De riges bord...
Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 30-10-02 10:03

Vi fodrer vore vilde fugle med en blanding af kanariefrø og solsikke. Vi
havde fundet frem til at en automat bestående af et plastikrør med seks
huller og tre siddepinde var den bedste. Men det varerede ikke længe, før
vi måtte 'proppe' de fire af hullerne og kun lade de to nederste være åbne.
Musvitter og blåmejser lærte lynhurtigt at tømme automaten for småfrøene.
Det var for så vidt i orden, fordi skovspurve, grønirisker, bogfinker o.l.
ikke brugte automaten og på den måde fik frøene serveret. Men, nu har
skovspurvene også fundet ud af at tømme automaten og så ligger der mere på
jorden end godt er. Så nu skal fuglene på 'afmagring'. Inden nogen foreslår
kun at bruge solsikkefrø, så har vi prøvet det. Der sker helt det samme.
Jeg tror det er slags terapi for fuglene simpelthen at sidde hele dagen og
smide frø ud. Det er de riges bord.

--
Helge.

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 31-10-02 10:07

I artiklen <4b8d7406a8juletrae@post4.tele.dk>,
skrev <juletrae@post4.tele.dk>:
> [...]
> sker helt det samme. Jeg tror det er slags terapi for fuglene simpelthen
> at sidde hele dagen og smide frø ud. Det er de riges bord.

Sri, jeg svarer på mit eget indlæg, men så var det jeg spekulerede på om
nogen af jer derude måske havde en løsning på problemet, uden selvfølgelig
helt at lade være med at fodre fuglene ;)

--
Helge.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-10-02 11:16

On Thu, 31 Oct 2002 10:06:51 +0100, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Sri, jeg svarer på mit eget indlæg, men så var det jeg spekulerede på om
>nogen af jer derude måske havde en løsning på problemet, uden selvfølgelig
>helt at lade være med at fodre fuglene ;)

Jeg hælder bare fuglefrøene ud på jorden, fuglene ser ud til at have
meget sjov med at kratte i det.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 31-10-02 20:27

juletrae@post4.tele.dk skrev:

> Jeg tror det er slags terapi for fuglene simpelthen at sidde hele dagen og
> smide frø ud. Det er de riges bord.

Jeg har fodret fugle i mange år - og det har gået fint uden det
store spild.

Men sidste år lavede jeg en fodderautomat. Den fjernede jeg igen!
For det viste sig, at fuglene underholdt sig med at smide meget af
fodderet til højre og venstre. Ding - ding, kunne man høre ind mod
termoruden. Så du kan god have har ret i din iagttagelse. Det ser
nærmest ud som om, fuglene har det sjovt.

Jeg fodrer på denne måde: Et stort fodderbrædt med forskellige ting
på. Et net med nødder. Et par net med ren solsikkefrø (de grønne der
har været fedtkugler i) . Og så nogle hjemmestøbte fedtkugler. Jeg
laver selv mine fedtkugler, fordi fuglene ikke gider æder disse
"tilbudskugler", man kan købe i div. supermarkeder.

Fodringen sker altid fra morgenen af - og der kommer kun så tilpas en
mængde ud, at der ikke er alt for meget tilbage om aftenen. På denne
måde har jeg ikke det store spild.

Det var så min måde at fodre på.

--
Venlig hilsen