vand på ruder ?
Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-02 12:37

vores vinduer er total fyldt med dug hver morgen!
vandet løber ned at vinduet...
vi lufter ud- varmer op men lige meget hjælper det
er det en fejl i vinduet- eller hvad kan vi gøre?
kh
sia

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-10-02 14:16

Michael Holm wrote:
> vores vinduer er total fyldt med dug hver morgen!
> vandet løber ned at vinduet...
> vi lufter ud- varmer op men lige meget hjælper det
> er det en fejl i vinduet- eller hvad kan vi gøre?

Er duggen på rudens indvendige side, sådan at den kan tørres af?

Er det alle vinduer i boligen, eller kun vinduer i soverum?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Rolli

Dato : 31-10-02 16:54

HOn Thu, 31 Oct 2002 14:15:32 +0100, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Er duggen på rudens indvendige side, sådan at den kan tørres af?
>
>Er det alle vinduer i boligen, eller kun vinduer i soverum?
>
>Venlig hilsen
>Erik Olsen

Hvilken opvarmning har i. Gasovne afgiver meget vand

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-02 16:59

Rolli <rolli@stofanet.dk> wrote:

> HOn Thu, 31 Oct 2002 14:15:32 +0100, "Erik Olsen"

> Hvilken opvarmning har i. Gasovne afgiver meget vand
det er elvarme!

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-02 16:57

ha..ha...ja gid det var...
men det er i hele huset og på indersiden..det faktisk løber ned med vand
hver morgen!

vh
sia

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Rolli

Dato : 31-10-02 17:34

Tja, så må huset være for tæt.
Normalt er 3x5 min udluftning nok.
Et par udluftningsventiler igennem væggen ville nok hjælpe

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-02 18:14

et sted eller i hver rum?
vi har luftet ud meget ,men det hjælper ikke - vandet kan sidde på ruden
hele dagen...det må jo beskade vinduesrammerne hvis det sidder for lang
tid ?
det er i et hus vi lige har overtaget!
vh.
sia

Fra : Martin Christiansen

Dato : 31-10-02 19:36

"Michael Holm" <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> skrev i en meddelelse
> det er i et hus vi lige har overtaget!

Hvis det er nymalet, så er der lige et par liter vand eller tyve der skal
fordampe....

Så vil det aftage med tiden.

Mvh - Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-02 19:52

Martin Christiansen <mc@city.invalid> wrote:

> "Michael Holm" <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvis det er nymalet, så er der lige et par liter vand eller tyve der skal
> fordampe....

det er et par måneder siden.....kan det virkelig være det?
så er det jo lige fedt hvad vi gør!
der kan jo gå lang tid!
vh
sia

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-11-02 09:08

> det er et par måneder siden.....kan det virkelig være det?
> så er det jo lige fedt hvad vi gør!
> der kan jo gå lang tid!

Da jeg flyttede i nyt hus sidste år, gik der vel 2-3 måneder før
"fugtbalancen" var normal. Da jeg så i foråret lavede min 1. sal færdig
(beklædning og maling) kunne vi tydeligt mærke al den maling der også blev
brugt her. Sørg_altid_for at have frisklufttilgang til dine rum. Der må
sidde ventiler i væggene eller i vinduerne som du kan have åbne.

Jeg har altid en ventil i vinduet åben i hvert rum.

Mvh - Martin

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 31-10-02 20:00

On Thu, 31 Oct 2002 18:13:41 +0100, kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com
(Michael Holm) wrote:

>et sted eller i hver rum?

Hvert rum

>det må jo beskade vinduesrammerne hvis det sidder for lang
>tid ?

Jep - giver råd

>det er i et hus vi lige har overtaget!

Hva' "sagde" rapporterne ? (tilstand - varme/energi)
---

Mvh "Mm-Kay"
-> GM 3.0i-24 <-

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-10-02 22:29

Michael Holm wrote:

> ha..ha...ja gid det var...
> men det er i hele huset og på indersiden..det faktisk løber ned med
> vand hver morgen!

Jeg har også læst de andre svar her til aften, og mange kommer med
relevante spørgsmål. Det er ikke altid helt enkelt at vide hvorfor der
kommer dug på ruderne, det er nok derfor Jørgen Rasmussen spørger om du
har læst tidligere tråde om samme emne. Det er der ingen grund til at
blive sur over.

For at samle op: Dug indvendigt i alle rum, i nogle tilfælde hele dagen,
elvarme, nymalet for et par måneder siden. Elvarme giver i hvert fald
ikke fugttilskud, og når der er gået et par måneder, burde al vand fra
malingen forlængst være dampet af.

Men vi kan fortsætte med yderligere et par spørgsmål:

Hvilken type ruder/vinduer: Termoruder, koblede vinduer, forsatsruder
eller enkelt lag glas? Dug kommer hurtigt på enkelt lag glas og
forsatsruder hvis de er lavet forkert, mens koblede vinduer og
termoruder ikke bør dugge.

Hvor tit bliver der luftet ud, og hvordan?

Har du prøvet at måle luftfugtigheden med et hygrometer?

Er der nogen steder tegn på fugt i bygningsdele som kunne tyde på
utætheder i f. eks. tag eller inddækninger?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-02 22:47

> [...]

> kommer dug på ruderne, det er nok derfor Jørgen Rasmussen spørger om du
> har læst tidligere tråde om samme emne. Det er der ingen grund til at

når jeg er ny i gruppen er det klart jeg lige skal ind i hvor man svare
og hvad der er vigtigt at skrive....jeg synes tonen er hård og det kan
jeg ikke li`....selv om det er relevante spørgsmål kan man godt snakke
ordenligt til hinanden...og bære over med at det ikke er alle der lige
har brugt sine aftner foran skærmen!

> [...]
>
> Men vi kan fortsætte med yderligere et par spørgsmål:
>
> Hvilken type ruder/vinduer: Termoruder, koblede vinduer, forsatsruder

vi har termoruder

Dug kommer hurtigt på enkelt lag glas og
> forsatsruder hvis de er lavet forkert, mens koblede vinduer og
> termoruder ikke bør dugge.
>
> Hvor tit bliver der luftet ud, og hvordan?

et par gange om dagen...med børn i huset er der altid en dør der er åben

jeg åbner som regl vinduer..og døre så vi for lidt gennemtræk..en til to
gange om dagen ud over de andre gange hvor døre står åben!

> Har du prøvet at måle luftfugtigheden med et hygrometer?

nej

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-11-02 00:01

Michael Holm wrote:

> [...]
> jeg åbner som regl vinduer..og døre så vi for lidt gennemtræk..en til
> to gange om dagen ud over de andre gange hvor døre står åben!

Det lyder rimeligt, og under normale omstændigheder tror jeg at 1-2
udluftninger dagligt er tilstrækkeligt. Hvis luftfugtigheden er særligt
høj, er 1-2 daglige udluftninger dog ikke tilstrækkeligt.

> nej

Når jeg spørger, skyldes det at meget tyder på at I har mere fugt end
normalt. Et hygrometer vil afsløre dette.

Et sidste spørgsmål:

Om natten i soverum, har I da lukket for varmen og et vindue på klem så
der kommer lidt frisk luft til rummet? Det vil normalt indebære at man
har døren lukket til soverummet.

Hvis I ikke har et vindue på klem, og døren til soverummet står åben,
kan det give nogen fugt i hele huset i løbet af natten. Vi har normalt
et vindue på klem i soverummet om natten og kan lide at sove køligt, men
de få gange hvor vi har glemt at åbne vinduet, er der kondens på ruden
om morgenen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Rolli

Dato : 01-11-02 23:23

On Fri, 1 Nov 2002 00:01:26 +0100, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

Det var dog utroligt en gang mudderkastning, på spørgeren i laver.
hvis i bliver sure over at der bliver spurgt flere gange om samme
spørgsmål, så lad dog være med at svare, så er den ikke længere.

Huset er for tæt, plastik på loftet og en god hulmurs isolering, evt.
plasitkmaling udvendig på murene og huset kan ikke ånde.
Igen hug et par udluftningsventiler igennem væggene og problemet vil
forsvinde.

MVH
Rolli

Fra : Michael Holm

Dato : 01-11-02 23:56

> [...]

> hvis i bliver sure over at der bliver spurgt flere gange om samme
> spørgsmål, så lad dog være med at svare, så er den ikke længere.

tak!...

> [...]
> plasitkmaling udvendig på murene og huset kan ikke ånde.
> Igen hug et par udluftningsventiler igennem væggene og problemet vil

vh
sia

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-11-02 00:33

Rolli wrote:
> [...]
> hvis i bliver sure over at der bliver spurgt flere gange om samme
> spørgsmål, så lad dog være med at svare, så er den ikke længere.

Med ovenstående respons undgår man også at andre gider hjælpe en anden
gang.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-02 00:42

Erik Olsen <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Med ovenstående respons undgår man også at andre gider hjælpe en anden
> gang.

sikke da en masse sure mænd jeg sidder med!
hold nu op....
jeg spurgte...måske ikke helt som " I plejer" og fik ikke altid lige
pæne svar ....
og så er den ikke længere!
ok ?
jeg har fået en masse gode svar og løsninger og vil straks gå i gang!
tak for det!

> Venlig hilsen
> Erik Olsen

vh
sia

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-11-02 00:50

Michael Holm wrote:

> sikke da en masse sure mænd jeg sidder med!
> hold nu op....

Jeg synes ellers at jeg har forsøgt at hjælpe så godt jeg formår, og for
det skal man kaldes en sur mand!

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-02 08:12

Erik Olsen <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Jeg synes ellers at jeg har forsøgt at hjælpe så godt jeg formår, og for
> det skal man kaldes en sur mand!

: betyder at det er sagt med et smil på læben...jeg er glad
for din hjælp og synes også jeg siger tak! hvis du læser det
nedenunder....
men tonen i nogle svar, og det er ikke i dine, har ikke været
lige rar...
men..jah..

> Venlig hilsen
> Erik Olsen

vh
sia

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-10-02 20:19

Michael Holm wrote:

> vores vinduer er total fyldt med dug hver morgen!
> vandet løber ned at vinduet...
> vi lufter ud- varmer op men lige meget hjælper det
> er det en fejl i vinduet- eller hvad kan vi gøre?

Jeg ved godt at nogle er irriteret, men jeg kan ikke lade være at bruge
min standard-kommentar:
Har du prøvet at kigge i tidligere indlæg i gruppen.?

F.eks. d. 20/10 kl. 13 var der et spørgsmål a.la. dit.

Det næste spørgsmål, efter du, som mange andre, først kommer med
relevante oplysninger i et senere indlæg, fortæller at I kun har boet
der et par mdr., er:
Er det fra den første dag I flyttede ind.?

Den næste kommentar jeg har:
Hvad gør I anderledes i forhold til hvor I tidligere boede.?
Hvordan er huset forskelligt fra det.?

Er det et nyere hus, eller er det et ældre hus.

Hvis du svarer at det er et nyt hus, vil jeg mene at du skulle have en
gang ba......

Fordi: Det er alt, ALT for ofte at folk spørger uden at fortælle
baggrunden for det.
Alt for mange diskussioner er baseret på rene gæt.
Fordi spørgeren ikke overvejer hvilke oplysninger kunne være relevante.

Dit eksempel kunne ligne.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Michael Holm

Dato : 31-10-02 22:01

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

> [...]
> Alt for mange diskussioner er baseret på rene gæt.
> Fordi spørgeren ikke overvejer hvilke oplysninger kunne være relevante.

halli-hallo....må jeg lige være her!
undskyld hvis jeg ikke lige falder ind...men jeg har ikke sådan kastet
rundt med spørgsmål på nettet før...så mange gange undskyld ( sikke dog
en velkomst!!
hvad er det for en tone???
tak for denne gang!
sia

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Klaus

Dato : 04-11-02 23:51

Et eller andet sted har Jørgen jo ret. Hvis der hele tiden er de samme
spørgsmål i grupperne er der jo ingen som gider at besvarer dem til sidst.

Så tag det som konstruktiv kritik istedet for at tage det personligt. Hvis
du ser alle de andres spørgsmål har du faktisk fået mange gode svar. Det
gælder bare om at være så præcis som man kan være.

Så tør øjnene og snup et glas mælk og en tude kiks, det går jo nok.

Klaus

Fra : Michael Holm

Dato : 05-11-02 13:09

Klaus <Klaus@Hoengaard.dk> wrote:

jammen han har fuldstændig ret...det er jo ikke det....men derfor kan
man godt havde en lidt anden "tone" hvad skriver man ....? rarer? det er
jo ikke os alle der er lige vant til at chatte her...eller har fulgt
med!
det var så ment bare det hele og jha...tudemarie kiks og en kop the tak!
kh
sia

--
Michael