Gåsejagt med riffel.
Fra : Søren Hansen

Dato : 28-10-02 09:51

Jeg har købt en magnum salonriffel for at kunne skyde gæs i luften. Er
der nogen der har erfaring med dette. Hvordan holder man på gåsen ?
Jeg har skudt på et par stykker, men ikke ramt. Jeg sidder et sted,
hvor man kan skyde ud over vandet.

Fra : Martin_P

Dato : 28-10-02 12:26

On 28 Oct 2002 00:50:37 -0800, sbhagro@hotmail.com (Søren Hansen)
wrote:

> [...]
>der nogen der har erfaring med dette. Hvordan holder man på gåsen ?
>Jeg har skudt på et par stykker, men ikke ramt. Jeg sidder et sted,
Jeg vil tro at i en højde på 30-40 meter skal man holde ca midt på
halsen eller i den forreste trediedel af halsen for at ramme den i
brystet...

Men må man overhovedet det? Skyde gæs med salonriffel?? Er der ikke
noget med at man ikke må skyde noget større end en gråand med salon
riffel ????

Martin_P

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-10-02 09:31

Det må du gerne med en magnum model

/Ms

Fra : Mic. Nielsen

Dato : 28-10-02 12:28

???? skyde til flyvende vildt med riffel !!! det mener du ikke seriøst..vel

Fra : Tommy Hansen

Dato : 28-10-02 13:12

"> ???? skyde til flyvende vildt med riffel !!! det mener du ikke
seriøst..vel

Det skulle der ikke være noget vejen for. Jeg tror det var i jæger der var
en artikel om dette, jeg mener omtalte jæger sigtede på hoved, så passede
det.

Tommy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-02 13:46

"Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
var
> en artikel om dette, jeg mener omtalte jæger sigtede på hoved, så passede

Altid ? Også med varierende hastighed, størrelse og retning etc. ?

--
mvh/regards

Christian
Old, but good: http://home.attbi.com/~n9ivo/whatswrong.swf

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-10-02 13:29

"Søren Hansen" <sbhagro@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der nogen der har erfaring med dette. Hvordan holder man på gåsen ?
> Jeg har skudt på et par stykker, men ikke ramt. Jeg sidder et sted,

Det kan du ikke mene!!!!

Man:
-skyder ikke gæs med salonriffel
-skyder ikke opdad med NOGEN riffel
-skyder ikke ud over vand med NOGEN riffel.

Skal du skyde gæs i luften, så anskaf dig et jagtgevær og nogle store
hagl!

/Alex

Fra : Andy P.

Dato : 28-10-02 13:41

news:3dbd2d9d$0$28784> Det kan du ikke mene!!!!

Hvordan tror du at man regulere Råger?
Andy

Fra : John E. Larsen

Dato : 28-10-02 15:28

Jeg kan kun sige.....

HELT ENIG.

Sikkerhedsafstanden for .22 magnum er 2000 m. Et lidt fladt skud over vandet
kan i værste tilfælde være skyld i en ulykke.

Hvori består det sportslige når gæs skydes på lang afstand. Der er da mere
sport i at sidde helt stille med lokkere og vente på at de kommer på
skudafstand.

/John E. Larsen

Fra : Frans Jensen

Dato : 28-10-02 15:32

On Mon, 28 Oct 2002 13:29:16 +0100, "Alex Linaa"
<@a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

>"Søren Hansen" <sbhagro@hotmail.com> wrote in message
>
>Det kan du ikke mene!!!!
>
>Man:
>-skyder ikke gæs med salonriffel

nej, en 222'er var nok et bedre valg

>-skyder ikke opdad med NOGEN riffel

det er man faktisk nødt til hvis man vil skyde gæs i luften

>-skyder ikke ud over vand med NOGEN riffel.

hvis sikkerheden er til stede, så skulle der vel ikke være noget
i vejen for det

>Skal du skyde gæs i luften, så anskaf dig et jagtgevær og nogle store
>hagl!

hvis manden ikke har mulighed for at skyde på forsvarligt hold
med hagl er det da helt fint at bruge riffel

--
girls and sex
can't beat

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 29-10-02 13:16

Hej Søren
Hvordan ser skudstatistiken ud for flyvende gås, når der skydes med riffel.
Bjarne

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 29-10-02 17:26

PS dette er IKKE negativt ment, men kun nysgerrihed.
Bjarne

Fra : Andy P.

Dato : 28-10-02 13:39

Det er da alle tiders at du har mulighed for det. Når vi bue jægere kan gøre
det med bue skulle du også meget gerne kunne gøre det med riffel.
Du må prøve dig frem, det er umuligt at sige hvor meget du skal holde foran,
da det afhænger af mange forskellige faktorer. Blandt andet;
Mundingshastighed, Vildtets højde, Vildtets hastighed og Vind forhold. Du må
bare prøve dig frem. Nu er lysspor sikkert også forbudt her i landet, men
ellers anskaf dig nogle (findes i .22lr), det er særdeles lærerigt og så får
du rigtig fornemmelse for hvor langt foran du skal holde, det er MEGET
længere end du tror.
Jeg har selv skudt en del vildt i luften med både salonriffel og .223
riffel.
Rigtig god fornøjelse.
Hilsen
Andy.

Fra : Michael

Dato : 28-10-02 14:53

Aldrig har jeg hørt magen til sammenligning...Riffel og bue...Hmm..
hvordan er det nu med sikkerhed og projektiler,nej ski*e værd med det,den
rammer jo nok kun vandet !

Mvh.
Michael

Fra : Andy P.

Dato : 28-10-02 15:25

Det var nu ikke for at sammenligne de sikkerhedsmæssige aspekter bue og
riffel i mellem, men udelukkende at det er teknisk muligt.
Søren Hansen har på intet tidspunkt spurgt om det er sikkerhedsmæssigt
forsvarligt at skyde efter Gæs i luften, kun om de tekniske aspekter herved.
Det tilkommer derfor ikke folk her på dk.fritid og jagt, at vurdere om det
er farligt eller ikke. Det er kun Søren der kender de aktuelle lokal forhold
der kan afgøre dette. Jeg går ud fra at de er i orden når Søren nu spørger
som han gør og forsøger derfor at besvare hans spørgsmål efter bedste evne.
Men man måtte som vanligt forvente at der sidder en del jægere med fordomme
mod alternative jagtformer, specielt fordi disse ikke selv har muligheden
for at udøve den slags jagt.
Så længe jagtudøvelsen sker inden for de af Loven fastsatte rammer omkring
udførelse af jagt, har jeg intet at indvende mod andres jagtetik eller
mangel på samme.
Andy

Michael

Fra : Andy P.

Dato : 28-10-02 15:06

Jeg burde nok lige tilføje at det naturligvis forudsætter at det
sikkerhedsmæssige er i orden. Det er overordentligt vigtig at du kun afgiver
lodrette skud. Der er ikke noget farligt i en kugle der kommer ned lige oven
fra (i små kalibre), men skydes der "lavere" end lodret er det helt andre
værdier der sætter ind. Skulle du komme til at afgive lidt for "flade" skud
er det selvfølgelig optimalt at du gør det ud over vandet.
Andy

Fra : Søren Hansen

Dato : 29-10-02 09:28

"Andy P
> [...]
> værdier der sætter ind. Skulle du komme til at afgive lidt for "flade" skud
> er det selvfølgelig optimalt at du gør det ud over vandet.

Jeg agter ikke at skyde på andre gæs end dem som kommer hen over mig i
25-40 meters højde. Min mening er at dette vil give langt færre
anskydninger end alle de som sidder med hagl og skyder på den ene høje
gås efter den anden. Hvilket jeg ofte ser når jeg er på jagt.

Til andre kan jeg sige at det bestemt er lovligt med en MAGNUM
salonriffel.
Mvh. Søren

Fra : Andy P.

Dato : 29-10-02 12:15

Hej Søren,
Selvfølgelig, det regnede jeg heller ikke med.
Du har ret, efter min mening er det også langt bedre at skyde gæs med riffel
end hagl (og langt mere sportsligt).
Men sådan er vi så forskellige, jeg har også hørt om nogle der kan finde på
at skyde råvildt med hagl!

Fra : Martin_P

Dato : 29-10-02 14:37

On Tue, 29 Oct 2002 12:14:57 +0100, "Andy P."
<Timelapse08@hotmail.com> wrote:

>Men sådan er vi så forskellige, jeg har også hørt om nogle der kan finde på
>at skyde råvildt med hagl!
sådan er vi jo så forskellige - men der er absolut intet til hinder
for at skyde et rådyr med hagl SÅFREMT!!!! det ikke er på for langt
hold. inden for de 15-20 meter er det fuldt forsvarligt!!

Martin_P

Fra : Andy P.

Dato : 29-10-02 14:51

Kære Martin,
Jeg ved godt det er lovligt -men det ændre jo ikke ved det faktum, at det
efter min mening er noget forbandet svineri. Forskellen er så bare, at jeg
acceptere at nogle gør det, og kommer ikke med små perfide bemærkninger til
de jægere som dyrker denne form for jagt, som det skete for Søren og hans
Gæs i denne tråd.
Hilsen
Andy

Fra : Martin_P

Dato : 30-10-02 07:08

On Tue, 29 Oct 2002 14:50:42 +0100, "Andy P."

Det var jo så det du gjorde alligevel

Men lad nu det ligge

Martin_P

Fra : Karsten

Dato : 31-10-02 08:58

hej
Ang. skyde rådyr med hagl . kan jeg tilføje at der for kort tid siden var en
der plæderede for , at så længe det var lovligt havde han ingen skrupler ,
samme person nævnte også sin utilfredshed med andres syn på alternative
jagtformer. Nu vil jeg ikke kalde jagt med hagl på rådyr for alternativt .
men den person har da misforstået noget helt gevaltig

--
Karsten Abrahamsen

Fax 001 707 5162878
tlf +4551517661

Fra : Jakob Hansen

Dato : 29-10-02 16:58

On Tue, 29 Oct 2002 12:14:57 +0100, "Andy P."
<Timelapse08@hotmail.com> wrote:

>Men sådan er vi så forskellige, jeg har også hørt om nogle der kan finde på
>at skyde råvildt med hagl!

LOL!!!

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-10-02 09:40

Jeg mener ikke det er forsvarligt at skyde gæs i luften med .22 Magnum, ikke
fordi det er en .22 da anslagsenergien er iorden. Men enhver der har prøvet
at regulerer råger ved også at de falder ikke ned hvergang man rammer dem i
vommen, de skal rammes vitalt førend de falder i første skud. Hvordan vil
det så være med en gås der kommer oppe i 40-60 m højde med 120 km i timen??
chancen for en anskydning mener jeg er alt for stor. Lodrette skud ja det
kan man gøre på noget der sidder stille på en gren ikke på en trækkende gås,
du skal jo have en del sving i bøssen selv om det er en riffel.

Mvh
Martin Sørensen

Fra : Søren Hansen

Dato : 04-11-02 10:40

"Martin S rensen" <ms@danhunters.dk> wrote in message news:<3dbf9a6d$0$34790$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> det så være med en gås der kommer oppe i 40-60 m højde med 120 km i timen??
> chancen for en anskydning mener jeg er alt for stor.

Som regel er effekten af skud på vildt i bevægelse langt større end på
stille siddende/stående. Mon ikke også det er tilfældet med gæs som
kommer flyvende ?

Jeg er i tvivl om det med "sving i bøssen". Skal man ikke blot holde
på næbbet (afhængig af flyvehøjde og fart) eller der omkring ?)

mvh. Søren