Grafik til hjemmeside om spil
Fra : Niels Andersen

Dato : 28-10-02 10:33

Jeg har en side, hvor der bliver omtalt en masse computer-spil. Jeg vil
gerne have illustrationer fra de mest populære. Altså ikke bare spillets
navn eller logo, men noget fra spillet. Fx. en figur eller sådan noget.

Det skal selvfølgelig være lovligt. Jeg har hørt mange steder, at man til
mange spil kan hente billeder (promotional images), som netop er beregnet
til fansites o. lign.
Det sjove er, at jeg kan ikke finde ét eneste billede i den kategori. Det er
svært nok at finde et billede der overhovedet er egnet til det formål, men
når det også skal være tilladt at bruge på min side, så er det helt
umuligt.

Kender i nogen tricks til at støve sådan nogle billeder op?

Spil jeg mangler billeder til er bla.:

Dead Or Alive 3
Digimon World
Gran Turismo 3
Grand Theft Auto 2
Grand Theft Auto 3
Halo
Hitman 2 - Silent Assassin
Tekken 3
Warcraft III

Det er ikke så vigtigt hvilken version billedet er til.

Fx. til Hitman, der er et næsten perfekt billede lige på forsiden. Men, der
står ikke noget om at man må bruge det.

--
Mvh.
Niels Andersen

Snydekoder, tips, tricks og walkthroughs: http://snyd.dk

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-10-02 12:21

Jeg vil da anbefale dig at bruge Google til formålet ( www.google.com ). Søg
efter det du vil have, og klik på fanen billeder.
Jeg har lavet et par søgninger for dig, og sat linket bag det du vil have,
husk at kopier lighedstegnet med, eller virker linket ikke.

> Kender i nogen tricks til at støve sådan nogle billeder op?
>
> Spil jeg mangler billeder til er bla.:
>
> Dead Or Alive 3
http://images.google.com/images?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Dead+Or+Alive+3&sa
=N&tab=wi&lr=

http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Digimon+World

http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Gran+Turismo+3

> Grand Theft Auto 2
http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Grand+Theft+Au
to+2

> Grand Theft Auto 3
http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Grand+Theft+Au
to+3

http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Halo+game

> Hitman 2 - Silent Assassin
http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Hitman+2+-+Sil
ent+Assassin

> Tekken 3
http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Tekken+3&btnG=
Google-s%C3%B8gning

http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Warcraft+III

> Det er ikke så vigtigt hvilken version billedet er til.
>
> Fx. til Hitman, der er et næsten perfekt billede lige på forsiden. Men,
> [...]

Om du så må bruge billederne, det ved jeg ikke, men jeg tvivler på der
skulle ske noget ved det, du kunne som en gestus lave et link til den side
hvor du har taget billedet fra. Der er jo det i det, at du faktisk laver
gratis reklame for de spil, og hvem skulle dog have noget i mod det.

Kim Larsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-10-02 12:33

Kim Larsen wrote in <3dbd1e5d$0$28785$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Jeg vil da anbefale dig at bruge Google til formålet ( www.google.com ).
> Søg efter det du vil have, og klik på fanen billeder.
[...]
> Om du så må bruge billederne, det ved jeg ikke,

Man må som udgangspukt ikke. Der skal enten stå at man gerne må, eller også
skal man have en aftale.

> men jeg tvivler på der skulle ske noget ved det,

I første omgang sker der det, at man bryder loven om ophavret. Den/dem som
har rettighederne kan så selv vælge om de vil "skyde advokater" efter
personen som har brudt loven.

> du kunne som en gestus lave et link til den side hvor du har taget
> billedet fra. Der er jo det i det, at du faktisk laver
> gratis reklame for de spil, og hvem skulle dog have noget i mod det.

PR-mæssigt skulle man tro at det altid er en god ting at have sine logoer
mv. rundt omkring. Men nogen gange er det altså en dårlig ting. Derfor vil
mange gå med til det uden aftale.

Men jeg gider altså ikke lige diskutere jura. :)
Der skal stå at man må bruge grafikken, ellers kan det ikke bruges til
noget.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 28-10-02 14:55

Niels Andersen wrote:

> Men jeg gider altså ikke lige diskutere jura. :)
> Der skal stå at man må bruge grafikken, ellers kan det ikke bruges til
> noget.

Jeg ville gå ud fra parolen: stjæl hvad du kan, og hvis firmaerne brokker
sig, så fjern det. Du kan jo evt. selv tage screenshots fra spillene og
smide dem op. Dét har jeg aldrig hørt om problemer med.

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-10-02 16:00

Jacob Skaaning wrote in <albv9.186763$Qk5.6549847@news010.worldonline.dk>:
> Jeg ville gå ud fra parolen: stjæl hvad du kan, og hvis firmaerne brokker
> sig, så fjern det.

Tænker du også sådan når du handler dagligvarer?

Jeg forsøger at holde mig på den rigtige side af loven, uden "hjælp" fra
andres advokater, retssager osv.

> Du kan jo evt. selv tage screenshots fra spillene og
> smide dem op. Dét har jeg aldrig hørt om problemer med.

Der er i hvert fald ét problem: Jeg gider ikke bruge tusindvis af kroner på
software, bare for at tage et enkelt screenshot i hvert spil, som skal
bruges som pynt på en gratis hjemmeside.

Desuden er det et pokkers arbejde at gå fra screenshot til færdigt billede,
altså fjerne baggrund osv, og alligevel vil kvaliteten være langt fra
presse-materialet.

Spørgsmålet er altså hvordan man få fat i presse-materialet. Jeg har som
sagt fået at vide flere gange, at det er noget der normalt er tilgængeligt.
Men jeg kan altså ikke finde noget, på trods af at jeg ellers normalt ikke
har problemer med at "finde vej" på nettet.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 28-10-02 19:46

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> [...]

> Men jeg kan altså ikke finde noget, på trods af at jeg ellers normalt ikke
> har problemer med at "finde vej" på nettet.

Du kunne jo evt prøve at spørge i en anden nyhedsgruppe, eksempelvis
dk.videnskab.jura, og forhøre dig på de retslige aspekter. Alternativt kan
du jo prøve at maile andre spilsites og høre hvad de gør når de smider
billeder på deres sites..

Vil dog selv på et eller andet punkt give Jacob ret. Man kan jo "bare"
spille dum person og smide en masse billeder på. Bliver spilproducenten sur,
kan man jo fjerne dem igen.

Mikael

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-10-02 00:38

> [...]
>
> Vil dog selv på et eller andet punkt give Jacob ret. Man kan jo "bare"
> spille dum person og smide en masse billeder på. Bliver spilproducenten

Det er blevet diskuteret i jura gruppen et par gange, og det er noget der
kan trække i langdrag og ingen kan blive enige. Jeg har dog læst et sted jeg
ikke kan finde igen, at man må tage billeder fra nettet og bruge dem til
eget brug og ikke tjene penge på dem. Andre siger at man "bare" skal ændre
billedet så meget at der ikke er nogen der kan sige at der kommer fra deres
hjemmeside.
De gange hvor jeg har lavet hjemmesider og haft et behov for et billede, så
har jeg bare fundet et på nettet og brugt det, og aldrig hørt for det.

Kim Larsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-02 07:14

Kim Larsen wrote in <3dbdcb10$0$97645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Det er blevet diskuteret i jura gruppen et par gange, og det er noget der
> kan trække i langdrag og ingen kan blive enige.

Man må gerne tage nogle ting, det er et spørgsmål om hvor grænsen går.

Hovedsagen her er, at jeg kan sgu godt finde ud at tage grafik fra spillets
hjemmeside, hvis det er det, jeg vil.
Men nu vil jeg altså gerne finde noget af den grafik, som er *beregnet* til
at bruge på fansites mv.

Der er en grund til at jeg startede en tråd om emnet *her* og ikke i
jura-gruppen.

> Jeg har dog læst et sted
> jeg ikke kan finde igen, at man må tage billeder fra nettet og bruge dem
> til eget brug og ikke tjene penge på dem.

Det er vist kun hvis materialet er beskyttet af loven om ophavret, men der
er en licens, der giver dig lov til at bruge det, under visse betingelser.

> De gange hvor jeg har lavet hjemmesider og haft et behov for et billede,
> så har jeg bare fundet et på nettet og brugt det, og aldrig hørt for det.

Det gør det ikke lovligt, og det betyder heller ikke at jeg ikke vil få
problemer.

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-02 07:07

Mikael Schøler wrote in <3dbd860b$0$28800$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Du kunne jo evt prøve at spørge i en anden nyhedsgruppe, eksempelvis
> dk.videnskab.jura, og forhøre dig på de retslige aspekter.

Jeg kender godt juraen, og det er ikke noget jeg har lyst til at diskutere.

> Alternativt kan
> du jo prøve at maile andre spilsites og høre hvad de gør når de smider
> billeder på deres sites..

Yep, det kunne jeg gøre. Jeg håbede at "ramme" nogle "webmastere" her, som
kunne hjælpe.

Fra : Devast8or

Dato : 29-10-02 02:13

Har du prøvet at kontakte producenterne af de spil du skal bruge billeder
til? De må da vide hvor du får fat i sådan noget.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-10-02 07:18

Devast8or wrote in <qflv9.188597$Qk5.6643074@news010.worldonline.dk>:
> Har du prøvet at kontakte producenterne af de spil du skal bruge billeder
> til? De må da vide hvor du får fat i sådan noget.

Nej, ikke endnu. Mest fordi jeg har hørt så mange gange at det skulle være
nemt at finde selv.

Fra : PA

Dato : 01-11-02 14:29

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke endnu. Mest fordi jeg har hørt så mange gange at det skulle være
> nemt at finde selv.

Jeg har selv kørt en lille spil side, hvor man sagtens kunne finde billeder
på nettet,
som jeg kunne bruge på sitet. Men for at der ikke skulle være tvivl om
rettigheder, har
jeg kontaktet spil-producenten, der som regel har en kontaktperson til
formålet.
Ved at gøre det, kan man også være heldig og få helt nye screenshots og
andet guf
direkte af producenten.
Men spørg om du må bruge billeder det ligger rundt på nettet.
I mit tilfælde måtte jeg bruge alt hvad der lå på nettet, undtagen de
screenshots der havde
tekst af copyrights fra specielle hjemmesider, som sikkert er fordi
billederne kun er
udgivet til et bestemt site. Hvis du får tilsendt noget unikt, kunne du gøre
det samme hvis
producenten og dig blev enige. Det giver sitet lidt mere status
--
PA