"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
news:3dc121a0$0$5522$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> rasmus carlsen wrote:
>
> > Det skal vi sku ikke finde os i! Nu skriver vi alle et pænt
> > brev til Tuborg og beder dem fortsætte produktionen!
> >
> > ras
>
> Mon ikke det ville være mere effektivt med en online
> underskriftsindasmling (se f.eks.
www.digitalforbruger.dk for et
> glimrende eksempel på en sådan) ?
>
> Jeg har overvejet at rulle den helt store kampagne ud
> (underskriftsindsamling, lobbyarbejde og mediebearbejdning), men
> har ikke just tiden til den slags inden for en overskuelig
> fremtid.
>
> Hermed en klar opfordring: Hvis der er nogen der har tiden og
> lysten til at forsøge at stable en massiv kampagne på benene, så
> gør det! Lad ikke dåserne slå de få gode øl der kom fra den kant
> endegyldigt ihjel.
>
> Er der i øvrigt nogen der har haft held med at tilmelde sig
> online på ale.dk ?
>
> --
> MVH/Thomas A. Frederiksen
> Registered Linux user #168164,
http://counter.li.org
>
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
> .dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.
Lige en ting.... Pæne breve er ikke vejen frem... Hvis vi iværksætter en
større kampagne for at rede den røde tuborg, og vi rent faktisk får succes
med det, ender det helt sikkert med, at affæren bliver brugt til
markedsføring af Tuborg (I kender historien om kung-fu isen...) Er vi
virkeligt interesseret i at et stykke frivilligt benarbejde belønner de
selvsamme idioter der forarmer den danske ølkultur? Jovist vi redder måske
den røde tuborg, men hvad med de hundredevis af danske øl der i stordriftens
hellige navn er blevet aflivet igennem de sidste 40 år? Og mere vigtigt;
hvad med dem der - måske i en ikke så fjern fremtid - står til at blive
fjernet fra hylderne? En protest skal ikke tilrettelægges således at den
redder en enkelt øl - den skal derimod tilrettelægges således at den giver
Carlsberg Breweries et vink med en vognstang; om at vi er nogle der er godt
trætte af, at Danmark er på vej til at miste de sidste sørgelige rester af
vores gamle og stolte ølkultur.
Måske skulle vi skrive til Carlsberg fonden (som ikke længere ejer
Carlsberg, men blot er aktionær), at vi som danske øldrikkere kunne ønske
os, at de tog ølkulturen med ind under deres filantropiske paraply. De har
erhvervetbaseret deres rigdom på den almindelige danskers tørst - og er det
så helt rimeligt at det primært er videnskaben og kultureliten der nyder
godt af fondens rolle som mæcen? Måske skulle fonden i I.C Jacobsens ånd
støtte opstarten af små non-profit bryggerier der kunne hylde brygkunsten?
Måske skulle de støtte oprettelsen af et museum der nøgternt og fair
fortælle dansk ølhistorie, som den rent faktisk var. Det eneste vi stort set
har, er Carlsbergs eget museum i Valby. Og som alle ved er det sejrherren
der skriver historien...
Lad os ikke nøjes med at forsvare en øl af gangen! Lad os forsvare og kæmpe
om principperne! Øl er en ligeså dansk institution som slaget på reden, den
lille havfrue, jantelov og pølsevogne - hvorfor lader vi en enkelt
virksomhed - som oven i købet ejes halvt af en norsk koncern (Orkla) -
bestemme om vi skal eller ikke skal have en ølkultur?
Jeg kan kun opfordre jer til at blive 'politiske forbrugere' - gå uden om
carlsberg og tuborg's dåser og plastikflakser, undgå steder der kun severe
deres elendige pilsner-efterligning. Hvis i køber Carlsberg, så køb 47'eren
eller Gl. lager. Dermed tvinger I dem til at holde Valby-bryggeriet kørende.
Og så husk, at på de gode ølsteder kan man få en tysk eller tjekkisk
kvalitetslagerøl der er brygget på gode råvare, er blevet lagret tilpas
længe og med gefühl til 35-40 kroner ½-literen - altså mere eller mindre det
samme som en Carlsberg pilsner, der er blevet jaget igennem produktionssymet
på tre uger. Ak ja.... Mange af os køber økologisk mælk, hvorfor ikke også
købe ordentligt øl? Semper Ardens er ikke svaret - det er for dyrt,
opstyltet og alt for elitært... Jeg gider ikke betale 50 kroner for 75 cl
abbey ale, når man kan få en belgisk trappiste for det samme. Eller 50
kroner for en "bock" som ikke engang lever op til forskrifterne i Bockøllets
hjemland Tyskland... næ du. Stem med pengepungen - det er noget de kan
forstå, og som de bestemt ikke kan anvende i markedsføringen ;)
Med venlig hilsen Bjarke