hund der kommer på besøg på et kollegie
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-10-02 19:28

Jeg har sat i gang med en henvendelse til det lokale beboerråd,
men jeg ønsker at vide om der kan gøres noget ud over det, skulle
det vise sig at være nødvendigt.

I følge kollegiets vedtægter må der ikke holdes dyr, og det gør
personen sådan set heller ikke, det er kærstens hund, og denne
kommer kun på besøg en gang imellem. Jeg synes dog det er for
meget da denne gør voldsomt og farer hen imod mig. Endnu har den
ikke nået mig, da ejeren har nået at få fat på den, men den kommer
ikke når der kaldes.

Problemet er forstærket da jeg bor på et kollegie med fælleskøkken,
dvs. jeg føler at hunden invaderer mit hjem.
Jeg har forsøgt at tale med vedkommende der bor her, og gøre opmærksom
på at jeg helst så at hun undgik at den hund kom her hjem. Det vil hun
dog ikke høre tale om, "den bider jo ikke" (det siger alle hundeejere
sjovt nok).
Jeg havde håbet på noget i stil med at hunden fik et forbud mod at
besøge mit hjem. Ejeren gør ikke noget, det er bare lige den hund
jeg ikke ønsker at se her.

JonB
ps: normalt er jeg ikke bange for hunde, men lige den her hund... :/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-10-02 09:45

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

> Jeg har sat i gang med en henvendelse til det lokale beboerråd,
> men jeg ønsker at vide om der kan gøres noget ud over det, skulle
> det vise sig at være nødvendigt.

Jeg, dog som ikke-jurist, kan ikke se nogle gode juridiske muligheder.

> Jeg synes dog det er for
> meget da denne gør voldsomt og farer hen imod mig.

Er du sikker på, at den ikke bare er en glad og noget overstadig hund?

> [...]
> opmærksom på at jeg helst så at hun undgik at den hund kom her
> hjem. Det vil hun dog ikke høre tale om, "den bider jo ikke" (det

Det gør hunde generelt heller ikke, hvis du undlader at vise, at du er
bange. (Misrøgtede og mishandlede hunde er en anden sag)

> Jeg havde håbet på noget i stil med at hunden fik et forbud mod at
> besøge mit hjem.

Mon ikke I kunne nøjes med et forbud mod dyr på fælleskøkkenet og en
henstilling om, at hunden holdes i snor på gangene?

Et forbud mod hundens besøg på en af beboerens værelser er næppe
muligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-10-02 10:15

In article <Xns92B6631C932FB.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg, dog som ikke-jurist, kan ikke se nogle gode juridiske muligheder.

Hvad med ikke gode muligheder ??

> Er du sikker på, at den ikke bare er en glad og noget overstadig hund?

Det ved jeg ikke, og jeg ønsker heller ikke at finde ud af at
det _IKKE_ var derfor den gør det.

> Det gør hunde generelt heller ikke, hvis du undlader at vise, at du er
> bange. (Misrøgtede og mishandlede hunde er en anden sag)

Jeg tror ikke den er behandlet på den måde, men jeg ved det ikke.

> Mon ikke I kunne nøjes med et forbud mod dyr på fælleskøkkenet og en
> henstilling om, at hunden holdes i snor på gangene?

Det vil jeg godt kunne acceptere.

> Et forbud mod hundens besøg på en af beboerens værelser er næppe
> muligt.

Klart, det er jeg sådan set også lige glad med, bare den ikke
kommer på mit værelse, og i køkkenet.

JonB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-10-02 14:43

> Hvad med ikke gode muligheder ??

Dem kan jeg egentligt heller ikke komme på - potentielt er der måske
noget i politivedtægten om, at hunde skal føres i snor el. alternativt
hundeloven.

Din henvendelse til beboerrådet er nok den umiddelbart bedste mulighed.
Foreslå dem evt. det med henstillingen om, at hunden føres i snor og
ikke tages med i fælleskøkkenet. Evt. tilknyttet lidt flere argumenter
som, at bla. du ikke føler dig helt tryg ved hunden og, at du og andre
ikke bryder jer om at have en hund på køkkenet.

Det burde være en løsning alle kunne leve med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-10-02 17:10

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev Tue, 29 Oct 2002 09:15:03 +0000
(UTC)

>Klart, det er jeg sådan set også lige glad med, bare den ikke
>kommer på mit værelse, og i køkkenet.

Der er måske en anden vinkel du kan bruge.

Når der er et generelt forbud mod husdyr, så betyder det jo bla. også at
folk med alergi overfor hunde trygt skal kunne opholde sig på stedet.

Og det gælder såvel de andre beboere som deres gæster.!

Udfra den sysnvinkel mener jeg du kan forlange at hunden kun opholder
sig i den pågældende beboers lejlighed - og ikke på fællesarealerne.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-10-02 18:48

In article <f7ctru05t9k9p4u902ss5kecv1gfamk49r@news.tele.dk>, Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Udfra den sysnvinkel mener jeg du kan forlange at hunden kun opholder
> sig i den pågældende beboers lejlighed - og ikke på fællesarealerne.

okay, det kunne jeg nok godt leve med.

JonB

Fra : David T. Metz

Dato : 29-10-02 15:25

Morten Bjergstrøm skriblede:

> Mon ikke I kunne nøjes med et forbud mod dyr på fælleskøkkenet og en
> henstilling om, at hunden holdes i snor på gangene?

Er der ikke nogle regler om dyr i køkkener hvor der fremstilles mad til
flere mennesker? Det mener jeg der er et generelt forbud mod, men jeg kan
ikke finde det.

> Et forbud mod hundens besøg på en af beboerens værelser er næppe
> muligt.

Hvis hunden "overnatter" er det så ikke en overtrædelse af husordenen? I
givet fald er det udlejer/beboerråd, der skal tage sig af det, som du jo
har adviseret.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 29-10-02 15:26

David T. Metz skriblede:
> Morten Bjergstrøm skriblede:

Kunne du ikke forsøge dig med at påstå at du har allergi?

David

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-10-02 18:47

In article <3dbe993d$0$5510$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, David T. Metz wrote:
> David T. Metz skriblede:
>
> Kunne du ikke forsøge dig med at påstå at du har allergi?

Nej, det holder ikke. Mine forældre har selv hund, og jeg
kender andre med hunde. Jeg er ikke (normalt) bange for hunde,
men denne hund føler jeg mig slet ikke tryg ved.

JonB

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-10-02 15:24

"David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> skrev:

> Hvis hunden "overnatter" er det så ikke en overtrædelse af
> husordenen?

Den tolkning jeg har haft læst i en juridisk brevkasse er, at det ikke
er muligt at forbyde besøg af hunde uanset om husdyrhold er tilladt
eller ej. Forudsætningen er, at hunden ikke overnatter. Så jvf.
brevkassen er svaret til ovenstående ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : HT

Dato : 29-10-02 15:30

> Er der ikke nogle regler om dyr i køkkener hvor der fremstilles mad til
> flere mennesker? Det mener jeg der er et generelt forbud mod, men jeg kan
> ikke finde det.

Er det ikke kun for restauranter og caféer etc. ?