Hvad fylder mest på DVD, PAL eller NTSC?
Fra : Per Kristensen

Dato : 29-10-02 11:30

Er der nogen, der ved hvad der fylder mest på en DVD skive. En film i PAL
eller samme film i NTSC, forudsat komprimeringen er ens naturligvis. PAL har
højere opløsning, men NTSC har 5 billeder mere pr sekund.

Og jeg lad venligst være med at bidrage med hvad du tror, men kun hvis du
har noget konkret.

Fra : Morten DH

Dato : 29-10-02 12:03

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> højere opløsning, men NTSC har 5 billeder mere pr sekund.

PAL fylder mest da opløsningen er større, NTSC viser ganske rigtigt 60
fields mod PAL's 50, hvilket svarer til 5 billeder mere par sekund; men der
er tale om de samme fields som gentages flere gange for at få hastigheden
til at passe med rigtig film (24 frames/sek.) - såkaldt 3:2 pulldown...
Hvilket ikke fylder meget i en komprimeringsalgoritme...

Men prøv evt. en FUT til dk.teknik.tv+video

Fra : Per Kristensen

Dato : 29-10-02 13:20

> [...]
> Hvilket ikke fylder meget i en komprimeringsalgoritme...
>
> Men prøv evt. en FUT til dk.teknik.tv+video

Ok tak for forklaringen, der lyder plausibel.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 29-10-02 13:40

Hej

"Morten DH" writes:
> [...]
> til at passe med rigtig film (24 frames/sek.) - såkaldt 3:2 pulldown...
> Hvilket ikke fylder meget i en komprimeringsalgoritme...

Måske ikke i MPEG4, som komprimerer mht. ændringer ud fra keyframes, men
er du sikker på at MPEG2 (som bruges på DVD'er) også tager højde for ens
frames? Jeg ved det ikke med sikkerhed, men ville da ikke gætte på
det.... Nu skal vi vist passe på ikke at blive alt for OT selvfølgelig :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 29-10-02 15:12

Ulrik Jensen wrote:
> [...]
> for ens frames? Jeg ved det ikke med sikkerhed, men ville da ikke
> gætte på det.... Nu skal vi vist passe på ikke at blive alt for OT

Så vidt jeg kan se opererer MPEG-2 med noget tilsvarende
(http://www.howstuffworks.com/dvd4.htm) så det er nok ikke helt ved siden
af. Iøvrigt vil jeg mene, at denne diskussion godt kan være on topic i dette
forum, ihvertfald i det omfang, at enkodningens kvalitet påvirker
film-oplevelsen.

/Nikolaj