vedr børnepenge
Fra : Zonk

Dato : 29-10-02 14:31

kan jeg og min kæreste oprette et dokument hvori hun fra skriver sig retten
til at modtage børnepenge fra mig såfremt hun blev gravid og skred med
barnet? hvis ja hvordan skal ordlyden være for at det juridisk gangbart?

Fra : HT

Dato : 29-10-02 14:46

> [...]
> til at modtage børnepenge fra mig såfremt hun blev gravid og skred med
> barnet? hvis ja hvordan skal ordlyden være for at det juridisk gangbart?

Nej - det er ufravigeligt.

Fra : Zonk

Dato : 29-10-02 15:40

men kan man så ikke feks oprette et gældsbrev som træder i kraft hvis vi
laver en unge og hun skrider, som svarer til de beløb jeg skal betale til
hende?

Fra : HT

Dato : 29-10-02 15:45

> men kan man så ikke feks oprette et gældsbrev som træder i kraft hvis vi
> laver en unge og hun skrider, som svarer til de beløb jeg skal betale til
> hende?

[OT]Sikke da et sprog[/OT]
Det aner jeg virkelig ikke. Men jeg kan ikke forestille mig det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-02 21:21

Zonk skrev:

>men kan man så ikke feks oprette et gældsbrev som træder i kraft hvis vi
>laver en unge og hun skrider, som svarer til de beløb jeg skal betale til
>hende?

Det dokument vil lugte så meget af et forsøg på at omgå den lov
der skal sikre hendes ret til et bidrag til det fælles barn at
det formodentlig vil blive erklæret ugyldigt.

--
Bertel

Fra : Zonk

Dato : 29-10-02 15:40

eller sådan nogeT?

Fra : Zonk

Dato : 29-10-02 15:41

vi er enige om det, men det er bare for alle tilfældes skyld...!

Fra : HT

Dato : 29-10-02 15:50

> vi er enige om det, men det er bare for alle tilfældes skyld...!
Det betyder ikke noget om I er enige eller ej, det er et ufravigeligt punkt.

Ufravigeligt = Kan ikke fraviges (overhovedet)

Fra : Zonk

Dato : 29-10-02 16:43

hmm er der er en grund til at loven faktisk umyndiggør folk på den måde???
jeg mener må man nu ikke engang bestemme over sine egne kroner?

Fra : Gregers Petersen

Dato : 29-10-02 17:31

> hmm er der er en grund til at loven faktisk umyndiggør folk på den måde???
> jeg mener må man nu ikke engang bestemme over sine egne kroner?

Jo du må gerne bestemme over dine egne kroner, og sandeligt også over din
egen penis.

Essensen må vel siges at være at hvis du er "gammel nok" til at få/lave et
barn, er du også "gammel nok" til at skue konsekvenserne og betale til
barnets opvækst.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-02 21:24

Zonk skrev:

>jeg mener må man nu ikke engang bestemme over sine egne kroner?

Nej. Den dag du bliver far, får du automatisk et økonomisk ansvar
for dit barn. Din egen disposition har altså bundet nogle af dine
penge.

Hvis du underskriver en aftale om at købe en sofa, må du heller
ikke længere selv bestemme over det beløb som prisen udgør.

Har du overvejet om din kæreste selv kan disponere frit over alle
sine penge når hun bliver mor?

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-10-02 18:23

On Tue, 29 Oct 2002 14:30:51 +0100, "Zonk"
<migogliva4everbestfriends@hotmail.com> wrote:

>kan jeg og min kæreste oprette et dokument hvori hun fra skriver sig retten
>til at modtage børnepenge fra mig såfremt hun blev gravid og skred med
>barnet?
Ja det kan i godt, det er bare ikke noget værd.
Det i kan gøre er at være enige om at du ikke skal betale.
Men, men, men hun kan når som helst kontakte kommunen og sige at du
ikke har betalt og så kontakter kommunen statsamtet, som så kontakter
dig for at dig til at betale frivilligt. Gør du ikke det, kommer
kommunen med et girokort, betaler du ikke, kommer pantefogeden, og
trækker det af din indtægt.

>hvis ja hvordan skal ordlyden være for at det juridisk gangbart?
Kan ikke lade sig gøre.

Jeg syntes dog at det ser ud til at du og din kæreste har et problem
som i lige skal løse, før i får børn. Indtil i har afklaret med
hinanden, er det "på med gummiet" hver gang, eller er det dig der
kommer til at betale.
/Hans

Fra : Peter G C

Dato : 29-10-02 19:05

Zonk skrev i news:3dbe8d94$0$28809$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

> [...]
> retten til at modtage børnepenge fra mig såfremt hun blev gravid og
> skred med barnet? hvis ja hvordan skal ordlyden være for at det

Pengene tilkommer barnet - ikke forældrene. Alene af den grund er aftalen
umulig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Thorsen

Dato : 30-10-02 11:15

> Pengene tilkommer barnet - ikke forældrene. Alene af den grund er aftalen
> umulig.

Nej! Det har du ikke ret i!
Pengene tilkommer moderen, med mindre faderen alene har forældremyndigheden!

Pengene tilkommer ikke børnene!
(Men i øvrigt er det jo en irrelevant diskussion.)

Fra : Peter G C

Dato : 30-10-02 11:51

"Christian Thorsen" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nej! Det har du ikke ret i!

Jo. Der er ingen grund til at råbe op.

> Pengene tilkommer moderen, med mindre faderen alene har
forældremyndigheden!

Da du ikke har dokumenteret din påstand, vil jeg for mit vedkommende henvise
til Børnelovens § 18, stk. 1, 1. pkt, hvoraf det fremgår, at børnebidrag
tilkommer barnet. Børnetilskud tilkommer ligeledes barnet, jf.
Børnetilskudslovens § 7.

> Pengene tilkommer ikke børnene!
> (Men i øvrigt er det jo en irrelevant diskussion.)

Ih jo - det er relevant. Meget endda.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-10-02 12:30

Peter G C wrote:
> [...]
> henvise til Børnelovens § 18, stk. 1, 1. pkt, hvoraf det fremgår, at
> børnebidrag tilkommer barnet. Børnetilskud tilkommer ligeledes

Børnelovens §18 omhandler gennemførelse af retsgenetiske undersøgelser i
faderskabssager. Det kan vel ikke være den du retteligt mener?

Børnetilskudsloven §7 anfører at tilskuddet tilkommer barnet; §8 anfører
hvem tilskuddet udbetales til.

At bidrag hhv. tilskud tilkommer barnet indebærer velsagtens at det skal
medgå til barnets underhold, da det næppe er hensigten at barnet skal
have beløbet til egen rådighed?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Peter G C

Dato : 30-10-02 12:53

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Børnelovens §18 omhandler gennemførelse af retsgenetiske undersøgelser i
> faderskabssager. Det kan vel ikke være den du retteligt mener?

Tjo... min lærebog er åbenbart forældet. Jeg kan ikke finde den nye
bestemmelse, men kiggede i Karnov til Retsplejelovens § 512:

§ 512. Udlæg kan ikke foretages i retten til ydelser, der ikke kan kræves
betalt til andre end den berettigede personlig.(2021)
Stk. 2. Udlæg kan ikke foretages i krav på underholdsbidrag i henhold til
lovgivningen om ægteskab og om børns retsstilling.(2022)
Stk. 3. (2023) Udlæg kan ikke foretages i krav på pension eller i krav på
understøttelse eller anden hjælp fra det offentlige eller fra stiftelser
eller andre velgørende institutioner, medmindre der er forløbet tre måneder
fra den dag, beløbet kunne fordres udbetalt. Reglerne om fritagelse for
retsforfølgning i lov om tilsyn med pensionskasser samt i lov om
forsikringsaftaler og lov om visse civilretlige forhold mv. ved
pensionsopsparing i pengeinstitutter berøres ikke heraf.(2024)

Og Karnov anfører: "Underholdsbidrag til børn tilkommer barnet og vil
allerede af denne grund ikke kunne angribes af moderens kreditorer."

> [...]
>
> At bidrag hhv. tilskud tilkommer barnet indebærer velsagtens at det skal
> medgå til barnets underhold, da det næppe er hensigten at barnet skal

Det er korrekt. Beløbene tilkommer barnet, men udbetales til
forældremyndighedsindehaveren.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 30-10-02 13:02

[klip]

> Tjo... min lærebog er åbenbart forældet.

Se Bekendtgørelse af lov om børns retsstilling
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A1995/0029329.htm § 17

Fra Karnov: "Om bidragsaftaler se nærmere bet 2000 1389 s. 94, Lund-Andersen
m.fl. 134 f. og Hornslet og Sylvest Nielsen 122 ff., der oplyser, at aftaler
om, at der ikke skal betales bidrag, eller om at bidraget skal være lavere
end de vejledende retningslinier vil føre til, altid - bortset fra tilfælde,
hvor anmodning om at tilsidesætte aftalen fremsættes af det offentlige -
anses for at være i strid med barnets tarv; se hertil
Civilretsdirektoratsafgørelserne T:FA 2000 226 og T:FA 1999 60 om et aftalt
bidrag på 7 gange normalbidraget; aftalen blev ikke tilsidesat, selv om den
bidragspligtige var gift igen og havde fået endnu et barn. Ikke sjældent
anses ændringskriterierne i § 17 for fraveget ved aftale, således at aftalen
kan ændres efter kriterierne i § 16, eller således at aftalen kan ændres
efter § 16, jf. § 17, dvs. efter kriterierne i § 16, men med respekt af den
aftalemæssige fravigelse af de almindelige retningslinier for
bidragsudmåling. Se om denne særegne konstruktion TFA 1998 136 og bet 2000
1389 s 95-96. Rækkevidden af bidragsaftaler må afgøres ved fortolkning, og
ændringer ud over hvad fortolkning af aftalen fører til, må kræve, at
betingelserne i § 17 er opfyldt."

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Thorsen

Dato : 30-10-02 18:34

Ok. Jg må giver dig ret. Jeg har opfattet at dén person pengene udbetales
til, også er den
person, som pengene tilkommer. Men det er forkert. Det kan jeg godt se nu!
Jeg beklager mange gange og undskylder. Du har ret!

> Det er korrekt. Beløbene tilkommer barnet, men udbetales til
> forældremyndighedsindehaveren.

Rent teknisk "udbetales" pengene kun til moderen - også selv om der både er
en far og en mor som har forældremyndigheden! Anderledes er det
selvfølgelig, hvis faderen alene har forældremymdigheden. Men det er altså
kun et spørgsmål om, hvem pengene udbetales til. Ikke hvem de tilkommer!