skorsten, isokern og lecanødder
Fra : Lars

Dato : 29-10-02 22:04

Jeg har monteret en brændeovn på en skorsten, som ikke har været brugt i 20
år. Der er isokern i skorstenen.

Da jeg borede hul i væggen væltede det ud med lecanødder, som har udfyldt
hulrummet mellem skorsten og isokern..

Skorstensfejeren har nu meddelt, at han kun vil godkende skorstenen, hvis
hulrummet mellem skorsten og isokern igen udfyldes med lecanødder og en
cementblanding.

Spørgsmål:
1. Hvilken gavn har lecanødderne udover evt. at stabilisere isokernen?
2. Hvorfor skal der blandes cement med lecanødderne?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-10-02 02:49

Lars <Lars@spamfri.dk> skrev i en
> [...]
> 1. Hvilken gavn har lecanødderne udover evt. at stabilisere isokernen?
> 2. Hvorfor skal der blandes cement med lecanødderne?

1.De isolerer.
2.Det stabiliserer lecaen og dermed isokernen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-10-02 03:29

> Lars <Lars@spamfri.dk> skrev i en
> 20

> 1.De isolerer.
> 2.Det stabiliserer lecaen og dermed isokernen.

Ang punkt 2: Ikke kun det.
Det forhindrer leca nødderne og isokernen (især de ældre) i at udvide sig så
der kommer revner mellem elementerne som leca nødderne "falder" ind i og
derved kan elementerne arbejde sig op igennem skorstenen samtidig med at
leca nødderne fylder skorstenen op. Af samme grund er man holdt op med at
putte leca nødder i isokern skorstene.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Keld Nygaard

Dato : 30-10-02 08:57

> [...]

> leca nødderne fylder skorstenen op. Af samme grund er man holdt op med at

Hvornår er man stoppet med det?
Mig bekendt bruger man stadig nødder der er slemmet op med lidt cement.
Hvad skulle man så bruge istedet?

/keld

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-10-02 16:20

<snip>

> Hvornår er man stoppet med det?
> Mig bekendt bruger man stadig nødder der er slemmet op med lidt cement.
> Hvad skulle man så bruge istedet?
>
> /keld

Ja, leca nødder MED cement ...
Undskyld hvis jeg var lidt uklar i min formulering