kejsersnit
Fra : Andropov

Dato : 28-10-02 19:27

Flere kvinder får kejsersnit i dag.
Mon det er fordi de vil blive ved med at være lige stramme.....

Fra : Britta Larsen

Dato : 28-10-02 21:48

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Flere kvinder får kejsersnit i dag.
> Mon det er fordi de vil blive ved med at være lige stramme.....

Nok fordi lægerne har for travlt i dag, til alle de besværlige løsninger.
Jeg er selv mor til to en født på normalvis og en ved kejsersnit.
Grunden til kejsersnit var nogle komblikationer.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-10-02 02:49

Britta Larsen wrote:

> "Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nok fordi lægerne har for travlt i dag, til alle de besværlige løsninger.

Flere og flere piger anmoder om at få lavet kejsersnit. Og jeg
læste for nylig på tekst-TV at lægerne efterhånden er holdt op
med at stritte imod.

De nævnte årsag var komplikationer ved normal fødsel, brug af
tang og lignende, som pigerne oplevede som ubehagelige, og
derfor ville de gerne have at fødsel #2 var uden den slags.
Tekst-TV artiler er nødvendigvis meget korte, og det er muligt
at den næsthyppigste begrundelse er ønsket om fortsat at være
stram.

--
Peter Knutsen

Fra : Andropov

Dato : 29-10-02 15:07

> Nok fordi lægerne har for travlt i dag, til alle de besværlige løsninger.
Som andre skriver er der et voksende antal ubegrundede kejsersnit hvor
lægerne giver efter for kvindens ønske.

Desuden hvis jeg selv var kvinde og ville have kejsersnit på grund af
at det vil bevare skeden stram ville jeg ikke give det som begrundelse
til lægen.
Så vil man finde på en undskyldning med f.eks. at man er bange for at
føde....

Fra : Tomas O.

Dato : 29-10-02 05:13

andropov@ofir.dk (Andropov) wrote in

> Flere kvinder får kejsersnit i dag.
> Mon det er fordi de vil blive ved med at være lige stramme.....

Nej det er for at undgå smerterne ved véerne så vidt jeg forstod på det jeg
hørte i radioen.

Tomas

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 29-10-02 09:01

On 28 Oct 2002 10:26:38 -0800, andropov@ofir.dk (Andropov) wrote:

> Flere kvinder får kejsersnit i dag.
> Mon det er fordi de vil blive ved med at være lige stramme.....

Ah, endelig en situation hvor jeg kan bruge Tante Berlingeren til noget
fornuftigt
Følgende oplysninger stammer fra Berlingske Tidende mandag d. 28/10:

Andelen af nyfødte forløst ved kejsersnit er steget med godt 19% fra 1997
til 2001 - Fra 14,5% i 1997 til 17,2% i 2001.
Nogle grunde er, at i dag bliver langt de fleste børn der ikke har vendt
sig, forløst ved kejsersnit, ligesom stadig flere tvillinger forløses ved
kejsersnit. Samtidigt får kvinder der har oplevet skader på bækkenbunden i
forbindelse med tidligere fødsel, oftere tilbudt kejsersnit.
Nye 2002 tal fra Skejby Sygehus viser, at i godt 20% af de tilfælde hvor
fødslen sker ved kejsersnit, er der ingen lægefaglig grund til det. Det er
typisk kvinder der har oplevet tidligere fødsel som utryg, og derfor ønsker
kejsersnit ved anden fødsel. Om dette også inkluderer fødsler hvor man har
måttet bruge tænger og sugekopper for at få barnet ud, melder historien
intet om.

Mvh. Jan

Fra : Chokmah

Dato : 29-10-02 10:31

On 28 Oct 2002 10:26:38 -0800, andropov@ofir.dk (Andropov) wrote:

>Flere kvinder får kejsersnit i dag.
>Mon det er fordi de vil blive ved med at være lige stramme.....

nej det kan jeg fanme underholde dig med at de ikke gør der rides
mangt et kors tog på de danske hospitaler om at - at det skal være Ohh
så naturligt - min ene søster er lige nedkommet med en dreng hun var i
gang i 24 timer - det var først da de erfarede at hans hjerte begyndte
at slå lidt uhesigtsmæsigt man begyndte at overveje kejsersnit.

han nåede at sluge noget fejl farvet fostervand - allerede der ville
jeg jo mene når forstervandet ser sært ud man måske skulle gribe
kniven men nej - hvad er det i mod naturlighedesn velsignelser ?

Nå hun blev kørt til kejser snit og som de skal til at i gang ja så er
der noget andet der skal gøres så de smutter lige en tur - der ligger
hun så efetr 24 timer aflene ja ja med sin håbefulde gemal.

min anden søster fødte en pige for en 4 år siden - der var også noget
der ikke helt stemte - så barnet døde i maven på hende 9 mdr - hun
fødte så den her døde pige omringet af begejsterede læger og
sygeplejersker over hvor naturligt og dejligt det var at barnet kom
igenem skeden.

så den tror jeg godt du kan glemme - med at være mere stram - der skal
virkeligt være tale om erkendt livs fare for moder eller måske barn -
før de gør det ....

jeg tror egentligt poltiken er at man heller tager nogen døde børn ind
for mange kejser snit !

mht at få en slap skede efter fødsel well nu er jeg ikke kvinde men
har da været sammen med ihvertilfælled en jeg kan huske der havde født
- hun er en af de 3 strameste skeder jeg har haft fornøjelsen af at
frikvantere med mit lem - der går selvfølig en tid med at det trægger
sig sammen - men knibe øvelser de kan nu altså det mest utrolige .

Mv
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 29-10-02 14:07

On Tue, 29 Oct 2002 10:31:09 +0100, Chokmah wrote:

> [...]
> fødte så den her døde pige omringet af begejsterede læger og
> sygeplejersker over hvor naturligt og dejligt det var at barnet kom

Undskyld mig en gang Bo, men nu er du fandme for langt ude - ".... omringet
af begejstrede læger og sygeplejersker .... ".
Helt ærligt, mangt og meget kan sikkert siges om personalet på de danske
sygehuse, og bliver der også sagt, men at de skulle stå begejstrede over at
der fødes et dødfødt barn, "naturligt" eller ej, det er sgu' alt for meget.
Personligt ville jeg mene det tenderede til injurier.

Jan

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-10-02 16:34

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> begejstrede over at der fødes et dødfødt barn, "naturligt" eller ej,
> det er sgu' alt for meget. Personligt ville jeg mene det tenderede

jeg opfattede slet ikke ovenstående på samme måde som du åbenbart
gjorde.....
der er to ting i den udtalelse, og det er nemt at misforstå, men at mene der
er belæg for injurier er liiige langt nok ude.....

dela kan man forstå det som du gør, hvor du åbenbart tror at der har været
tale om en flok sygeplejesker der var begejstrede for tanken om et dødfødt
barn.... hvilket jeg ikke mener er den måde den skulle forstås på....

der har nok nærmere været tale om at læger og sygeplejesker har gjort meget
ud af at fortælle om det naturlige i fødslen og at det skulle betragtes som
en dejlig ting ( og tro mig.... jeg har hørt om lignende historier fra andre
der har måtte føde deres døde børn).... og den situation kan nemt misforstås
af udenstående eller sågar den fødende......

de fleste læger og sygeplejesker og jordmødre nægter at forløse døde børn
ved hjælp af kejsersnit fordi det ikke kan forsvares rent
følelsesmæssigt.... omkostningerne for moderen er for store hvis hun ikke er
en del af sit barns fødsel, og den efterfølgende depressive periode ( sorg
perioden) kan trækkes alvorligt i langdrag udelukkende pga manglen på en
fødselsoplevelse ( en afslutning om du vil)......
hvis moderen ikke deltager aktivt i fødslen vil hun have for nemt ved at
distancere sig fra barnet..... og det er usundt på sigt.... der skal siges
farvel, især i betragtning af at for moderen har dette barn jo været et
levende væsen hun har ventet med glæde.....
det er også grunden til at sygeplejskerne gør meget ud af at give familien
rigeligt tid med det døde barn efterfølgende....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 30-10-02 08:35

On Tue, 29 Oct 2002 16:34:09 +0100, Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> der er to ting i den udtalelse, og det er nemt at misforstå, men at mene der
> er belæg for injurier er liiige langt nok ude.....

Det har du ganske givet ret i, men jeg skrev jo altså heller ikke at der
var belæg for injurier, jeg skrev at jeg synes det tenderede til - En
væsentlig forskel.

> [...]
> tale om en flok sygeplejesker der var begejstrede for tanken om et dødfødt
> barn.... hvilket jeg ikke mener er den måde den skulle forstås på....

Sådan har jeg heller ikke forstået det.
Jeg forstod det på den måde, at læger og sygeplejersker var så begejstrede
over at fødslen foregik naturligt, at de følelseskoldt overså at der var
tale om et dødfødt barn - Og det tror jeg simpelthent ikke på at de har
været. At sundhedspersonale i stræben efter at være professionelle, måske
nok glemmer at man imho også som professionel godt må have følelser, det
kan jeg godt se, bl.a. fordi jeg selv oplever det som pædagog, men derfra
og så til at tro de er begejstrede over en naturlig fødsel, uden tanke for
at der er tale om et dødfødt barn, der er altså meget langt.

> [...]
> der har måtte føde deres døde børn).... og den situation kan nemt misforstås
> af udenstående eller sågar den fødende......

Se, det kan jeg følge og forstå, og vil også tro at du har ret.
Men igen, derfra og så til at være begejstrede, uden tanke for at der er
tale om et dødfødt barn, der er også meget langt.

Og det var det jeg blev så stødt over og reagerede på.

Mvh. Jan

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-10-02 17:45

On Tue, 29 Oct 2002 14:07:16 +0100, Jan Allan Andersen
<akker@ishoejby.dk> wrote:

>Undskyld mig en gang Bo, men nu er du fandme for langt ude - ".... omringet
>af begejstrede læger og sygeplejersker .... ".

Nahh der stillede jeg nu også i mod ham der overlevde....hvor
kejsersnitete skulle være taget 17 timer før...

> [...]
>der fødes et dødfødt barn, "naturligt" eller ej, det er sgu' alt for meget.
>Personligt ville jeg mene det tenderede til injurier.

Nahh jeg tror sgu ikke man kan sagsøge nogen der ikke er omtalt
specifikt .... men .... der er stor forskeld på afdelinger på de
danske hospitaler nogen steder - f.eks hjerte kerogi er de skide
dygtige ... men når vi når ind på det pysiske så er det lidt som at
spille på heste - fordi man er fuldstændigt i volden på den pågældene
læges og sygepljerske skøn .... de værste og absolut farligste er de
*naturliges korsrider* der hæver *naturligheden* over patiens
individualisme .... de kan være sig fødsler det kan være sig vane
dannedende nerve medicin.

først mht min søster der fødte den døde pige... det har hun arldirg
beklaget sig over også fordi hun kom til at gå en naturlig sorg igenem
om hun dog arldirg er blevet helt den samme igen--- min pointe var der
var symptomer der ku ha redet barnet ved kejsersnit - måske !
det var jo ikke et 5-6 mdrs forster det var 9 mdr ready to go !

mht behandling af folk med nervesamenbrud der bliver indlagt efter
selvmords forsøg - som jeg er en af - der vil jeg sige til dem der går
med samme tanker - hvis de overvejer indlægelse - så tjek hospitalet
for er det hvidover - så er man bedre tjent med at genemføre det for
behandlingen på hvidover er mere gru opvækkene ind nogen død kan være
det er midelalder logik

sidst men ikke mindst - hvis det hænger og falder på angst for at
blive slap i skeden i en periode - ja nu er jeg ikke kvinde og som
liberalt menneske skal folk vælge selv - men jeg synes nu godt nok det
er en ringe pris at betale for at få et barn - i mod hvad man for igen
hvis man gider og tage det !

MvH
Bo M Mogensen

--
http://www.bobdylan.com/songs/iandi.html
http://www.bobdylan.com/songs/landlord.html + http://www.highwaytoacdc.com/parole/rideon.php3

Fra : Jette Jochumsen

Dato : 29-10-02 19:30

Hej med dig!

> [...]
> gang i 24 timer - det var først da de erfarede at hans hjerte begyndte
> at slå lidt uhesigtsmæsigt man begyndte at overveje kejsersnit.

Her vil jeg være meget provokerende og sige, at der ikke er nogle der er i
fødsel i 24 timer. Hverken jordemødre eller læger vil gå med til at en
kvinde er i fødsel i 24 timer (en kvinde er først i fødsel når hun er 4 cm
åben - før dette, altså fra 0-4 cm, kan fødslen gå i stå igen og denne
periode kan vare flere dage. I den periode kan kvinden faktisk være hjemme)

Når man vælger et kirugisk indgreb som et kejsersnit jo er, bør der jo også
være en grund. Det kan da virke som en nem løsning bare at smutte på OP og
få det overstået. Men så er der jo bare smerte bagefter. Så der var vel
ingen grund til at fortage et kejsersnit før din søsters dreng begyndte at
vise tegn på at nu vil han gerne ud.....

> han nåede at sluge noget fejl farvet fostervand - allerede der ville
> jeg jo mene når forstervandet ser sært ud man måske skulle gribe
> kniven men nej - hvad er det i mod naturlighedesn velsignelser ?

Farvet fostervand tyder på at barnet på et eller andet tidspunkt har været
stresset, det er klart at jordemødre og lægerne er mere obs på hvordan
barnet har det under fødslen (og kejsersnit ligger tættere på). Der er ingen
begrundelse for at skulle fortage kejsersnit på dette grundlag.

> Nå hun blev kørt til kejser snit og som de skal til at i gang ja så er
> der noget andet der skal gøres så de smutter lige en tur - der ligger
> hun så efetr 24 timer aflene ja ja med sin håbefulde gemal.

Det er jo slet ikke så fedt, men så har drengen nok kunne vente lidt (og
noget andet var nok livstruende)

> [...]
> fødte så den her døde pige omringet af begejsterede læger og
> sygeplejersker over hvor naturligt og dejligt det var at barnet kom

øhh, nå... tror du ikke at døden kan påvirke de indvolveret???

> så den tror jeg godt du kan glemme - med at være mere stram - der skal
> virkeligt være tale om erkendt livs fare for moder eller måske barn -
> før de gør det ....

Ja, der er jo risiko for at dø af at få lavet kejsersnit! Det er jo ikke
bare for sjov - selvom vi er blevet gode til det, ja så går der jo liv til.

> jeg tror egentligt poltiken er at man heller tager nogen døde børn ind
> for mange kejser snit !

Jeg er ikke sikker på hvad du vil skrive her. Men som en anden har skrevet,
er det bedst på det følelsesmæssige plan at føde barnet. Her gør man jo så
meget ud af at smertedække så meget som muligt.

> [...]
> frikvantere med mit lem - der går selvfølig en tid med at det trægger
> sig sammen - men knibe øvelser de kan nu altså det mest utrolige .

Ja - hurra for bækkenbundstræning ;)

En naturlig fødsel er at fortrække frem for kejsersnit. Men når det er sagt
er der også faktorer der gør, at fødslen bliver en god oplevelse for
kvinden. Så åhi en naturlig fødsel, jaja, men der skal også være jordemødre
til at passe kvinderne. Det er jo lidt et problem i dag, fordi en jordemoder
skal passe flere stuer ad gangen. Der er lavet nogle undersøgeler om at
kvindens smerte oplevelse afhænger meget af at hun føler sig tryg osv. Der
har jordemoderen en meget vigtig rolle, nemlig at kunne være der for
kvinden.
Så snakker vi naturlige fødsler, er det også vigtigt at jordemoderens nærhed
bliver højre privoteret hos politikerne. Det er et spørgsmål om penge......

KH Jette

Fra : Chokmah

Dato : 30-10-02 10:00

On Tue, 29 Oct 2002 19:30:14 +0100, "Jette Jochumsen"
<jette-jochumsen@person.dk> wrote:

>Hej med dig!

Ditto

>Her vil jeg være meget provokerende og sige, at der ikke er nogle der er i
>fødsel i 24 timer. Hverken jordemødre eller læger vil gå med til at en
>kvinde er i fødsel i 24 timer

ja så må hun fylde mig med løgn - dte plejer hun ellers ikke og er
selv syge plejerske

> [...]
>ingen grund til at fortage et kejsersnit før din søsters dreng begyndte at
>vise tegn på at nu vil han gerne ud.....

Go grund og go grund - det må well være op til den enkelte hvad finder
er den bedste grund ?

> [...]
>barnet har det under fødslen (og kejsersnit ligger tættere på). Der er ingen
>begrundelse for at skulle fortage kejsersnit på dette grundlag.

Nahh men mængden af tid og den ene med det andet - burde nok
fremskynde processen

>Det er jo slet ikke så fedt, men så har drengen nok kunne vente lidt (og
>noget andet var nok livstruende)

jamen det var der .... men man ku well formode de kunne efterlade en
social og sundhedes asistent man dropper sgu da bare ikke folk helt

>øhh, nå... tror du ikke at døden kan påvirke de indvolveret???

det er den altid !

>Ja, der er jo risiko for at dø af at få lavet kejsersnit! Det er jo ikke
>bare for sjov - selvom vi er blevet gode til det, ja så går der jo liv til.

ja ja ja så skal det fame være noget af en fuld kvaksalver - selvfølig
er arldrig sundt at blive skåret i men ...... så er det sgu heller
ikke mere komplicret ....

>Jeg er ikke sikker på hvad du vil skrive her. Men som en anden har skrevet,
>er det bedst på det følelsesmæssige plan at føde barnet. Her gør man jo så
>meget ud af at smertedække så meget som muligt.

hvad jeg stiler efter er er de naturliges korsrider og dem er der en
del af inden for denne verden - de tilsidesætter indidvidet tilfordel
for hvad der er naturligt - hvad er naturligt ?
hvor begynder det fra da vi var aber eller er det lige så naturligt de
ting som mennekset har forsket sig frem til ?

>Ja - hurra for bækkenbundstræning ;)

ja ja

>En naturlig fødsel er at fortrække frem for kejsersnit.

Det kommer well an på fødslen ? og navneligt den fødene !

> [...]
>kvindens smerte oplevelse afhænger meget af at hun føler sig tryg osv. Der
>har jordemoderen en meget vigtig rolle, nemlig at kunne være der for

ja nu er jeg jo ikke kvinde .... men de fleste jeg har hørt om der gør
den nu hjertens skærene ondt og det er jeg ikke ubetinget sikker på
hvor naturligt den end måtte være .... er bedre ind en mindre smerte
fuld oplevelse

>Så snakker vi naturlige fødsler, er det også vigtigt at jordemoderens nærhed
>bliver højre privoteret hos politikerne. Det er et spørgsmål om penge......

hmmm ja .... men dte kan well ikke være dyre at lave et kejsersnit ind
at have en kvinde til at ligge og føde i 16-17 timer kan vi da godt
skrue det ned til ???

jeg mener ikke at hverkern kejsersnit eller naturlige fødsler at det
ene kan være bedre ind det andet .... men det må være op til den
fødene hvad hun vil og ikke en eller anden skdien spræller korsrider
af det naturliges velsignelser der skla afgøre den sag !

MvH
Bo M Mogensen

--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)
To live outside the law, you must be honest.(Dylan)
http://ww21.tiki.ne.jp/~wildside/tabs/magic_and_loss.html

Fra : Jette Jochumsen

Dato : 01-11-02 00:02

Halløj igen!

> ja så må hun fylde mig med løgn - dte plejer hun ellers ikke og er
> selv syge plejerske

Helt løgn er det jo nok ikke! Hun opfattede fødslen som om den tog 24
timer - hun var jo på sygehuset

> Go grund og go grund - det må well være op til den enkelte hvad finder
> er den bedste grund ?

Hvis du mener at kvinderne helt selv skal kunne vælge mellem kejsersnit
eller vaginal fødsel (ved de helt normale forventet fødsler) - den er jeg
ikke helt enig i

> jamen det var der .... men man ku well formode de kunne efterlade en
> social og sundhedes asistent man dropper sgu da bare ikke folk helt

Selvfølgelig ikke.... helt enig

> Det kommer well an på fødslen ? og navneligt den fødene !

Ja, igen den normale fortløbende fødsel.....

> [...]
> den nu hjertens skærene ondt og det er jeg ikke ubetinget sikker på
> hvor naturligt den end måtte være .... er bedre ind en mindre smerte

Her er det så jeg synes at kvinderne er helt vildt naive! Tror de ikke at
det gør ondt efter et kejsersnit- nej- Det er jo bare at gemme smerten til
bagefter. Så kan de ligge der på barselsgangen med drop i hånden og blive
pumpet fulde af morphin og iøvrigt være mere eller mindre ligeglade med det
hele. Det er ikke sandt at et kejsersnit gør mindre ond end en vaginal
fødsel - folk har det bare med at fortrænge det faktum.......

> hmmm ja .... men dte kan well ikke være dyre at lave et kejsersnit ind
> at have en kvinde til at ligge og føde i 16-17 timer kan vi da godt
> skrue det ned til ???

Naaa... en fødsel koster 10.000, et kejsersnit omkring 100.000.

> [...]
> fødene hvad hun vil og ikke en eller anden skdien spræller korsrider
> af det naturliges velsignelser der skla afgøre den sag !

Det gælder om at åbne øjnene for hvad der er fordel og ulemper ved begge
dele (for at kunne vælge rigitigt). Desværre glemmes de gener der hører med
til den store operation. Og hvorfor kunne jeg godt tænke mig at vide.......

Mvh Jette

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-11-02 01:11

On Fri, 1 Nov 2002 00:01:36 +0100, "Jette Jochumsen"
<jette-jochumsen@person.dk> wrote:

>Halløj igen!

>Helt løgn er det jo nok ikke! Hun opfattede fødslen som om den tog 24
>timer - hun var jo på sygehuset

hun er tyr for helved hun har ikke fantasi til at begynde at lyve samt
det ligger inden for hendes eget fag område
fra hun kommer ind med de første veer og til barnet er ude - er der
gåed 24 timer ....

jeg skal se om jeg kan rekviere en journal også skal jeg sende den til
dig hvis det vil hjælpe ?

>Hvis du mener at kvinderne helt selv skal kunne vælge mellem kejsersnit
>eller vaginal fødsel (ved de helt normale forventet fødsler) - den er jeg
>ikke helt enig i

jamen vi har jo gang i en helt forkert tråd her det handler jo om et
SM FORHOLD hvor man i kraft af man har parpire på en eller ande
kompetance skal kunne gkædes ved at fornedre andre mennesker
og se dem i smerte - indrømmet jeg selv som sadist finder fantasien
sexet meeeeen der er sgu forskeld på fantasi og virkelighed - når man
har med andre menneskers frie vilje at gøre - så stopper perversiteten
og repsekten for det enkelte individ kommer først !

>Selvfølgelig ikke.... helt enig

ja ku du ikke se hvis han var død - hvad skete jamen vi skulle lige
noget andet og jow de skulle ikke til frokost der var et par
tvillinger der var ved ta blive kvalt i navle strenegen .... men
stadigt ....

>Ja, igen den normale fortløbende fødsel.....

jamen havd er normalt ???
man sætter sig jo heller ikke op på en hes og rider igenem den indre
by fordi det er *unormalt* at trafikere sig i bus eller bil ?

tingene udvikler sig og med udviklingen kommer der løbene nye
muligheder til og disse nye muligheder er en del af virkligheden -
hvis virkligheden som begrebe skal være menneinsdannen så skal
begreberne normalt stå i et nogenlunde harmonisk forhold til begrebet
virklighed !

>Her er det så jeg synes at kvinderne er helt vildt naive!

jamen det er da godt for dig som kvinde at du er afklaret omrking hvad
du kan og vil byde dig selv af smerte men du skal da ikke trægge det
ned over hovedet på alle andre kvinder ?

> [...]
>hele. Det er ikke sandt at et kejsersnit gør mindre ond end en vaginal
>fødsel - folk har det bare med at fortrænge det faktum.......

ja men så må man jo priouter .... igen det er op til den enkelte !
det er well heller ikke unormal at man skal klippes i skeden under en
fødsel .... det skal jo også gro sammen.....og nogen gange jamen så
smutter ungen bare lige igenem .... jeg har en veninde de var ude
handle så gik vandet de tog på sygehuset og var hjemme med poden 6
timer efter....

>nærhed
>penge......

>Naaa... en fødsel koster 10.000, et kejsersnit omkring 100.000.

Øhh hvor har du de tal fra

> [...]
>til den store operation. Og hvorfor kunne jeg godt tænke mig at vide.......

altså vi taler jo ikke om et nyt hjete well ...?
jeg troede faktisk man skulle skære igenem hele mavemusklen og den er
sgu stor ..... men det skal man faktisk ikke.... man skære uden om.
er jeg ret sikker på ihvertilfæled når det er i 8-9 md.

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Henning

Dato : 01-11-02 22:20

Bo M Mogensen wrote:
> [...]

Hej Bo

Fagligt deles fødslen op i stadier, så selv om veerne har været igang
i X-timer, er det først ret langt henne i forløbet, der tales om selve
fødslen.

Lad vær med at blande S/M ind i dette her, det har intet på sig.
Jeg har været med til 5 af mine børns fødsler, det er forbandet
hårdt for kvinden at føde, men så er det heller ikke værre, men
hvis man på et bestemt tidspunkt i forløbet, tilbød at skyde dem en
kugle for panden, ville adskillige sige ja tak.

Et af mine børn var en sædefødssel en anden blev taget med sug,
det var barskt både for moderen og mig der så på og holdt i hånd
og den lyd det giver, når lægen med en saks, klipper ind igennem
skedeåbningen og ind i låret, for at undgå kvindens mellemkød
sprænger er heller ikke rar at høre, men min kone mærkede det
ikke, fordi der blev klippet midt i en ve.

Det lyder så nemt med kejsersnit, men det er langt mere livsfarligt
at føde ved kejsersnit, end ved naturlig fødsel, så læger der giver
kejsnersnit uden en meget stærk indikation for at vælge denne
løsning, vil kunne beskyldes for uden grund at sætte kvindens
liv unødigt på spil.

Psykologisk har det vist sig, at det er bedst for kvinderne at føde
naturligt, uanset hvilke traumatiske grunde der ligger bag valget.

MVH
Henning

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-11-02 03:18

On Fri, 1 Nov 2002 22:19:51 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
wrote:

Hej Henning

> [...]
>hvis man på et bestemt tidspunkt i forløbet, tilbød at skyde dem en
>kugle for panden, ville adskillige sige ja tak.

lige for en go orden skyld - så er det ikke mig der udtrygger en
fornøjelse ved at tvinge kvinder til at føde *naturligt* - det var den
dame jeg kosponderede med i debaten der mente at det var en gave fra
højre magter hvor på jeg kom fram til den konklusion at hun måtte jo
have en drifts retninger der gik hænd i mod en usund trang til at
dominere hjælpe løse mennesker og det fandt jeg anfægteligt !

> [...]
>kejsnersnit uden en meget stærk indikation for at vælge denne
>løsning, vil kunne beskyldes for uden grund at sætte kvindens

jamen hvad er det der er så farligt ved de kejsersnit - jeg har da
arldirigt hørt om nogen hvor et kejser snit - tog live af hverken
poden eller moderen jeg kender derimod omkring 8 andre der har lagt
spædbørn og børn op til 2 mdr i graven - ved det her pragtfulde
naturlige fødsler.

>Psykologisk har det vist sig, at det er bedst for kvinderne at føde
>naturligt, uanset hvilke traumatiske grunde der ligger bag valget.

ja men det kan da godt være ?

Mv
Bo

Fra : Gudrun

Dato : 02-11-02 11:03

Bo M Mogensen <chokmah@c.dk> ulejligede sig med at skrive:

>On Fri, 1 Nov 2002 22:19:51 +0100, "Henning" <h2m@madsen.mail.dk>
>wrote:
>
>Hej Henning

Ja, fødslen er delt op i stadier så det er lidt ordkløveri - der var
vist ingen der var i tvivl om hvad Bo mente oprindeligt med at være i
fødsel i 24 timer. Ikke desto mindre er det at være i fødsel i 24
timer ikke det samme som at være i gang med at føde i 24 timer...

Har nu aldrig haft trang til at løbe fra mine...

> [...]
>have en drifts retninger der gik hænd i mod en usund trang til at
>dominere hjælpe løse mennesker og det fandt jeg anfægteligt !

Jeg tror ikke det er fordi hun finder fornøjelse ved at hendes
medmennesker skal lide under en langvarig og smertefuld fødsel... Det
tror jeg altså ikke Bo...

Kejsersnit er et alternativ til en almindelig fødsel og det er
efterhånden ikke forbundet med større risiko end den naturlige fødsel
er. Det er dog stadig lægen som beslutter om der skal foretages
kejsersnit eller ej. At kvindens liv (eller for den sags skyld
barnets) skulle være sat unødigt på spil, er vist en forældet
opfattelse af det relativt ukomplicerede indgreb et kejsersnit
efterhånden er...
Bedøvelses- og operationsteknikkerne i dag er så gode, at mange læger
faktisk anser det for at være et rutineindgreb...

Der er også masser af komplikationer ved den almindelige fødsel. Der
kan forekomme skader på mellemkød eller ringmuskel efter de famøse
klip jordmødre foretager i tusindvis hvert år, sexuallivet er langt
mere påvirket efter en naturlig fødsel end det er efter et kejsersnit,
fordi skeden har været udsat for enorm belastning o.s.v.

> [...]
>poden eller moderen jeg kender derimod omkring 8 andre der har lagt
>spædbørn og børn op til 2 mdr i graven - ved det her pragtfulde

Jamen en naturlig fødsel er voldsom, fantastisk og uforglemmelig... De
sider af det er ikke til at komme udenom...
Fik jeg valget mellem naturlig fødsel eller kejsersnit - ville jeg
ubetinget vælge den naturlige fødsel - jeg synes det er fantastisk at
føde på den facon...

Gav man os kvinder valget - skulle du aldrig høre mig advokere for
hverken den ene eller den anden form. Det skulle netop være et frit
valg... Jeg vil ikke gøre mig klog på andres vegne, men vil altid være
villig til at give mit bud på en fødselsoplevelse, hvis nogen skulle
være interesserede...

>ja men det kan da godt være ?

Ja, jeg sidder også tilbage og undrer mig lidt...
Jeg mener ikke det handler om den naturlige fødsel, men i langt højere
grad om at det bliver for "nemt" ikke at forholde sig til det mistede
barn, hvis det blot "fjernes" ved kejsersnit.
Det handler vel i langt højere grad om at man som personale omkring
den fødende er opmærksom på, at man giver hende og familien mulighed
for at sige farvel til det døde barn - ikke så meget om det er født ad
naturlig vej, eller kejsersnit...

Burde den her snak ikke været FUT'et forlængst? Kan altså ikke finde
ud af at futte med meget andet end legetøjstog, så det må en anden
gøre...

Knus Gudrun

__

Blandt mennesker er der langt flere kopier end originaler...
(Citat: Pablo Picasso)

Fra : Henning

Dato : 02-11-02 16:20

Gudrun wrote:

> Burde den her snak ikke været FUT'et forlængst? Kan altså ikke finde
> ud af at futte med meget andet end legetøjstog, så det må en anden
> gøre...
>
> Knus Gudrun

Lige en lille vejledning i at futte indlæg til en anden gruppe, der
kan være mere relevant i forbindelse med et givent emne.

Dette gælder for Outlook Express ( OE )

Når man svarer på et indlæg, gar man ind i menuen vis og
markere for: Vis alle brevhoveder, så dukker linien: Opfølgning
til ( followup to ) der indsætter man adressen på den gruppe
man ønsker at fortsætte debatten i.
Alle svar på en fut havner så i den gruppe, hvis man ikke
manuelt går ind og ændre adressen i linien Nyhedsgrupper.

MVH
Henning

fut news:dk.snak.snik

Fra : Chokmah

Dato : 02-11-02 22:54

On Sat, 02 Nov 2002 11:02:43 +0100, Gudrun <great_gudrun@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>fødsel i 24 timer. Ikke desto mindre er det at være i fødsel i 24
>timer ikke det samme som at være i gang med at føde i 24 timer...

ja ok .... jeg har ikk en gang ringet og spurgt ....
men der er nok nogen ting der skal på plads...
jeg har forstået det sådan altid troede det var sådan at fødslen var i
gang når verne var begyndt og skeden havde åbnet sig et par cm
corekt me if I m wrong ?

>Har nu aldrig haft trang til at løbe fra mine...

Øhhh hvilke ???

>Jeg tror ikke det er fordi hun finder fornøjelse ved at hendes
>medmennesker skal lide under en langvarig og smertefuld fødsel... Det
>tror jeg altså ikke Bo...

ja jeg har ike set noget agumentet for det modsatte samt det angivene
beuget på 100 000 danskr kr for et kejser snit i mod 10 000 kr for en
*naturlig* fødsel så .... hvem ved ???

>Kejsersnit er et alternativ til en almindelig fødsel og det er
>efterhånden ikke forbundet med større risiko end den naturlige fødsel
>er.

nej det er også mit indtryg !
eller retter jeg har kun hørt om folk der har levene børn efter kejser
snit - kontra en nogen døde ved naturlig fødsel...

> [...]
>barnets) skulle være sat unødigt på spil, er vist en forældet
>opfattelse af det relativt ukomplicerede indgreb et kejsersnit

jeg har talt med en kirug om det og det skulle være et uhyre simpelt
og ufarligt indgreb !

>Bedøvelses- og operationsteknikkerne i dag er så gode, at mange læger
>faktisk anser det for at være et rutineindgreb...

netop !

> [...]
>mere påvirket efter en naturlig fødsel end det er efter et kejsersnit,
>fordi skeden har været udsat for enorm belastning o.s.v.

ja det kunne være ....et agumet for dem der gerne vil have kejser
snit!

> [...]
>Fik jeg valget mellem naturlig fødsel eller kejsersnit - ville jeg
>ubetinget vælge den naturlige fødsel - jeg synes det er fantastisk at

jow jow men al ære og respekt for det .... men det jeg harselere i mod
og altid vil harselere i mod er når nogen ved hvad der er godt for
alle andre !

>Gav man os kvinder valget - skulle du aldrig høre mig advokere for
>hverken den ene eller den anden form. Det skulle netop være et frit
>valg...

ja !

>Jeg vil ikke gøre mig klog på andres vegne, men vil altid være
>villig til at give mit bud på en fødselsoplevelse, hvis nogen skulle
>være interesserede...

godt !

> [...]
>den fødende er opmærksom på, at man giver hende og familien mulighed
>for at sige farvel til det døde barn - ikke så meget om det er født ad

jeg tror ikke der findes en go opskrift på hvordan man håndtere - døde
spædbørn ?
men mon ikke det er med det .....som alt muligt andet meget forskeligt
fra perosn til person !

>Burde den her snak ikke været FUT'et forlængst? Kan altså ikke finde
>ud af at futte med meget andet end legetøjstog, så det må en anden
>gøre...

Njaaa nu kommer den jo af om det ... er godt af få kejser snit for at
bevare sin starmme skede .... også udvikler den sig der fra ... om den
skal futtes .... chat er det jo ikke .... at rygge ind i familie og
barn - måske - blive flamet sønder og sammen i snak.snik -
det synes jeg emnet er for værdigt til det bør !

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Gudrun

Dato : 02-11-02 23:53

Chokmah <chokmah@c.dk> ulejligede sig med at skrive:

[SNIP]

>Øhhh hvilke ???

Fødsler, sgu da... *G*

>ja jeg har ike set noget agumentet for det modsatte samt det angivene
>beuget på 100 000 danskr kr for et kejser snit i mod 10 000 kr for en
>*naturlig* fødsel så .... hvem ved ???

Tja, måske du indirekte har lidt ret alligevel...

[SNIP]

>jow jow men al ære og respekt for det .... men det jeg harselere i mod
>og altid vil harselere i mod er når nogen ved hvad der er godt for
>alle andre !

Så har du en fælle her, for der går jeg også i armeret selvsving og
har svært ved at afholde mig fra at blive rigid. Jeg HADER også når
nogle mener sig så kompetente, at de kan diktere hvad der er rigtigt
for andre...

[SNIP]

>jeg tror ikke der findes en go opskrift på hvordan man håndtere - døde
>spædbørn ?
>men mon ikke det er med det .....som alt muligt andet meget forskeligt
>fra perosn til person !

Hørt!

Når jeg nu er ved det der futtog - gi' mig lige et praj om hvordan jeg
gør med Agenten... Please...

> [...]
>barn - måske - blive flamet sønder og sammen i snak.snik -
>det synes jeg emnet er for værdigt til det bør !

Fint nok - ingen andre klager, så vi lader den ligge her...

Knus Gudrun

__

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-11-02 02:21

On Sat, 02 Nov 2002 23:53:03 +0100, Gudrun <great_gudrun@hotmail.com>
wrote:

>Fødsler, sgu da... *G*

Nå ja det er jo det det handler om

ja som mand kan jeg jo kun forlade mig på cindy crawfords ord om det :
det er som at skide en vandmelon - om end det tager noget af romatiken
ud af det så.... er det om ikke andet da til at forstå

>Tja, måske du indirekte har lidt ret alligevel...

ja jeg venter da stadigt på linket eller anden dokumentasion for
Jettes beuget !

> [...]
>har svært ved at afholde mig fra at blive rigid. Jeg HADER også når
>nogle mener sig så kompetente, at de kan diktere hvad der er rigtigt

fanme ja .... i det hele tage den augante holdning at man skulle kunne
tro at alle har smager og føler som en selv jeg er alle dage blevet
moppet med jeg æder salt som man hælder - det her tør hagget ost på
Pizza ( hwa fan er det det heder ? ) sagen er at jeg ELSKER SALT
og nogen folk mener så jeg ødelægger den mad har lavet - ved at hælde
salt på fordi de mener at selvfølig må det smage i min mund som i
derres - ? -
ok det er så en bagatel jeg kan leve med men de steder hvor det
virkeligt gælder er det sgu en anden sag som med psyikisk og fysisk
smerte !

>Hørt!

Hmmm .... ja min ene søster fik *sjovt* nok første reelt
nervesamenbrud - 4 år efter .... men så kender jeg et andet par - der
døde drengen da han var 8 uger ved en hjerte operation -
de tog ham simpelthænd med hjem om natten og kørte fra Århus til Thy
med ham - samleds med derres bedste venner og famillie og de gik så op
tændte et lys for ham på skift og dem der så ville gøre noget de gjore
det om det var saneg eller sig et eller andet .... det var op til den
enkelte ingen præst selvfølig også sagde de farvel sammen og hver for
sig og det skulle have været meget meget smukt - kvinden i forholdet
begyndte så at gå til noget zigeuner sang og lærte sådan noge sorg
primal skrig.

så lige for ca et år siden fik en af vores fælles venner den fixe ide
at tage en od - hvad han døde af.... nå han ringede så om jeg ikke
ville komme med ....jeg tænte det gider jeg sgu ikke - jeg hader sådan
noget - men når Hr løvgren har sat sig noget for så kan man lige så
godt slå det ud af hovedet og få det anderledes - ja jeg betaler
selvføligt din tog bilet det ville have passet afdøde - fint - det
afgjorde sagnen - da imen shan levde det sidste 1½ år der delte vi
opgaverne lidt i mellem os - nogen smed penge i andre brugte tid...
og der gik sgu MEGET tid og også en sjat penge - men havde de haft en
bedre opfølgnings behandling på skt.hans afdeling for blanings
misbruger - så havde sgu overlevet !

men det havde de ikke så det gjorde han ikke !
lidt syret man bruger mange penge på at behandle ham i et år også
lsoer man manden ud og 14 dage efter er han død - nå men sådan
prioutere man jo så forskeligt.

for lige at vende tilbage til det her ziguner sang begravelser osv.

jeg kom op til den her begravelse.... og man sider så i det her kapel
- jeg er selvføligt blevet hentet da *man godt ved* at ellers kommer
jeg sgu ikke

jeg havde ikke ste mange af de her menesker i 8-10-12 år
og resten havde jeg glemt.... og man bliver berørt når man nu kikker
på kisten af sin gamle ven der - en sej satan imens han var i live
boksede lige op med den sener europa mester søren sønergård 2 gange
han har fanme redet min røw for nogen gevaldige tæsk MANGE gange da vi
var ynger - han slog som en hest sparker utroligt præcist.

nå men som sagt der sider man og er berørt ....også kommer der her
skide præst ind - og man når lige at tænke ohhh nej - også kommer døds
stødet lad os synge - for helved i satan ,man ku lige så godt ha slåed
låget op på kisten også ku vi pisse over kors ned på afdøde - så
begynder den her præst at lukke lort ud - der bedst beskrives af Nils
hausgaard - også finder man en dejlig ro inde i sig selv - da alle jo
heldigt vis i det store hele er åndsvage og smages løse.

men da den her skide præst er færdig med sit vrøvl - så rejser hun sig
op - hende der havde mistet drengen til hjerte operation om hun må
syneg en sang - ja ja mumler provsten - også går hun helt ned bag i
den her kirke / kapel ( ? ) og kommer så med sådan en høj ziguner
klage sang skrig - der vender det hele - det bedste tegn er at præsten
ser ud som han har indhaleret et rådent æg - men i 25 sekunder bliver
man i dette hedenske primal skrig bundet sammen med alle dem der er
der og man kan for første gang mærke at hvis afdøde havde været
tilstede og skulle have andet at sige ind han sædvaneligt tag dog og
skrid hjem at det var ok - det var skide godt !

jeg ved ikke hvorfor jeg lige skal have hele den her beretning rystet
af mig - der er nok fordi det er et år siden - fordi - det passer
sammen med det andet - død - død etc.

nok om det !

>Når jeg nu er ved det der futtog - gi' mig lige et praj om hvordan jeg
>gør med Agenten... Please...

ja nu skal det da være

Ctrl + d marker fullowup-to - skrib gruppen i hånden eller copy paste
den ind ind i linjen Value for followup-to

skriv fut og hvorhænd i bunden af dit indlæg !

lad os tage :dk.helbred.sorg+krise

snak.snik er for inficerete af flammers og de vil også godt kunne gå
med i d.s.Off-topick...

men at flame i dk.helbred.sorg+krise - det tror jeg ikke man gør ?

>Fint nok - ingen andre klager, så vi lader den ligge her...

jamen nu har jeg selv givet den død stødet so2speak

MvH
Bo M Mogensen

fut :dk.helbred.sorg+krise

Fra : Gudrun

Dato : 03-11-02 21:15

> [...]

>det er som at skide en vandmelon - om end det tager noget af romatiken
>ud af det så.... er det om ikke andet da til at forstå

Hvem fanden snakker romantik i forbindelse med fødsler?
Ikke mig i hvert fald - det er smerter, blod og rigelige mængder
primale skrig, som i hvert fald ikke for mit vedkommende kan tillægges
den romantiske genre...

Det med vandmelonen er sgutte helt ved siden af...

[SNIP]

>jeg kom op til den her begravelse.... og man sider så i det her kapel
>- jeg er selvføligt blevet hentet da *man godt ved* at ellers kommer
>jeg sgu ikke

Nej, det har jeg ligesom fattet efterhånden... Sendrægtige menneske...

> [...]
>tilstede og skulle have andet at sige ind han sædvaneligt tag dog og
>skrid hjem at det var ok - det var skide godt !

Ja, der er mange traumatiske begravelser i mit liv og det handler ikke
så meget om at jeg har mistet en jeg holdt af, men i langt højere grad
om at jeg har svært ved at finde mig tilrette indenfor den gængse
opfattelse af hvad en begravelse er, så her kan jeg godt følge dig...

Der er mange, som henholder sig til folkekirkens fortolkning af en
begravelse, men jeg tror også det handler om, at vi er fremmede for
døden og derfor har brug for et redskab til at håndtere dette.
Her kommer vores traditioner så ind i billedet og folkekirkens
begravelsesritual må nok siges at være en del af de fleste danskeres
traditioner endnu. Måske det med tiden (og de mange nye kulturer) vil
ændre sig, så man får videre tolerance for hvad en fin, smuk, god,
følsom, rigtig eller bare hamrende fantastisk begravelse er...

Knus Gudrun

__

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 06-11-02 03:50

On Sun, 03 Nov 2002 21:14:35 +0100, Gudrun <great_gudrun@hotmail.com>
wrote:

>Bo M Mogensen <chokmah@c.dk> ulejligede sig med at skrive:

>Hvem fanden snakker romantik i forbindelse med fødsler?

Nå det ved jeg da ikke jeg ku da nok blive lidt grebet ved tanken :)?
nu er jeg også i den priviligere situasion at jeg ikke skal *skide
vanmelonen*

> [...]
>den romantiske genre...
>
>Det med vandmelonen er sgutte helt ved siden af...

Njaaa.... men du siger nu tidliger at du ikke ville have undværet
nogen af dine fødsler - ville det dog ikke have været rare uden
Øhh de her ....smerter og primal skrig også bare et kejser snit ?

>[SNIP]

>Nej, det har jeg ligesom fattet efterhånden... Sendrægtige menneske...

ja sådan har vi alle vore små karektristiak .... mit er f.eks at jeg
nok kommer for sent hvis jeg ikke lige frem glemmer hvad dag det er -
hvad der er ret stor sansynelighed for hvis jeg ikke bliver mindet om
det.

> [...]
>om at jeg har svært ved at finde mig tilrette indenfor den gængse
>opfattelse af hvad en begravelse er, så her kan jeg godt følge dig...

det er jo individuelt .... men jeg syens da man skal værene om
afdøedes minde .... om end indrømmet denne nok er temligt ligeglad...

men jeg vil sgu godt nok - være ked af at skulle sendes fra planeten
og det jordslige til tonerne af ingemann og hvad er det han heder ham
den anden er det grundtvig ??

enten så skal man være der fordi man vil sige farvel - eller så skal
man sgu ha lov til at blive væk...

> [...]
>ændre sig, så man får videre tolerance for hvad en fin, smuk, god,
>følsom, rigtig eller bare hamrende fantastisk begravelse er...

problemet er jo at de flest nok føler sig rigmeligtvis overvældet af
sorg og forviring ved et døds fald - man tror man kan vende sig til
taneken om en man holder af - dør - men der holder sgu ikke.
også forlader man sig på hvad folke kirker kan byde på og jamen det er
jo som det er ... det kan man ikke klandere folke kirken .

men som mennesker bør vi nok lære at forholde os til at det er noget
vi godt må tilkende give en menning om - som de efterladte kan rette
sig efter.... jeg kan huske min mosters - det var yndigt min onkle var
blevet enig med min mormor om INGE PRÆST da hun jo var ateisst...
jow jow det var da i orden sagde den åndsfraværende kone og hvad
kommer vandene om til kisten en præst der til herres pris begynder at
snakke om HC Andersen og den grimme ælling ... jeg mener for helved
afdøde var umådeligt godt begavet .... nå men Onklen rejser sig
banedene og smækker med kirke døren efter sig .... og der sider man og
ens samvitighed bør følge manden ... men altså .... min mormor... jeg
blev... jeg kan ikke finde ud af om det iretere mig i dag - alle andre
ind lige hende så var jeg gåed.... det er også sideste gang nogen
sinde jeg ikke går ...

men ellers mht begravelser ... det er nok det enste sted hvor jeg er
romantisk på egen vegene - at jeg blev døbt kan jeg ikke gøre for
bliver helt sikkert ikke gift i en kirke....

jeg er ikke specilt facineret af dte her liv - det meste af tiden ...

jeg tror med nogen få undtagelser at min død facinere mig mest.

der vil jeg begraves med 2 john Lennon plader i venyl Jim Morrison
biografien : no one here gets out a live - begge min Joy Divison
plader ( venyl ) et købe bånd af første udgivelse af dommedag nu +
deer hunter - mit første 14:4 modem og freYas breve

også en ½ time med lennon - lou reed - joy division mm.
også 2½ a-5 sides oplæsning fra arthus C clarks 2010.

også ikke mere ikke nogen præster .. ingen taler ingen lort

den enste fede jeg ku tænke mig var hvis man ku bestikke nils
hausgaard til at spille : Vi Hygger os.....

Det enste nr han har skrevet som hans plade selskab nægtede at smide
på en lp den var simpelthænd for groft .... men nazi musik og det
hele...

da jeg var ynger var det mig yderst magt påligene at blive begravet i
toscane .... men som man bliver ældre til der må jeg sgu sige der er
jeg ligeglad.

Fra : Gudrun

Dato : 06-11-02 13:38

> [...]

>Nå det ved jeg da ikke jeg ku da nok blive lidt grebet ved tanken :)?
>nu er jeg også i den priviligere situasion at jeg ikke skal *skide

Jamen man kan da sagtens romatisere over tanken fødsel...
Der er da også noget dybt romantisk over de øjeblikke man bagefter
sidder og kigger på den der lille unge, som ligger og er fuldstændigt
uskyldig, afhængig og smuk som bare fanden, men selve fødslen er vist
ikke specielt romantisk, men hårdt arbejde...

>Njaaa.... men du siger nu tidliger at du ikke ville have undværet
>nogen af dine fødsler - ville det dog ikke have været rare uden
>Øhh de her ....smerter og primal skrig også bare et kejser snit ?

Nej for søren da! Ingen kejsersnit her, for så havde jeg jo ikke fået
oplevelsen af at være en del af noget meget større end mig selv. At
ligge med veer og gøre klar til at føde og så give slip og lade
instinkterne overtage - se, det er fantastisk...
Det er nok svært at forklare, men det handler dybest set om, at jeg i
forbindelse med mine fødsler havde fravalgt fødselsforberedelse og al
den anden teknik og snak som tilbydes. Jeg valgte at tro på, at min
krop nok skulle fortælle mig hvad jeg havde brug for at vide og at få
bekræftet den teori var en uforglemmelig oplevelse. At give slip og
bare lade krop og instinkter bestemme hvad der var godt i øjeblikket,
gav mig en følelse af at være del af universet og ting som er meget
større end mig selv - det ville jeg ikke have undværet i bytte for en
smertefri fødsel ved kejsersnit.

> [...]
>nok kommer for sent hvis jeg ikke lige frem glemmer hvad dag det er -
>hvad der er ret stor sansynelighed for hvis jeg ikke bliver mindet om

Tænker som en gal, for mon ikke også jeg har ting som er typiske for
mig...

>det er jo individuelt .... men jeg syens da man skal værene om
>afdøedes minde .... om end indrømmet denne nok er temligt ligeglad...

Jeg synes også man skal værne om minder om afdøde, men jeg mener
dybest set ikke der er nogen "rigtigt" eller "forkert" måde at gøre
det på. Til gengæld skal der være plads til at vælge præcist den facon
som passer en selv bedst - og dette uden at andre skal forklejne den
måde den enkelte vælger...

>men jeg vil sgu godt nok - være ked af at skulle sendes fra planeten
>og det jordslige til tonerne af ingemann og hvad er det han heder ham
>den anden er det grundtvig ??

Sikkert - jeg kommer ikke i Folkekirken, hvis jeg kan slippe...

>enten så skal man være der fordi man vil sige farvel - eller så skal
>man sgu ha lov til at blive væk...

Enig - men man er jo ofte underlagt den gængse forventning om hvordan
man opfører sig til en begravelse i Danmark...
Det skabte jo en form for sensation da kvinden rejste sig og sang en
sigøjner-sørge-sang...

Jeg ville gerne at der var plads og rummelighed til at vi alle gav
hinanden plads til at tage afsked på hver vores facon...

> [...]
>også forlader man sig på hvad folke kirker kan byde på og jamen det er
>jo som det er ... det kan man ikke klandere folke kirken .

Nej, det kan man såmænd ikke og det gør jeg i princippet heller ikke.
Der er i dag mange progressive og moderne præster, som har vide
grænser for hvad deres kirke kan bruges til og det synes jeg er
dejligt at opleve...
Der findes bare stadig præster, som synes det er upassende at gøre
andet end det forventelige i forbindelse med begravelser...

> [...]
>blev... jeg kan ikke finde ud af om det iretere mig i dag - alle andre
>ind lige hende så var jeg gåed.... det er også sideste gang nogen

Jeg oplevede det samme i forbindelse med min svigerfars begravelse,
hvor han også var svore ateist...
Da han døde, viste det sig pludseligt, at min svigermor havde et
stærkt behov for at få ham begravet helt traditionelt med kirke, præst
og alt hvad sig dertil hører...
Vi var nogle i familien som protesterede, i respekt for min svigerfar,
men i sidste ende var han sgu nok ligeglad og det var trods alt
svigermor der skulle leve videre uden ham, så hun "vandt"...

Begravelsen blev som sådan en nu engang er, men til sammenkomsten
bagefter var stemningen egentlig ganske fornøjelig, fordi vi så der
benyttede lejligheden til at mindes svigerfar og hans ubøjelige tro på
at religion var tidsspilde... Det kunne vi alligevel more os over...

> [...]
>bliver helt sikkert ikke gift i en kirke....
>
>jeg er ikke specilt facineret af dte her liv - det meste af tiden ...

Det er jeg til gengæld - hold da op - det er kun alt for kort til alt
det jeg gerne vil nå at opleve...

>jeg tror med nogen få undtagelser at min død facinere mig mest.

Døden som sådan kan også fascinere mig, men mere fordi det er "ukendt
land" og jeg gerne ville vide hvad fanden der sker bagefter...
Jeg har bestemt ikke tid til at dø lige nu *S*

> [...]
>
>Det enste nr han har skrevet som hans plade selskab nægtede at smide
>på en lp den var simpelthænd for groft .... men nazi musik og det

Jamen Nils kommer garanteret og spiller og til sjov den dag - det er
et spørgsmål om at tro på det...

Det er nu dejligt at der findes mennesker som har gjort sig tanker om
deres egen begravelse - det gør det nemmere for de efterladte. Jeg
ville ønske at min far også når det, men ingen ved om det er noget han
har lyst til at forholde sig til...

>da jeg var ynger var det mig yderst magt påligene at blive begravet i
>toscane .... men som man bliver ældre til der må jeg sgu sige der er
>jeg ligeglad.

Jeg har end ikke overvejet hvor jeg ville begraves...

Knus Gudrun

__