Forgaffel stabilisator på GSX-R 250
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 28-10-02 23:22

Da jeg havde købt min GSX-R 250, var der allerede problemer med rystelser
under nedbremsning. Jeg gik ud fra det var skæve bremseskiver. Jeg har dog
ikke kunne se 100% om de virkelige er skæve. Men jeg har lige taget
forgaflen af cyklen i dag. På GSX-R 250 er gaffelbenene fæstnet oppe ved
styret, og lige under kronrørslejet, i det jeg vil tro kaldes stabilisatoren
?
Men der hvor forskærmen sidder, går der en plade hen over, som er fæstnet
med to unbrachoskruer i hvert gaffelben. Jeg opdagede så at denne plade sad
enormt løs, og at der faktisk manglede en skrue.
Kan det have betydet noget mht. rysten under nedbremsning på forbremsen?
Hvis ikke i lige ved hvad jeg snakker om, så skulle der gerne være et
billede af det, mellem dem jeg har oploadet på binaer.motor under Mere GSX-R
renovering.

Til slut vil jeg lige høre jer ad. Jeg har invisteret i en momentnøgle, men
det er en 1/2". Alle de toppe jeg har er et nummer mindre. Hverken
Haraldnyborg, Bauahaus eller silvan forhandler adaptere, så jeg kan bruge
mine små toppe på momentnøglen. Er der nogen der ved hvor jeg kan få sådan
en? Der var en der sagde SaniStål til mig.. Er det en mulighed?

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : FER

Dato : 28-10-02 23:41

"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> forgaflen af cyklen i dag. På GSX-R 250 er gaffelbenene fæstnet oppe ved
> styret, og lige under kronrørslejet, i det jeg vil tro kaldes

Dine skiver er nok skæve, har ivhertfald været igennem nogen stykker på min
baby gixxer, det kommer som regel af ens kalibre er lidt beskidte osv, og de
derved hænger en lille smule, der bevirker overhedning af skiven.

mvh Tommy Fer

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 28-10-02 23:46

"FER" <fer@cool.no.junk.for.me.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> derved hænger en lille smule, der bevirker overhedning af skiven.

Det kan godt være. Men jeg ville bare lige se om der var nogle der kunne be
eller afkræfte at denne plade kunne virke som en stabilisator, og at den
kunne være skyld i de voldsomme rystelser. Hvor skæve blev dine skiver? Så
man uden videre kunne se det med det blotte øje?

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : FER

Dato : 28-10-02 23:51

> [...]
> kunne være skyld i de voldsomme rystelser. Hvor skæve blev dine skiver? Så
> man uden videre kunne se det med det blotte øje?

Hvis du kan se det med det blotte øje, så er de SYGT skæve.... Sidst jeg fik
gjort noget ved mine var de accaptable, men lidt irriterende, der slog de ca
15 - 18 hundrede dele. Jeg fik dem ned på ca 2-3 hundrede dele mm. Så kan
man ikke mærke det

mvh Tommy Fer

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-10-02 17:07

"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller afkræfte at denne plade kunne virke som en stabilisator, og at den
> kunne være skyld i de voldsomme rystelser.

Det er rigtigt at pladen virker som en afstivning af gaffelbenene, så
styringen bliver mere precis og gaflen flexer mindre under hård påvirkning
(fx. nedbremsning), men rystelser påvirker den næppe.

> Hvor skæve blev dine skiver? Så
> man uden videre kunne se det med det blotte øje?

Hvis de er så skæve at det kan ses, så er de umulige at bremse med.

Plant cyklen så forhjulet er hævet fra jorden. Tag en blyant og placer den
vinkelret på skiven, presset mod gaffelbenet. Blyantens spids skal være
meget tæt på skivens uderkant. Drej hjulet rundt. Nu skal du kunne se om
afstand mellem blyant og skive varierer - og du kan evt. mærke op hvor
skævheden er, så du kan reparere den.

Rittig

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-10-02 17:42

> [...]
> meget tæt på skivens uderkant. Drej hjulet rundt. Nu skal du kunne se om
> afstand mellem blyant og skive varierer - og du kan evt. mærke op hvor
Tak for det..

Men nu er det dukket andre problemer op..
Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor at der
ikke sker noget, når man vil skrue den umbracho skrue ud, i bunden af
gaffelbenet??? Den drejer bare rundt og rundt....

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : S@nd

Dato : 29-10-02 20:01

> Men nu er det dukket andre problemer op..
> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor at der
> ikke sker noget, når man vil skrue den umbracho skrue ud, i bunden af
> gaffelbenet??? Den drejer bare rundt og rundt....
Så gætter jeg på, at du allerede har taget de øverste propper af, og tappet
olie af rørene????

Unbracho-skruen holder det nederste af dæmperdelen fast til bunden af
yderbenet og når der ikke er pres på den indvendige del, vil den, i mange
tilfælde dreje med rundt når du drejer på skruen.
Derfor er det en god idé at løsne skruen mens der er pres på dæmperdelen (
altså med fjedre og propper i).
Nogle gange kan det være en fordel at løsne skruen med en
"slagskruetrækker".

Mvh. S@nd
|| Bol d'Or ||
|| www.SS-Racing.dk ||

Fra : Michael K. S.

Dato : 29-10-02 20:12

On Tue, 29 Oct 2002 20:00:55 +0100, "S@nd" <ape@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Derfor er det en god idé at løsne skruen mens der er pres på dæmperdelen (
>altså med fjedre og propper i).

Nemlig,men ellers kan man prøve at holde kontra i gaffelbenet med
f.eks et tilspidset kosteskaft eller lign. (det virker engang imellem
) ).Værkstederne har iøvrigt et stykke specialværktøj til præcis
den opgave,og går det helt i sort kan man vel nok lige få dem til at
gøre det - tager mindre end 1 min. - for en 20'er til kaffekassen
(gav jeg sidst min drillede).

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-10-02 20:12

"S@nd" <ape@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså med fjedre og propper i).
> Nogle gange kan det være en fordel at løsne skruen med en

Det gjorde jeg så sandelig også, men det hjalp ikke. Den drejede bare
rundt..
Skal man forsøge sig med en trykluftsnøgle. De giver jo et pænt riv.. ?

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Michael K. S.

Dato : 29-10-02 20:16

On Tue, 29 Oct 2002 20:12:05 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<t-buusREMOVE@get2net.dk> wrote:

>Skal man forsøge sig med en trykluftsnøgle. De giver jo et pænt riv.. ?

Ja,har du sådan en,så kan det ofte klare den sag.

-M

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-10-02 20:34

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ja,har du sådan en,så kan det ofte klare den sag.

Har jeg ikke.. Nå, men så må jeg jo tage skidtet med ind til Special i
Aalborg, så kan de lige fikse det for mig.

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : FER

Dato : 30-10-02 09:38

> "Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg ikke.. Nå, men så må jeg jo tage skidtet med ind til Special i
> Aalborg, så kan de lige fikse det for mig.

Hej Thomas

På min hjalp det ikke med en slagnøgle, men jeg lavede et stykke værkttøj,
lys ned i gaflen, kan du se en omvendt sekskant, dvs du tager en stand,
påsvejser en møtrik i begge ender, og vupti du kan holde fast.

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 30-10-02 20:26

> [...]
tager
> en stand, påsvejser en møtrik i begge ender, og vupti du kan holde

Og et sådant universalværktøj á to stænger med hver ialt fire forkellige
sekskanter, har jeg for 1½ år siden lavet til fælles D.F.M.-eje:
Det var meningen at enhver kunne rekviere sagerne og udgiften (til
forsendelse) pålå den der senest havde brugt dem og efterfølgende var
den der opbevarede dem, og derfor også skulle foretage videresendelsen
når næste bruger meldte sig!
Der er endnu ikke holdt premiere på værktøjet; men jeg er sikker på at
de stadig ligger i bunden af mit bagagerum ifald at der nu kommer gang i
dem!!

- -
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 30-10-02 22:37

> [...]
> Der er endnu ikke holdt premiere på værktøjet; men jeg er sikker på at
> de stadig ligger i bunden af mit bagagerum ifald at der nu kommer gang i

For dylan osse.. Jeg har lige afleveret sagerne hos Special her til middag.
De skulle nok lige fikse det for mig til imorgen. Men jeg skal nok huske at
du
har dem, til en anden go' gang !

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Morten Juel

Dato : 28-10-02 23:55

> [...]
> mine små toppe på momentnøglen. Er der nogen der ved hvor jeg kan få sådan
> en? Der var en der sagde SaniStål til mig.. Er det en mulighed?

Ja da Biltema i Næstved har da så mange at de sælger af dem

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Gundersen

Dato : 29-10-02 16:16

Hejsa

> Jeg gik ud fra det var skæve bremseskiver. Jeg har dog
> ikke kunne se 100% om de virkelige er skæve.

Lærte du ik til kørekort hvordan du tjækker om en fælg er skæv?
Du tjecker skiven på samme måde:
Du tager en blyandt og holder den hen ad et forgaffelben, mod skiven.
giver du hjulet nogle skub, så det kommer i rimelig fart.
Så trykker du lige så stille blyanten ind i mod skiven, til at blyanten
rammer. (det kan høres)
Så kan du tydeligt se om den er skæv.

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Armand

Dato : 29-10-02 20:41

> [...]
> Men der hvor forskærmen sidder, går der en plade hen over, som er
> fæstnet med to unbrachoskruer i hvert gaffelben.

Lidt definitionshjælp:
Forgaffelbenene går igennem - hhv. den øverste og den nederste
forgaffelbro(!)

Den plade du omtaler, og som forbinder begge de nedre forgaffelrør, ér
en stabilisator, og det vil være en klar fordel om den sad ordentligt
fastspændt - Ikke mindst under kurvekørsel!
Men den løse montering er næppe årsagen til dine vibrationer:
Dækmontering, dækslitage (á: punktvis afslidning så dækket bliver
mangekantet!), skæv fælg eller skæv skive er sikkert årsagen til
rystelserne :-/

--
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-10-02 21:25

> Lidt definitionshjælp:
> Forgaffelbenene går igennem - hhv. den øverste og den nederste
> forgaffelbro(!)

Takker.. Var ikke lige inde i, hvad der var gaffelben og gaffelrør. Det er
jeg så nu.

> [...]
> Dækmontering, dækslitage (á: punktvis afslidning så dækket bliver
> mangekantet!), skæv fælg eller skæv skive er sikkert årsagen til

Jowhh.. Dækket er helt nyt, sidder pænt, og kører da også fint så længe der
ik bremses :)
Jeg må tjekke skiverne igennem endnu engang, og se hvad de siger. Ellers må
jeg jo finde mig
et andet sæt.

--
Venlig Hilsen