Kørsel til uddannelsessted fradrags-berett~
Fra : Jan-Erik

Dato : 29-10-02 18:39

Hejsa gruppe!

Jeg har i en ½årig periode kørt til og fra en teknisk skole hvor jeg
startede min uddannelse som elektronik-fagtekniker.
Kan det passe at den tur ikke er fradrags-berettiget, og at kun kørsel til
min "rigtige" arbejdsplads kan trækkes fra i skat?
Burde jeg så ikke få et transport-tilskud eller sådan noget?
Jeg fik forresten SU i det ½ år hvis det ændrer noget.

Håber det er den rigtige gruppe jeg spørger i.

/Jan-Erik

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-10-02 18:44

SU = ingen fradrag - kun tilskud til offentlig transport

Kendte det selv til det før jeg flyttede - håber du kan bruge svaret selvom
det ikke på nogen måde er godt.
Kan jo være de har ændret noget siden - det må være dit håb - men dertil kan
jeg ikke svare andet end det er næsten to år siden det var aktuelt for mig
(og i hvertfald reglerne for tilskud til offt. transport er ændret siden så
vidt jeg ved)

Fra : Knud Thomsen

Dato : 29-10-02 19:35

Det er ikke pga. SU, der ikke er kørselsfradrag.
Det er dog rigtigt, at der ikke er transportfradrag til uddannelsesstedet.
Transportfradraget gives for at man kan være istand til opnå/opretholde sin
(arbejds)indtægt. (den helt præcise formulering husker jeg ikke). Det
fortolkes således at du skal have et arbejdsted (ikke uddannelsessted) for
at opnå fradraget.

Venlig hilsen
Knud

PS: Få dig et rengøringsjob eller lignende tæt på uddannelsesstedet !!

Fra : Jan-Erik

Dato : 29-10-02 19:52

Knud Thomsen wrote:
> [...]
> formulering husker jeg ikke). Det fortolkes således at du skal have
> et arbejdsted (ikke uddannelsessted) for at opnå fradraget.

Øvøvøv!
Hvad så med det der "tilskud til offentlig transport" som Jonas nævnte.
Kan det ikke på en eller anden måde komme mig til gode?

Hmm, jeg kørte også langt for at søge job (læreplads), og også til
jobsamtale - mon det så er fradrags-berettiget?

/Jan-Erik

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-10-02 20:18

In <apml13$sog$1@sunsite.dk> "Jan-Erik" <j-e@FJERNESget2net.dk> writes:

> [...]

>Hmm, jeg kørte også langt for at søge job (læreplads), og også til
>jobsamtale - mon det så er fradrags-berettiget?

Nogle firmaer betaler koersel til jobsamtale, hvis man beder om det og
nogle tilbyder det automatisk.

Mvh
Martin

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-10-02 17:08

Tilskud til offtenlig transport er kun det - ikke din egen bil

Fra : Jan-Erik

Dato : 30-10-02 17:26

Jonas Kofod wrote:
> Tilskud til offtenlig transport er kun det - ikke din egen bil

Øvs, så er der vel ikke noget at gøre ved det. Jeg havde regnet med over
3000,- i fradrag

/Jan-Erik

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-10-02 22:02

> [...]
> Burde jeg så ikke få et transport-tilskud eller sådan noget?
> Jeg fik forresten SU i det ½ år hvis det ændrer noget.

Hejsa...

Jeg køre selv i tog dagligt med SU tilskud. Det har noget med din pris at
for billeter at gøre, egen bil vil ikke blive betalt. Det er noget med de
første 12 kr. pr dag betaler man selv, op til ca. 18 kr. pr dag (minus de
første 12) for man betalt, det sidste er for egen regning. Dvs. at det er i
praksis er ca. 200,- man kan opnå i tilskud pr. månede. Jeg mener dog ikke
at man kan få det udbetlat hvis man har købt kort for egen regning først.
Bl.a. derfor står der med store bogstaver på papiret der giver til tilskud:"
SMID IKKE DENNE SKRIVELSE UD; DU KAN FÅ BRUG FOR DEN SENERE" har selv
smidt den væk hved en fejl engang og måtte køre en månede uden tilskud

Deuden skal et bus/tog kort med SU tilskud købes for minimum 1 månede ad
gangen.

De nøjagtige tal, og måske på mere forståelig form kan du finde på SU
styrelsens hjemmeside, mener det er www.su.dk

Mvh. Peter.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-11-02 14:47

"Peter Sepstrup" <sepstrup@privat.dk> skrev:

> [...]
> 18 kr. pr dag (minus de første 12) for man betalt, det sidste er
> for egen regning. Dvs. at det er i praksis er ca. 200,- man kan

Man får op til 566,- pr. måned i SU-rabat.

> [...]
> tilskud:" SMID IKKE DENNE SKRIVELSE UD; DU KAN FÅ BRUG FOR DEN
> SENERE" har selv smidt den væk hved en fejl engang og måtte

Du kunne bare have fornyet dit kort med en dags overlap så får du
rabatten. Du skal bare forklare DSB medarbejderen situationen.

> Deuden skal et bus/tog kort med SU tilskud købes for minimum 1
> månede ad gangen.

Det skal alle bus/tog kort mig bekendt.

--
Morten http://miljokemi.dk