Pas på bagtroppen
Fra : Live4Him

Dato : 28-10-02 15:34

Da jeg for et par år siden fik det meget dårligt med kraftig angst, ringede
en aften på KKR-TV's telefon under en udsendelse. Jeg snakkede lidt med en
dame og forsøgte at forklare mit problem, hun vidste i starten ikke at jeg i
forvejen var frelst, men sagde at jeg ville blive ringet op den følgende
dag. Som samtalen skred frem kom det frem at jeg godt kendte Gud og at mit
behov var sjælesørgerisk og akut.

Jeg ventede hele dagen ved telefonen for at den person som jeg havde fået
lovet ville ringe til mig og hjælpe. Men der blev aldrig ringet, og jeg tror
jeg ved hvorfor. Det som er førsteprioritet for KKR er at få nye til - ikke
at hjælpe "gamle frafaldne" uanset dybet af deres nød.

De kender mig godt i pinsekirken. Men fordi jeg ikke var en nyt potentiel
medlem så bliver der ikke "spildt" ressourcer på mig.

Når man er meget syg og helt ude i tovene som jeg var (jeg havde psykotisk
angst), er det meget sørgeligt at opleve ligegyldighed hos dem der kalder
sig brødre, når man virkelig har brug for hjælp og beder derom.

I en menighed er der hvad man kan kalde en fortrop og en bagtrop. Fortroppen
er det som de fleste er interesseret i, det er de nye mennesker som bliver
frelst og kommer ind i menigheden. Her er alt halleluja og halløj hvor går
det godt. Bagtroppen derimod er mennesker som er frelste, som kender Herren,
men af en eller flere årsager ikke kommer til møderne, de bliver hurtigt
glemte og får påstemplet "frafaldne". De er ikke så spændende for
menigheden, dem bruges der ikke ressourcer på. Ejheller selvom de bliver
syge og indlægges på Nordvang. Jeg fik ingen hjælp ihvertfald, og jeg ved at
mange andre i bagtroppen behandles med den samme ligegyldighed, den samme
manglende interesse, og den samme kulde.

Jesus siger : "Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har
kærlighed til hinanden."

Derfor er det hyklerisk når pinsekirken står med store plakater ude på gaden
og råber op om Guds kærlighed, når de samme mennesker svigter de som de
skulle elske og hjælpe. Ordet brødre lyder ligesom hult i den sammenhæng.

Man er så glad for fortroppen, for de nye som skal frelses, men hvis man
samtidig svigter bagtroppen, de som ikke klarer sig så godt, ja, så svigter
man den Herren man påstår at tjene.

Hvis vi ikke engang har broderkærlighed, hvordan kan vi så påstå at vi har
kærlighed til de ufrelste.
Kan vi ikke elske vores egne, hvordan kan vi så elske de andre ?

En enkelt telefonopringning, en snak, måske et besøg, kan hjælpe den faldne
meget, men desværre er det for mange menigheder at forlange for meget. Det
er i deres øjne "spild af ressourcer".

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 28-10-02 15:41

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hvad er KKR?

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se ind på min hjemmeside.

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 28-10-02 17:26

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er KKR?

En lokal TV station, der viser kristent TV i Kbh. Hører under Pinsekirken på
Drejervej i Kbh. NV.
MVH Rikke

Fra : Søren Bo Rødgaard He~

Dato : 28-10-02 19:37

On Mon, 28 Oct 2002 15:40:40 +0100, "Børge Højlund Jensen"
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

>"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Hvad er KKR?

Københavns Kristne Radio & TV

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 28-10-02 15:46

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Det er menneskeligt at fejle, det er guddommeligt at tilgive.

Det er ingen forsvar for at de ikke ringede til dig, men det kunne være en
smutter, for det ville være et vidnesbyrd af format når du blev helbredt af
Gud.

Når du er frelst kommer du nok i en kirke, der kunne du så bede præsten om
at bede for dig.
Jeg håber du er rask i dag.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-10-02 21:31

> En enkelt telefonopringning, en snak, måske et besøg, kan hjælpe den
faldne
> meget, men desværre er det for mange menigheder at forlange for meget. Det
> er i deres øjne "spild af ressourcer".

Jeg ville i dèn sammenhæng gerne have fat på din e-mail-adresse til privat
brug, for jeg har et par gange ville skrive til dig privat også når du har
holdt pauser eller haft problemer, men din "Brødrene Bisp"-Hotmail adresse
virker ikke og jeg har desværre mistet din e-mail-adressse ved een af mine
utallige Windows-installeringer...

--
KH
Anders

Fra : Karsten

Dato : 29-10-02 00:10

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

MEGAKLIP
>Jeg fik ingen hjælp ihvertfald, og jeg ved at
> mange andre i bagtroppen behandles med den samme ligegyldighed, den samme
> manglende interesse, og den samme kulde.
MEGAKLIP

Trist beretning, Jørgen!

Håber du finder eller har fundet et bærende fællesskab,
hvor der kan gives og modtages.

Jeg tror desværre heller ikke, din oplevelse er et enkeltstående
tilfælde af svigt inden for kirken. Jeg tror der går mange
kristne rundt og føler sig tilsidesat i et fællesskab, eller sat
uden for af forskellige grunde.
Hvis ikke man kan blive mødt i kirken og det kristne
fællesskab, når der opstår problemer i ens tros- og
sjæleliv - hvor skal man så gå hen?
Det kristne fællesskab skulle gerne være et kvalitativt
alternativ, til så mange af de andre fællesskaber vi kan være
en del af. Måske netop på dette punkt.

Jeg synes dit indlæg maner til eftertanke.
(Jeg må naturligt spørge mig selv, hvor det er jeg rammer
ved siden af målet, i fællesskabet!?)

Mvh.

Karsten

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-10-02 08:55

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det kristne fællesskab skulle gerne være et kvalitativt
> alternativ, til så mange af de andre fællesskaber vi kan være

Helt enig i din betragtning.

Det er lidt absurd at den Kristendom, som netop burde stå i modsætning til
en "tom, verdslig forfængelighed" i nogle tilfælde desværre synes at køre
efter samme elitære, socialdarwinistiske principper som et gudsforladt
materialistisk samfund, hvor den højeste "ideologi" i ekstreme tilfælde er
Junglelov og social ansvarsforflygtigelse.

I så fald er der jo slet intet nyt under Solen, som Prædikeren siger...

Men årsagen til problemet ligger så vidt jeg kan se i at mange Frikirker
desværre har det med at love "automatisk helbredelse" ved Helligånden på et
lettere ufunderet grundlag og at mange folk med sygdomsproblemer, især
psykiske, derved kommer til at stå som åbenlyse anklager imod disse
storladne løfter, når miraklerne desværre udebliver.
Dette løses fra ledelsens side så ved at man bogstaveligt talt føjer spot
til skade og anklager den i forvejen hårdt plagede person for "ikke at gøre
nok for" eller "ikke at tro nok til" at opnå et mirakel. Således opnår
personen ikke bare den "dæmonisering", som i vort ellers så rationelle
samfund hersker vedr. sindslidelser, men man får på den personlige,
trosmæssige front også nærmest at vide at man er bogstaveligt talt er
dæmonbesat.
Ulækkert, men desværre - set ud fra et ukristeligt Macchiavelliansk
magtperspektiv - yderst effektivt. Man får således nogen at beskylde for alt
dårligt i menigheden og derved distraheret opmærksomheden væk fra
menighedsledelsens og "elite-medlemmernes" egne fejl. En Syndebuk i ordets
egenligste forstand. Ulve og andre rovdyr har spøjst nok samme taktik med at
gå efter de svageste i flokken. Man kan vist udmærket tale om "fåreklæder" i
denne sammenhæng (Matt 7,15).

Måske er jeg lidt paranoid, men det forekommer sørgeligt oplagt og logisk,
at det er sådan, der tænkes - bevidst eller ubevidst.

> Jeg synes dit indlæg maner til eftertanke.
> (Jeg må naturligt spørge mig selv, hvor det er jeg rammer
> ved siden af målet, i fællesskabet!?)

Hæ, den er jo lidt tveægget?

I hvert fald er "hver mand sørger for sig selv"-princippet nok temmelig
diskutabelt i forbindelse med Kristendom, når den praktiseres i et
fællesskab eller en menighed.

Anders Peter Johnsen

Fra : Karsten

Dato : 29-10-02 22:20

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> materialistisk samfund, hvor den højeste "ideologi" i ekstreme tilfælde er
> Junglelov og social ansvarsforflygtigelse.

Tja, det er jo let nok at komme i kirken når det er de rigtige, der osse
kommer der. Hvis altså man selv, er en af de rigtige. Desværre syns´ jeg,
at de, der er rigtige, er (rigtig) svære at være sammen med, fordi jeg ikke
selv
er nok rigtig. Og så er de rigtige, de forkerte for mig. Men så er jeg jo
den rigtige og så bliver jeg den, de forkerte har svært ved at være
sammen med. Og dem der er svære at være sammen med, er ikke rigtige nok.
Sådan er der så meget.
Måske jeg nok engang skulle ta´ et kig på transaktionsanalysen...

Mvh

Karsten

Ps. Jeg er ked af, hvis jeg fik mig formuleret rigtigt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-02 22:27

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Måske jeg nok engang skulle ta´ et kig
> på transaktionsanalysen...

Du skal såmænd bare blive lidt længere i denne gruppe, så ender du med
at lige så rigtig forkerte som alle os andre

Men det var for øvrigt et ganske godt indlæg du der fik strikket
sammen. Læser man det med eftertanke siger den en hel masse der er
rigtig godt! - Godt gået Karsten.

PS: er du i familie med Buhl Nielsen familien fra Ringsted-kanten tror
jeg det er?

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Karsten

Dato : 29-10-02 23:01

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal såmænd bare blive lidt længere i denne gruppe, så ender du med
> at lige så rigtig forkerte som alle os andre

Godt...så er der håb endnu.

klip

> PS: er du i familie med Buhl Nielsen familien fra Ringsted-kanten tror
> jeg det er?

Næh, men hils dem - det kan jo være, de heller ikke kender mig.
De eneste Buhl jeg kender på Sjælland, hedder Larsen.

Mvh.

Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-02 23:05

> Næh, men hils dem - det kan jo være, de heller ikke kender mig.
> De eneste Buhl jeg kender på Sjælland, hedder Larsen.

Jamen det skal jeg da nok. Jeg var på efterskole med en datter af Buhl
Nielsen. Jeg tror de har et tømrer/snedkerfirma eller noget i den
stil!

Fra : Live4Him

Dato : 29-10-02 22:30

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> kommer der. Hvis altså man selv, er en af de rigtige. Desværre syns´ jeg,
> at de, der er rigtige, er (rigtig) svære at være sammen med, fordi jeg

Det er ihvertfald klart at dagens menighed ikke har den sociale funktion som
datidens oldkirke havde. Det skyldes vel at vores samfund i høj grad baserer
sig på at staten hjælper og enhver iøvrigt er sig selv nærmest. At skulle
have alt fælles som de første kristne havde det, er en helt umulig tanke for
vor moderne kristne. Man betaler et fast beløb til kirken og mener så at man
har gjort sit. Man har ren samvittighed og lægger meget vægt på at leve
rigtigt ved at undgå visse ting som ikke se forkerte tv-programmer mv. Men
det man glemmer er at den største synd er en undladelsessynd, nemlig den at
undlade at elske.

Der kan være flere ting ved menigheds og kristenliv som er kultur-relativt,
men Jesu ord om broderkærlighed er det ihvertfald ikke.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-10-02 22:44

> [...]
>
> Der kan være flere ting ved menigheds og kristenliv
> som er kultur-relativt, men Jesu ord om broderkærlighed

Dette er bare så rigtigt sagt!

Nu føler jeg at jeg er rigtig heldig med det menighedsfællesskab jeg
er med i. Det er en ganske lille menighed, men vi har altså virkelig
omsorg for hinanden. Et af menighedens medlemmer kom på hospital for
en uges tid siden med en brækket hofte, og er nu midlertidig på en
pleje/optræningshjem.

Menigheden sørger for at hun får besøg mindst én gang hver dag. Hendes
mand der sidder i kørestol, og er derhjemme (men som slet ikke er
medlem af menigheden, og aldrig kommer i menigheden) får ligeledes
besøg hver dag, hvor den besøgende sørger for alle de ting den moderne
hjemmehælp fra kommunen enten ikke må eller ikke gider gøre.

Sådan noget kalder jeg sund og god menighedsomsorg!

Fra : Live4Him

Dato : 31-10-02 15:37

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> pleje/optræningshjem.
>
> Menigheden sørger for at hun får besøg mindst én gang hver dag.

Det er godt at det fungerer nogen steder. Jeg har kun min far og mor til at
besøge og hjælpe mig med de praktiske problemer jeg har. De tidligere venner
fra forskellige menigheder har jeg ikke mere.

Jeg var selv rimeligt aktiv selv, og hjalp mange når de eks. skulle flytte.
Jeg hjalp til i Faderhuset med mange praktiske ting. Nu når jeg selv har
brug for hjælp, besøg mv. så er der ingen der hjælper.

Jeg har oplevet at man kun duer når man kan give - er man en af dem som skal
modtage duer man ikke mere, og telefonen bliver tavs.

Nå, jeg vil ikke bare "jamre" men jeg synes det er et vigtigt og overset
emne i meget kristendom, det med at hjælpe hinanden.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-10-02 15:53

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Det er godt at det fungerer nogen steder.

Jeg er også glad for at jeg har fundet en menighed, hvor det at komme
hinanden ved er noget der sker i hverdagen og ikke kun til
sammenkomster i kirken!

> Jeg har kun min far og mor til at
> besøge og hjælpe mig med de praktiske problemer jeg har.

Du har min private mailadresse, og skriver du et lille pip på den kan
du også få mit telefonnummer!

> De tidligere venner fra forskellige menigheder har jeg ikke mere.

Det burde fortælle temmelig meget om de mennesker, ja det er bare min
mening. Det er jo de svage vi skal have ekstra omsorg for. Det at være
svag på forskellig vis, ser jeg ikke som noget negativt eller
nedsættende, men som en opgave Gud har givet mig/os at løse. De stærke
der kan klare sig selv på stort set alle områder har ikke behov for
den samme omsorg som de/os andre har det. Dette er en vigtig og stor
opgave for menigheden at tage sig af, og at gøre noget ved.

Må Gud fortsat velsigne dig og give dig styrke til at klare hverdagens
store og små problemer.

Mange venlige hilsner
Andreas Falck

Fra : Karsten

Dato : 29-10-02 23:32

> [...]
som
> datidens oldkirke havde. Det skyldes vel at vores samfund i høj grad

Ja, staten hjælper endnu så tilstrækkeligt, at vi et stykke af vejen
stadig kan bilde os ind, at den tager sig nok af den sociale nød,
til at vi kun behøver at være næste for vores nærmeste, (såfremt det
virkelig kræves). Desværre er der stadig en mængde opgaver,
der kalder på kirkens opmærksomhed, så det skriger til himlen.

>og enhver iøvrigt er sig selv nærmest.

Jeg er min egen næste og foretrækker det sådan. Tænk nu, hvis nogen
blev næste for mig. At jeg skulle have brug for en næste. Næh nej - så
hellere kræve min ret og hæve min næstes omsorg over skatten. Så
kan jeg stadig sige, at jeg har klaret mig selv, for jeg har selv betalt for
det.
Det kan godt være jeg er ensom og følelsesmæssigt afstumpet,
men livet - det har jeg klaret selv og har ikke været nogen til last.
Jeg vil være min egen næste, for sæt nu jeg skulle skylde, at elske
en anden som mig selv. Det vil jeg jo ikke lade mig gøre.

SÅ rigtigt.

klip

Mvh

Karsten