Installation af OS 9 efter man har install~
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-10-02 16:55

Jeg har nu besluttet at jeg godt vil have OS 9 ind paa maskinen igen,
som jo blev geninstalleret fra bunden med Jaguar og en todelt disk.

At boote direkte paa OS 9 installationsCD'en der fulgte med maskinen,
gav det nedslående resultat at den kun kan se installationscd'en, og
ikke den indbyggede disk med HFS+ partitionen med OS X på 14 Gb (med
cirka 1 Gb fri) og UFS partitionen på 4 Gb (sidst på disken).

Efter at have bladret lidt rundt, blev jeg enig med mig selv om at det
nok var smartest at tømme UFS partitionen og sætte den til HFS+ og så
prøve at installere på den.

Det hjalp ikke det store. Nu har jeg en tom, klar HFS+ partition men
OS 9 installeren vil ikke se den. Værktøjet til at sige hvad der er i
maskinen, siger at der er en inaktiv disk og det er den temmeligt
skråsikker mht til.

Hvad gør jeg nu? Skal jeg sikkerhedskopiere hele dynen, og installere
OS 9 fra bunden? Skal jeg rulle den oprindelige OS 10.1 ind, og
opgradere til Jaguar? Eller kan jeg lave et nummer så jeg slipper?

Gode forslag udbedes :)
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 31-10-02 17:18

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg har nu besluttet at jeg godt vil have OS 9 ind paa maskinen igen,
> som jo blev geninstalleret fra bunden med Jaguar og en todelt disk.

Under en helt ren installation af jaguar kan du undlade at installere
OS9-diskdrivere på din harddisk. Monstro det er det, som du har undladt?
Jeg mener, at man aktivt skal vælge det... Hvis du har opgraderet, så er
det ikke det...

> [...]
> OS 9 fra bunden? Skal jeg rulle den oprindelige OS 10.1 ind, og
> opgradere til Jaguar? Eller kan jeg lave et nummer så jeg slipper?

Jeg ved ikke, hvad du gør, men en geninstallation kan ihvertfald
genindføre driverne. Men det er jo ikke sikkert, at det er det...

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-11-02 01:01

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> OS 9 fra bunden? Skal jeg rulle den oprindelige OS 10.1 ind, og
> opgradere til Jaguar? Eller kan jeg lave et nummer så jeg slipper?

Det sikreste vil nok være en back-up.
Kopier hele balladen til en extern firewire disk.
Fomater disken - partitioner - OS X partitionen skal have samme navn som før -
installer 9.2 på egen partition
Kopier hele balladen tilbage på OS X disken.
Mangle du en FW disk kan du låne af mig - du bor vist ikke så langt herfra. Mail
offlist.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-02 11:09

> [...]

> OS 9 fra bunden? Skal jeg rulle den oprindelige OS 10.1 ind, og
> opgradere til Jaguar? Eller kan jeg lave et nummer så jeg slipper?

Jeg mener at have læste noget om, at den OS 9 cd, der følger med OS X
10.2 er anderledes end de tidligere. Man kan ikke boote fra den. Jeg kan
ikke lige huske, hvad man skal gøre. Måske installere fra OS X? Der er
noget på Apples tekniske sider om det, men jeg har ikke tid til at lede
lige nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-02 22:03

In article <kkk7jy7gd4.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> OS 9 fra bunden? Skal jeg rulle den oprindelige OS 10.1 ind, og
> opgradere til Jaguar? Eller kan jeg lave et nummer så jeg slipper?

Du mangler en mac OS 9 drivert til dit fastplade lager.

Boot fra din mac OS 9 CD og opdater driverten med "Diskværktøj" som
findes på CD'en. Derved lægges der en Mac OS 9 drivert ind (hvilket Mac
OS X's værktøj ikke nødvendigvis gør).

Monter disken med samme værktøj.

Installer derefter Mac OS 9...

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-11-02 22:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Boot fra din mac OS 9 CD og opdater driverten med "Diskværktøj" som
> findes på CD'en. Derved lægges der en Mac OS 9 drivert ind (hvilket Mac
> OS X's værktøj ikke nødvendigvis gør).

Jeg kunne ihvertfald ikke få den til det med OS X værktøjet, men nu
prøver jeg igen i morgen at se om jeg kan få OS 9 til at se drevet.

Hvis det ikke duer, må jeg jo få hjælp af de garvede MacØstjyder i
næste uge.

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-11-02 02:12

Hej Morten.
Send min computer tilbage eller tilbyd et engangsbeløb til en gang for
alle at afvikle sagen på ordentlig vis.

Alt andet syntes jeg er uværdigt, mange har mailet til mig og spurgt om
det er rigtigt at du overhovedet ikke reagerer på mine skrivelser og jeg
må bedrøve dem med at det desværre er sandt.

Johnny Louis