Uden luftfilter - ingen fart...
Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 30-10-02 21:17

På min Suzuki Address (samme motor som Katana) har jeg prøvet at tage
luftfiltret samt luftfilterkassen af og køre en meget lille tur. Knallerten
kommer normalt op på 65km/t (på speedo) men nu nåede den kun op på 45km/t.
På tilbagevejen ville knallerten næsten ikke køre :-/
Jeg smed lige luftfilterkassen på igen (uden filter i) og så kørte den fint,
endda med et lidt bedre optræk. Ved nærmere undersøgelse af kassen så jeg
at, selvom slangen hen til kassen er ganske stor, så er mundingen af hullet
hvor slangen ender meget mindre (cirka 1/3). Lidt mystisk...
Hvorfor vil den ikke køre uden filter?
Hvad nu hvis jeg købte et powerfilter - ville den så lave samme trick? Og
skal blandingen så stilles?

Fra : Henning Lund

Dato : 30-10-02 21:27

Brian Axelgaard [9400] skrev:
Hvorfor vil den ikke køre uden
> filter?

Fordi dysen i karburatoren selvfølgelig er tilpasset i den korrekte
størrelse efter modstanden i filteret, fra fabrikkens side.

Hvad nu hvis jeg købte et powerfilter - ville den så lave
> samme trick? Og skal blandingen så stilles?

Større dyse.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Moller

Dato : 31-10-02 17:22

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> kommer normalt op på 65km/t (på speedo) men nu nåede den kun op på 45km/t.
> På tilbagevejen ville knallerten næsten ikke køre :-/

Klart nok, du gir den langt mere luft end kaburatoren er dyset ind til,
det vil sige mager blanding... jeg vil gætte på at hvis du kunne gasse op
(uden at køre) så ville den tage mange omdr. men pga. den for mager
blanding, er der ingen trækkræft i omdr.

Hvor langt kørte du sådan ??? for du har enorm stor change for at brænde
den sammen, på den måde, pga. for mager blanding, blir den meget varm.

> Jeg smed lige luftfilterkassen på igen (uden filter i) og så kørte den
fint,
> endda med et lidt bedre optræk. Ved nærmere undersøgelse af kassen så jeg

Det bedre optræk uden luftfilter tyder på at din dyse er 1 tak for stor,
eftersom når du tager luftfilteret ud, gør du den lidt mager, og derved
kommer ned på et nivau som er mere optimalt.

> at, selvom slangen hen til kassen er ganske stor, så er mundingen af
hullet
> hvor slangen ender meget mindre (cirka 1/3). Lidt mystisk...

Hvorfor ??? det er sat efter hvor din motor vil ha bedst ud af det i
standard trim... (hvis ikke det er en af droslings tingende) men, hvis du
nu er i gang.... så lav tændrørs testen, med og uden filteret (men med
filterkassen) og lad os så høre hva farven siger om din blanding.

> Hvorfor vil den ikke køre uden filter?
> Hvad nu hvis jeg købte et powerfilter - ville den så lave samme trick? Og
> skal blandingen så stilles?

Blandingen skal ALTID stilles, når du skifter filter type, kabu type,
udstødning, eller lignenden som påvirker luftgennemstrømningen.

VH
Lars Molnit
P.S. Findes der ikke en FAQ siden omkring fin. tunning af kabu'er osv..
som knallertfolket kan hente viden fra, så den slags situationer undgås :)