Brænde videooptagleser
Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 28-10-02 22:26

Hej

Vi har fået en iMac PowerPC G4 (arkitektlampen) med DVD-brænder.

Det jeg spørger om her er : skulle der være en af jer, der har prøvet
at redigere DV-optagelser for efterfølgende
at brænde dem ned på en VCD/DVD-skive med denne
model ? I så fald vil jeg meget gerne i tale med vedkommende.

Venlig hilsen Jørgen Carlsen jcarl@daks.dk

Fra : Mikael Kern

Dato : 29-10-02 00:34

Hvad er problemet?

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-02 07:43

In article <3DBDAB4F.C85E9589@daks.dk>, Jørgen Carlsen wrote:
> [...]
> at brænde dem ned på en VCD/DVD-skive med denne
> model ? I så fald vil jeg meget gerne i tale med vedkommende.

Jeg har prøvet alle andre formater en DVD da jeg ikke har en brænder.

Fra : Tom

Dato : 29-10-02 10:50

Jeg tror faktisk at det er muligt I iMovie blot at trykke på en knap, så
brænder du din DVD.
Skiverne er dog stadig pebrede I pris 80-150 kroner stykket. SÅ der er ikke
plads til at lave mange fejl !?

Tom

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-10-02 17:44

In article <B9E4185E.17DC3%tom@mir.dk>, Tom wrote:
> [...]
> brænder du din DVD.
> Skiverne er dog stadig pebrede I pris 80-150 kroner stykket. SÅ der er ikke

Der er mega afgifter på. En DVD har plads til 7-8 gange den
info som der kqan være på en CD, og har derfor 7-8 gange
højere afgift.

Priser i USA ned til $1.19.

http://www.cdrohlinge24.de/index.html?dvd-r(w).htm har
DVD skiver ned til under 2 euro, altså billigere end CD'ere
herhjemme. Og endnu billigere hvis man køber flere.

DVD-RW er samme pris.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-10-02 18:08

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> brænder du din DVD.
> Skiverne er dog stadig pebrede I pris 80-150 kroner stykket. SÅ der er ikke

Apple's koster heldigvis kun omkring en 50'er.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 29-10-02 19:59

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> brænder du din DVD.
> Skiverne er dog stadig pebrede I pris 80-150 kroner stykket. SÅ der er ikke

Først skal man redigere sin film i iMovie. Det er op til smag og behag
for meget man vil skære ned til. Når man er tilfreds med resultatet
eksporterer man den færdige film i et QuickTime format. 90 min. film
fylder efter eksport ca. 18 GB. Denne film trækkes til iDVD, hvor man
laver sin menu opsætning til styring af den færdige DVD. Medens man
redigerer sit DVD oplæg, begynder iDVD at konvertere QuickTime formatet
til MPEG-2. iDVD kan lave DVD'er i to kvaliteter: 60 minutter og 90
minutter, men det skal man ikke bekymre sig om.

Hvis man vil se resultatet før man brænder, er der muligt i iDVD. Man
kan også med et lille trick brænde en DVD-RW.

Afgiften på en DVD-R eller DVD-RW er kr. 9,13. Man kan få DVD-RW til ca.
kr. 90 og 10 stk. DVD-R til omkring kr. 350 plus forsendelse (kr. 30).

Mvh Ebbe

--
Ebbe Dalsgaard
ebbe.dalsgaard@post.tele.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-10-02 20:51

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> Skiverne er dog stadig pebrede I pris 80-150 kroner stykket. SÅ der er ikke
> plads til at lave mange fejl !?

Hvor køber du dine dvd skiver? Kik på www.edbpriser.dk og blive
glædeligt overrasket - priser fra kr. 35,- og opefter.

Martin

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 29-10-02 21:23

Jørgen Carlsen skriver:

> [...]
> at brænde dem ned på en VCD/DVD-skive med denne
> model ? I så fald vil jeg meget gerne i tale med vedkommende.

---------------------
Ja, jeg "trykkede på den knap" - og så var den skive ødelagt.
Et er at læse en (mangelfuld) vejledning -
et andet er at få gode råd af folk, der har prøvet "øvelsen" selv.

Med de priser DVD-skiverne har, får man ikke lyst til at hoppe ud
i et nyt projekt - uden faldskærm

Fra : Tina H.

Dato : 30-10-02 00:00

Hej Jørgen

Toast Titanium 5.x har et iMovie plugin, så du kan exportere til mpg1, som
er VDC formatet. Kvaliteten er ikke særlig god, men kan afspilles I de
fleste DVD afspillere på markedet.

Har du ikke fået iDVD med, da du købte din Mac. Det er nok det program du
skal vælge at bruge, når du vil lave DVD af din DV video. Du skal lige være
opmærksom på at ikke alle DVD afspillere kan afspille DVD-R. Der findes en
kompatibilitet liste over DVD afspillere, som Apple har testet. Gå ind på
Apples website og kig under iDVD eller DVD Studio Pro for at se listen.

Jeg har ikke selv en DVD brænder endnu, så jeg har ikke prøvet det.

hilsen Tina

-----