RD 3½ går ud efter 10 km
Fra : wheeler

Dato : 30-10-02 19:39

Her på falderebet til vinteropstaldning skulle jeg så lige ud og konstatere
om det med sprit hjalp på rd'erens driftsforstyrrelse...

Men ak..kører 10km for at varme op - stille og roligt - når så Lyngbyvejen
og gir lidt rulle (op til 8000 rmp og så ellers en 5-6 km derud af, præcis
ved afkørslen/Shell (nordgående retning) -sætter jeg sætter farten
ned/gearer ned - går den ud (kan ikke reddes ved at kopble ud/til!)

Ind og tanke - ½ liter kab.sprit ekstra - starter fint - men går ud ved
kraftig gasgivning (når kun 2500 Rmp)...venter lidt (2 minutter)- nu ingen
problemer...

Kører igen en strækning på motorvejen -. ingen problemer - gearer ned og gir
rulle i sydgående retning - lukker ned for gassen 5 km senere (ved Hans
Knudsens Plads)...skidtet går ud - ind til siden - starter fint - vil ikke
tage rmp over 2500 - venter 2 minutter - ingen problemer.....

Hvad i helv... er problemet??

Følgende skal bemærkes:

1. jeg har ikke gjort andet end at fylde benzin (95 blyfri) + kab.sprit på!

2. den gør det uanset om tanken står på "on"/"res"/"pri"

3. jeg har kørt uden tankdæksel - samme problem!

4. jeg burde måske have tømt kab. + tanken for evt. vand - men er det mon
det i virkeligheden er vand i benz, der driller? - skidtet starter jo efter
at have stået stille i 2 minutter, det ville den vel næppe gøre, såfremt der
var vand i kab!

Gode råd modtages gerne (jeg skal til syn den 12. ok synes det er lettere
uhensigtsmæssigt, hvis cyklen ter sig på samme måde under prøveturen ;-(

Lige en lille "krølle" på historien: Dum som jeg er, glemte jeg mit
tankdæksel i "hulrummet" mellem instrumentpanel og styr - det fandt jeg ud
af 3 km senere....;-((

Så er der nogen, der finder et dæksel incl. nøgle på Tagensvej/KBH N tabt i
myldretiden klokken 17.30 - så sig endelig til!

Hvor finder jeg et nyt/brugt henne - skal til syn om 14 dage -
Pft.

Wheeler (godt man har sin TDR 125R

--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Hekto

Dato : 30-10-02 20:30

In article <IFVv9.1681$y7.2266@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> [...]
> kraftig gasgivning (når kun 2500 Rmp)...venter lidt (2 minutter)- nu ingen

Et eller andet sted tror jeg det er et elektrisk problem.
Det kan være selve CDI'en, og den lader sig ikke rigtig reparere, kun
udskifte.

Tilbage er der så at kontrollere resten af systemet.

Start med at finde ud af om det er begge cylindere der falder ud. Flå
tændrørshætten af, når fænomenet sætter ind. Sker der ingen ændring i
'symptomet' ved at rykke den ene af, så er problemet enkeletsidigt, og
kan lokaliseres til CDI'en og frem igennem systemet. Det indbefatter
stik, ledninger, tændspoler, hætter, rør o.s.v. Skulle det være selve
CDI'en, er der altså ikke så meget at gøre, andet end at prøve med en
anden (evt. lånt).

Er problemet 'dobbeltsidigt' må du også medtage svinghjul og pickup i
eftersøgningen. Det kan være ledninger, stik, skidt på pickup'en, rust
på svinghjulet o.s.v. CDI'en er igen den centrale enhed, der samler
trådene, og derfor er svær at udelade.

Skil evt. alle stik ad, og sæt dem sammen nogle gange, for de kan være
korroderede. Fugt tror jeg ikke så meget på, med mindre den lækker
kølervæske.

Benzindæksel? ... avs!

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : wheeler

Dato : 30-10-02 21:05

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> --
> /Hekto/Brian
> Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Jeg bryder mig ikke om dit svar
- hælder selv lidt til at det er et kab.problem - den får ikke nok "føde",
men ok, alle muligheder står jo åbne

Fik jeg nævnt, at jeg erhvervede rd'eren for en uge siden og sælger er en
jeg ser med jævne mellemrum ..endvidere har jeg lige beklaget mig til
sælgers meget nære ven (som selv fik RD'eren tilbudt i første omgang) -
sælger kunne aldrig finde på at sælge en rd'er med et elektrisk problem til
ham/mig. Denne ikke særlig videnskabelige oplysning er trods alt positiv i
relation til problemets mulige omfang

Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 30-10-02 22:45

In article <LWWv9.1693$y7.2590@news.get2net.dk>, "wheeler"
> [...]
>

> Jeg bryder mig ikke om dit svar
> - hælder selv lidt til at det er et kab.problem - den får ikke nok "føde",

Nej, CDI'en er ikke 'billig'!
Hvis den meget 'nøjagtigt' og knsekvent holder igen ved et ganske
bestemt omdrejningstal, tror jeg stadig at det er et elektrisk problem.
Fejlen kan jo være opstået pludseligt, eller det er en dårlig
forbindelse der er opstået fordi du/i har 'rodet' med et eller andet og
fået skubbet til ledningsnettet.
Uanset om det er kaburatorerne eller det er tændingen, vil fænomenet
næppe optræde på begge cylindre, med mindre det er noget 'fælles' og det
er benzintanken/hanen og CDI'en.

Derfor gælder det først og fremmest om at finde ud af om det er på begge
cylindre, eller kun den ene, og i så fald hvilken.

Det er ikke nogen større operation at løsne kaburatorerne og evt. skrue
svømmerhuset af, for at rense det for skidt og evt. vand. Med lidt
behændighed kan det gøres mens de sidder på. Eneste problem er at
genmontere choker-slangen imellem de to kaburatorer; men det kan gøres
ved at vride dem til hver sin side, sætte slangen imellem, og presse dem
ind igen.
Jeg kommer i tanker om en lille detalje!!! Hvis benzinslangen er af
'plastik'-typen, bliver den meget blød når den bliver varm! Derved kan
den knække sammen, og hindre benzintilførsel. Når den er kølet lidt ned,
bliver den hård og rund igen! Slangen går fra tanken og ned i et T-
stykke, der fordeler benzinen.

Tjek det lige!?

Fra : wheeler

Dato : 30-10-02 23:36

> [...]
>
> Derfor gælder det først og fremmest om at finde ud af om det er på begge
> cylindre, eller kun den ene, og i så fald hvilken.

Hej Brian,

Det er utvuvlsomt på begge - idet den går fuldstændig ud (som havde man
aktiveret dødemandsknappen)

> Det er ikke nogen større operation at løsne kaburatorerne og evt. skrue
> svømmerhuset af, for at rense det for skidt og evt. vand.

Ja, nu kører jeg den i kælder efter syn den 12.11 - det virker helt
uholdbart at står med frostspængte fingre på en pakeringsplads på Nørrebro i
november månde og bikse med tingene . Jeg synes også den time der er
mistet om aftenen, hvor det stadig er lyst - forhindrer mig i meget
"gør-det-selv" på en hverdag

Men har påtænkt mig det du nævner. På min TDR er der en enkelt "bundprop" i
bunden af svømmerhuset, men på RD'eren synes det som om, man skal løsne alle
4 x 2 skruer i bunden på hver kab. - kan det virkelig passe...??

> [...]
> den knække sammen, og hindre benzintilførsel. Når den er kølet lidt ned,
> bliver den hård og rund igen! Slangen går fra tanken og ned i et T-

Det er ikke tilfældet, det er kun forbindelsen ned til oliepumpen der er af
"det hårde plastik".

Men bortset fra det bekymrer benzinslangens forløb fra hane til kab. mig
lidt (benzinen skal bogstavligt talt løbe opad noget ad vejen !). Jeg har
lige kontrolleret at der er sug i vakumet fra højre kab. til benzinhanen -
det fungerer altså! Men jo mere motoren kræver af føde desto større træk
skal den vel kæmpe med - og så er det vel ikke smart at benzinen skal løbe
opad eller hva?

> --
> /Hekto/Brian
> Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
> http://dfm.divvy.dk/?id=8

Jeg kan se Jarl har et andet indlæg - det må jeg studere i morgen tidlig

Det ku squ være dejligt at få afklaret problemet - inden maskinen ryger i
kælder (for dernede må den ikke startes

Hilsen

Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 30-10-02 23:51

In article <z8Zv9.1729$y7.3298@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...

> Det er utvuvlsomt på begge - idet den går fuldstændig ud (som havde man
> aktiveret dødemandsknappen)

OK! Det er vigtigt. Så ved vi at det er en komponent der er fælles.

> [...]
> november månde og bikse med tingene . Jeg synes også den time der er
> mistet om aftenen, hvor det stadig er lyst - forhindrer mig i meget

Nej, det er ikke sjovt! På den anden side vil du ligge vågen om
natten!!!
Hva' med et gør-det-selv-værksted???

> Men har påtænkt mig det du nævner. På min TDR er der en enkelt "bundprop" i
> bunden af svømmerhuset, men på RD'eren synes det som om, man skal løsne alle
> 4 x 2 skruer i bunden på hver kab. - kan det virkelig passe...??

Ja, som jeg husker det, skal alle 4 af. Det er dog ikke noget der gør
det besværligt.

> Det er ikke tilfældet, det er kun forbindelsen ned til oliepumpen der er af
> "det hårde plastik".

Se alligevel efter, næste gang den bliver kørt varm?

> [...]
> skal den vel kæmpe med - og så er det vel ikke smart at benzinen skal løbe

Næ, nej! Loven om forbundne kar! Det er ligesom en hævert. Benzinen skal
nok finde ned i hullet!
Jeg kan ikke huske om du chekkede om der var skidt i tanken, eller endnu
bedre, i bezinhanen?

Fra : Morten Juel

Dato : 30-10-02 20:39

> Gode råd modtages gerne (jeg skal til syn den 12. ok synes det er lettere
> uhensigtsmæssigt, hvis cyklen ter sig på samme måde under prøveturen ;-(
Bare rolig, det bliver den ikke kasseret på
Min Gpz kunne ikke gå i tomgang til syn, så han gik istå 10 gange tror jeg
)

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Biker Mike

Dato : 30-10-02 21:58

Det er sørme en drilsk en du er løbet ind i her, Men umiddelbart syntes jeg
at det lyder som brændstof tilførslen, selvom at du har prøvet med
karburator sprit syntes jeg alligevel at det lyder som om at der er
karburator is på spil, det kunne måske også være et delvist tilstoppet
brændstoffilter, prøv at udskifte brændstof filtrene og tilsætte max
karburator alkohol, læg mærke til om problemet kun opstår ved bestemte lave
temperaturer, eller om det også er der når det er lunt (lunere) midt på
dagen.
--
Hilsen Michael

Fra : Pcman

Dato : 30-10-02 21:28

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
[SNIP]

> Gode råd modtages gerne (jeg skal til syn den 12. ok synes det er lettere
> uhensigtsmæssigt, hvis cyklen ter sig på samme måde under prøveturen ;-(

Hej.
Heldigt at det ikke betyder noget til synet. Da jeg synede min RD i august,
ville bilinspektøren slet ikke køre på den. Men den så jo også ny ud som han
sagde. Dit problem er ikke så godt for køreglæden og slet ikke så sent på
sæsonen, på en nyindkøbt cykel. Har jo fulgt lidt med i dine RD problemer.

Hvordan ser dine tændrør ud når du tager dem ud efter driftstop?

Er de våde kan det indikere tændingsproblemer, herunder elektronikbox! Er de
knastørre ligger problemet i brændstoftilførslen. Hvordan ser dine tændrør
ud i det hele taget? Jeg tænker på forbrændingen.

Har godt nok ikke været ude for det problem på min gamle YPVSér, den kørte
altid.... Lige indtil jeg stillede den fra mig en aften. Næste dag ville den
ikke køre = defekt tændingsbox = 3500 kr. Kan det være den box der driller
dig? Lån evt en anden box, så ved du hurtigt om du har fundet fejlen eller
ej.

Sidst men ikke mindst kan problemet også ligge i dine YPVSér. De kan lave
rigtig meget ged i den, hvis de ikke fungerer korrekt. Det står der en masse
om hos Hartmut, så vidt jeg husker.

Håber det hjælper dig lidt.

Med venlig hilsen
Jarl Olsen
--

Yamaha RD 350 der lige er stillet i vinterhi og en defekt svømmer på venstre
karburator, der oversvømmer venstre cylinder, når den står mere end et par

Fra : Jonas Holt

Dato : 30-10-02 23:28

> Men ak..kører 10km for at varme op - stille og roligt - når så Lyngbyvejen...

Okay - efter 10 km er jeg tit på Holtebakkevej

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Armand

Dato : 31-10-02 21:46

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> Lige en lille "krølle" på historien: Dum som jeg er, glemte jeg mit
> tankdæksel i "hulrummet" mellem instrumentpanel og styr - det fandt
jeg > ud af 3 km senere....;-((

AV!
Så det var IKKE et særligt godt råd

Forøvrigt må det næsten være skidt, der suges op og stopper hoved-dysen,
når nu det tilsyneladende ikke er vand :-/
Hhar du tillige prøvet at tømme svømmerhusene? - Det kan godt være
nødvendigt med en decideret tømning for at få vand ud derfra, eftersom
spritten (allerede opløst i bensin med et given vandinhold) ikke er så
aggressiv imod det vand der befinder sig dér. En tømning vil
sandsynligvis tillige få skyllet smuds med ud!

--
Armand.