Indre mission?
Fra : Peter

Dato : 31-10-02 17:03

Hej alle,

hvorledes adskiller Indre Mission sig fra Folkekirken i Danmark?

vh

--
- Peter http://neglesaks.dk

Man er ikke beruset, hvis man kan ligge på gulvet
uden at holde fast. - Dean Martin

Fra : larsen

Dato : 31-10-02 18:45

"Peter" <se.min@reply-to.com> wrote in message
> Hej alle,
>
> hvorledes adskiller Indre Mission sig fra Folkekirken i Danmark?

det gør de heller ikke, de tror bare noget mere

Erik l

Fra : Peter

Dato : 31-10-02 21:07

larsen <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> det gør de heller ikke, de tror bare noget mere
>
> Erik l

Som fx?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 31-10-02 19:14

se.min@reply-to.com (Peter) mælte sligt:

>Hej alle,
>hvorledes adskiller Indre Mission sig fra Folkekirken i Danmark?

Folkekirken er en statskirke og er som sådan bred og omfatter stort set enhver
holdning mellem himmel og jord. Indre Mission er skabt som en
"reformbevægelse" inden for kirken, der vil besinde sig på en strengere
efterlevelse af bibelens ord. Indre Mission er stadigvæk en gruppering inden
for Folkekirken og er således også luthersk-evangelisk, men Indre Mission
kører en noget mere konservativ/bibelfundamentalistisk linie, modsat
Folkekirkens bredt favnende accept af en lang række forskellige fortolkninger.

Hvis man tillader en smågrov (men oplysende) generalisering, så kan man sige,
at de indremissionske har en tendens til at være mere "bastante" eller gå mere
op i deres tro.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I tankeløse, vind jer dog Klogskab! I Tåber, så få dog Forstand!"

Fra : Peter

Dato : 01-11-02 12:40

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@privat.dk> wrote:

> Hvis man tillader en smågrov (men oplysende) generalisering, så kan man sige,
> at de indremissionske har en tendens til at være mere "bastante" eller gå mere
> op i deres tro.

Tak til alle for forklaringerne.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-02 23:14

"Peter" <se.min@reply-to.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> hvorledes adskiller Indre Mission sig fra Folkekirken i Danmark?

Indre Mission ER en del af Folkekirken herhjemme. Det må i så fald være
Pinsemissionen, du tænker på, for de er frikirkelige.

Mig bekendt går Indre Mission meget højt op i Synd, Fortabelse og "Guds
Straf" (højere end de går op i Evangeliet og Nåden, tilsyneladende) og er en
bekendelsesbaseret retning baseret på omvendelse, ofte gennem
Helvedesvisioner, hvor folk "ser lyset". Men det kan nu også bare være mine
fordomme fra at have læst "Fiskerne".

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-11-02 08:22

Anders Peter Johnsen med adressen anderspj@mail.dk skrev således:

> [...]
> bekendelsesbaseret retning baseret på omvendelse, ofte gennem
> Helvedesvisioner, hvor folk "ser lyset". Men det kan nu også bare være mine

Jeg tror du skal læse Fiskerne en gang til, hvis det er længe siden. Jeg læste
den selv forleden og blev egentlig overrasket over at både hovedpersonerne og
deres tro tegnede sig langt mere sympatisk end jeg huskede det fra mine første
indtryk (ret farvede af tv-serien, indrømmet).

Der er megen snak om nåde også i Fiskerne. Laust Sand er jo en mand som næsten
bevidst søger fortabelsen efter at han er faldet i med sin steddatter. Hans
venner trygler ham om at søge tilgivelse, men han kan ikke få sig selv til det
længere.

Lars Erik Bryld
5 nov AD 2002
Skt. Elisabeth