Amerikansk kristendom
Fra : Peter

Dato : 31-10-02 17:01

Kan nogen her forklare mig forskellen på de forskellige amerikanske
grene af den kristne kirke?

Fx. Episcopal, Presbyterian, Baptist osv.

PFT.

--
- Peter http://neglesaks.dk

Man er ikke beruset, hvis man kan ligge på gulvet
uden at holde fast. - Dean Martin

Fra : Lyrik

Dato : 01-11-02 00:35

"Peter" <se.min@reply-to.com> skrev i en meddelelse
> Kan nogen her forklare mig forskellen på de forskellige amerikanske
> grene af den kristne kirke?
>
> Fx. Episcopal, Presbyterian, Baptist osv.
>
> PFT.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Englænderne har grundlagt den amerikanske kultur og givet dem sprog og
religion.
I England er det den anglikanske kirke. Dens datterkirke i USA er den
Episkopale kirke.
Man kunne kalde den anglikanske-episkopale kirke for USA's folkekirke.
De hører til barnedåbskirkerne.
Baptisterne er voksendøbere som forlanger dåb i sø eller bassin med hel
neddypning.
Presbyterianerne har ældsteråd til at lede deres forsamlinger, presbyter
menende ældste, det samme som vores præst.
Episkopal kommende fra episkopos, som er lig biskop.
Inden for bare de tre retninger du nævner er der masser af sekter og nye
retninger.
Ud over det er der 1000 vis af kirkesamfund. Hver eneste forskel du kan
tænke dig har udløst et nyt kirkesamfund.
Et sted må de gå med slips. Et sted må de ikke gå med slips. Et sted må de
ikke bruge knapper o.s.v.
Protestantismen er den største kristne retning i USA.
Lån en bog om det og sæt dig ind i det. Eller opgiv.

Hilsen
Jens

Fra : Peter

Dato : 01-11-02 12:40

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Lån en bog om det og sæt dig ind i det. Eller opgiv.
>
> Hilsen
> Jens

Tak for infoen!

Den uden knapperne, er det ikke Amish'erne? =)

Fra : Lyrik

Dato : 02-11-02 00:42

> Tak for infoen!
>
> Den uden knapperne, er det ikke Amish'erne? =)
>
> --
> - Peter http://neglesaks.dk
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jo!

Hilsen
Jens

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-11-02 08:28

Lyrik med adressen lyrik@heaven.dk skrev således:

> I England er det den anglikanske kirke. Dens datterkirke i USA er den
> Episkopale kirke.
> Man kunne kalde den anglikanske-episkopale kirke for USA's folkekirke.
> De hører til barnedåbskirkerne.

Det ville nok være uretfærdigt, da den episkopale kirke ikke hører til blandt
USA's største kirker. Uden at have tallene mener jeg den antalsmæssigt kommer
ret langt nede på listen.

Den kirkeretning som menes at have flest tilhængere den baptistiske, og på
andenpladsen kommer formentlig den katolske kirke.

> [...]
> Presbyterianerne har ældsteråd til at lede deres forsamlinger, presbyter
> menende ældste, det samme som vores præst.

Hvis man samler USA's kirker i hovedretninger, må man sige der kun er to: Den
katolske kirke, og et hav af kirker som står på reformert/calvinsk grund. Det
eneste man næsten ikke ser derovre er lutherske kirker sådan som den danske
folkekirke er.

Lars Erik Bryld
5 nov AD 2002
Skt. Elisabeth