/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Definition af "omlevering"
Fra : Anders Thorsen Holm


Dato : 30-10-02 18:06

Hej

I henhold til mit indlægg i dk.forbruger news:app1o0$ei4$1@sunsite.dk vil
jeg blot have afklaring på købelovens definition af "omlevering":

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Forstår jeg det ret, når en omlevering betyder ombytning til en vare magen
til - altså samme model?

Med venlig hilsen

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
"To hell with bad browsers." - A list apart



 
 
Anders Thorsen Holm (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Thorsen Holm


Dato : 30-10-02 18:08

> I henhold til mit indlægg i dk.forbruger news:app1o0$ei4$1@sunsite.dk

Under overskriften "Opfølgning på reparation af DVD-afspiller", såfremt
ovenstående message-id ikke er korrekt (har problemer med disse for tiden).


--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
"To hell with bad browsers." - A list apart



David T. Metz (30-10-2002)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 30-10-02 19:43

Anders Thorsen Holm kalligraferede, i news:app3s1$q25$1@sunsite.dk
> Hej
>
> I henhold til mit indlægg i dk.forbruger news:app1o0$ei4$1@sunsite.dk
> vil jeg blot have afklaring på købelovens definition af "omlevering":
>
> § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
> 1) afhjælpning af mangelen,
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
> aftalen (omlevering),

> Forstår jeg det ret, når en omlevering betyder ombytning til en vare
> magen til - altså samme model?

Nej, men butikken forstår det heller ikke ret (de tilbyder en vare til samme
/pris/). Det afgørende er at varen lever op til det aftalte, dvs. du skal
tilbydes en vare der kan det du blev lovet den oprindelige kunne.

David



Bertel Lund Hansen (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-10-02 20:04

David T. Metz skrev:

>> Forstår jeg det ret, når en omlevering betyder ombytning til en vare
>> magen til - altså samme model?

>Nej

Jo.

>Det afgørende er at varen lever op til det aftalte, dvs. du skal
>tilbydes en vare der kan det du blev lovet den oprindelige kunne.

Nej. Loven:

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),

"Stemmer overens med det aftalte" er ikke opfyldt hvis aftalen
drejer sig om en Sony XY123 og der leveres en Sony XY124.

I praksis vil kunden muligvis acceptere en sådan løsning, men det
er noget andet. Kun stk. 2's note om umulighed eller for høje
omkostninger kan ændre forretningens mulige pligt til at levere
en identisk vare.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

David T. Metz (01-11-2002)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 01-11-02 12:59

Bertel Lund Hansen kalligraferede, i
news:a1b0suko9usp0saktefi3dk55enp5vb7ae@news.telia.dk
> David T. Metz skrev:
>
>>> Forstår jeg det ret, når en omlevering betyder ombytning til en vare
>>> magen til - altså samme model?
>
>> Nej
>
> Jo.

Nej (ikke helt generelt, som du selv gør opmærksom på). I dette tilfælde er
problemet at produktet lider af en generisk fejl ift. det aftalte, derfor
vil en omlevering af samme model være formålsløs.

>> Det afgørende er at varen lever op til det aftalte, dvs. du skal
>> tilbydes en vare der kan det du blev lovet den oprindelige kunne.
>
> Nej. Loven:
>
> 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
> aftalen (omlevering),
>
> "Stemmer overens med det aftalte" er ikke opfyldt hvis aftalen
> drejer sig om en Sony XY123 og der leveres en Sony XY124.

Men når Sony XY123 ikke lever op til det aftalte, så giver det ikke mening
at levere en ny af den type.

> I praksis vil kunden muligvis acceptere en sådan løsning, men det
> er noget andet. Kun stk. 2's note om umulighed eller for høje
> omkostninger kan ændre forretningens mulige pligt til at levere
> en identisk vare.

Og da varen er gået ud af produktion er det netop det der gælder. Derfor
fokuserede jeg på det væsentlige, nemlig aftalen om hvad det leverede skulle
kunne.

Det væsentlige i sagen er derfor at butikken ikke kan nøjes med at levere en
vare til samme pris, men skal levere en der lever op til det aftalte. Måske
vil det være billigere for dem at hæve handlen, men det er en anden sag.

David



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste