tif-filer bliver mailet som 2 filer
Fra : Jens

Dato : 30-10-02 16:39

En af mine venner har lavet et tif-billede på en MAC. Hun mailer dette
billede til mig, som en vedhæftet fil på en pc. Jeg modtager 2 tif-filer.
Hvordan kan
det være?

Jeg har fået at vide, at det skyldes den måde MAC arbejder med billeder på.
MAC'en skulle efter sigende benyte en såkaldt datafork og en ressourcefork.
Er det korrekt? og hvad betyder det?

På forhånd tak
Jens

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 30-10-02 18:26

Jens <jens.claudius@get2net.dk> wrote:

> En af mine venner har lavet et tif-billede på en MAC. Hun mailer dette
> billede til mig, som en vedhæftet fil på en pc. Jeg modtager 2 tif-filer.
> Hvordan kan
> det være?

Hans email program benytter sig af AppleDouble som er en slags dobbelt
base64 encoding. Dit mailprgram burde ignorere resourcedelen.

> Jeg har fået at vide, at det skyldes den måde MAC arbejder med billeder på.
> MAC'en skulle efter sigende benyte en såkaldt datafork og en ressourcefork.
> Er det korrekt? og hvad betyder det?

Det er ganske korrekt. Datadelen er selve billedet og den del du kender
fra din pc. Recourcedelen af et dokument er en slags database som kan
indeholde ekstra informationer som f.eks et miniature billede eller
ikon. Et billedbehandlingsprogram kan bruge resourcedelen til at ligge
programspecifikke informationer. Fordelen er at andre programmer stadig
kan arbejde med samme billede da de ignorerer informationerne i
resourcedelen som de ikke behøver.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jens

Dato : 31-10-02 09:34

Tak for svaret

Jens

Fra : Tom

Dato : 30-10-02 18:33

Der er masser af filer der bliver ødelagt på Internet.. Husk at pakke dem..
Får du filen to gange kan det hænge sammen med hans eller din server.. Ikke
er sikker på at den ahr sendt filen og derfor gør det Igen
Tom

'On 30/10/02 16:38, in article
3dbffc68$0$34818$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Jens"

Fra : Jens