Andet multimedie
bentjuul 3670
TIF-fil bliver mailet som 2 filer
Fra : Jens

Dato : 30-10-02 14:57

Hej NG

Jeg håber, at dette er den rigtige gruppe til mit spørgsmål.

En af mine venner har lavet et tif-billede på en MAC. Hun mailer dette
billede til mig, som en vedhæftet fil. Jeg modtager 2 tif-filer. Hvordan kan
det være?

På forhånd tak
Jens

Fra : Madsen

Dato : 30-10-02 15:47

Jens skrev:

> En af mine venner har lavet et tif-billede på en MAC. Hun mailer
> dette billede til mig, som en vedhæftet fil. Jeg modtager 2
> tif-filer. Hvordan kan det være?

Så vidt jeg ved så er årsagen den måde Macintosh-filer er bygget
op på. Det er noget med at Mac-filer består af to dele. En såkaldt
datafork og en ressourcefork. Dataforken er den der indeholder
billeddata og du vil sikkert også opleve at du kun kan åbne det
ene af billederne, eller kan du åbne dem begge?
Tit og ofte når jeg modtager filer fra folk med Mac's, så kan jeg
kun åbne den ene af filerne, og den jeg kan åbne, fylder væsentlig
mere end den anden.

Hvis du vil have uddybet det med data- og ressourcefork så prøv at
høre folkene i <news:dk.edb.mac>.

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 30-10-02 15:56

> [...]
> Tit og ofte når jeg modtager filer fra folk med Mac's, så kan jeg
> kun åbne den ene af filerne, og den jeg kan åbne, fylder væsentlig

Tak for dit svar
Det er fuldstændig som du beskriver det. Den lille fil kan jeg ikke åbne.

> Hvis du vil have uddybet det med data- og ressourcefork så prøv at
> høre folkene i <news:dk.edb.mac>.

Jeg prøver i mac-gruppen for at få uddybet.

Tak igen
Jens

Fra : Villy Erichsen

Dato : 30-10-02 17:12

Jens wrote:

> [...]
> billede til mig, som en vedhæftet fil. Jeg modtager 2 tif-filer. Hvordan kan

Fordi billedet er gemt som en Macintosh fil.
Din ven skal gemme som en IBM PC fil så sker dette ikke. (Muligt i bl. a.
Photoshop)

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen