Kunsten at tilføje en ny server til Hamste~
Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 12:52

Hej,

Et eller andet tyder på at jeg ikke har forstået hvordan man gør det
(subject), eller også er der et eller andet galt med min gnaver.

I går ville jeg lige tilføje TDC's nye testserver (dtext2.news.tele.dk)
til listen af servere inde i Hamster. (I forvejen henter jeg fra den
gamle dtext og news.cis.dfn.de).

Først gik jeg ind i Hamsteren og valgte Konfiguration > News; server,
grupper, hent... > Nyhedsserver og tilføjede så dtext2.news.tele.dk til
listen. Derefter gik jeg ind under fanebladet Hent-Grupper og sørgede
for at der også bliver hentet fra dtext2.news.tele.dk når Hamster
henter nye indlæg.

Da scriptet gik i gang, blev gruppelisten til dtext2.news.tele.dk
hentet og derefter begyndte Hamster at hente indlæg fra de forskellige
grupper. Da den var færdig var alle grupperne et stort rod når jeg gik
ind i dem med Xnews. Stort set samtlige indlæg forekom to gange og det
er ikke til at overskue. Går jeg ind i OE i en tilfældig gruppe på
Hamster-kontoen så er fænomenet det samme, så det må jo være Hamster
som er kokset. Spørgsmålet er så nu hvorfor den gør det. Kan det være
fordi at artikelnumrene på TDC's forskellige servere ikke er ens, eller
hvad ved jeg? Det er irriterende at man ikke bare kan tilføje en ny
server uden at der går fuldstændig koks i grupperne.

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-10-02 14:32

Madsen, du skrev:

> [...]
> hvad ved jeg? Det er irriterende at man ikke bare kan tilføje en ny
> server uden at der går fuldstændig koks i grupperne.

Jeg henter fra 18 servere, og læser med Forte, OE og Dialog, og
har aldrig været udefor det der, så det er svært at svare på hvad
der går galt.

--
Henrik
Now Playing: sunday

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-10-02 16:32

Madsen, du skrev:

> Er det så mon fordi at du har konfigureret Hamster til at hente fra
> disse 18 servere fra starten af, eller har du tilføjet nogle af dem
> på et senere tidspunkt?

Lidt efter lidt, når jeg har opdaget nogen gode nye servere som
f.eks den jeg bruger her.

> Det ser ud som om at Hamster simpelthen henter samtlige indlæg i en
> tilfældig gruppe på den server som jeg tilføjer til Hamster, uden at
> tage hensyn til at de samme indlæg allerede er hentet via en af de
> andre servere som jeg henter fra, hvis du forstår hvad jeg mener.

Ja jeg forstår det godt, f.eks i dk.admin som jeg henter med 6
servere, hvis der der er 1 nyt indlæg, så viser min proceslinie
News=6 Indlæst=1 Historie=5 og jeg får kun et indlæg at se, det er
jo ligesom det der er hele meningen med Hamsteren.

> Havde jeg tilføjet både
> Sunsite og Netsite, så ville jeg få 3 kopier af hvert indlæg.

Ja det er meget mystisk, jeg følger jo diverse hamstergrupper og
har ikke set det nævnt før.

--
Henrik
Now Playing: Urge Overkill - Girl, You'll Be A Woman Soon

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 16:49

Henrik K Hansen skrev:

> Ja det er meget mystisk, jeg følger jo diverse hamstergrupper og
> har ikke set det nævnt før.

Indtil videre må jeg bare nulstille grupperne i Hamster hvis jeg
har planer om at tilføje en ny server så. Det løser jo da trods
alt problemet, men det er noget besværligt.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 17:55

Dino skrev:

> Lyder som et problem med historie filen. Hvor længe beholder du
> historie data (Konfiguration - Lokale Servere - NNTP)?

Den er stillet til 7 dage. Er det helt ude i hampen?

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-10-02 18:02

Madsen, du skrev:

> Den er stillet til 7 dage. Er det helt ude i hampen?

Det er smagssag, men hvis de dubletter du får er nyere end 7 dage,
så er det ikke det der er galt.

--
Henrik
Now Playing: Al Green - Let's Stay Together

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-10-02 20:27

Dino, du skrev:

> Hvis det den henter, er ældre end 7 dage, så jow!

Det server den først henter fra skriver det jo ind i histori.

--
Henrik
Now Playing: Cameo - Word Up (Radiostorm.com: 80s)

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-10-02 23:37

Henrik K Hansen skrev:

>Det server den først henter fra skriver det jo ind i histori.

Ka' du huske, jeg havde et lignende problem 'sidste år', som vi
sludrede om på 'minser...'?
Nu er min historiefil lige så gammel som mine ældste indlæg, og
problemet er der ikke mere.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 04-11-02 22:12

Madsen, du skrev:

> Det var derfor. I aftes skete der et eller andet underligt med
> dtext.news.tele.dk hos TDC

Jeg tror at de har pillet, så dtext.news.tele.dk og
dtext2.news.tele.dk peger på den samme server.

> som gjorde at min Hamster begyndte at
> hente en hulens masse indlæg fra den server, men det resulterede
> ikke i dobbeltindlæg i grupperne, så det er jo bare dejlig. :)

Godt nok, det ender med at du lærer at styre Hamsteren .

--
Henrik

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 04-11-02 22:37

Henrik K Hansen skrev:

>Godt nok, det ender med at du lærer at styre Hamsteren .

Naaa. Helt tam bliver den nok aldrig.

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 01:19

Kaj Svenningsen skrev:

> Så lad være at tilslutte nye servere som får lov at hente ældgamle
> artikler, ellers er der kage i det igen (måske).

Ja, det er sikkert det der er gået galt når jeg har tilføjet servere
tidligere.

Madsen.

Fra : Dino

Dato : 29-10-02 06:22

Den 29-10 2002 skrev Madsen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ja, det er sikkert det der er gået galt når jeg har tilføjet servere
> tidligere.

Tilføj til Hamsterens Scores.hst

[*]
# ikke hent meddelelser ældre end 14 dage
-9999 age %>14

--
Dino

Mine scripts og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 16:18

Dino skrev:

> Tilføj til Hamsterens Scores.hst
>
> [*]
> # ikke hent meddelelser ældre end 14 dage
> -9999 age %>14

Smart. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 18:26

Henrik K Hansen skrev:

> Det er smagssag, men hvis de dubletter du får er nyere end 7 dage,
> så er det ikke det der er galt.

Jeg har så ikke lige set om dubletterne er nyere end 7 dage og pt.
er der ingen dubletter efter at jeg har nulstillet grupperne i
Hamster og hentet dem påny, men jeg har forskellige indstillinger
fra gruppe til gruppe hvad angår antallet af dage som Hamster skal
beholde artikler, men det skulle vel også fungere alligevel selvom
historien står til f.eks. 7 dage, ikke?

Madsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-10-02 19:27

Madsen, du skrev:

> men jeg har forskellige indstillinger
> fra gruppe til gruppe hvad angår antallet af dage som Hamster skal
> beholde artikler, men det skulle vel også fungere alligevel selvom
> historien står til f.eks. 7 dage, ikke?

Hvis du f.eks har 10 dage i en gruppe og 7 dage i historie, så kan
det godt gi noget rod.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 00:28

Kaj Svenningsen skrev:

> Nu er min historiefil lige så gammel som mine ældste indlæg, og
> problemet er der ikke mere.

Det lyder godt.

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 29-10-02 00:47

Madsen skrev:

>Det lyder godt.

Jeg prøvede det lige af.
Jeg tilføjede en ny server og lod Hamster hente alt.
Den studerede omkring 50.000 meddelelser, indlæste de 83 og noterede
resten i historiebogen.
Ingen rod.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 29-10-02 14:32

Kaj Svenningsen, du skrev:

> Ka' du huske, jeg havde et lignende problem 'sidste år', som vi
> sludrede om på 'minser...'?

Var det ikke at den hentede de gamle indlæg igen, som jeg forstår
Madsen så henter den det samme indlæg flere gange når han tilføjer
en ny server, og det er det der undrer mig, for Hamsteren kan jo
ikke have to eller flere artikler med samme message-id.

> Nu er min historiefil lige så gammel som mine ældste indlæg, og
> problemet er der ikke mere.

Godt nok.

--
Henrik

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 29-10-02 16:44

Henrik K Hansen skrev:

>Var det ikke at den hentede de gamle indlæg igen, som jeg forstår
>Madsen så henter den det samme indlæg flere gange når han tilføjer

Njae, det gjorde den jo også, men den havde et 'Madsensyndrom' til den
havde ryddet op en gang.

Fra : Madsen

Dato : 05-11-02 15:36

Kaj Svenningsen skrev:

> Naaa. Helt tam bliver den nok aldrig.

Det tvivler jeg også stærkt på, men det går da stille og roligt
fremad, takket være jeres hjælp. :)

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 05-11-02 16:32

Madsen skrev:

>Det tvivler jeg også stærkt på, men det går da stille og roligt
>fremad, takket være jeres hjælp. :)

Tjah. Sådan er vi jo så afhængige af hinanden.
Alene er vi sårbare. Sammen kan vi alt.

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 16:18

Henrik K Hansen skrev:

> [...]
> gange når han tilføjer en ny server, og det er det der undrer mig,
> for Hamsteren kan jo ikke have to eller flere artikler med samme

Ja, den henter indlæg fra den nye server som den allerede har hentet
fra en af de andre servere som den suger fra.

Det lyder dog sandsynligt at det har noget med historieindstillingerne
at gøre, for det er ikke alle grupper jeg oplever det i. Jeg har et par
grupper som Hamster aldrig sletter indlæg fra og det var klart dem det
gik værst ud over.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 17:10

Kaj Svenningsen skrev:

> Njae, det gjorde den jo også, men den havde et 'Madsensyndrom' til
> den havde ryddet op en gang.

Det hjalp ikke en døjt at lade den rydde op her. Der blev ved med
at være dobbeltindlæg i flere af grupperne, så derfor valgte jeg
at nulstille Hamster, men nu ved jeg da hvordan jeg skal undgå det
næste gang og det er ikke så ringe endda. :)

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-10-02 03:43

Madsen skrev:

>Det hjalp ikke en døjt at lade den rydde op her. Der blev ved med

Det lyder sært.

>at være dobbeltindlæg i flere af grupperne, så derfor valgte jeg
>at nulstille Hamster, men nu ved jeg da hvordan jeg skal undgå det
>næste gang og det er ikke så ringe endda. :)

Rigtigt. Skidt med i går, bare imorgen bliver bedre.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-10-02 22:28

Madsen wrote:

> Indtil videre må jeg bare nulstille grupperne i Hamster hvis jeg
> har planer om at tilføje en ny server så. Det løser jo da trods
> alt problemet, men det er noget besværligt.

Under Configuration -> News -> Settings kan du sætte pull limits
op, sæt dem ned til et eller andet realistisk første gang du
puller en ny server, så napper den kun det antal du giver den lov
til. Efter første pull kan du så fjerne begrænsningen igen..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 23:35

Henrik K Hansen skrev:

> Hvis du f.eks har 10 dage i en gruppe og 7 dage i historie, så kan
> det godt gi noget rod.

Hmm, jamen hvis det er tilfældet, så er jeg i tvivl om hvad jeg skal
stille historie-indstillingen til, for i nogle grupper bliver der muget
ud efter 20 dage og andre i 30 og andre igen efter endnu længere tid,
så måske jeg skal prøve at hæve den, eller noget i den stil.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 23:35

Thomas Strandtoft skrev:

> [...]
> puller en ny server, så napper den kun det antal du giver den lov
> til. Efter første pull kan du så fjerne begrænsningen igen..

Ja, se det var jo noget smartere end at nulstille hele skidtet. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 15:59

Henrik K Hansen skrev:

> [...]

tage hensyn til at de samme indlæg allerede er hentet via en af de
andre servere som jeg henter fra, hvis du forstår hvad jeg mener.

Hvis jeg f.eks. tilføjer Sunsite til Hamster nu og vælger at denne
gruppe skal hentes fra Sunsite også, så begynder Hamster at hente
alle de indlæg der findes på Sunsite i denne gruppe, men den burde
vel undlade at hente de indlæg som jeg allerede har hentet via TDC's
servere og news.cis.dfn.de. Hvis den henter de samme indlæg igen, så
får jeg 2 kopier af hvert eneste indlæg. Havde jeg tilføjet både
Sunsite og Netsite, så ville jeg få 3 kopier af hvert indlæg.

For et stykke tid siden nulstillede jeg samtlige grupper i Hamster,
for det er tilsyneladende den eneste måde jeg kan få ryddet op på,
men hvis jeg om et stykke tid tilføjer en ny server, så er det
forfra igen.

Madsen.

Fra : Dino

Dato : 28-10-02 17:40

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-10-02 19:36

Fra : Dino

Dato : 28-10-02 19:49

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 29-10-02 16:26

Madsen, du skrev:

> Ja, den henter indlæg fra den nye server som den allerede har hentet
> fra en af de andre servere som den suger fra.

Aha, jeg forstod det som at den hentede dubletter i et hug, det var
det der undrede mig.

> Det lyder dog sandsynligt at det har noget med historieindstillingerne
> at gøre,

Det er derfor.

> for det er ikke alle grupper jeg oplever det i. Jeg har et par
> grupper som Hamster aldrig sletter indlæg fra og det var klart dem det
> gik værst ud over.

Så sæt age til at være lig det antal dage du beholder historie.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 05-11-02 18:11

Kaj Svenningsen skrev:

> Alene er vi sårbare. Sammen kan vi alt.

Just præcis.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-10-02 04:07

Kaj Svenningsen skrev:

> Skidt med i går, bare imorgen bliver bedre.

Ja, noget i den stil. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 04-11-02 19:58

Henrik K Hansen skrev:

> Det er derfor.

Det var derfor. I aftes skete der et eller andet underligt med
dtext.news.tele.dk hos TDC som gjorde at min Hamster begyndte at

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 28-10-02 23:45

Madsen, du skrev:

> [...]
> ud efter 20 dage og andre i 30 og andre igen efter endnu længere tid,
> så måske jeg skal prøve at hæve den, eller noget i den stil.

Sæt den til det samme, som det max antal dage du beholder artikler.

--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 29-10-02 00:19

Henrik K Hansen skrev:

> Sæt den til det samme, som det max antal dage du beholder artikler.

Okay. Det vil jeg prøve.

Madsen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 29-10-02 00:48