Råd til 1.gangs køber
Fra : Torben R

Dato : 29-10-02 13:41

Hej NG

Som 1. gangs køber besøgte jeg vores lokale knallert forhandler, og han
ville meget gerne sælge mig en ny PGO T-REX 50 til kr. 14.995,00 inkl.
hjælm,
baggage-bærer samt top-boks (et specielt tilbud lige nu).

Han ville også pille "skiven" ud og stadig give garanti.

Mit behov: Ca. 10 km. samlet kørsel til og fra arbejde, har ikke behov for
en racer
men vil gerne kunne følge med by-trafik - altså en max. på ca. 60 km/t.

Jeg har ikke behov for at "slæbe" meget baggage, bare en dokument mappe til
og fra
arbejde. Vil gerne have en stabil maskine (starter hver gang), ikke store
vedligeholds
eftersyn og gode og komfortable køre egenskaber.

Jeg kunne også få en ny Aprilla Ralley til ca. 15.500,00 + hjælm +
baggagebærer + topboks,
så den ender vel på ca. 18-18.500,00 totalt.

Er PGO et fornuftigt køb eller skal jeg se efter andet ?

På forhånd tak.

--
Torben R

Fra : RP

Dato : 29-10-02 15:16

> Er PGO et fornuftigt køb eller skal jeg se efter andet ?
Sålænge man ikke piller i motoren, burde der ikke være ulemper ved at vælge
PGO fremfor andre mærker. Hvis du skulle køre længere end 10km frem og
tilbage hver dag, ville jeg nok vælge et andet mærke da komfortén på en PGO
ikke er helt optimal (jeg kørte engang 90 km på 2 dage, hvilket gjorde ondt
bagi et par dage efter). Men til dit behov, tror jeg ikke det bliver et
problem.

Så med skiverne pillet (ca. 55km/t), vil jeg tro det er et oplagt valg.
Mérprisen for Aprilia'en kan næsten ikke betale sig, sålænge du sørger for
at opfylde service-tjekkende, og behandle den pænt.

// Dennis

Fra : Torben R

Dato : 29-10-02 16:17

"RP" <news@skill.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ondt
> bagi et par dage efter). Men til dit behov, tror jeg ikke det bliver et
**
Tak for info, jeg troede at "alle" modeller mere eller mindre havde samme
type
sæde (saddel). Selvfølgelig vil jeg da have et par prøveture på forskellige
modeller
for at se om kørestillingen er tilfredsstillende.

> [...]
> Mérprisen for Aprilia'en kan næsten ikke betale sig, sålænge du sørger for
> at opfylde service-tjekkende, og behandle den pænt.
Den vil aldrig blive mishandlet, eller motor modificeret (jeg betragter ikke
at udtage skiven
som en motor modificering - har jeg ret ?)

Har PGO ellers ry for at være pålidelig (hvis man overholder servicen etc)
eller er kvaliteten
ringere end andre mærker. Tænk på at dette market er helt nyt for mig og
mange mærker
er totalt ukendt = PGO (aldrig hørt om det før).

Mvh Torben

Fra : RP

Dato : 29-10-02 16:43

> jeg betragter ikke at udtage skiven som en motor modificering - har jeg
ret ?)
Ja, helt sikkert. Skiven er som bekendt en begrænsning der bliver sat på
knallerter der kommer til Danmark, da vi jo har en færdselslov som siger max
30/45 km/t. Skiven forhindrer knallerten i at geare "rigtig" op, og vil
således tage en masse omdrejninger uden egenlig modstand (forestil dig at
køre i 1. gear på en cykel konstant). Du skåner derved motoren når du tager
skiven ud, da den får mulighed for at opere under sine "rigtige" forhold. Så
ja, vil man sin scooter det bedste anbefales det faktisk at pille skiven ud.

> Har PGO ellers ry for at være pålidelig
Der er blandede følelser omkring PGO. Generelt set er jydere mere til PGO,
mens sjællandere helst kører Yamaha Neo's, Jog. Motoren på en PGO er en kopi
af den twain-producerede Minaralli motor, som i sig selv er ganske
udmærket - kvalitetsmæssig er den desværre nok ikke på højde med andre
mærker, men det har ikke det store at sige når den bare skal køres på (mange
vælger scooter med Piaggo motor når de skal tune, da udvalget af tundele er
lidt større og motoren kan som standard bedre holde til det). Men en
afdroslet PGO er mindst ligeså god som enhver Piaggo maskine, vil jeg mene.

En anden ting jeg kom i tanker om, er at de gamle modeller af Hot50 har en
irriterende fejl. Når bremserne er kolde, vil de hvine lidt ved de første
3-4 opbremsninger - jeg vil tro det er rettet (mener alligevel ikke T-Rex
led af det), men du kunne spørge forhandleren om det var noget han havde
erfaring med.

Men ellers vil jeg også tro var en rigtig god ide du tog nogle prøveture
(gerne på forskellige mærker, så du kan føle forskellen). Jeg har lige solgt
min PGO Hot50 til min bror, men den har ellers tjent mig troeligt på snart
23.000km (hvor 2000 er med tun). Så ikke et ondt ord om PGO herfra.

// Dennis

Fra : Torben R

Dato : 30-10-02 15:49

> [...]

> ja, vil man sin scooter det bedste anbefales det faktisk at pille skiven
Det var også det jeg havde hørt (og læst mig til i denne NG) - tak.
**

> [...]
> lidt større og motoren kan som standard bedre holde til det). Men en
> afdroslet PGO er mindst ligeså god som enhver Piaggo maskine, vil jeg
Har ikke megen kendskab til hverken Minaralli eller Piaggo motorer, men
PGO'en burde
kunne klare mit behov.
**

> [...]
> led af det), men du kunne spørge forhandleren om det var noget han havde
**
Vil lige checke med forhandleren og den piver - tak for tippet.
**

> [...]
> min PGO Hot50 til min bror, men den har ellers tjent mig troeligt på snart
> 23.000km (hvor 2000 er med tun). Så ikke et ondt ord om PGO herfra.
Har nu bestilt prøvetur i næste uge, hvor jeg kunne prøve alle de
forskellige mærker
jeg havde lyst til. Jeg har ikke kørt 2-hjulet m. motor siden teenager
årene, er der noget
specielt jeg skal ligge mærke til ved prøvekørsel (jeg tænker selv på:
kørestilling, komfort,
balance ved sving etc.) - er jeg på ret spor ?
**

-- Mvh Torben R

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 30-10-02 19:36

> årene, er der noget
> specielt jeg skal ligge mærke til ved prøvekørsel (jeg tænker selv på:
> kørestilling, komfort,
> balance ved sving etc.) - er jeg på ret spor ?

Kan du selv lide at køre på den mht. komfort, fart (også acc.) også videre ,
Kører den "rent" i motoren, Er den til at manøvrere med? Kan du holde den
oppe mht. vægten på den kontra vægten på dig (der findes jo både små og
store scootere ligesom der findes små og store mennesker). Generelt om det
ville være en knallert du vil eje i lang tid?

Mvh.
Hans-Jacob
OE feat. OE-Quotefix