Andet multimedie
bentjuul 3670
Grundkursus i digitale billeder ønskes !
Fra : FishOnAstick

Dato : 28-10-02 21:57

Hej alle sammen !

Det måtte jo komme ! Konen er ikke længere tilfreds med at skulle starte
pc´eren for at se på billederne af min datter og hunden !

Så nu kræver hun ( og hvem tør sige hende imod ) at de digitale billeder som
jeg har taget med mit Canon S20 bliver lavet om til papirbilleder !

Det er for så vidt også ok, men jeg er lidt i tvivl om hvordan de skal
behandles inden de afleveres hos fotohandleren !

De er taget i 3 forskellige opløsninger 640 x 480 - 1024 x 768 og i 2048 x
1536. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det ikke umiddelbart kan omsættes i
10 x 15 størrelsen, så jeg skal nok hen og beskære lidt !

Men hvordan griber jeg den process an !

Med venlig hilsen
http://www.Rejsebeskrivelser.dk
Kim Larsen
ICQ#: 3439951

Fra : KNL DtP

Dato : 28-10-02 22:21

"FishOnAstick" <fishonastick@youcantreachmeonth.is> skrev i en meddelelse

> Så nu kræver hun ( og hvem tør sige hende imod ) at de digitale billeder som
> jeg har taget med mit Canon S20 bliver lavet om til papirbilleder !

Forståeligt nok Jeg synes klart det er bedre at stå med en 20x30 forstørrelse
end at se det på skærmen. Det er også nemmere og vise de bedste skud frem.

> [...]
> 1536. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det ikke umiddelbart kan omsættes i
> 10 x 15 størrelsen, så jeg skal nok hen og beskære lidt !

OK - der er to ting at se på: Opløsning og format.

Mange fotohandlere/online butikker oplyser to opløsninger ved print: 150 ppi og 300
ppi - hvor sidste er optimal. Hvis du ønsker at printe et billede i 300 ppi i 10x15
format, så vil det kræve en pixelopløsning på 1770x1180. Personligt synes jeg at det
er lidt i overkanten, og praktiske "forsøg" har også vist mig at mindre nemt kan gøre
det.

Jeg vil mene, at du kan bruge dine 1024x768 og 1024x1536 billeder - men 640x480 er
nok lige i underkanten. Du kan selvfølgelig altid prøve, men regn ikke med at
kvaliteten er noget at skrive hjem om.

Du kan bruge denne simple tommelfingerregel: [printets mål i cm] x 100 = [billedets
mål i pixels] - så går du ikke helt galt i byen.

Formatet på 1024x768 er 4:3 - et 10x15 billede er 3:2. Det betyder at dine digitale
billeder er for smalle til papir-formatet. Du kan nu vælge enten og klippe lidt af
toppen og bunden - eller du kan lave en sort kasse i hver side, således at dit format
bliver bredere.

Når jeg skal sende billeder til print, indstiller jeg Photoshop til at beskære
billedet i 3:2-format (aspect ratio på engelsk), og så markere jeg det område på
billedet jeg ønsker at beholde. Vælger beskær (crop) og gemmer det.

Du kan til og starte med sende et par stykker (JapanPhoto fremkalder f.eks. uden
startgebyr), og derefter se hvordan kvaliteten bliver. Du skal være opmærksom på, at
farverne/lysstyrken på din skærm måske ikke svarer overens med det printede billede.
Forsøg dig derfor lidt frem, inden du sender hele fotoalbummet

.... du kan desuden kigge forbi i news:dk.fritid.foto her er der utrolig mange indlæg
om netop digital fotografering og fremkaldelse heraf. Brug google groups til at kigge
gamle indlæg.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Digit

Dato : 28-10-02 22:49

"FishOnAstick" ræsonnerede, og skrev d. 28 okt 2002:

> De er taget i 3 forskellige opløsninger 640 x 480 - 1024 x 768 og i
> 2048 x 1536. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det ikke umiddelbart kan
> omsættes i 10 x 15 størrelsen, så jeg skal nok hen og beskære lidt !

15x10cm > 6x4" > (1536px/4")=384dpi (vi regner ud fra den vertikale bredde
eftersom dit billede ikke er kvadratisk > klipning af bredden).

Endelige output > Lige proportionel > (2048px/384dpi)x(1536/384dpi) = 5,33
~x4" > ~13,5x10cm.

Så medmindre du skærer 33% af bredden og ligeledes upsampler (interpolerer)
må du nøjes med 13,5x10 cm.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : emj

Dato : 29-10-02 00:21

On Mon, 28 Oct 2002 21:56:44 +0100, "FishOnAstick"
<fishonastick@youcantreachmeonth.is> wrote:

>640 x 480 - 1024 x 768 og i 2048 x
>1536.

640x480 kan du ikke bruge til andet end skærmvisning
1024x768 kan du godt få lavet 15x10 cm billeder af, men størrelsen
skal tilpasses til 1020x680 (3:2) og kan så blive i en kvalitet på
170 DPI, hvilket er en acceptabel kvalitet..
2048x1536 kan du skære til i forholdet 3:2 og f.eks. min. 1800x1200
pixels, hvilket vil give en god kvalitet

Hilsen emj

--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 29-10-02 15:10

> [...]
> 1536. Jeg har lidt på fornemmelsen, at det ikke umiddelbart kan omsættes i
> 10 x 15 størrelsen, så jeg skal nok hen og beskære lidt !

Mit råd er at bruge Fotolabo som jeg har valgt at gøre. Man henter et lille
program på deres side, og når man så vælger de billeder man vil have lavet,
kan man med det samme se hvilken størrelse de kan laves i, og man kan selv
skubbe med dem så de bliver tilskåret mest hensigstmæssigt. Jeg er imponeret
over hvor let det er...
Og man kan faktisk hente programmet og bruge det uden at vælge BESTIL )
mvh Kirsten

Fra : FishOnAstick

Dato : 29-10-02 22:12

Hej Kirsten

Du har fuldstændig ret. Det er genialt !

Men hvordan gemmer man så de beskårende billeder bagefter !

Det har jeg ikke rigtigt kunne gemmeskue !

Kim

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 30-10-02 08:43

> Hej Kirsten
>
> Du har fuldstændig ret. Det er genialt !
>
> Men hvordan gemmer man så de beskårende billeder bagefter !
>
> Det har jeg ikke rigtigt kunne gemmeskue !
>

> Kim

Hej Kim
Nu er det jo ikke så enkelt at dine billeder bliver beskåret blot ved at se
dem i denne visning ) men hvis du bestiller dem er du klar over hvad du
får, og fri for selv at beskære.
Jeg brugte denne mulighed hvis jeg var i tvivl om hvor stort et foto kunne
laves.
Hvis du vil have dem fremkaldt hos en anden fotohandler kan man også
aflevere dem som de er , man kan få dem så de fylder hele papiret eller man
kan få dem så der er en hvid kant hvis man vil have alt med.
Men jeg kan godt lide at få disse online hvor jeg selv kan se hvad der
skæres fra og er fri for at beskære mine *negativer* )
mvh Kirsten

Fra : emj

Dato : 30-10-02 14:53

On Wed, 30 Oct 2002 08:43:06 +0100, "Kirsten Lehd" <mig@spam.dk>
wrote:

>Men jeg kan godt lide at få disse online hvor jeg selv kan se hvad der
>skæres fra og er fri for at beskære mine *negativer* )

Jeg foretrækker så absolut selv at tilskære mine "negativer" før jeg
sender til automatisk beskæring på "papirmøllen", men sådan er vi
heldigvis forskellige.

Hilsen emj

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 30-10-02 17:54

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg foretrækker så absolut selv at tilskære mine "negativer" før jeg
> sender til automatisk beskæring på "papirmøllen", men sådan er vi
> heldigvis forskellige.
>
> Hilsen emj

emj du beskærer jo netop selv dine billeder på den side, men kun dem du
oploader. Tilbage på hardisken har man de originale billeder og det er vel
det man foretrækker ???
Jeg ser da ikke nogen grund til at beskære dem.
mvh Kirsten
ps. jeg sender ikke noget til papirmøllen

Fra : emj

Dato : 30-10-02 19:28

On Wed, 30 Oct 2002 17:54:18 +0100, "Kirsten Lehd" <mig@spam.dk>
wrote:

>emj du beskærer jo netop selv dine billeder på den side, men kun dem du
>oploader.

Ja, det er jeg da helt med på, men det kunne jo være, at jeg havde så
mange pixels til min rådighed at jeg ikke ville finde mig i det
beskæringsforslag, som jeg får af det program, men heller ville have
et større motiv ud af det, og sådan er der så meget
Hilsen emj