Varer købt i ikke-EU-land.
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 31-10-02 13:54

Jeg har lige kigget på told og skats hjemmeside og fundet lidt
modstridende oplysninger. Vi snakker om varer fra ikke-EU-lande.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=92025&ov_id=0
Her står der at man må få tilsendt en gave til ca. 340 kroner uden at
skulle betale told og afgifter af den.

Et andet sted står der derimod at man skal betale told, hvis hele
forsendelsens værdi overstiger 22 EUR (ca. 165 kr.) og moms og
punktafgift, hvis forsendelsens værdi overstiger 80 kr.

Når jeg nu bestiller en gave til min søster fra et ikke-EU-land hvad
gælder så? Det er også noget med at man lige skal ligge 50 kroner
oveni for at postvæsenet skal tjekke pakken/brevet, ikke?

Hvilke regler gælder der for returnering af varer? Ved varer købt i
Danmark har man 14 dages returret, men hvilke regler gælder der i
ikke-EU-lande?

I øvrigt er told og skats hjemmeside så langsom at man skulle tro at
man sad med et 56k modem.

Hilsen Mads

Fra : Claus Henriksen

Dato : 31-10-02 15:07

On 31 Oct 2002 13:53:33 +0100, Trine Kornum Christiansen
<mail@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>gælder så? Det er også noget med at man lige skal ligge 50 kroner
>oveni for at postvæsenet skal tjekke pakken/brevet, ikke?

KLIP

>Hilsen Mads

Som jeg læser reglerne gælder "gavesatsen" når andre personer i et
ikke-EU-land sender dig en gave. Bestemmelserne om "Forsendelse af
ringe værdi"
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=135751&ov_id=200164
gælder når du selv bestiller - uanset hvad det videre formål med det
bestilte måtte være.

I øvrigt står der ikke at forsendelsens værdi ikke må overstige 22
EURO, men at varernes værdi ikke må.

Claus Henriksen

Fra : Mark Beaumont

Dato : 31-10-02 18:33

Trine Kornum Christiansen wrote:
> http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=92025&ov_id=0
> Her står der at man må få tilsendt en gave til ca. 340 kroner uden at
> skulle betale told og afgifter af den.

Ja, når du får gaver fra venner og familie i udlandet (uden for EU)
skal du betale told, hvis hele forsendelsens værdi overstiger 340 kr.

> Et andet sted står der derimod at man skal betale told, hvis hele
> forsendelsens værdi overstiger 22 EUR (ca. 165 kr.) og moms og
> punktafgift, hvis forsendelsens værdi overstiger 80 kr.

Ja hvis du køber en vare i udlandet (Uden for EU) skal du betale
told, hvis hele forsendelsens værdi overstiger 22 EUR.
Momsfritagelse gives på samme vilkår som for toldfritagelse, men
hvis der er tale om erhvervsmæssige forsendelser er fritagelsen
betinget af, at varens værdi ikke overstiger 80 kr.

> Når jeg nu bestiller en gave til min søster fra et ikke-EU-land hvad
> gælder så?

Når du køber noget, er det jo ikke en gave du får tilsendt, derfor
gælder grænsen på 22 EUR/80 kr.

Når du handler på internettet, så hold dig inden for EU. Så undgår du
at skulle betale told, toldekspeditionsgebyr og dansk moms.
I visse tilfælde vil sælgeren (inden for EU) dog kræve dansk moms og
afgift. Det gør de når salget af varer til danske købere er på mere end
280.000 kr. pr. år, og de derfor er blevet momsregistreret her i landet

> Det er også noget med at man lige skal ligge 50 kroner oveni for
> at postvæsenet skal tjekke pakken/brevet, ikke?

Hvis dine varer sendes med posten, er det Post Danmark som
toldbehandler dem. For denne ydelse betaler du et
toldekspeditionsgebyr som pt. er på 50 kr. Hvis dine varer sendes
med f.eks. UPS, så er det dem som toldbehandler varerne, og
så er toldekspeditionsgebyret langt over 50 kr.

> Hvilke regler gælder der for returnering af varer? Ved varer købt i
> Danmark har man 14 dages returret, men hvilke regler gælder der i
> ikke-EU-lande?

Når du handler du med lande uden for EU, har du ikke den beskyttelse,
som Rom-konventionen giver ved handel med EU-lande, så her må du nok
rette dig efter de regler som gælder i den pågældende land.

Hvis du vil have tilbagebetalt told og afgifter, skal du skriftligt anmode
toldcentret om tilbagebetaling af told og afgifter. Anmodningen skal være
vedlagt toldkvittering og dokumentation for, at varerne er udført, samt
dokumentation fra leverandøren om, at købebeløbet er tilbageført til dig.

Vh Mark