Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator og skalering
Fra : Thomas

Dato : 28-10-02 11:53

Når jeg har et objekt som ikke lige er en cirkel eller et kvadrat, så
opfører den sig "forkert" når jeg skalerer den. Jeg vil lave en labyrint, og
laver så en eller anden form som ikke er en cirkel eller et kvadrat. Når jeg
skalerer og kopierer den f.eks. 70% og laver blend på 5 steps, så er der
ikke lige lang afstand mellem stregerne. Hvordan undgår jeg dette?
Det jeg leder efter er en funktion ligesom Photoshops expand eller contract
ved en selection, men kan ikke rigtig finde noget i Illustrator

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 13:07

Thomas skrev:

> [...]
> eller et kvadrat. Når jeg skalerer og kopierer den f.eks. 70% og
> laver blend på 5 steps, så er der ikke lige lang afstand mellem

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hvad du mener, men i
Illustrator kan du skalere proportionalt ved at holde Shift-tasten
nede når du skalerer, på samme måde som i Photoshop.
Hvis du bruger Scale-tool til at køre et objekt f.eks. 70 % ned i
størrelse, så vil det også foregå proportionalt, medmindre du vælger
at der ikke skal skaleres lige mange % på hver led forstås (Non-
Uniform).

Som standard så skalerer Illustrator dog ikke tykkelsen på streger
og eventuelle effekter som du har påført objektet, så muligvis er
det den standardindstilling som snyder dig. Prøv at gå ind i Edit >
Preferences > General og placer et flueben i 'Scale strokes and
effects'.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 28-10-02 14:46

> [...]
> det den standardindstilling som snyder dig. Prøv at gå ind i Edit >
> Preferences > General og placer et flueben i 'Scale strokes and

Hej Madsen

Tak for dit svar, men det var ikke lige det jeg mente. Jeg har lavet et
eksempel der viser hvad jeg mener her: http://www.bangp.com/labyrint.html

Håber du kan hjælpe mig nu

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 15:45

Thomas skrev:

> Tak for dit svar, men det var ikke lige det jeg mente. Jeg har
> lavet et eksempel der viser hvad jeg mener her:
> http://www.bangp.com/labyrint.html
>
> Håber du kan hjælpe mig nu

Hmm, der er sikkert andre måder at gøre det på, men en mulighed er
at tegne den yderste form i Illustrator, markere formen og derefter
vælge Object > Path > Offset Path. Herefter markerer du den path der
lige er fremkommet, vælger Object > Path > Offset Path igen osv.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/offset_path.png>

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 28-10-02 16:16

> [...]
> vælge Object > Path > Offset Path. Herefter markerer du den path der
> lige er fremkommet, vælger Object > Path > Offset Path igen osv.

Madsen, du er en sand engel ...

Fra : Madsen

Dato : 28-10-02 16:10

Thomas skrev: