2-takt med gas...?
Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 30-10-02 16:25

Der må da være nogle af de 2-takts motorer man bruger til race som får et
tilskud af en-eller-anden gas... hvilken kan bruges og hvilken bør man holde
sig væk fra?

Er der nogen der kan foklare hvad problemet er ved at køre med en turbo på
en 2-takts motor? Jeg har det hele udtænkt i hovedet, men siden jeg aldrig
har set det før må der jo være noget der forhindrer brugen af en turbo på
2-takts motorer... men hvad?

Fra : Hekto

Dato : 30-10-02 17:33

In article <3dbff96b$0$11448$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
0011754m001@mail1.stofanet.dk says...
> Der må da være nogle af de 2-takts motorer man bruger til race som får et
> tilskud af en-eller-anden gas... hvilken kan bruges og hvilken bør man holde
> sig væk fra?

Lattergas NO2, kan anvendes og bliver det. Det anvendes i små,
kortvarige 'pust', da motoren ikke kan holde til den voldsomme
effektforøgelse og varmeudvikling.
En anden mulighed er anvendelsen af brændstof der indeholder ilt, eller på anden
måde forstærker forbrændingen.
Nitrobenzen o.s.v. har disse egenskaber; men er dyrt og besværligt at have med at
gøre, og flere nitroforbindelser er giftige, og explosive(!)
Tri-nitro-toluen er et tjæreagtigt restprodukt (Toluen) fra
olieindustrien, der er 'nitreret'. Herved fremkommer det mere kendte
produkt TNT eller Trotyl. Det 'brænder' væsentligt hurtigere, end alm.
Toluen!!!
Umiddelbart kunne man bruge ren ilt. Ren ilt er nok lidt sværere at
styre, og ikke noget man skal experimentere med sammen med brændbare
stoffer!!!!!
Stort set alt kan brænde i en ren iltatmosfære, også jern!

> [...]
> har set det før må der jo være noget der forhindrer brugen af en turbo på

Turbo er vist prøvet; men det er noget med at ladetrykket ikke kan
være særligt stort, og derved går en del af fidusen af!
Det vil også være svært at drive en turbo på en højtydende 2T'er med
udstødningen, som på en 4T'er. Skal den drives med et direkte træk på
motoren, vil det kræve en del kræfter, og igen vil effekten af turboen
blive mindsket.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Fra : GrandOldMan

Dato : 30-10-02 19:37

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dbff96b$0$11448$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Der må da være nogle af de 2-takts motorer man bruger til race som får et
> tilskud af en-eller-anden gas... hvilken kan bruges og hvilken bør man
holde
> sig væk fra?

Man kan købe noget der hedder Oktanbooster fra Silkolene ellers må du ud på
flyvepladsen og købe noget højoktan benzin... Det bruges i Moto-Cross
verden.. (godt nok ikke lovligt)

> [...]
> har set det før må der jo være noget der forhindrer brugen af en turbo på

Jeg har ladet mig fortælle at Politiet i Østrig for ca. 20 år siden kørte på
Puck med turbo..

--
Hilsen

GrandOldMan
CL in TheOutlaws a Danish DayOfDefeat Clan
HP: www.theoutlaws.tk
mIRC: Channel #theoutlaws on Quakenet

Fra : FER

Dato : 31-10-02 09:29

"GrandOldMan" <grandoldman@tcdadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Man kan købe noget der hedder Oktanbooster fra Silkolene ellers må du ud

> flyvepladsen og købe noget højoktan benzin... Det bruges i Moto-Cross

Det giver for 117 gang ingen ekstra effekt!!! damn it... har endda skrevet
en klage mail til T.Hansen, som de sjovt nok ikke svarede....

oktan tal er et udtryk for benzinens modvillighed til at selvantænde, dvs du
kan varme oktan 107 højere op, før den selvantænder iforhold til oktan 95.
Dette kan du kun udnytte hvis du ændre din motor til et meget højt
kompressions tal, og den derved ikke kan køre på oktan 95 mere.

mvh Tommy Fer

Fra : GrandOldMan

Dato : 31-10-02 23:01

> [...]
> Dette kan du kun udnytte hvis du ændre din motor til et meget højt
> kompressions tal, og den derved ikke kan køre på oktan 95 mere.

Vedr. booster er vi ikke enige... for nogle år siden kørte min søn på en
lille itilajet 50ccm (eller hvad den nu hed...) (tror at motoren var en
morinni) monteret med sidevogn.. min søn var 5 år og i sidevognene stod en
på 9 år.... På en bane kunne den ikke trække op af en lille sandbakke så ham
i sidevognen hoppede af og skubbede... så købte jeg noget booster og
blandede det som der stod på dunken... og så blev den mere omdrejningsvillig
og kunne tage sandbakken... Topfarten kan jeg ikke udtale mig om men den
trak bedre...

Hilsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-11-02 01:06

GrandOldMan wrote:
> [...]
> og kunne tage sandbakken... Topfarten kan jeg ikke udtale mig om men den

Og du er sikker på kompressions-forholdet på den maskine
ikke var for højt til det benzin i havde fyldt på tanken til
at starte med?
oktan-booster hjælper _kun_ mod selvantænding..

--
Hans Joergensen, http://ph33r.dk, Nu med Pandekager!
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : FER

Dato : 02-11-02 21:54

> [...]
omdrejningsvillig
> og kunne tage sandbakken... Topfarten kan jeg ikke udtale mig om men den

hmm, tjae, problemet er bare at det ikke passer, det kan jeg sige med 100%
sikkerhed. prøv at hør definitionen på ordet oktan. Benzins modvillighed til
at selv antænde!!! Hvordan kan det give mere effekt, hvis du har så høj
kompression det er nødvendigt, så har din motor selvdestrueret sigselv ved
at køre på normalt benz anyhow... her er et lidt længere klip fra eet indlæg
jeg skrev for et par mdr siden... Forklaringen på dit fænomen må være viljen
til ikke at indse den dunk oktan boost man har købt i dyre domme ikke blot
var spild...

her er citatet.... (kan man citere sig selv? )

Hej NG

Det er næsten med tåre i øjnene jeg ser alle folks forventninger og
fejlagtige information om oktan. Så jeg prøver nu at komme med en oktan
vejledning / beskrivelse.

Oktan tal:

Oktan tallet er benzinens MODVILLIGHED til at selvantænde. Dvs. den kan
udsættes for større temperature og tryk, før den selv antænder (hvilket er
uønskeligt da gnisten skal bestemme.

DVS. højere oktan tal, jo højere kompression kan man køre med!

Det giver større effekt, fordi den større kompression giver en bedre
forbrændingsgrad (dvs. mere af benzinen bliver brændt, dvs mindre uforbrændt
benzin.)

HVIS det skulle give effekt at hæve oktantallet, uden at ændre på motoren.
så SKULLE brændværdien stige. DET GØR DEN IKKE... tvært imod er der højere
brændværdi i 92 oktan vs 98 oktan. Dette er dog marginalt.

Begge ligger omkring 42000Kj/kg

Håber dette giver et bedre indblik på hvorfor en højere oktan ikke giver
højere effekt.

Mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250
http://fer.adsl.dk
tommy@fer.com

Fra : Sven-bent

Dato : 31-10-02 05:14

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Der må da være nogle af de 2-takts motorer man bruger til race som får et
> tilskud af en-eller-anden gas... hvilken kan bruges og hvilken bør man
holde
> sig væk fra?

Generelt fra ALT gas, dels er det ikke nemt at lave at anlæg der fungere, og
man SKAL have forstand på det INDEN man begynder.

> [...]
> har set det før må der jo være noget der forhindrer brugen af en turbo på

Problemet er at man ikke får vildt meget mere ud af en 2takter med turbo, og
det ligger i at man ødelægger udstødningen mere end man vinder ved at
tvangsfodre krompressionsrummet med lidt ekstra tryk, fordi en 2takters
"turboladning" fås nemlig ved at den uforbrændte bensinblandning bliver
trykket retur ind i cylinderen når den har været ude i forrøret at vende
under takten, for i modsætning til en 4-takter, der presser man nemlig
blandingen ind OVER stemplet, og så får man meget større fyldning, og det
sammen gøre en tun udstødning på en 2-takter.

Og alt det med Oktan booster og flybensin giver INTET på en standart
2-takter, kun hvis den er meget hårdt Squischet (højtkomprimeret) og får
problemer med tændingsbanken.

Hilsen SB.

Fra : Kim Larsen

Dato : 30-10-02 23:59

> [...]
> har set det før må der jo være noget der forhindrer brugen af en turbo på

Prøv at få fat i en klub der har med fjernstyrede fly eller både, de har som
regel nogle sjove dråber de putter i deres maskiner, men der går altså også
noget olie til, jeg mener det er 20%

Kim Larsen

Fra : Sven-bent

Dato : 31-10-02 18:58

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

som
> regel nogle sjove dråber de putter i deres maskiner, men der går altså

De dråber hedder Metanol og fungere ikke på en normal scootermotor, den
skal være MEGET højt komprimeret, for det er meget dårligt antændeligt, man
må opbevare 20L metanol i forhold til 5L benzin, udfra deres brand og
antændelses fare, og kan derefter KUN køre på den blanding som den er sat op
til, så det er også en dårlig ide.

Så tag nu og hold jer til Benzin, det er til at få på alle tanke, og noget
man sagtens kan få rigeligt af HK ud af.

SB.

Fra : Kim Larsen

Dato : 31-10-02 10:52

> [...]
>
> Så tag nu og hold jer til Benzin, det er til at få på alle tanke, og noget
> man sagtens kan få rigeligt af HK ud af.

Underligt, for der er nogle jeg kender der bruger en motor fra en kratrydder
til deres både, og de kører på det samme som dem med langt mindre og mere
"standard" motor, og det går da fint, hvis ellers der kommer en pæn slat
olie i.

Kim Larsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 31-10-02 12:51

> [...]
> "standard" motor, og det går da fint, hvis ellers der kommer en pæn slat

Jeg har lige fået at vide at det er Nitrometan de bruger, men der er
forskellige regler for brug af det, det skal blandes på en helt bestemt
måde, ellers opnår man ikke den ønskede effekt.

Kim Larsen

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 31-10-02 15:57

tjaa som gammel race kører med de små 2taks model biler, kan jeg informere
at de kører på methanol med blanding af ca 10-20 olie, hvis man vil have en
hurtigere optræk med bilerne kan man bruge hælde nitromethan i, dett egiver
en langt bedre acceleration, men topfarten forbliver næsten den samme.

nitromethanen vil ødelægge oliefilmen, så der skal blandes mere olie i
benzinen. Methanolen gør ingen ting ved olien, men husk på at den er drøn
giftig (træsprit), den kan absorberes hurtig igennem huden/lungerne/mave, og
kan i selv små mængder medføre blindhed.

Lasse
Aprilia RSV1000
Aprilia RS154

Fra : Moller

Dato : 31-10-02 20:10

> [...]
> har set det før må der jo være noget der forhindrer brugen af en turbo på

Gas kan bruges... ses selv :

http://www.sportbikes.dhs.org/index.cfm?fuseaction=displayit&Picture_ID=3570
7

Men hvis du ik har 100% styr på hvordan det funker, og skal laves
ordentligt, så glem det.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 31-10-02 21:21

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
> Gas kan bruges... ses selv :

http://www.sportbikes.dhs.org/index.cfm?fuseaction=displayit&Picture_ID=3570
7

Sygt noget med Lattergas :) men hvordan sa*an har de glemt 9hk ud af en
50ccm? og 34hk med NOS... det kan vist ikke helt passe. Det var måske en
50ccm, men der må sgu sidde et noget større cylle på da!

> Men hvis du ik har 100% styr på hvordan det funker, og skal laves
> ordentligt, så glem det.

ja ja den er god med dig :) Hvis lortet var til at finde for penge så købte
jeg det gerne... er der mon krav til beholderen, for så kan man jo bare få
fyldt en anden flaske op med skidtet... det koster ikke meget at få fyldt en
flaaske med NOS nemlig :)

Fra : FER

Dato : 03-11-02 08:38

> [...]
> fyldt en anden flaske op med skidtet... det koster ikke meget at få fyldt

1-2-3 den motor er brændt af......

Du tror som sag kun det er flasken der koster, men har du tænkt over
styringen af gasse, omkring du skal havde ekstra brændstof dyser så du ikke
smelter stemplet 4 gang det når toppen med gas?

Flasken koster.... ja det er sq da klart, nu har jeg ingen anelse om
hvilket tryk NOS bevares ved, men tag f.eks. O2 det opbevares op til
200bar.. hvis en lille knallert fusker prøver at smide det på flaske der
ikke kan hold.... jae.. ØV!!!

mvh Tommy Fer

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-02 22:29

FER wrote:
> hvilket tryk NOS bevares ved, men tag f.eks. O2 det opbevares op til
> 200bar.. hvis en lille knallert fusker prøver at smide det på flaske der
> ikke kan hold.... jae.. ØV!!!

Man må vel formode at man anskaffer sig en flaske der er
beregnet til den slags tryk.. ellers er man jo lidt for dum
;)

Om det så giver noget mærkbart på en knallert ved jeg ikke,
man kan nok mærke mere forskel ved større maskiner...

(Gad vide hvad RD350'eren ville sige til den slags? *host*)

Fra : Hekto

Dato : 03-11-02 23:22

In article <slrnasb59m.hub.haj@pesthest.nathue.dk>,
haj@mostlyharmless.telianisse.org says...

> [...]
> man kan nok mærke mere forskel ved større maskiner...
>
> (Gad vide hvad RD350'eren ville sige til den slags? *host*)

Eet eller andet sted, vist nok i Holland, kører der en gut rundt med en
torbo-ladet RD'er! Det hele er placeret på bagagebøreren, og ydelsen
skulle være langt over 100HK.
Jeg har ikke lige linket, så jeg kender ikke detaljerne.
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-02 23:39

Hekto wrote:
> [...]
> skulle være langt over 100HK.
> Jeg har ikke lige linket, så jeg kender ikke detaljerne.

hehehe, det er vist en svensker ...

iøvrigt, er den generelle mening i diverse RD-forum'er at
det vist nok er temmelig meget en and... :)

Fra : mcrasmus

Dato : 27-04-03 11:30

køb lattergas/nos til
scooter/knallerter:http://www.speed-sports.com/holley/index.html
en af mine venner har det på sin puch maxi den render 155 km/t
husk at skifte til racer krumptar og forstærk stellet for en sikkerheds
skyld.

mvh rasmus

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-03 12:48

mcrasmus wrote:
> [...]
> en af mine venner har det på sin puch maxi den render 155 km/t
> husk at skifte til racer krumptar og forstærk stellet for en sikkerheds

Og monter 2x320mm skivebremser foran...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk