Temp. i varmtvandsbeholder
Fra : Hansen

Dato : 28-10-02 21:27

Hvad er den korekte temperatur på vandet
i en varmtvandsbeholder og hvor længe skal
man være på ferie for at det kan betale sig at skrue ned
hvis det overhovedet kan betale sig.

MHansen

Fra : Sputnik

Dato : 29-10-02 11:41

> [...]
> hvis det overhovedet kan betale sig.
>
> MHansen
>

> Det vand der kommer ud af hanen, skal være 60-65 grader varmt,
ikke fordi det skyller dit service bedre, men fordi det også holder dit afløb
bedre rent.
Mange skruer ned for at spare, men så opløses fedtet ikke ordenligt, og
dette afstedkommer tilstoppede afløb.
Du kan roligt lukke helt, når du ta´r på ferie, det tager ikke mange min.
at varme en beholder op.
Hilsen John

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-10-02 17:37

Hansen skrev:

> Hvad er den korekte temperatur på vandet
> i en varmtvandsbeholder og hvor længe skal
> man være på ferie for at det kan betale sig at skrue ned
> hvis det overhovedet kan betale sig.

Bl.a. af hensyn til bakterier (specielt Legionella) anbefaledes, at
temperaturen i varmtvandsbeholdere og i vandet til ledningsnettet holdes
mellem 55-60 grader. Temperaturen ved tapsteder bør ikke komme under
50-55 grader, og temperaturen i cirkulationssystemet ikke under 50
grader.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Nette

Dato : 04-11-02 00:49

"Søren C. Fischer" wrote
> [...]
> mellem 55-60 grader. Temperaturen ved tapsteder bør ikke komme under
> 50-55 grader, og temperaturen i cirkulationssystemet ikke under 50

Kender du et sted på nettet, hvor der er nogle autoriserede der udtaler
dette? Alt andet vil jeg aldrig kunne bruge som bevis overfor min udlejer
nemlig

På forhånd tak

Nette

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-11-02 09:35

Nette skrev:

> "Søren C. Fischer" wrote
>
> Kender du et sted på nettet, hvor der er nogle autoriserede der
> udtaler dette? Alt andet vil jeg aldrig kunne bruge som bevis overfor
> min udlejer nemlig

Du kan tage udgangspunkt i dette:
http://makeashorterlink.com/?W2D231562

Fra : Nette

Dato : 10-11-02 02:20

"Søren C. Fischer" wrote
> Du kan tage udgangspunkt i dette:
> http://makeashorterlink.com/?W2D231562

Mange tak

Nette

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-10-02 12:30

"Hansen" <madsen-hansen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er den korekte temperatur på vandet
> i en varmtvandsbeholder og hvor længe skal
> man være på ferie for at det kan betale sig at skrue ned
> hvis det overhovedet kan betale sig.

Lad os antage, at du har en beholder på 100 liter. Du ønsker den nu varmet
op fra 10 gr C til 60 gr C. Det kræver en energimængde på (100 * (60 - 10) *
4200) J = 21.000.000 J = 21 MJ.

Hvis din varmekilde f.eks. yder 22 kW (som en typisk naturgaskedel) (og
virkningsgraden antages at være 100%), vil det tage 21 MJ / 22 kW = 955
sekunder = ca. 16 minutter at varme vandet helt op til den ønskede
temperatur.

Dvs. hvis du kan vente 16 minutter, fra man komemr hjem fra arbejde/ferie
el.lign., til man skal bruge varmt vand, så kan det betale sig at lade
beholderen køle af!

Hvis du derimod ikke skruer ned for temperaturen (eller slukker for
varmekilden til beholderen), vil den konstant stå og søge at modkompensere
det varmetab, der er til omgivelserne - dvs. du vil "fyre for gråspurvene"!
Konklusion: Jo, det kan principielt godt betale sig at skrue ned, når man er
væk fra huset i mere end f.eks. en arbejdsdag (dvs. også når man bare er væk
i en weekend).

PS! Vær lige opmærksom på risikoen for frost (og de deraf følgende skader på
beholder, rør mv), hvis du lader hus/beholder stå uopvarmet i
vinterperioden!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow