikringsbevis. Derfor skal du først syne, gå til dit forsikringsselskab
og til sidst politiet. Du kan nu køre på cyklen i eget navn..

> Eller skal jeg vente med at forsikre den til foråret, da jeg nok ikke får
> kørt så meget på den nu hvor vinteren kommer snigende ?

Det betyder ikke så meget, for du kører jo sikkert heller ikke næste vinter.
Bare få det overstået i en fart.

> Har jeg glemt noget i de 3 punkter ovenfor??? og er rækkefølgen rigtig?

Delvist, ellers skal parterne (forsikringsselskab og politi) nok brokke sig.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard Pade

Dato : 01-11-02 00:00

Andrew wrote:

> 1. SYN (fordi den skal drosles skal den jo synes med drosling, ikke?!)
> 2. OMREGISTRERING
> 3. FORSIKRING
> Har jeg glemt noget i de 3 punkter ovenfor??? og er rækkefølgen rigtig?

Byt om på 2 og 3 - du skal have forsikringsbevis med til omregistrering.
Og glem det med at køre et par uger på forrige ejers forsikring - få din
egen asap, så ved du og sælger, hvor I står.

> Eller skal jeg vente med at forsikre den til foråret, da jeg nok ikke får
> kørt så meget på den nu hvor vinteren kommer snigende ?

Ja, så sparer du da de penge, men få ordnet og synet droslingen, ejer
kan
jo blot afmelde cyklen, hvis du ikke kan betale dig fra, at han skal
holde
den registreret og forsikret så længe.

Richard

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-11-02 13:02

Andrew wrote:

> Så det jeg gør efter jeg har købt den er at jeg henter en
> omregistreringsblanket hos politiet og får sælger til at skrive under på
> den.

Du kan da også selv skrive den under. Husk også at der koster ca.kr.400 at
omregistrere på motorkontoret. Sammen hold det med prisen på en ny plade plus
forsikring vinteren over. Omregistreringen er med ved køb af ny plade.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-11-02 13:32

> [...]
plus
> forsikring vinteren over. Omregistreringen er med ved køb af ny plade.

Og hvad koster så en ny plade?
1000,-?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : PCkurt

Dato : 01-11-02 14:42

Er du sikker på det??
400,- for en ny plade med omreg.??
Jeg syntes det lyder forkert!

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-11-02 19:51

PCkurt wrote:

> Er du sikker på det??
> 400,- for en ny plade med omreg.??
> Jeg syntes det lyder forkert!

Det var heller ikkedet der stod. Prøv lige at genlæse.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-11-02 19:48

"Martin Sørensen" wrote:

> Og hvad koster så en ny plade?
> 1000,-?

Ka' ikke lige huske det. Men det er vist lige omkring kr.600.

Ib Jakobsen

Fra : Andrew

Dato : 01-11-02 14:21

> [...]
> omregistrere på motorkontoret. Sammen hold det med prisen på en ny plade

Hvorfor skulle jeg forsikre den vinteren over, der skal jeg da ikke køre!

Mvh Anders

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-11-02 19:50

Andrew wrote:

> Hvorfor skulle jeg forsikre den vinteren over, der skal jeg da ikke køre!

Prisen for forsikring er som regel pr.kvartal/halvår/år. Man må bare ikke køre
de tre vintermåneder.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 02-11-02 01:08

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der skal du udfylde en omregistreringsblanket fra politiet, hvor sælger
> også skriver under. Det koster vist omkring 250,-.

Sælger behøver ikke at skrive under. Det er kun køber, som skal skrives på og
registreres som ejer/bruger.
Omregistrering koster i øvrigt 380,- kr (Tigerungen og jeg prøvede det nemlig
i forrige uge .

Ingen tid. Du ringer til det forsikringsselskab du har valgt og aftaler, at
de sender et forsikringsbevis til dig. Det tager du så bare med og afleverer
ved omregistreringen.

> Sælgers forsikring dækker indtil 14 dage efter salget, så hvis du får den
> synet i en fart (inden 14 dage), må du gerne køre på den i hans forsikring.

Ikke helt. Køber har 3 uger til at få omregistreret på motorkontoret. I den
tid køres der gratis på sælgers ansvarsforsikring.

--

mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og