Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
korte belysningstider Mulitigrade IV?
Fra : Per Vangkilde

Dato : 28-10-02 20:27

hej gruppe,
efter mange år ude af "mørket" er det lykkedes mig at finde vej til
mørkekammerat igen. Hvilket glædeligt gensyn.
MEN - jeg blev en anelse overrasket:
Brugte i sin tid Ilford plastic coated papir i faste gradationer og Opemus
4.
Nu har jeg et Durst M605 Color, og bruger Multigrade IV.

Oplever at belysningstiderne er på få sekunder! 3-4 sekunder - ikke mere! Så
vidt jeg husker (for 15-17 årsiden) brugte jeg da 15-25 sekunder før der var
tegning på papiret. (i begge tilfælde taler vi om 18x24 cm kopier)

Med 3-4 sekunder er der ikke megen tid til at "vifte" og efterkopiere

Spørgsmål: er det normalt, at belysningstiderne er så korte på Multigrade -
eller er det kombinationen af mit forstørrelsesapparat og
papiret..eller...eller.?

mvh
Per

Fra : Futte & Co.

Dato : 28-10-02 20:44

"Per Vangkilde" <pervangkilde@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Multigrade -
> eller er det kombinationen af mit forstørrelsesapparat og

Det lyder ikke rigtigt med så korte exponerings tider.
Har du blændet helt ned ?
Måske et nd filter ?

--
Jørgen, Brøndby

---

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-10-02 20:49

Per Vangkilde wrote:

> Spørgsmål: er det normalt, at belysningstiderne er så
> korte på Multigrade - eller er det kombinationen af mit
> forstørrelsesapparat og papiret..eller...eller.?

Det er nok en kombination af øget følomhed i papiret, og at dit
nye forstørrelsesapparat der gir mere lys en dit gamle, men nok
mest det sidste.

Der er tre mulige løsninger:

Blænd forstørrelsesobjektivet længre ned.

Sæt en svagere pære i forstørrelsesapparat.

Monter en lysdæmper på forstørrelsesapparat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : 2rb1

Dato : 29-10-02 12:39

Det yder som om du ikke har blændet ordentlig ned. Ned på 11 eller 16 på
objektivet. men tag også lige at kigge på din helogenlampe i farvehovedet.
Der er en max. effekt på ? watt. (sandsynligvis 100w) Hvis den er over max.
så skift den.
Mest sandsynlig er dog nok din blændeindstilling er for stor.

Mvh. 2rb1

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 29-10-02 15:45

Du skal lige være opmærksom på, at næsten alle objektiver yder deres bedste
ved 2-3 trins nedblænding. Skal du blænde mere ned end det, er færre watt på
pæren at foretrække.

Mvh
Johan Gadegaard

Fra : jo

Dato : 29-10-02 20:11

Det kunne også være at du har "glemt" at slå filtrene til multigradepapir
til. For så kører du på grad 0 og det giver kortere eksponeringstider. jeg
taler af erfaring.
jesper

Fra : Per Vangkilde

Dato : 30-10-02 19:46

kære alle,
tak for jeres hurtige svar.
Jeg har nogle helt konkrete ting at gå efter nu...og det vil jeg prøve.
Tak for hjælpen.
PV