6.5x55 kugle til Kronvildt /uden gennemsku~
Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 30-10-02 01:18

Jeg har lige været så heldig at skyde en hjort her til aften , men det
undrede mig meget at jeg ikke kunne få gennemskud på 150mtr med en 9.0 grams
Nosler Partition , er der andre der har erfaringer med andre kugle
fabrikater der er bedre til at levere gennemskud, det må da kunne lade sig
gøre at få gennemskud på hjort når dette kaliber bliver brugt andre steder
til elg.

--
Med Venlig Hilsen
Best regards

Fra : Per, Odense

Dato : 30-10-02 11:35

I news:3dbf2545$0$28835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk , skrev Claus &
Betina Nielsen <claus@mail.dk> , bl.a. :
> [...]
> andre kugle fabrikater der er bedre til at levere gennemskud, det må
> da kunne lade sig gøre at få gennemskud på hjort når dette kaliber

Hej
Tillykke med din hjort!!!!
De er vist ikke så nemme at få gennemskud på. Min bror har lige været i
Polen og der skudt to hjorte med cal. 7x64, 11 grams Vulcan, også uden
gennemskud. Kuglen havde opført sig helt efter bogen. En af dem blev fundet
i dyret og den lignede noget fra en reklame, men altså intet gennemskud. Det
var godt nok store dyr, den største vejede 173 kg. brækket og uden hoved.
Skudafstanden var ca. 150 mtr., bladskud.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Søren Hansen

Dato : 04-11-02 10:33

Jeg har boet et år i Afrika, og skudt mange forskellige antiloper med
nævnte kaliber. Jeg brugte mange forskellige slags kugler, men
oplevede kun gennemskud på dyr omkring de 50 kg (impala), og det
uanset kuglen. I større dyr sad kuglerne i, men effekten var
tilstrækkelig. Jeg skød bla. gnu på ca. 180 meter, som forendte efter
ca. 100 meter.

Mvh. Søren

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 31-10-02 01:46

On Wed, 30 Oct 2002 01:17:41 +0100, "Claus & Betina Nielsen"
<claus@mail.dk> wrote:

> [...]
>gøre at få gennemskud på hjort når dette kaliber bliver brugt andre steder

Nosler og lignende kuler med delt mantel har en stygg tendens til å
legge igjen blyet i den fremre blykjernen ved ekspansjonen (som i
hovedsak skjer i bog/ribbe på den siden av dyret skuddet treffer) og
da er det mindre energi igjen i kulen til å drive den gjennom dyret.

Det er også svært ofte at man ikke får gjennomskudd i elg, også med
kraftigere kaliber som 308, 30-06 m.fl, spesielt på større dyr
(selvsagt)

Bedre premium-kuler som f.eks Oryx, Swift A-Frame, TrophyBonded osv.
burde være i stand til å gjøre jobben, men ikke nødvendigvis - det
kommer selvsagt an på hvilken vinkel dyret står i, hvor mye bein kulen
treffer osv.

Fra : Jack Jensen

Dato : 06-11-02 22:59

"Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre at få gennemskud på hjort når dette kaliber bliver brugt andre steder

Hej
Sidste år skød jeg på min premierejagt i Sverige 5 elge.
Med 6,5x55 og Lapua ammunition.

Der var ikke gennemskud nogen af gangene - men en 4-tagger tyr gik vel 8-10
meter - så væltede han og var forendt.
Så du kan roligt bruge 6,5x55 - det kommer kun an på skytten.

Med jægerhilsen
Jack

- Og forresten et STORT TILLYKKE til dig.

---