Kun hån og foragt
Fra : Live4Him

Dato : 30-10-02 20:38

Der findes mennesker som kalder sig kristne, som kun har hån og foragt
overfor de som er blevet såret og har forladt menigheden. De mener de er
gode kristne samtidig med at de hader de svage og spytter dem i hovedet.

De mener at de svage og sårede selv er skyld i deres problemer. De mener
tillige at de skaber problemer når de åbner munden og sætter ord på deres
sårethed. "De burde holde deres kæft og lade være at jamre sig".

De som ikke elsker, kender ikke Gud.

Men nu er det ikke bare det at undlade at elske de gør sig skyldig i, men
direkte ondskab ved at udnytte den svages åbenhed til at såre ham endnu
mere, til at træde på ham en gang til, som om han ikke var blevet trådt på
nok. Til at anklage og fordømme ham endnu engang.

Sådan er der "nogen" der er, og de tror selv de er gode kristne, mens de
bliver ved at såre de som allerede er såret langt mere end nok. Det er de
mennekser som råber højest når der bedes og holder deres ydre liv højt i
hævd, mens deres hjerte er kold som is og deres mund fuld af dødbringende
anklage.

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 30-10-02 22:57

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg fandt dette
http://www.kristeligt-dagblad.dk/ordet
Jeg ved ikke om det kan være dig en trøst.
__________________________________________________________________ Børge
Jensen ICQ#: 107634963 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-10-02 01:37

> [...]
> hævd, mens deres hjerte er kold som is og deres mund fuld af dødbringende

Amen.

Hvor langt er der så til de farisæere, Jesus skældte ud på?
Jesu veråb klinger i mit baghovede... (Matt. 23,v13-33.)

--
KH
Anders

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 31-10-02 16:49

d. 30/10/02 20:38 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
appciq$ckp$1@sunsite.dk:

> Der findes mennesker som kalder sig kristne, som kun har hån og foragt
> overfor de som er blevet såret og har forladt menigheden. De mener de er
> gode kristne samtidig med at de hader de svage og spytter dem i hovedet.

Tja, vi har jo alle vore svagheder.

> De mener at de svage og sårede selv er skyld i deres problemer. De mener
> tillige at de skaber problemer når de åbner munden og sætter ord på deres
> sårethed. "De burde holde deres kæft og lade være at jamre sig".

Og dermed udstiller de deres egen svaghed, som består i, at de nægter at
acceptere, de selv har problemer. Hvis man ikke kan holde til at se andres
problemer er det ofte symptom på, at man fortrænger, at man har tilsvarende
problemer eller frygter at få det.

> De som ikke elsker, kender ikke Gud.

Enig.

> [...]
> mere, til at træde på ham en gang til, som om han ikke var blevet trådt på
> nok. Til at anklage og fordømme ham endnu engang.

Ja, for så kan man selv hæve sig lidt over andre ved at stå på de svage. Det
forekommer faktisk oftere i relationer mellem mennesker, end jeg har lyst
til at tænke på. Det kan sammenlignes med holdninger til arbejdsledige og
indvandrere.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen